روايات حديثة

رواية زواج بالاجبار ريم وحازم الفصل الثالث عشر 13 بقلم فريدة أحمد

 رواية زواج بالاجبار ريم وحازم الفصل الثالث عشر 13 بقلم فريدة أحمد





 

رواية زواج بالاجبار ريم وحازم 

رواية زواج بالاجبار الجزء الثالث عشر

رواية زواج بالاجبار البارت الثالث عشر

رواية زواج بالاجبار الحلقة الثالثة عشر


الدكتور نزل رأسه بحزن شديد وقال .. احنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس الاسف مراد بيه دخل في غيبوبة

حازم .. يعني ايه يادكتور . طيب يعني هو ممكن يفوق امتا

الدكتور .. انا مقدرش احدد حاجة زي دي يعني ممكن يفوق بعد يومين وممكن بعد اسبوع او شهر او سنه مش عارف دي حاجه بأيد ربنا .ادعولو .عن اذنكم

……………..

عند ريم ومامتها

سحر بعدم تصديق .. انا مش مصدقه الزاي كل ده حصلك واحنا منعرفش . يعني داليا لما كلمتها وقالت انك مسافره

مكنيتش مسافرة . كنتي محبوسة

ريم بدموع ..أيوة

سحر .. وهي ليه كذبت علينا وقالت انك مسافرة

ريم .. انا اللي قولتها متقولش

سحر .. ليه

ريم .. كنتو هتعملوا ايه يعني ياماما

سحر بعصبية .. يعني ايه كنا هنعمل ايه . كنا هنشوف محامي يخرجك منها . كنا هنقف جمبك ونبقي معاكي .بدل الظابط الحيوان ده اللي مشيتي وراه

ريم بدموع .. مكانش في محامي هيعرف يخرجني منها

سحر .. ليه إنشاءالله

ريم .. عشان القضية كانت لابساني . وعشان حازم ده كان خلاص حاطني في دماغه .يعني هو اللي كان هيحاول يصعب القضية ومكانش هيخلي اي محامي يترافع فيها

هو هددني بكدة

سحر بسخرية .. يعني مكانش في حل غير انك تسمعي كلامو .

ريم بدموع .. كنتي عايزاني اعمل ايه يعني . منا لو مكنتش سمعت كلامو كنت هفضل محبوسة في السجن

دا غير اني كنت هتفضح وسمعتي كانت هتنتهي

سحر .. يعني ايه . اكيد كان في حل تاني . هو حازم ده ايه يعني

ريم .. ماما صدقني مكانش في حل تاني حازم ده مش سهل . دا زبا.لة وواطي دا هددني بيكو ان هيأذيكم لو منفذتلوش اللي هو عايزه

وبعدين انا مكنتش عارفه اعمل ايه خصوصاً بعد ما فارس سابني وصدق فيا كدة كان لازم اثبتلو وأثبت للناس كلها اني مش كدة واني شريفة

سحر .. يعني انتي عاجبك دلوقتي اللي انتي فيه ده روحتي رميتي نفسك في ايد شيطان منعرفش هو ناويلك علي ايه ولا هيعمل فيكي ايه

ريم .. هو اتجوزني اكيد مش هيأذيني يعني

سحر .. اتمني

سحر .. انا بس اللي هيجنني أميرة دي عملت فيكي ليه كدة

ريم بدموع .. انا عمري ما كنت اتخيل ان هي تعمل فيا

سحر .. انا طول عمري مبستريحلهاش البت دي وكنت دايما بحظرك منها وانتي اللي مكنتيش بتسمعي كلامي

لأ وسايبلها مفاتيح شقتك عشان تدخل وتخرج براحتها ايه للدرجادي كنتي مأمنالها . اهي يوم ماداخلت دخلتلك مصيبة في بيتك

ريم .. كفاية ياماما بقي انا مش مستحملة وانا يعني كنت هعرف منين انها هطلع واطيه وزبا.له كده

سحر .. خلاص يا حبيبتي اللي حصل حصل

بس دا درس ليكي عشان تتعلمي منو عشان بعد كدة ماتبقيش تأمني ولا تثقي في حد مهما كان قريب ليكي

ريم .. عندك حق

………..

في المستشفى

حازم كان واقف بحزن وهو بيبص علي أبوه اللي نايم على السرير وجسمو كلو متوصل بالأجهزة

حس فجأة بأيد علي كتفه لف وكان تامر

” تامر ده يبقى ابن عمو وجوز اخته هنا . وهو وحازم قريبين جدا لبعض”

تامر .. هيبقى كويس أن شاءالله

حازم وهو بيبص علي أبوه .. يارب

حازم بصله .. هو ياسين فين

“ياسين ده اخو حازم الصغير”

تامر .. مش عارف .بس انا شوفتو بيتكلم في التليفون وبعدين نزل مش عارف راح فين

حازم .. مين اللي عمل كدة ياتامر .انت اللي شغال مع ابويا وعارف مين هما اعداؤه

تامر .. مفيش غيره .كمال ابو العزم

حازم .. انا كنت شاكك فيه

تامر .. ناوي على ايه

حازم بتوعد .. هدفعو تمن اللي عملو ده غالي اوي . ولو ابويا جراله حاجة اقسم بالله لخلص عليه هو وعيلته واحد واحد

………….

عند ياسين كان سايق بجنون لحد ما وصل لمكان زي مخزن قديم

ياسين ركن عربيته ونزل ودخل المكان بغضب

كان في رجالة واقفة وقدامهم واحد مربوط وباين عليه التعب من كتر الضر.ب التعذ.يب

ياسين .. الواد ده اتكلم ولا لسه

الرجالة .. مش عايز يتكلم ياباشا .كان هيموت في ادينا وبردو مش عايز يتكلم

ياسين وطي ومسك الواد من فكه جامد

وقالو بنبره مرعبه .. مين اللي وراك يلاا

الواد وهو حرفياً ميت من كتر التعذيب .. هيقتلوني ياباشا لو اتكلمت

ياسين بغضب … انت كدة كدة هتمو.ت يابن الكل. ب بس بعد متقول مين قالك تعمل كدة

الواد بخوف .. طيب هتكلم ياباشا بس ابوس رجلك ماتمو.تنيش .

ياسين .. انطقق

الواد بخوف.. ك.كمال ابو العزم

……….

في المستشفى

حازم .. يلا ياماما تامر هيوصلكم

شهيرة برفض .. لأ انا هفضل هنا

حازم .. ماينفعش لازم تروحي عن عشان ترتاحي

شهيره ببكاء .. انا مش هتحرك من هنا ياحازم خد اخواتك وامشي انتا .انا هفضل هنا

تامر .. ياطنط مش هينفع قعدتك هنا مش هتعمل حاجة

شهيرة .. انا قولت مش هتحرك من هنا امشو انتو لو عاوزين

حازم ميل باسها على راسها وباس أيدها وقالها .. عشان خاطري روحي ارتاحي دلوقتي وابقي تعالي الصبح

وبعد محاولات كتير من حازم وتامر قدرو يقنعوها تروح

وبالفعل تامر خدها هي وهنا ويارا وصلهم الفيلا ورجع تاني لحازم في المستشفى

في الوقت ده كان ياسين وصل وكان واقف مع حازم

وكان بيقولو .. أن فعلا كمال ابو العزم اللي حاول يقتل أبوه

تامر وصل لاقاهم واقفين

تامر .. كنت فين ياياسين

ياسين .. روحت اشوف مين اللي حاول يق.تل ابويا

تامر .. ما احنا عارفين انو كمال ابو العزم

ياسين .. كان لازم اتأكد عشان لما اقت.لو ابقي علي حق

حازم بص علي ياسين لأنو عارف انو متهور

وقالو بحدة .. انت مالكش علاقة بالموضوع ده .فاهم

ياسين .. يعني ايه . انتا ناوي تسكت انا مش هاسيب حق ابوك

حازم .. مين قالك اني هاسكت . بس انا اللي هتصرف في الموضوع ده . خليك انت بعيد

……..

تاني يوم عند ريم

سحر كانت قاعدة مع بنتها الكبيرة (شاهندة) وبتيحكيلهااللي حصل لريم

شاهندة .. ياحبيبتي ياريم . كل ده حصلها . معقولة أميرة تعمل فيها كدة

سحر .. الحيوا.نة الو.اطية .وكملت بتوعد.. بس وغالوتكو عندي لفضحها بنت الكل.ب دي وزي ماكانت عايزة تبوظ سمعت بنتي وتسجنها بفضيحة انا اللي هخلي سمعتها في الأرض وهخلي كلاب السكك تنهش فيها بنت امال

شاهندة بغل .. دي حلال فيها الحر.ق بعد اللي عملته ده

شاهندة .. وهي ريم عاملة ايه دلوقتي .انا هدخلها

ولسه هتقوم

سحر .. لأ سيبها هي نايمة دلوقتي متقليقهاش انا مصدقت انها نامت طول الليل وهي بتعيط . ياحبيبتي طول الليل تصحي مفزوعة وهي نايمة

شاهندة بحزن عليها .. ربنا معاها اللي حصلها مش قليل

………………

بعد ثلاثة أيام

مكانش في أي جديد

والد حازم لسه حالتو زي ماهيا مفاقش ومش عارفين هيفوق امتا

وريم كانت خايفة ومرعوبة هي عارفة ومتأكدة أن حازم مش هايسبها وفي نفس الوقت كانت مستغربة أنو محاولش يوصل ليها الايام اللي فاتت دي .و دا كان قالقها زيادة

……..

عند ريم

سحر دخلت الاوضة تطمن عليها لاقيتها شاردة

سحر قعدت جنبها وقالتلها بقولك ايه ياريم

ريم بصت ليها .. ايه ياماما

سحر كانت عايزة تخرجها من اللي هي فيه

سحر قالتلها .. مش عايزة تخرجي تتمشي و تشمي هوا

اي رأيك تخدي شاهندة ولا دينا واخرجي انتي اكيد محتاجة تغيري جو .اخرجي وشوفي البحر .اكيد البلد هنا وحشاكي انتي مجيتيش هنا من فترة كبيرة

ريم بحزن .. ماليش نفس ياماما لأي حاجة

سحر .. ياحبيبتي ما ينفعش تستسلمي للحزن كدة هتتعبي

لازم تحاولي تخرجي نفسك من اللي انتي فيه

ريم .. صدقيني ياماما مش عارفه . خايفه ومتوترة حاسة ان حازم هايطلعي في أي وقت

سحر بحنية مسكتها من كتفها وقالتلها .. متخفيش يا حبيبتي احنا جمبك . وانا مش هاسمح للبني ادم ده يتحكم فيكي

ريم .. ربنا يخليكي ليا

سحر باست راسها وقالتلها .. مش عايزاكي تقلقي

…………

في المستشفى

حازم كان واقف تحت قدام عربيته وبيتكلم في التليفون بعصبية وبيقول … قدامك خمس دقايق وتعرفلي فيهم هي فين بالظبط .فاهم

الراجل .. تمام . تحت امرك ياحازم باشا

حازم قفل و بص وراه لقي ياسين بيقولو .. انت بتدور علي مين

حازم .. متشغلش دماغك

وسابو وطلع

بعد دقايق حازم كان واقف بيتكلم مع الدكتور اللي بيطمنو على حالة والده

حازم .. تمام يادكتور . وكمل بتحزير ..بس لو حسيت ب اي تقصير منكم صدقني انا هقفلكم المستشفى دي

الدكتور .. ياحازم باشا احنا والله مش مقصرين في حاجة

احنا بنعمل كل اللي نقدر عليه

في الوقت ده وصل ليه رسالة علي التليفون فيها بالظبط العنوان اللي ريم موجودة فيه

حازم بص في التليفون وبعدين قالو ..تمام .عن اذنك

حازم اتجه لتامر اللي واقف مع هنا اللي شكلها بتعيط

حازم .. مالك ياهنا

هنا بدموع .. خايفه علي بابا اوي ياحازم

حازم .. باسها على راسها وقالها .. ماتخافيش ياحبيبتي أن شاءالله هيبقى كويس . الدكتور لسه مطمني

هنا .. بجد ياحازم

حازم .. بجد ياحبيبتي

حازم خد تامر بعيد وقالو .. تامر انا رايح مشوار وهتأخر فيه عايزك تاخد بالك منهم

تامر .. رايح فين

حازم .. بعدين . اهم حاجة تاخد بالك كويس وخصوصاً الاوضة اللي فيها ابويا . ومتخليش الحرس يتنقلو من قدامها لأي سبب . انا مش ضامن ال حاول مرة اكيد هيحاول التانية .انت اكيد فاهم كلامي

تامر بتفهم .. متقلقش

حازم هز راسه ومشي

حازم نزل ركب عربيته وطلع بيها علي

……..

عند ريم خرجت من اوضتها وهي بتقول لمامتها.. هي شاهندة راحت فين

سحر .. طلعت تشوف عمر ابنها لايكون صحي وهي هنا ومش هتسمعو

ملحوظة

“شاهندة متجوزة وعايشة في نفس البيت مع مامتها في الشقة اللي فوق لأنها متجوزة ابن جوز مامتها ”

ريم .. طيب انا هطلع اقعد معاها شوية وبعدين عمر واحشني اوي

سحر .. ماشي ياحبيبتي اطلعي

ريم فتحت الباب ولسه هتخرج لاقت حازم في وشها وهو بيقولها .. علي فين

ريم بلعت ريقها بخوف ومكانتش قادرة تنطق من الصدمة

بس مرة واحدة اتفاجأت بقلم علي وشها


يتبع….


رابط الفصل 14

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-