روايات حديثة

رواية حب علي ضفاف النيل الفصل التاسع 9 بقلم نورهان محمد





رواية حب علي ضفاف النيل الفصل التاسع 9 

بقلم نورهان محمد 




البارت التاسع
روايه حب علي ضفاف النيل 🕊💙
بقلم نورهان محمد 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

عند النيل

كان جالسا علي احدي المقاعد مستندا
رأسه إلي الخارج يفكر بشرود

ليقطعه صوت من خلفه قائلا آدم 

ليلتفت آدم نحو مصدر الصوت لينهض
 بزعر هاتفا انت عرفت منين اني هنا 
ليكمل وقد تحول وجهه للجمود ليهتف بضيق
 وبعدين انا مش قولتلك ملكش دعوه بينا
ولا انت نسيت كل اللي بينا انتهي وخلصنا 
سامعنيييي 

ليتركهوا آدم متوجها نحو عربيته مستقلها نحو منزله

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في شقه آدم 

توجه إلي الداخل وهموم الماضي قد عادت تقتله من جديد 
ليستلقي فوق الاريكه بتعب واضح يفكر في ما فعله
ليصل اخيرا انه فعل الصواب 

ليقطع نوبه شروده ترجل حياه متوجه نحوه
حياه بقلق وهي تمسك بيده هاتفه بخوف
 عليه من حالته مالك ياادم 
ايه اللي مزعلك

آدم وهو يشدد من قبضته فوق يدها
 هاتفا بحزن انا كويس ياحياه انا بس تعبان شويه

حياه بهدوء اختارت الا تضغط عليه
 لتهتف اخيرا طيب تعالي
 نقوم نرتاح وان شاء الله هتفوق بكره وهتكون احسن

آدم وهو يقف عندك حق انا محتاج انام علشان ارتاح

توجهوا سويا نحو غرفتهم لينالوا قسطا من الراحه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎ 

في الصباح 

كانت جالسه علي طرف
السرير تتابع ملامحه الرجوليه بحب وغرام 
لتقترب اخيرا منه محاوله
 افاقته وهي تملس برقه فوق وجهه
حياه برقه آدم حبيبي اصحي بقا

آدم وهو يجلس بجوارها مقبلا يدها التي
 كانت تملس فوق وجهه
هاتفا بصوت حزين صباح الخير ياحياه

حياه بابتسامه صباح النور ياادم

ظل ينظر إليها لبعض الوقت قبل أن
 يهتف بصوت محاولا جعله طبيعي بعض الشئ

آدم ايه الحلوه دي كل يوم
 بتحلوي اكتر من اليوم اللي قبلوا

حياه بكسوف بجد ياادم 

آدم بابتسامه بجد ياقلب آدم انتي 
ليكمل بابتسامه عايزين ننزل نغير جو ايه رائيك

حياه بمرح موافقه طبعا 

ادم تمام اجهزي وننزل نصبح عليهم وبعدين نبدأ اليوم 

ترجلت حياه من جانبه بسعاده
لتعود إليه مره اخري هاتفه بتسائل 
اميره وياسين مش هيروحوا معانا يغيروا جوا

آدم بهدوء ياسين اكيد في الحضانه
 دلوقتي واميره مش هترضي تخرج من غيرهم 
ليكمل حنين بس تتعافي وانا عامل
 حسابي هاخدهم كلهم ونروح مصيف قبل الدراسه

حياه بحماس الله 

آدم بنظره سعاده انتي فرحانه ياحياه

حياه بحب فرحانه بس داانا حاسه اني اتولدت من اول وجديد 
لتكمل بحنان حياتي وانت فيها بقا ليها معني 

آدم وهو يتوجه نحوها ويحتضنها
بطيبه هاتفا بحب والجاي في
 حياتك هينسيك كل ألم الماضي ان شاء الله ياحياه

لتشدد حياه من احتضانه هاتفه برقه ان شاء الله ياحبيبي

لينتهوا من تناول فطورهم
وتجهيز أنفسهم متوجهين نحو الأسفل 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الأسفل 

توهجوا إلي الداخل والقي آدم السلام
 علي والدته التي كانت جالسه ترتل القران
 لتصدق وتنظر إليه لترد السلام

اتجه آدم وقبل رأسها بحنان

اما حياه فتوجهت نحوها علي الفور
وارتمت بين احضانها لتشعر بحنان الام الذي حرمت منه

احلام وهي تملس علي ظهرها بحنان عامله ايه ياحبيبتي 

حياه بطيبه الحمد لله ياماما بخير

احلام ربنا يجعلك بخير دايما ياقلب ماما 

كان آدم يتابع حوارهم هذا بعيون حب
 فهو لاحظ تعلق حياه بوالدته
وتعلق والدته بزوجته في ظل هذه الفتره البسيطه 
ف حياه احببت والدته بشده واعتبرتها والدتها

آدم بابتسامه ربنا يديمنا لبعض

احلام وحياه في صوت واحد اللهم آمين 

احلام بتسائل انتو هتخرجوا

آدم ايوه ياامي هخرج حياه شويه تغير جو

احلام بابتسامه تتهنوا ياحبيبي 

ليودعها آدم وحياه متوجهين نحو قبلتهم القادمه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في العربيه

آدم بتسائل تحبي تروحي فين

حياه بتفكير اي مكان هقولك عليه هتوديني 

آدم ياحبيبتي اي مكان تشاوري
 عليه اعتبري نفسك فيه وبدون نقاش
ليكمل وبعدين انا انهارده
 تحت الامر انتي تختاري وانا انفذ

حياه بتردد انا عايزه اروح الملاهي 

آدم بضحك ومتردده ليه انا مش
عايز اصدمك واقولك اني كمان عايز اروح الملاهي

حياه بابتسامه خلاص يلا بينا 

آدم يلا ياحبيبتي

توجهوا إلي الداخل بعدما قطعوا تذاكر الدخول

آدم بتسائل عايزه تركبي انهي لعبه في الأول 

حياه مش عارفه نبدأ بسباق السيارات 

آدم يلا بينا ليمسك بيدها ويجري بها متجا نحو اللعبه

بعد الانتهاء شعرت حياه بالتعب
 يجتاحها لتهتف باجهاد لا انا تعبت مش قادره 

آدم بقلق مالك ياحياه 

حياه متقلقش انا بس تعبت من اللعبه دي ودوخت
لتكمل بهدوء وشكلي كده هتعب من كل اللعب

آدم بابتسامه خلاص نغير المكان تحبي نروح فين

حياه بتفكير ممكن حديقه الأزهر

آدم تمام يلا بينا 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في حديقه الازهر

كانت تسير حياه بجانب ويديها
متشبسه بيديه وهي تشعر بأنها تمتلك العالم

ليهتف آدم اخيرا عجبك المكان ياحياه

حياه بابتسامه جدا جدا انا بحب الزرع والشجر والورد جدا 

آدم وانا كمان بحب الطبيعه جدا

حياه اه مفيش احلي من الطبيعه
بتلاقي طمأنينة وهدوء
 أعصاب كده غريب حقيقي بيكون جو ممتع

آدم وهو يتاملها وكمان
 لما تكوني موجوده بتكتمل المتعه والجمال 
ليكمل بيكون ناقص
 البحر ويكون الخضره والماء والوجه الحسن

حياه بضحكه رقيقه بتقول حكم ياادم

آدم بابتسامه دي حقيقه ياقلب آدم 

ظلوا يتحركوا بين الأماكن بسعاده وهم مع بعضهم البعض 
وقد ابتاع لهم آدم بعض العصائر والمعلبات والتسالي 
لينتهي الوقت سريعا 

حياه وهي تتامل غروب
الشمس هاتفه برقه الجو جميل اوي ياادم

آدم بروقان اه فعلا 
ليقف آدم مره واحده بعد ان
 اتاه مسدج مختصره كل حاجه جاهزه يافندم

آدم وهو يوقفها متجها بها نحو عربيته

حياه بتعجب الجو حلو ياادم خلينا قاعدين

آدم وهو يتحرك بالعربيه هاتفا
 بابتسامه هنروح مكان هيعجبك جدا
مفاجأه رقيقه زي صاحبتها

حياه بابتسامه ايه بقا المفاجأه الرقيقه دي

آدم منا لو قولتلك مش هتكون مفاجأه

حياه أمري لله هستحمل واكتم الفضول اللي جوايا

آدم وهو يمسك بيدها ويقبلها ياحياتي
 انا افضلي فكري لحد مانوصل بقا

بعد حوالي نصف ساعه

آدم بحب وصلنا ياحياتي

حياه وهي تتأمل المكان
حولها لتهتف باستغراب احنا فين

ترجل آدم وتوجه نحوها
 واوقفها أمامه ليهتف اخيرا غمضي عيونك

حياه باستسلام اغمضت اعينها

ليحيطها إليه بيدها واليد الاخري فوق
 عينيها ظل مستندها إلي
 ان وصل اخيرا إلي المكان الخاص بهم
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في مطعم اقل ما يقال عنه انه رائع

آدم وهو يزيل يده الموضوعه فوق
عينيها ليوقفها أمامه هاتفا بحرص اوعي
 تفتحي هعد واحد اتنين تلاته وبعدين تفتحي

اومات لخ حياه بالايجاب 

ليبدأ آدم بالعد مع اشاره اخري للواقفين بالاستعداد 

واحد 
اتنين 
تلاته

لتفتح حياه عينيها وهي ترفرف
 برموشها ليتضح أمامها الرؤيه 
لتصدم مكانها فور رؤيه
الورود تلقي فوقهم بشكل عشوائي جذاب 

حياه التمعت عيناها بالدموع لتقترب
 منه مره واحده وتتشبث
 فيه وهي تخفي وجهها في صدره من شده خجلها

ليبتسم آدم علي براءتها هذه لتظل
 علي هذا الوضع لبعض الدقائق 
قبل أن يشير إلي العاملين بالتوجه إلي الداخل 

ظلت حياه علي وضعيتها هذه الي ان
 احث آدم بسخونه فوق
 قميصه ليصل اخيرا ان هذه دموع حياه
ليرفع وجهها إليه محاولا ان يعرف
ماذا أصابها ليجد ان ما احث به صحيح

آدم بقلق مالك ياحبيبتي انتي محبتيش المفاجأه ولا ايه

حياه وهي تمسح دموعها بالعكس
 دي احسن مفاجأه حصلتلي بعد مفاجأه جوازنا 
لتكمل بصوت ضعيف من اثر البكاء انا بس
كل مابفتكر عوض ربنا وقد ايه حياتي
بقا ليها طعم بحس ان كان نفسي اعرفك من زمان
وتكون في حياتي حقيقي انا بشمر ربنا في
 كل ساجده انو رزقني بزوج صالح
 زيك لتنظر اليه مطولا قبل ان تهتف بكسوف
بحبك ياادم ومن ثم دفنت وجهها في صدره مره اخري

ليضحك آدم علي حركتها هذه فهي تختفي منه إليه 
ليهتف وهو يرفع وجهها إليه ويمسح لها
 أثر الدموع العالقه في عينيها
 هاتفا بطيبه وانا بموت فيك ياقلب آدم انتي

حياه برقه قلب آدم بس

آدم بضحك لا وحياته وقلبو وعقلو وروحوا 

حياه بابتسامة ايوه كده طمنتني

آدم وهو يحتضنها لا متقلقيش من الموضوع
دا انتي بالنسبالي أولا واخيرا ولا كان في
 قبليك ولا هيكون في بعديك انتي غنيتي عن الدنيا كلها

حياه بابتسامه يديمك ليا ياحبيبي 

آدم ويديمك ليا ياحياتي
ليكمل وبعدين مش يلا بقا نتعشي انا حقيقي هموت من الجوع 

حياه مقاطعه اياه بعد الشر عليك ياحبيبي
لتكمل يلا بينا

كانوا يتنازلون الطعام في جو رومانسي
 جميل كان لا يخلو من النظرات والكلمات وبعض الضحكات 

لينتهي اليوم ثم يعودوا سويا إلي المنزل 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

ترجلوا إلي الداخل وكان كل منهما
 بداخله بريق مشع من الأمل والتفائل بأن القادم أجمل بإذن الله 

اميره بمشاكسه يا هلا بالعرسان الحلوين 

آدم بمشاكسه هو الاخر ياهلا بدلوعتنا الحلوه

اميره تصدف كسفتني

آدم لا وانتي وش كسوف اوي

اميره قصدك ايه بقا ياسي آدم 

حياه بابتسامه وهي تقترب
منها وتلف ذراعيها حولها هاتفه بمرح 
قصدوا انك احلي اميره في الدنيا كلها

آدم بضحك بس انا مش قصدي كده

اميره شوفتي بقا منا بقولك سبيني عليه

حياه لا وعلي ايه خليك انتي الكبيره

اميره بنظره انتصار
 منا بقول كده طول عمري العاقله الهاديه

نظر لها آدم باعجاب من حديثها
 ليهتف وهو يوليهم ظهروا علي يدي انا الكلام دا

اميره بمرح كادت ان تجيبه لكن
 قاطعتها حياه بابتسامه الكبيره العاقله 

اميره بتذكر ايوه صح كويس انك فكرتيني 
لتكمل بتذكر اه صحيح ياادم حمزه اخو
حنين كان بيقول لحنين انو هياجي ياخدها انهارده

آدم وهو يعود إليهم مره اخري
 ليه كده ماهي هنا معاكم وانتو واخدين بالكم منها

احلام وهي تخرج من الغرفه والله ياادم
 نفس اللي قولتوا انت بس
 كلموا خليه ياجي وبعدين نشوف الموضوع دا

آدم تمام 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎ 

بعد ساعه 

كان حمزه يقف امام آدم 

آدم ايه يابني 
ليكمل اقعد الاول وبعدين نتكلم

جلس حمزه بجواره 

آدم ايه بقا ياحمزه عايز تاخد حنين
 ليه خليها لما تشفي تماما وبعدين تروح معاك

حمزه لا هي كده خلاص تجاوزت مرحله
 الخطر وبعدين احنا بكره هنروح علشان نغير علي الجرح 
ليكمل وانتو كتر خيركم تعبتوا معانا
 كتير والله وجميلكوا دا فوق دماغي 

آدم وهو يلكمه في كتفه علي فكره الكلام دا
 ميتقلش بين الأخوات ودي اقل
 حاجه علي فكره دا واجب علينا

حمزه والله ياادم انا ماعارف اقولك ايه

آدم متقولش حاجه دي حاجه بسيطه
ليكمل اه مقولتليش ايه اللي حصل في الشركه انهارده 

حمزه خلاص ابتدينا في وضع مخططات
 تأسيس الشركه الجديده هبعتلك ايميل بكل حاجه 
ليكمل والورق دا علشان تراجع كل حاجه قبل ما نبدأ

آدم تمام

حمزه بتوتر كنت عايز اقولك علي حاجه ياادم

آدم بقلق مالك ياحمزه في ايه 

حمزه بعدما اخذ نفس عميق الصراحه كده
 لتخرج الكلمات اخيرا بعدما كانت
 عالقه غير قادره علي الخروج ليهتف بهدوء
 حاتم البطل كان عندي انهارده

آدم وهو ينتفض من مكانه واقفا هاتفا
 بضيق ودا كان عايز ايه مش فاهم

حمزه كان عايز يتكلم معاك

آدم وانت قولتلوا ايه

حمزه قولتلوا هو مش موجود حاليا
ثم إن مفيش كلام بينكم كل حاجه انتهت

آدم وبعدين

حمزه قالي انا عايزك تدخل بينا ويحاول
معايا لان الشركه بتنهار 
ليكمل بس انا رديت عليه وقولتلوا للأسف
هو صديق عمري ومن حكم صداقتنا
انت بتضيع مكانك في المكان الغلط

آدم والرد كان ايه

حمزه قالي ياحمزه ماتصعبش الأمور وحاول تدخل
ليكمل انا قولتلوا للأسف مش
هقدر اعمل حاجه ودا اللي عندي 

آدم انا مش عارف عايز مني
 ايه بعد لعبتوا الق*ذره هو وبنته

حمزه بتوتر بس هو شكلو ناوي علي الشر

آدم باستغراب ليه 

حمزه وهو خارج قعد يتكلم كلام كده غريب
زي انت السبب في اللي وصلوا
 وانو مش هيسكت وهياخد حقه

آدم بضيق ماانت عارف ان كان في أيدي اذيه
بس انا ضميري واخلاقي منعوني من معامله المثل
ليكمل بقلق وبعدين هيكون قصدوا ايه بكلموا دا

حمزه بتفكير مش عارف انت بس كون
حرص علي نفسك وأهل بيتك

آدم وهو دا فعلا اللي هيحصل 
ليقطع حديثهم دخول احلام

لتلقي السلام هاتفه بحنان ازيك ياحمزه ياابني عامل ايه 

حمزه الحمد لله ياامي بخير

احلام بمعاتبه ايه يابني عايز تاخد حنين ليه ايه اللي حصل 

حمزه والله ياامي احنا متقلين عليكم بقالنا فتره اهو 

احلام ليه كده ياابني متقلين ايه
حنين دي بنتي واميره وحياه بيعتبروها اختهم بالضبط 

حمزه انا عارف والله ياامي 
ليكمل بس هي عندها تغيير
 علي الجرح بدري وفي
 نفس الوقت هي وحشتني ووحشني وجودها في البيت 

احلام بزعل والله ياابني
 احنا خدنا علي وجودكم ووجود حنين معانا

حمزه ربنا يقدم اللي فيه الخير ان شاء الله 
ليكمل واول ماحنين تشد حيلها
هنجيلكم دايما ان شاء الله
 هي حتي كانت لسه بتكلمني وبتقولي
 بعد ما كنت وحيده بقا عندي اخوات وأم 

احلام ربنا يديمنا لبعض
 ياحبيبي ويسعدكم وعقبال فرحتي بيكم

حمزه ان شاء الله 

كان آدم ترجل إلي الداخل
لاخبارهم برحيل حنين لتجهيزها 

بعد مرور عدة دقائق

خرجت حنين وكانت اميره تستندها
من جهه ومن الجهه الاخري حياه

اسرع حمزه نحوهم واستندها الي
 الخارج وكان آدم خلفه يحمل الشنط 
ليتوجه حمزه نحو منزلهم
 بعد عدة دقائق من الشكر والثناء

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الداخل 

جلست اميره بجوار آدم الذي كان يجلس
واضعا ياسين بين احضانه
 اما حياه كانت تجلس بجوار احلام

آدم اخذ يلاعب ياسين لبعض
الدقائق ليتثاوب ياسين بنعاس

آدم وهو يشدد من احتضانه حبيبي دا
اللي بيتاوب ليكمل وهو يحمله
متوجه به إلي داخل الغرفه لكي ينام
لكن قطع سيره صوت اميره 

اميره بهدوء لا ياادم احنا هنروح علي الشقه التانيه

آدم بابتسامه هدخل ياسين ينام وبعدين نشوف الموضوع دا

اميره تمام

بعد دقائق كان يجلس آدم في مكانه
 من جديد يهتف بجديه من
 الاخر كده انتو هتقعدوا معانا هنا في الشقه دي
 وانا وحياه هنكون في الشقه اللي فوق

اميره بمقاطعه لا ياادم كده مش هتكونوا علي راحتكم

حياه بحزن ليه كده يااميره داانا ماصدقت
لقيت عيله تيجي تقولوا تمشوا وبعدين
 دا بيت اخوك وفي نفس الوقت انتو
قاعدين هنا عاملين ونس 
لتكمل وبعدين حتي علشان تكونوا علي
راحتكم الشقه دي هتكون خاصه بيكم
 تتحركوا فيها زي ماانتو عايزين وانا ابقا انزل
اقعد معاكم بدل مااقعد لوحدي

احلام بحنان داانتي تنوريني ياحبيبتي 
لتكمل بمزاح وبعدين اصلا كفايه اننا هنخلي
آدم ياخدك وهو طالع بليل

ادم بضحك لا والله كتر خيركم 

اميره علشان تعرف بس اننا طيبين

آدم ايوه طبعا يامشاغبه

اميره هعديها بس علشان مراتك بتقول عليا الكبيره العاقله

حياه حبيبتي انتي ميرو

اميره قلب ميرو انتي

كان آدم ينظر اليهم وهو يرفع حاجبه
 ليهتف اخيرا وانا وامي ايه بقا
هنشاهد الرومانسيه دي نحضر الفشار

اميره ايوه يااريت كمان يكون بالكراميل

آدم وهو يلقي عليها المخده
 ومالو يااختي ومش عايزه عصير بالمره

اميره لا خليها ايس كوفي

آدم قومي يابت انتي من قدامي 

اميره حاضر ياكبير

ليكمل آدم بعد انتهاء نوبه المرح بينهم هاتفا بهدوء
بكره ان شاء الله هخلي حد ينقل الحاجات الاساسيه
من هناك لهنا ليكمل بحماس
 حضروا نفسكم هنخرج بكره نروح مصيف

اميره بمرح بجد 
لتكمل وهي تعود إلي هدوءها لا ياادم اخرج
 انت ومراتك واحنا نبقا نشوف خروجنا مع بعض بعدين

نظرت حياه إلي آدم ليبادلها هو الاخر نظراتها
بتعاطف فهي برغم اشتياقها للخروج
ولكن فضلت الا تسبب لهم بقضاء الوقت بمفردهم

حياه علي فكره بقا الخروجه مش هتكون حلوه من غيركم
وبعدين احنا عايزين نتجمع ولا ايه ياادم

آدم باتفاق مع كلام حياه ايوه حياه عندها حق وبعدين
احنا عايزين نقضي الوقت سوا
ليكمل ولا انتي ايه رائيك ياامي

احلام اللي تشوفوا يابني

اميره بمرح حيث كده يبقا نحضر الشنط

( بصوت محمد هنيدي 😂 )

آدم تمام واحنا هنطلع نرتاح شويه ونتقابل الصبح

احلام تمام يابني تصبحوا علي خير

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الصباح

استعد الجميع للمغادره 

حياه اتفضلي ياماما اركبي جنب آدم 

احلام لا ياحبيبتي اركبي انتي جنب جوزك

حياه بابتسامه لا طبعا حضرتك اللي تركبي قدام وانا
هروب جنب اميره 



بعد عده دقائق وقف آدم امام احدي السوبر ماركات هاتفا بهدوء
تعالي ياحياه نجيب شويه حاجات علشان السفر والطريق

حياه تمام

توجهوا إلي الداخل وبعد عدة دقائق 
آدم انا هروح عند الكاشير وانتي استنيني هنا

حياه تمام 
كانت تقف تنتظره بهدوء ليقطع تلك الصمت صوت
من خلفها
هاتفا بحده حياااه

حياه التفتت نحو الصوت لتقف تنظر بصدمه .


رابط البارت العاشر

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-