روايات حديثة

رواية حب علي ضفاف النيل الفصل العاشر10 بقلم نورهان محمد




رواية حب علي ضفاف النيل الفصل العاشر10

 بقلم نورهان محمد 






البارت العاشر 
روايه حب علي ضفاف النيل 🕊💙
بقلم نورهان محمد 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

توجهوا إلي الداخل وبعد عدة دقائق 
آدم انا هروح عند الكاشير وانتي استنيني هنا

حياه تمام 
كانت تقف تنتظره بهدوء ليقطع تلك الصمت صوت من خلفها
هاتفا بحده حياااه

حياه التفتت نحو الصوت لتقف تنظر بصدمه إلي ذلك الذي يرمقها بغل

شادي وهو يقترب منها الا ست الحسن كانت فين دا كلو بس بردو لقيتك وهربيك من اول وجديد استني عليا 
واخذ يقترب منها وهي تبتعد بظهرها إلي الخلف 

شادي بغل رفع يده وكاد ان يصفعها إلي ان وجد يد تمسك بيده الموجه نحوها وباليد الاخري امسك بها قبل أن تسقط مت خوفها ورجوعها إلي الخلف 

آدم بغضب انقض عليه واخذ يلكمه في وجهه إلي ان دمي وجهه من كثره الصفعات واللكمات 
ليتدخل احدي عمال السوبر ماركت اهدي يا ادم باشا هتموتوا
ليرفعوا به من فوقه بصعوبه

شادي وهو يلتقط أنفاسه بصعوبه وانت ايه دخلك دي المفروض خطيبتي

آدم اخرس خالص بدل ماهقطعلك لسانك دا

شادي بغل لا مش هخرس وبعدين هو دا اللي لمك من الشارع يابت اتكلمي ماانتي طول عمرك كده تربيه وس*خه
لكنه ابتلع باقي جملته عندما هجم عليه آدم مره اخري يلكمه بشده وهو يتفوه ببعض الكلمات

آدم بضيق اللي بتغلط فيها دي مراتي وانا هعلمك ازاي تتكلم كده علي مرات آدم المصري 
ليكمل بنهجان من شده غضبه وبعدين دي مش تربية شوارع دي احسن منك ومن عليتك كلها وان ما رميتك في السجن مش هكون آدم 

لينتشلهوا العاملين من تحت يده بصعوبه بعدما امسكوا بادم الذي كاد ان يزهق بروحه بين يديه

شادي بتذكر والخوف يمتلئه هو انت الظابط اللي قبلتنا ليصمت فجأه عندما تذكر كلامه مع صديقه وتدخل شخص ما 

شادي وهو يتصنع عدم الامبالاه وايه يعني لو ظابط انا هجيب حقي منك بالقانون
ليكمل إنما هي فحسابها مخلصش 

فر آدم من يد الممسكين به ولكن شادي هرب من أمامه بخوف

آدم بضيق وهو ينظر نحوه وهو يهرب بزعل ان ماربيتك اهدي عليا
ليتذكر حياه فغضبه اعماه عنها فهي الان من المتوقع غارقه في دموعها وخوفها

ليلتفت حوله يبحث عنها بخوف ليجدها في الأرض متكوره علي نفسها تاخذ وضعيه الجنين تنتحب بصمت

اسرع آدم نحوها بخوف هاتفا وهو ينزل إلي مستواها اهدي ياحبيبتي محصلش حاجه بس 
ليرفع وجهها نحوه واخذ يمسح لها دموعها وبمجرد لرويتها له أمامها اشتد بكاءها

وقف آدم وجذبها نحوها لترتمي بين احضانه تبكي بشده 
فضل آدم الصمت وعدم الحديث حتي تهدأ فهي الان شبه منهاره

لتمر الدقائق وهي علي حالتها هذه 

حياه بدموع تذكرت انهم الان في الشارع رفعت وجهها نحوه تتطالعه وهو يمسح لها دموعها 

آدم بابتسامه مش احسن

حياه ايوه الحمد لله لتعود إلي البكاء من جديد

آدم بخوف انتي بتعيطي ليه ياحبيبتي اهدي محصلش حاجه

حياه شوفتوا وهو بيرميني بكلام ظلم قدام الناس

آدم أولا انا خرستوا ثانيا انتي باين جدا انك بنت ناس وانا معروف هنا ومعروف ان زوجتي اكيد هتكون من نفس أخلاقي ومستوايا 
ثالثا بقا كلام الناس هيفيد بايه اهم حاجه انك في نظري ايه ودي بالدنيا كلها ولا ايه رائيك

حياه وهي تمسح دموعها عندك حق

آدم خلاص بقا مش عايزين الموضوع دا يأثر علي اجازتنا
ليكمل بعزم وان شاء الله حقك هيرجعلك وفي أقرب وقت انا خلاص لازم أحاسب كل واحد سمح لنفسوا بس يجيب سيرتك

حياه بحب يديمك ليا يااحلى وأطيب واحن آدم في الدنيا كلها

آدم بمرح لا كده احنا في الشارع وانتي عارفه اني متهور

حياه بابتسامه بسيطه وعلي ايه لا يلا بينا

بعد دقائق كان آدم يتحرك بهم متجهين نحو البحر الأحمر لقضاء عطلتهم في مرسي علم

كانت طوال سفرهم شارده الذهن تفكر في مصيرها وهل من الممكن أن يؤذي شادي آدم زوجها ليقطع ذلك الشرود همس اميره باستغراب ايه ياحياه سرحانه في ايه من بدري

حياه بانتباه لما نوصل هحكيلك

اميره تمام ياحبيبتي فلم تجادلها اميره فقد احست من نبرتها ان من المؤكد حدث شى وهي مع آدم 

بعد عدة ساعات قد استغرقوها في السفر

آدم بتعب وصلنا 

اميره الله ايه الجمال دا ماشاء الله 

آدم انتو لسه شوفتوا حاجه

احلام ماشاء الله لا مكان جميل بمعني الكلمه

آدم ان شاء الله هيكونوا يومين حلوين

احلام ان شاء الله ياحبيبي 

لاحظ آدم صمت حياه وعدم ابدأ اي تعليق ليقترب منها بهدوء إلي ان وصل اليها ليهتف باستغراب مالك ياحياه 

حياه بانتباه مليش ياادم

آدم انتي مش عاجبك المكان

حياه بتامل لا والله دا جميل اوي ومريح للاعصاب 
لتكمل باستغراب ليه بتقول كده

آدم يعني لقيتك ساكته قولت يمكن مش حابه المكان

حياه لا والله المكان عجبني جدا بس انا مصدعه شويه

آدم بابتسامه لا اليومين دول هخليك تنسي كل حاجه حصلت معاك
ليكمل انا عايزك بس تنسي كل اللي حصل ومتشغليش بالك باي حاجه ولما نرجع ان شاء الله هجيبلك حقك منهم وهربيهم كلهم 

حياه بخوف انا مش عايزه عداوه ياادم انا عايزاك انت بس 
لتكمل ولو علي حقي انا مسامحه
لكن تدخل في عداوه معاهم ممكن يعرضوك للاذي

آدم وهو يحتضنها متقلقيش ياحبيبتي ان شاء الله كل اللي هيحصل خير خير وبس

حياه بابتسامه ياارب ياادم 

آدم تمام تعالي ننام شويه علشان نرتاح وبعدين نبدأ يومنا بقا

حياه تمام 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في المساء

حياه بابتسامه ايه ياادم كل دا نوم
لتكمل وبعدين ماما واميره قاعدين مستنيين بره

آدم وهو يرفرف بعيناه هي الساعه كام 

حياه بتوعد تسعه ياسي ادم

آدم يااه انا نمت دا كلو

حياه اه 

آدم تمام عشر دقايق هاخد شاور واجهز 

حياه تمام

بعد عدة دقائق كانوا علي أتم استعداد 

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الخارج 

آدم يلا بقا تحبوا نبدأ منين

اميره بتفكير اي حاجه مش هنختلف

حياه وانا بردو زيها

آدم تمام 

في مكان اقل ما يقال عنه انه رائع كانوا يجلسون كل منهما شاردا في حاله

حياه برقه المكان هنا جميل اوي ياادم 

آدم بابتسامه اهم حاجه انو عجبك وان شاء الله ناجي هنا كتير

حياه بابتسامه يااريت

آدم تيجي نقوم نتمشي شويه

حياه يااريت انا عايزه اقولك كده

آدم بس كده يلا بينا

وقف آدم بهدوء ليهتف انا هقوم اتمشي انا وحياه تيجوا معانا حتي نتفرج علي المكان كويس

اميره لا ياادم احنا هنستناك هنا 

احلام ايوه ياابني روحوا انتو 

آدم تمام شويه وراجع

في مكان رقيق وهادي والمياه تحيطه في جو يخطف القلوب كان يسير آدم هو وحياه فكانت حياه ممسكه بيدها ومستكانه برأسها علي كتفه

آدم المكان دا جميل اوي انا جيت قبل كده كام مره في اجتماعات بس مكنش نفس المكان

حياه وانهي مكان احلي

آدم دا طبعا انا اخترتوا بعنايه كبيره

حياه آه هو فعلا مكان جميل

آدم ولسه اللي جاي معايا هيكون أجمل أن شاء الله 

حياه بحب ياحبيبي طالما هكون معاك ف ان واثقه في كده بإذن الله 

آدم ايه الكلام الحلو دا يديمك ليا ياحياتي

حياه وليا ياحبيبي

لاحظ آدم نهجان حياه ليهتف بتسائل تيجي نقعد شويه نرتاح وبعدين نكمل

حياه تمام

جلسوا امام بحيره صغيره تتزين بلون الماء الأزرق اللامع وبجوارهم الأشجار فشردت حياه لبعض الدقائق

آدم بمشاغبه وهو يحتضنها ممكن اعرف مراتي الجميله سرحانه في ايه

حياه بانتباه ممزوج بحزن مفيش ياادم انا بس خايفه

آدم وهو يقضب حاجبيه باستغراب من ايه ياحبيبتي 

حياه بخوف من شادي دا بني آدم متهور وومكن يفكر يأذيك

آدم متقلقيش ياحبيبتي قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا وبعدين هو فاهم اني ظابط يعني هيخاف يقرب مني 

حياه بردو لازم تكون حريص وتخلي بالك من نفسك

آدم حاضر ياحبيبتي

جلسوا لبعض الوقت ثم توجهوا نحو احلام واميره وانتظروا معهم إلي ان هتفت احلام بتعب لا انا تعبت وعايزه اطلع ارتاح

حياه تمام ياماما يلا بينا 

لينتهي اليوم بسلام وتوجه كل منهما لينال قسطا من الراحه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في صباح يوم جديد

آدم بدهشان صباح الخير ياجميل

حياه بابتسامه صباح الورد ياجميل 

آدم بتعملي ايه

حياه بجهز علشان انهارده يوم مميز

آدم باستغراب ليه انهارده ايه

حياه افتكر كده 

آدم ٨/٨ ليكمل بتذكر عيد ميلاد ياسين حبيبي

حياه وهي تجلس بجواره وتمسك بيده ودا يوم يتنسي ياسي آدم 

آدم لا طبعا انا اقدر دا حبيبي دا

حياه خلاص اجهز كده ويلا نخرج علشان نقولوا كل سنه وانت معانا ومنورنا

آدم تمام 

بعد دقائق خرج آدم وهو بكامل وسامته ليهتف بمرح جهزت يلا بينا

حياه وهي تنزل إليه بغزل لا بس ايه الحلوه دي 

آدم وهو يدخل يده بين خصلات شعره بفخر طبعا مش متجوز قمر لازم اكون حلو

حياه بعيون تلتمع بالحب انت بجد احلي زوج في الدنيا كلها

ادم وهو يحتضنها وانتي احلي زوجه في الدنيا كلها 

حياه وهي تشدد من احتضانه الواحد بيحس بالأمان معاك
لتكمل بتذكر نسينا ياسين

آدم اه صح يلا بينا

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في الخارج

آدم وهو يحمل ياسين ويحتضنه بحب كل سنه وانت معانا ياحبيب بابا

ياسين بفرحه وهو يتعلق بعنقه انت فاكر داانا افتكرتك نسيت

حياه وهي تمسك بيده ياسين وتقبله وهو يقدر ينسي بردو عيد ميلادك ياياسين لا طبعا

ياسين بابتسامه طفوليه انا بحبك جدا ياطنط

حياه وانا كمان بحبك ياقلب طنط

آدم لا كده كتير بقا وانا بغير 

ياسين وهو يحتضنه ويقبله في وجنته وبحبك انت كمان يابابا بس طنط حياه طيبه اوي وانا بحبها

آدم بابتسامه وهي كمان بتحبك ياحبيبي

آدم وهو يهاتف احلام واميره التي كانت تتابع هذا وسط دموعها التي تغرق وجهها 

اقترب منها آدم بقلق هاتفا بخوف وهو يحتضنها مالك يااميره

اميره وهي تمسح دموعها مليش ياادم انا بس افتكرت زياد 

آدم وهو يخرجها من بين يديه ويمسح لها دموعها هاتفا بحنان هو اكيد في مكان احسن بكتير ان شاء الله 
ليكمل وبعدين هو اكيد فخور بيك دلوقتي وانتي ماشاء الله بتعتني بابنه ومربياه احسن تربيه

اميره بدموع بجد ياادم انا ام كويسه 

آدم طبعا ياحبيبتي واحسن ام كمان ياقلبي

اميره وهي تحتضنه ربنا يديمك ليا ياحبيبي ياارب 
لتكمل بدعاء وعقبال كده ماتجبولنا اولاد ويتربوا مع ياسين ويقولولي ياعمتو لتبتسم من بين دموعها وكمان خالتو 

آدم ان شاء الله ياحبيبتي دعواتك
ليكمل يااحلى خالتو وعمتو في الدنيا 

اقتربت منها حياه واحتضنتها هي الاخري بشده 

حياه بحب ربنا يباركلك في ياياسين يااحلى ام ياسين في الدنيا كلها

اميره ويبارك فيك ياقلب ام ياسين 
لتكمل بمرح وبعدين بقا هاتيلنا بنت تلعب مع ياسين وبعد كده نجوزهالوا

حياه بكسوف ان شاء الله ياحبيبتي

آدم بابتسامه بتتكلموا في ايه

اميره مفيش بنشكر فيك 

آدم ربنا يستر 
ليكمل يلا بينا هنروح نشتري شويه حاجات 

اميره هناجي معاكم

آدم ايوه طبعا يلابينا 

في احدي المولات

ادم يلا ياحبيبي اختار اللي عايزوا انت وماما وتيتا لازوم العيد ميلاد 
وانا وحياه هنروح نشتري شويه حاجات 

ياسين تمام يابابا

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في مكان ممتلئ بلعب الأطفال 

آدم بتفكير اشتريلوا ايه 

حياه الألعاب كتير وهو بيحب العربيات

آدم خلاص اشتريلوا عربيه
ليكمل وانتي ياحياه هتشتريلوا ايه

حياه بتفكير هشتريلوا اللعبه دي 

آدم لا حلوه ومميزه كمان وهتعجبوا ان شاء الله 

حياه ان شاء الله ياحبيبي 

لينتهوا ثم يتجهوا إلي مكان تواجد اميره واحلام

آدم بتسائل خلصتوا 

اميره ايوه بس كده كتير

آدم ولا كتير ولا حاجه تعالي نختار التورته 

اتجهوا معه إلي مكان تجهيز الحلويات

آدم وهو يحمل ياسين اختار ياحبيبي التورته اللي تعجبك

ياسين وهو ينظر اليهم بتردد مش عارف 

آدم ليه ياحبيبي 

ياسين عايز اختار تورته علي شكل كارتون

آدم بس كده تعالي

ياسين بدهشه الله ليكمل بابتسامه طفوليه هختار اللي عليها الجميله والوحش

آدم بابتسامه تمام ياحبيبي
ليكمل لو سمحت عايز دي جهزها بقا وانا هكون عند الكاشير 

العامل تمام يافندم

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

امام الشاليه الخاص بهم

آدم بهدوء جهزوا بقا الحاجات دي علشان في فوتجراف جاي كمان شويه 

اميره بجد 

آدم ايوه طبعا وفي بدله كده اشتريتها لياسين علشان تمشي مع العيد ميلاد 

اميره بفرحه طيب هروح انا اجهزوا 
لتكمل حياه معلش ممكن تجهزي الحاجات دي علي ماللبس ياسين

حياه بابتسامه ايوه طبعا متشغليش بالك 

بعد دقائق كان الجو مبهج لتلتقط لهم الصور التذكاريه 

آدم في المنتصف وهو يحمل ياسين وبجواره والدته وخلفه اميره وحياه لتختلف وضعيات الصور 

لينتهي اليوم 

مرت عدة ايام وهم يقضون الوقت بحب وسعاده

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

في يوم جديد

حياه برقه انا مش مصدقه اننا خلاص هنمشي بجد كانت احلي ايام حياتي 

آدم وهو يحتضنها ان شاء الله ياحبيبي هنيجي تاني كتير ونروح اماكن كتير

حياه بابتسامه ان شاء الله 

آدم وكمان الجميله بتاعتنا عندها ثانويه 

حياه بابتسامه متقلقش بإذن الله هيوصل لهدفي

آدم وهو يقبل رأسها ان شاء الله ياحبيبتي انا واثقه فيك

حياه وانا بإذن الله هكون قد ثقتك دي 
لتكمل علي فكره اول مانروح هنظم موضوع الدروس وكمان عايزه اسمع القرآن بقا لان كده متأخرين عن الحفظ بقالنا اسبوع وانا زعلانه جدا

آدم بابتسامه ان شاء الله هنرجع نلتزم زي الاول وكل يوم نسمع جزئيه 

حياه بابتسامه تمام اتفقنا 

آدم تمام يلا نجهز نفسنا علشان نمشي 

حياه تمام

بعد حوالي ساعه

آدم وهو يخرج وخلفه الشنط جاهزين 

احلام واميره ايوه جاهزين 

آدم تمام يلا نتوكل علي الله

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

امام المنزل 

آدم بتعب يااه انا مش مصدق نفسي

احلام ربنا يعينك يابني ويسعدك زي مابتعرف اللي حواليك

آدم وهو يمسك بيدها ويقبلها ويباركلنا فيك ياست الكل

ترجل الجميع الي الداخل

وكان آدم يدخل في الشنط

اميره انا مش قادره هموت وانام

آدم بابتسامه بعد الشر عليك ياحبيبتي 
ليكمل ادخلوا ناموا وانا بردو هطلع ارتاح شويه تصبحوا علي خير 

في الأعلي 

ترجل آدم وهو يحمل شنطه سفرهم ليهتف بتعب انا هدخل انام شويه 

حياه تمام ياحبيبي 

بعد مرور عدة ساعات 

فاق آدم علي رنات هاتفه

آدم بدهشان الووو

الطرف الاخر ايوه ياادم

آدم باستغراب مين

الطرف الآخر الحق حمزه صحبك عمل حادثه واحنا حاليا في المستشفي

انتفض آدم من علي السرير بزعر ليهتف بخوف حمزه طيب هو عامل ايه 

الطرف الآخر في العمليات 
ليكمل وهو يخبره باسم المستشفي

انتفض آدم بخوف وهو يرتدي ملابسه مسرعا 

حياه بخوف خير ياادم في ايه 

آدم بقلق مش عارف حد كلمني وقال ان حمزه عمل حادثه 

حياه بقلق طيب وهو كويس

آدم مش عارف ياحياه مش عارف هو حاليا في العمليات

حياه ان شاء الله خير ياحبيبي متقلقش بإذن الله 

آدم ان شاء الله 

ترجل علي السلالم مسرعا

كانت حياه تراقب تحركاته وقلقه بخوف عليه

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

بعد عدة دقائق 

في احدي المستشفيات ترجل آدم الي الداخل بنهجان

آدم بخوف في الاستقبال في مريض دخل دلوقتي في حادثه اسمو حمزه في انهي طابق

لتخبره احدي الواقفات بغرفه العمليات توجه إلي
المكان بخوف من ان يكون اصيب صديقه بشئ ما

آدم بتعب حمزه بخير

ابن عم حمزه انا اللي كلمتك ياادم 
ليكمل هو حاليا في العمليات انا قولت اقولك
 لاني عارف انكم اكتر من اخوات

آدم هو حصل ايه بالظبط

علي ابن عم حمزه مش عارف هما قالوا انو عمل
حادثه والحمد لله اني كنت بكلموا وقدروا
يتواصلوا معايا وانا جيت بس لقيتوا دخل العمليات 

آدم وهو يمسح علي وجهه بقلق خير ان شاء الله
ربنا معاه ومعانا ويقوم بالسلامه

علي بقلق ان شاء الله 

لياتي إلي آدم رنات هاتفه معلنه عن وصول مكالمه

آدم بحزن ايوه ياحياه

حياه بلهفه وصلت

آدم ايوه الحمد لله 

حياه طيب الحمد لله 
لتكمل طيب وحمزه

آدم بتعب في العمليات ياحياه ربنا يستر وينجيه 

حياه ان شاء الله خير ياحبيبي 

آدم ان شاء الله 
ليغلق معها الهاتف ويجلس علي احدي المقاعد
يضع وجهه بين يديه يخفيه ينتظر خروج
 صديقه من داخل غرفه العمليات

ليقطع شروده جلوس شخص ما بجواره هاتفا
بهدوء ان شاء الله خير متقلقش

آدم وهو ينظر بجواره ليري مصدر الصوت المألوف إلي اذنه

آدم بغضب انت بتعمل ايه هنا انا مش قولتلك ابعد
عنا انت ايه ارحمنا بقا وسيبنا في حالنا

محمود بنفاذ صبر انت ايه بقا غلطه وندمت عليها قلبك دا ايه

آدم بابتسامه سخريه غلطه اه غلطه واحنا ذنبنا ايه نعاني
ذنبنا ايه نتربي زي اليتمي 
ذنبنا ايه نتحرم من حنان الاب 
ذنبنا ايه نعيش بعقده لحد دلوقتي
ليكمل ماتتكلم ذنبنا ايه بقا انك جي تحس بذنبك بعد
مااولادك كبروا واتجوزوا تقدر تقولي كنت فين
لما بنتك اترملت وهي لسه في
عز شبابها واللي زيها مكنوش لسه اتجوزوا
تقدر تقولي عملت ايه ساعتها دا يمكن كمان مكنتش تعرف 
آدم وهو يزفر الهواء بضيق ابعد بقا وانسانا
 زي مانسيناك احنا بنعتبرك مش موجود
 خلاص بقا ابعد ابعد سامعني ابعدددد

محمود بحزن انت قلبك اسود

آدم انت صح انا قلبي اكتر من اسود 

محمود بضيق يعني كده 

آدم ايوه واكتر من كده كمان

محمود .........

آدم بضيق وهو يمسك باحدي المقاعد من
 شده التعب من اثر ماسمعه ليهتف بصدمه ايه ....... 

ليخرج الدكتور في هذه الاثناء 

آدم بتعب وهو يتجه نحوه حمزه فاق يادكتور طمني عليه

الدكتور بحزن .......

رابط البارت الحادي عشر

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-