روايات حديثة

رواية حب علي ضفاف النيل الفصل السابع 7 بقلم نورهان محمد

 



رواية حب علي ضفاف النيل الفصل السابع 7 بقلم نورهان محمد 




البارت السابع 
روايه حب علي ضفاف النيل 🕊💙
بقلم نورهان محمد


سلم آدم علي والدته وأثناء حديثه مع حياه قطعها رنات هاتفه

آدم باستغراب الووو 

الطرف الآخر عامل ايه ياادم 

آدم بعصبيه انت ازاي تسمح لنفسك انك تكلمني وحاجه تانيه دي آخره مره تسمح لنفسك ضسامع 

ليغلق الطرف الآخر بدون ان يتفوه بكلمه 

حياه بقلق في حاجه 

آدم بحزن لا متشغليش بالك 
ليكمل انا هروح لحمزه وهرجع علي هنا اخدك ونروح شقتنا 

حياه تمام هستناك 
لتقترب من اميره لتهتف بابتسامه لا بقا ياادم كده كتير ايه يابني قلبك مش مطاوعك تمشي وتسيبلنا القمر دي 

آدم بابتسامه لكي لا يظهر علي وجهه شئ ليهتف بمرح ايوه ياست اميره احنا هنبدأ ولا ايه 

اميره بعبوس مصطنع انا ياادم داانا طيبه 

آدم ايوه طبعا 
ليكمل وهو يحتضنها ويقبل رأسها داانتي الغاليه يااميره

اميره بحب وانت احلي اخ في الدنيا كلها 

ليتجه نحو حياه ويحتضنها ويقبل راسها هاتفا بحب خلي بالك من نفسك 

حياه بتوتر من قربه لتهتف برقه حاضر ياادم
لتكمل وانت كمان خلي بالك من نفسك 

آدم حاضر 

تركهم آدم وتوجه نحو المستشفي ليكون بجوار صديقه 



كانت تجلس اميره وبجوارها والدتها وامامهم حياه

احلام بحب عامله ايه ياحياه يابنتي

حياه بابتسامه الحمد لله يا.... لتصمت فجأه

احلام تعالي ياحياه 

ترجلت اميره وجلست بجواره 

احلام عايزه اقولك حاجه ياحبيبتي 

حياه اتفضلي 

احلام بحنان امومي بصي ياحبيبتي انتي من اللحظه اللي بقيتي فيها مرات ابني وانا اعتبرتك بنتي وغلاوتك بقت من غلاوه اميره بنتي ومفيش فرق بينا 
لتكمل وربنا يقدرني واقدر اعوضك عن حنان امك انا عارفه ان مفيش حد هيعوض الام بس انا هحاول اكون ليك ام


حياه بدموع وهي تقبل رأسها والله وانا من اول ما شوفتك وانا نفسي اقولك ماما ونفسي تكوني امي 
لتكمل بدموع انا مش فاكره شكل امي غير بس من الصور مفتكرش اي حاجه معاها حقيقي انا اتمنيت من اول مره قابلتك فيها تكوني انتي امي بدالها 


احلام وهي تمسح لها دموعها وتحتضنها وانا بإذن الله هعوضك عن دا كلو يااحلى حياه في الدنيا كلها 

حياه ويباركلي فيك يااحلى ماما 

احلام بمجرد سماع هذه الكلمه احتضنتها بشده وكانها تابي ان تفقدها

كانت اميره تتابع والدموع تملي عينيها لتهاتف نفسها فعلا الواحد مش بياخد كل حاجه وكل واحد ربنا اللي يعلم بيه

احلام لاحظت بكائها لتهاتفها بحب تعالي ياحبيبتي 

لتحتضنهم سويا في مشهد اكثر من رائع 



ياجماعه انا كنت عايزه اقول حاجه مهمه جدا 
فيها ايه لما ام الزوج تعامل مرات ابنها اكنها بنتها وتراعي ربنا فيها

ولما مرات الابن تعامل حماتها اكنها مامتها وتراعي ربنا فيها والكلمه اللي متقدريش تقوليها لمامتك متقولهاش لحماتك وتحاولي تعملي كل حاجه بما يرضي 

ربنا كان في حاجات كتير هتختلف ومفيش حاجه كانت هتحصل بالعكس كنا هنقلل المشاكل والعدوات والمشاحنات والقسوه 

هو دا اللي كنت حابه اوضحوا ك حاجه عامه


اميره بمرح احنا عايزين نقعد ونتكلم ونتعرف اكتر 

حياه وانا نفسي جدا اتعرف عليك اكتر 

اميره طيب يلا نقعد ونتكلم تبدأي انتي ولا ابدأ انا 

حياه لا ابدأي انتي 

اميره انا ياستي خريجه علوم وارمله الظابط زياد منصور وأم ياسين ماما وآدم وياسين كل دنيتي 
لتكمل بحب اتعلم واكتشف مرحه جدا 
لتكمل بمرح واحسن مايميزني اني شيف درجه اولي دا كده تعريف بسيط لحد ما نتعرف اكتر 

حياه بابتسامه وانا حياه داخله تالته ثانوي ان شاء الله بابا توفي وانا صغيره وماما معرفش عنها حاجه عمتي اللي ربتني وربنا يرحمها ويجعلوا في ميزان حسناتها حياتي طبعا عانيت كتير والحمد لله علي كل حال

اميره ربنا يسعدك ياحبيبتي ويعوض عليك

حياه ياارب
لتكمل بتوهان وكل الحاجات دي اختفت بمجرد ماشوفت اخوك حقيقي هو عوض ربنا ليا عن كل حاجه 

اميره يسلام يسلام تعالي ياادم شوف الشعر اللي مراتك بتقولوا فيك

حياه بحياء هو يستاهل اكتر من كده 

اميره انتو الاتنين ماشاء الله عليكم وتستاهلوا بعض وربنا عوضكم ببعض عن كل حاجه مريتوا بيها 

حياه ليه هو ...
ليقطعها رنين هاتفها



تعريف متأخر باحدي أبطال الروايه 
اميره محمود المصري اخت آدم خريجه كليه العلوم تتميز بوسامتها وروحها الجميله صاحبه الرابع وعشرون من عمرها تعيش مع والدتها بعد وفاه زوجها 





في المستشفي 

ترجل آدم الي الداخل ليجد حمزه يجلس امام باب غرفه اخته

آدم بقلق وهو يقترب منه في ايه قاعد كده ليه

حمزه بهدوء محصلش حاجه متقلقش بس الدكاتره بيكشفوا عليها علشان تخرج

آدم يعني هي بقت كويسه

حمزه ايوه فاقت والحمد اتكتبلها خروج وحاليا بيطمنوا عليها قبل الخروج 

آدم طيب الحمد لله ياحمزه عدت علي خير وان شاء الله كل اللي جاي هيكون خير

حمزه ايوه الحمد لله علي كل حال

آدم باستغراب مالك ياحمزه 

حمزه زعلان عليها ياادم مش لاقيه حد جنيها في وقت زي دا ولا اخت ولا ام ولا حتي صحبه تكون جنبها وانا موافق اخدمها بس في حالات بتكون محتاجه حد زيها يكون معاها
ليكمل وطبعا الشغل ماانت عارف

آدم اولا الشغل متشغلش بالك بيه انا هتحمل كل حاجه لحد مااختك تتحسن 
ليكمل ولو علي اختك انا هاجي كل يوم انا وحياه او انا واميره ويقعدوا معاها ولو محتاجه حاجه يعملوا



ليكمل بتذكر بقولك ايه الشقه اللي تحت شقتي جاهزه لو كده تعالوا معايا اقعدوا اليومين اللي حنين هتكون محتاجه فيهم رعايه علشان يقدروا يعتنوا بيها

حمزه بس احنا كده هنكون حمل عليكم 

آدم متقولش كده دي حاجه بسيطه 

حمزه انا مش عارف اقولك ايه علي وقفتك دي 

آدم أولا وقبل اي حاجه احنا اخوات ومفيش بينا الكلام دا دي اقل حاجه

حمزه وهو يحتضنه ربنا يديمنا لبعض 

لتخرج الممرضه في هذه الاثناء هاتفه بابتسامه حمدالله علي سلامه الانسه 

حمزه الله يسلمك تسلمي

ليستندها حمزه إلي الخارج 

آدم اركبوا معايا وانا هبعت حد ياخد العربيه

حمزه تمام

جلس حمزه في الخلف واستندها وآدم كان في الإمام امام مقوده

بعد حوالي نصف ساعه آدم بابتسامه وصلنا اتفضلوا  



فلاش باك
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

آدم السلام عليكم

حياه وعليكم السلام 

آدم عامله ايه 

حياه بخير الحمد لله 

آدم معلش محتاجك في حاجه

حياه اتفضل

آدم كنت هجيب حمزه واختو علي البيت عندي في الشقه اللي تحت شقتنا

حياه ينوروا ياادم

آدم تمام معلش بس هتعبكم 

حياه ولا تعب ولا حاجه 

آدم ياسين رجع 

حياه ايوه 

ادم تمام كنتوا تاخدوا وترجعوا علي الشقه عندي وتجهزوا اكل علي ماناجي 

حياه حاضر 

ليعود من شروده ويترجل إلي الداخل 

آدم فتح لهم الباب ليهتف بابتسامه اتفضلوا 

ترجل حمزه الي الداخل وهو يستند حنين 

آدم خدوا راحتكم علي ماانزل

حمزه اتفضل ياحبيبي

في شقه آدم في الأعلي 

آدم وهو يفتح الباب وجد من يستقبلهوا 

ياسين بلهفه بابا وحشتني 

آدم وهو يحتضنه حبيب بابا وانت كمان ياحبيبي
ليكمل امال الباقيين فين

ياسين في المطبخ وتيتا نايمه في اوضتكم 

آدم تمام ياحبيبي

في المطبخ 

آدم السلام عليكم 

حياه واميره وعليكم السلام 

آدم تسلم أيديكم والله

اميره دي حاجه بسيطه ياحبيبي

آدم ربنا يبارك فيكم 

حياه الاكل جاهز هتعرف تنزلوا 

آدم ايوه حضروه وانزلوا معايا علي تقعدوا معاها شويه
ليكمل معلش انا هتعبكم معايا اليومين دول تخلوا بالكم منها لان ملهاش حد 

حياه متقلقش دي حاجه بسيطه 

اكتفي آدم بابتسامه 

ترجل آدم الي الاسفل بمفرده 

آدم رن جرس الشقه ليفتح له حمزه 

آدم وهو يمسك صنيه الاكل دي حاجه بسيطه والجماعه هينزلوا ورايا بعد ما تخلصوا اكل

حمزه ينوروا

ترجل آدم الي الاسفل مره اخري بصحبتهم ليهتف بابتسامه اتفضلوا القوا السلام وترجلوا خلفوا

حياه بابتسامه حمدالله علي سلامتك ياحنين 

حنين الله يسلمك

اميره شفاك الله وعفاك ياقلبي

حنين اللهم آمين ياام ياسين

اميره بتعريف حياه مرات اخويا آدم

حنين تشرفنا ياحياه 

حياه انا اكتر 

جلسوا معها لبعض الوقت وساعدوها في تغيير ملابسها وفي دخول الحمام وفي اخذ الدواء 

حياه كده كلو تمام محتاجه حاجه تانيه 

حنين لا كتر خيركم داانا تعبتكم معايا 

حياه واميره ولا تعب ولا حاجه دي حاجه بسيطه 


في الخارج 

حمزه انا هروح وممكن حد منهم يبات معاها وانا الصبح هاجي ومعايا اللبس

آدم لا خليك بايت 

حمزه لا معلش كده هيكون احسن 

آدم تمام اللي يريحك

توجه حمزه إلي الداخل وهو يغض بصره علي جميع من في الغرفه واطمأن علي اخته واخبرها برحيله 

ترجلت احلام هي الاخري إلي الاسفل هي وياسين لتري حنين وتطمان عليها

اميره تمام انا هبات مع حنين لو احتاجت حاجه 

آدم تمام لتكمل ماما هتنزل وتبات هنا في الاوضه التانيه مع ياسين 

احلام تمام 

آدم وانا وحياه هنطلع نبات فوق ولو احتاجتوا حاجه اتصلي عليا وهنزل علي طول 

اميره تمام 


في الأعلي

ترجلت حياه الي الداخل وجلست علي الاريكه وهي تشعر بتعب واجهاد

آدم بتعب وهو يجلس بجوارها انا عارف اني تعبتك انهارده

حياه لا ولا تعب ولا حاجه 

آدم وهو يحتضنها مالك ياحياه انا حاسس ان فيك حاجه انهارده 

حياه وهي مستكانه علي صدره لا عادي ممكن بس شويه إجهاد 

آدم ممكن ظلوا علي هذه الوضعيه لبعض الدقائق ليهتف بحزن انا تعبان اوي ياحياه 

حياه بلهفه وهي تنظر إليه مالك ياادم فيك ايه 

آدم بحزن انا تعبان نفسيا ياحياه انا بموت في اليوم الف مره 

حياه بدموع مالك بس احكيلي وانا هسمعك ومش هتكلم خالص بس قولي شاركني اللي مزعلك متفضلش ساكت كده وبتتألم لوحدك

آدم مش قادر ياحياه حتي الكلام مش قادر عليه انا خلاص حاسس اني تعبت ومش قادر اقاوم 

حياه وهي تمسك بيده وانا معاك ولا يمكن اسيبك وهفضل معاك في تعبك وحزنك ولازم نرجع احسن بس سوا واحنا الاتنين مع بعض 

آدم بحزن هتقدرى تستحملي يااحياه

حياه ايوه ياادم هقدر استحمل اي حاجه وانا معاك

آدم وهو يقبل رأسها هاتفا بحب ربنا يباركلي فيك

حياه وفيك يااادم
لتكمل هحضرلك حاجه تشربها ونطلع علي البلكونه

آدم انا هسبق علي البلكونه

حياه تمام


في البلكونه كان يجلس شارد الذهن 

فلاش باك 
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
طفل صغير يجلس في غرفته يذاكر بهدوء
ليفزع علي صوت صرخات في الخارج 
خرج هذا الصغير واخذ يترجل بين الغرف إلي ان وصل إلي مصدر الصوت ليجد شجار حاد بين والده ووالدته

والده انا بكرهكم ومش عايزكم قدامي

والدته واتجوزتني ليه من الاول

والده نصيب بقا بس احنا فيها

والدته بدموع وانا اروح فين بالأطفال اللي معايا

والده بحده في اي داهيه اهم حاجه مش عايز اشوفكم قدامي

والدته حرام عليك ليه بتعمل فينا كده 

والده هو دا اللي عندي ودا طبعي ومش هغيروا 

والدته ليه كده ليه بتعمل فيا كده 

والده ماانتي عارفه كل حاجه 

والدته وانا ذنبي ايه في كل دا 

والده والله بقا هو كده 

والدته منك لله انا مش هقول غير كده

والده صفعها صفعه قويه علي وجها نزلت اثرها أرضا وهي تبكي بحرقه

اسرع آدم نحوها وهو يبكي هو الآخر 

والده ماانت لو عندك دم خدها وغوروا من قدامي ويااريت تاخد اختك بالمره 

اكتفي آدم بالنظر إليه فقط 

والده بصوت مرتفع سامع بقول ايه امشوا انا بكرهكم بكرهككككككككم 

ليفيق من شروده علي صوت حياه 

حياه بهدوء مالك ياادم سرحان في ايه 

آدم وهو يعتدل ولا حاجه انا كويس 

حياه طيب اشرب النسكافيه 

جلست حياه بجوارها لتهتف بهدوء آدم 

آدم بانتباه نعم ياحياه 

حياه بتسائل هو ليه الشقه اللي تحت كامله من كلو ومنظم وانت كنت قافله وقاعد هنا ليه

آدم بارتباك .............

رابط البارت الثامن
مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-