روايات حديثة

نوفيلا أنه أنا يا حبيبي الفصل الثاني عشر للكاتبة نورا محمد

أنه انا يا حبيبي 2



بقلم نورا محمد على

في المساء كان يتكلم مع امها ليحدد ميعاد.

ردت الام. بمتعاض تسمعه الرفض في موافقتها

تخبره انها مضطرة علي الموافقة ولولا ابنتها لما قبلته

وهو المتقبل اسلوبها الفج

ولكنه أكد علي حضور والدته معه

الهام مش فاهمة

شهاب. اكيد فاهمة حضرتك يعني زي ما انت عندك صفاء كتيرة اوي علي اي حد وخصوصا انا هي شايفة أبنها كتير علي اي حد

الهام. كتير ولا كبير

شهاب الاتنين فأنا أستحمل اسلوب حضرتك. بس اعتقد ولدتي لا

انا مش بلومك او ينتقدك لا انا عازرك ولو مكانك هعمل كده بس هدي هانم مش هتقبل فياريت تراعي دا

الهام ببعض الخجل. خلاص يا شهاب تنوروا

شهاب شكرا

اغلق الخط .وفي اليوم التالي كان مع والدته في الميعاد

وكانت الهام. مرحب. ب هدي التي تبدوا ارستقراطبة بطريقة واضحة تتحرك بروقي تجلس باعتدال

ابتسمت ل شهاب و قد فهمت ما معني كلامه ان امه. لن تقبل اسلوبها

وبعد قليل دخلت صفاء. بثوب من المهوير بلون الكشمير

وتترك شعرها الاسود يحيط بوجهها المشع حب

رحبت بها هدي وضمتها بحب

هدي جميلة اوي يا شيبو ورقيقة كده وو

شهاب صغيرة انا عارف قالها بوجع

هدي حبيبي ما قصدش انت. زينة الشباب راجل قد الدنيا بس هي فعلا شكلها بسكوته

صفاء مرسيي يا طنط

قدمت لها. هدي علبة من المخمل.

الهام احنا لسه بنتعرف وانا ما تفقتش مع. الباشمهندس علي شبكة

هدي دي مش شبكة. دي هدية بسيط. متلقش بجمال صفاء اللي زي الالماس البيور

نظرت لشهاب فهز لها راسه بمعني أن تأخذها

هدي بضحكة خفيفة هو يقدر يعترض انت فاكرة انه بيكبر عليا دا لسه في عيني طفل

ابتسمت الهام بمجاملة

هدي عارفة انك قلقانة بس. صافي هتبقي في عيني دا لو مش عندها مانع تعيش معانا في الفيلا يعني هي مش فيها غير شهاب. وانا والخدم بس لو. وجودي

الهام لا طبعا انت وجودك قبلهم

صفاء فعلا يا طنط

هدي بلاش طنط. ممكن تقولي ماما زي شهاب

صفاء. هزت رأسها ببسمة

هدي شوفي يا إلهام انا معنديش. غير شهاب. وهو مر بظروف. خلته يعني ولا خلاص الحمد لله. المهم بنتك. دخلت الفرح لبتنا ولقلب قلبي ما شهاب دا قلبي. وانا كنت بصلي و ادعي ربنا يرزقه باللي تفرح قلبي و اللي تستاهله

الهام. ابتسمت لها. وهي تقرب منها العصير

هدي شوفي طلباتك وأمري صافي تنتقل بالدهب

الهام بصراحة انا مش عارفة

هدي ازاي مش عارفة

شهاب ماما تقصد المهر والشبكة والمؤخر والقايمة والحاجات دي

الهام الشبكة هدية منك ليها وانا بصراحة معنديش اغلي منها

شهاب ولا. انا عندي اغلي منها شوفي انت ايه يطمنك وانا اعمله

الهام نظرت له بحيرة

شهاب حددي المهر اللي انت عاوزة وانا اللي هفرش الفيلا من جديد والشبكة اللي تختارها و اكتبي القايمة والمؤخر اللي عاوزاه. من مليون. ل ١٠٠ مليون

صفاء لا طبعا

شهاب مفيش حاجة تغلي عليكي

صفاء دا لو بتشتري وقتها مش هتقدر تدفع تمن شعرة واحدة. مني. انت بتملك قلبي يا شهاب. وانا مش محتاجة اي حاجة من دي عشان تطمني انا كفاية اشوف. لمعة عينك

كانت هدي تشعر بالسعادة والفرح. من كلام. صفاء. فهي تحب أبنها لدرجة لم تتخيلها

الهام لدرجة دي يا دكتور

شهاب لو عاوزة عمري مش كتير عليها


الهام. بصدق. ربنا يسعدكم انا مش عاوزة اكتر من الأصول وانك تصونها.

هدي طيب خير البر. عاجله. ننزل نجيب الشبكة

الهام طيب بعد الغدا

وقد كان. انتقي لها شبكة جعلت رأسها يدور

صفاء دا كتير

رفع كفها إلي فمه. وهو يقول الدنيا مش كتير عليكي

في اليوم التالي كان يقف بسيارته أمام البيت. نزلت لتركب معه

وبعد وقت كان يفتح لها الباب. داخل الحرم الجامعي والكل ينظر لهما

مد يده لها لتضع كفها الرقيق بين قبضته التي رفعها الي شفتيه سار معها. وهي تضع يدها علي ذراعه

كان طارق يقف مع صابرا الذي فغر فمه

صابر شايف اللي انا شايفه

طارق. مجنون

شهاب نظر. ل باسم الذي وقف معها من قبل وهو يقول لطارق مفيش مبروك

صابر مبروك. حلوة الشبكة يا شيبو ا. عقبال ما تبارك علي الفرح

شهاب الله يبارك فيك قريب نخلص امتحانات بس

طارق مبرووك ربنا يتم بخير

صفاء وهي تبتسم بخفه يارب

كانت اول محاضرة له. ودخلت معه. وأعلن إمام الجميع. عن خطوبتهم وان الكل مدعوا علي الفرح

ومنهم من نظرة. بغير ومنهم من ابتسم بمحبة فالأغلبية يعرفوا ما مر به شهاب فمن حقه أن يفرح بعد كل هذا الخزن

شهاب أشار لها لتجلس مكانها. و بدأ الشرح

ومرت الايام والأيام. وكان شهاب يصغر في العمر لا يتقدم. كأنه شابا في العشرين من عمره وليس الاربعين ابدا

مرت الايام والأيام وكانت تنهي الامتحان. وذهب له لمكتبه

كانت اغلب الوقت معه وكأنه يحاوطها بقلبه. يتمني لو بعدها عن العالم

كانت. تركب سيارته. التي قادها لطريق بيته

صفاء. شيبو

شهاب قلبي

صفاء. احنا رحين فين

شهاب هخطفك ورفع كفها الي فمه يمسه بشفتيه

صفاء شيبو

شهاب. هنتغدا سوا في البيت عندنا

صفاء ايه

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-