جديد

رواية ضحيه انتقام الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

 رواية ضحيه انتقام الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد 



#البارت_الثاني

:للاسف بس الانسه فيروز بنتك حامل يامدام 

حياه بصت على جمال بصدمه كبيره وقالت:كله منك.. انت السبب منك لله.. منك لله 

جمال الصدمه كانت مأثره عليه وبص على حياه بزهول كبير وقال:لا مش انا صدقيني مش انا دي بنتي ياحياه بنتي ومستحيل اعمل معاها كده 

الدكتوره بصدمه:يعني جوزك اللي عمل كده يامدام دي جريمه ولازم تبلغي الشرطه فورا

جمال بجنون:انا معملتش حاجه دي بنتي ياناس انا ربتها على ايدي انتي بتقولي ايه اخرجي بره بيتي حالا

الدكتوره اترعبت منه وخرجت بسرعه وحياه قربت منه بغضب وقالت:كله منك انا بنتي حكتلي عن عمايلك معاها وانا مصدقتهاش منك لله دمرت بنتي منك لله 

جمال قرب منها بحزن ومسك ايدها وقال:حياه بصي في عنيا انا والله ماعملت كده دي بنتي اللي مخلفتهاش ياحياه ومستحيل اعمل فيها كده 

حياه كانت خلاص هتلين معاه بس فاقت على صوت فيروز وهي بتعيط بقوه فجرت عليها حياه بقلق وقالت:انتي كويسه ياحبيتي اهدي اهدي وقوليلي مين عمل فيكي كده يافيروز وانا هاخد حقك منه يابنتي قولي متخافيش 

بقلم نور محمد

فيروز بصت على جمال بدموع وقالت:هو السبب ياماما هو السبب دمر مستقبلي عمو جمال السبب


جمال سمعها وجن جنونه حرفيا لانه متأكد من نفسه ازاي تتهمه اتهام زي كده فقرب منها وقال:فيروز انت بتتبلي عليا ليه دنا اخدت بالي منك وربيتك زي بنتي باظبط بتعملي معايا كده ليه انا غلطت معاكي في ايه يابنتي؟!

فيروز انهارت في حضن امها وحياه بصت عليه بشر وقالت:هاخد حق بنتي منك ياجمال وديني لهدفعك تمن اللي عملته في بنتي ياحيوان 

جمال بص عليها بحزن وهو مش عارف يقولها ايه علشان تصدقه وحياه سابت بنتها ومسك فونها واتصلت على الشرطه وقالت:الحقني ياباشا جوزي اعتد*ى على بنتي وفي بيتي تعال الحقني يابيه 

جمال انصدم منها وقال:انتي بتبلغي عني ياحياه انا مظلوم وبنتك هي اللي كذابه 

حياه بحده:لا انا بنتي اشرف من الشرف ومستحيل تكذب في الموضوع ده انا واثقه فيها واكتر من نفسي كمان


جمال تهند وقرب من فيروز اللي تراجعت بخوف منه وهو بيقول:فيروز يابنتي قولي الحقيقه حرام عليكي دنا بابا اللي ربيتك على ايدي حرام تعملي فيا كده 


فيروز بصت عليه بدموع بس وحياه سمعت صوت الباب فخرجت وفتحت لشرطه وهي بتقول:ده يابيه اللي اعتد*ي على بنتي والدكتوره لسه طالعه من هنا ومأكده الكلام ده 

الظابط قرب من جمال وقال:اتفضل معانا ياستاذ وبدون مقاومه احسن ليك... بقلم نور محمد

جمال بص عليهم بدموع وقال:صدقيني هتندمي ياحياه لاني مظلوم ومعملتش حاجه وربنا موجود وهيثبت برائتي لاني معايا الحق 

حياه في الوقت ده نزلت دموعها بس خبتها بسرعه لانها متعصبه وزعلانه اوي على بنتها 

وجمال خرج مع الظابط بدموع وحزن كبير 


وبعد خروجه قربت حياه من بنتها وقالت:اهدي خلاص ياحبيبتي القانون هياخد حقك منه متخافيش 

فيروز هزت رأسها بدموع وقالت:تمام ياماما طيب ممكن تسبيني لوحدي عاوزه انام

قربت حياه وقبلت رأسها بحنيه وقالت:حاضر يابنتي تصحي على خير 


خرجت حياه من الغرفه وفيروز حضنت مخدتها بدموع وندم وهي بتقول:انا اسفه يابابا ارجوك سامحني بس كونت مجبوره اعمل كده اسفه سامحني 


وعلي الناحيه الاخري في القسم 

الظابط بحده:لسه مصر على انكار الجريمه بعد اعتراف الضحيه وثبوت كلامها عليك 

جمال بدموع:والله يابيه انا مظلوم دي بنتي انا مربيها على ايدي هو فيه اب يعمل في بنته كده؟!

الظابط بغضب:اولا انت مش ابوها الحقيقي ثانيا بقى الضحيه والام اعترفوا عليك يعني الجريمه لبساك.. لبساك فلأحسن تعترف بجريمتك يمكن الحكم يخفف عنك شويه 

جمال باصرار ودموع:اعترف على جريمه معملتهاش انا بريئ وربنا وحده اعلم اني معملتش كده ومظلوم وانا فوضت امري لله وهو هينقذني من التهمه الباطله دي 

الظابط بحده:ياشويش تعال خد المتهم ده على السجن لحين عرضه على النيابه 

دخل الشويش وخد جمال معاه اللي كان بيردد:فوضت امري لله ياخد حقي من اللي كان السبب لله الامر من قبل وبعد 


وفي نفس الوقت في غرفه فيروز كانت لسه بتعيط ومنهاره بس فجأه رن فونها اول ماشافت المتصل بلعت ريقها بخوف وفتحت وهي ايدها بتترعش:الوو السلام عليكم 

_وعليكم السلام  ياحلوه ها عملتي اللي طلبته منك او لسه؟

فيروز بدموع:ايوه عملت والشرطه اجت اخدت عمو جمال من البيت من ساعه كده 

تهند بفرحه: بجد ياه اخيرا تمام ياحلوه فاضل نص الخطه هتطلعي بكره قدام الصحافه الاعلام وتتهمي جوز امك بجريمته على الهواء مباشرا 

فيروز بصدمه: لا مستحيل اعمل كده انت مجنون كفايه بقي ابوس ايدك انت خطفتني ودمرت حياتي وكمان صورتني علشان انفذ كلامك وانا نفزت كلامك باحرف كفايه كده حرام عليه انت ليه بتعمل معايا كده انا ايه زنبي؟

رد بحده:زنبك ان جمال الحسيني اجوز امك ده هو زنبك يافيروز ولو مسمعتيش الكلام بكره الفديو الحلو بتاعك هيبقى الترند على وسائل التواصل الاجتماعي تمام ياقمر

فيروز بدموع:منك لله ربنا ينتقم منك 

وقفلت الفون في وشه وبقت تعيط بقوه وفجأه لقت امها دخلت غرفتها وقالت ببرود:قومي معايا يافيروز بسرعه لازم تروحي لدكتوره دلوقتي حالا علشان تنزلي الجنين ده قبل ماحد يعرف هنا بالي حصل 

فيروز بخوف:بس ياماما انا خايفه اوي 

حياه ببسمه:متخافيش انا معاكي بس لازم تخلصي منه بسرعه قبل ماالخبر ينتشر وسيرتك تبقى على كل لسان هنا في الحاره ياله غيري هدومك بسرعه يابنتي 

فيروز بخوف وتوتر:حاضر ياماما 


وعلى الجهه الاخرى في السجن كان جمال بيقرأ ايأت القرآن الكريم ودموعه ملت وجهه وهو بيقول:انت وحده عالم بحالي يارب واني مظلوم فوضت امري ليك ياناصر المظلوم 


خلصت جملته وسمع صوت الشويش بيقول:جمال فيه واحد عاوز يقابلك تعال معايا 

قفل جمال المصحف وزهب مع الشاويش ودخل الغرفه وتسمر مكانه لما لقى شاب في العشرين من عمره وفيه ملامح كتير منه فقال بصدمه:انت مين؟

وقف الشاب وقرب من جمال ببرود وقال:انا ابقى كابوسك الاسود وسبب سجنك هنا ياجمال الحسيني 

جمال بصدمه:انت اللي عملت في بنتي فيروز كده ليه احنا عملنا ليك ايه؟

الشاب بغضب:ايوه انا اللي عملت كده في فيروز وهددتها كمان علشان تتهمك انت بالجريمه دي وعملت ده كله علشان انتقم منك 

جمال بصدمه وزهول:تنتقم منه على ايه انا اول مره اشوفك في حياتي اصلا؟!

قرب منه الشاب وهمس في ازنه بشر وقال:فاكر نعمه مروزق اللي كانت جارتك في العماره زمان فاكر عملت فيها ايه زمان قبل ماتهرب وتسيبها لوحدها الناس تنهش في شر'فها ولح'مها علشان حبت وأمنت لحيوان زيك تستاهل الحرق


جمال سمعه والصدمه شلت حركته وقال بصوت مهزوز:يعني انت انت تبقى 

قاطعه الشاب بغضب وحزن على نفسه وقال:ايوه باظبط كده انا ابقى ابنك اللي بعت امه زمان بعد ماضحكت عليها واخدت شر*فها منها وبعدها هربت وسبتها لوحدها.. امي واجهت الدنيا كلها وحافظة عليا رغم المشاكل اللي كسرتها زمان بس هي رفضت تتخلي عني على امل ان في يوم انت هترجع لها تاني وتعتزر منها على اللي عملته فيها بس انت معملتش كده بل العكس عشت حياتك واجوزت كمان وحده ارمله وربيت بنتها اللي مش من د'مك ولح'مك ورميت ابنك اللي من صلبك ودلوقتي اجه وقت الانتقام وانا هفضحك في جمهوريه مصر كلها وقضيتك هتبقى قضيه رأي عام وشوف بقى هيتحكم عليك بكام سنه سجن على اللي عملته ده 


جمال نزلت دموعه بندم وهو بيتزكر ماضيه واللي حصل معاه وقتها اجبره على ترك حبيبته اللي حبها اكتر من نفسه ولسه هيرد عليه رن فون الشاب ففتح بسرعه وقال:ايوه يامحمد طمني ايه الاخبار عندك 

محمد بتوتر:الاخبار مش كويسه ياعز فيروز نزلت مع امها وانا مشيت وراهم لقيتهم دخلوا عياده نسا وتوليد فرنيت عليك علطول علشان تعرف 

عز بصدمه:اييه عياده نسا والتوليد طيب خليك عندك يامحمد متتحركش وانا هاجي فورا مسافه السكه بس وهكون عندك 

جمال سمعه وفهم ان قصده على فيروز لانها حامل فقال بخوف كبير عليها:حصل ايه.. بنتي فيروز مالها حصل معاها ايه انطق بسرعه؟

عز بص عليه بغضب رهيب وقال:بنتك راحت هي وامها لعياده نسا وتوليد علشان تنز'ل ابني بس اقسم بالله لو حصل الكلام ده انا هطلع برو*حها وووو

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية ضحيه انتقام )

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-