رواية زواج اتفاقية الفصل الثاني 2 بقلم دنيا محمد
الفصل « الثاني»
(روٌآيَةّ زٍوٌآجّ آتٌفُآقُيَةّ)
ميرنا بخوف وقلق: شكلو هيبقا مرار طافح عليكي يا ميرنا
تاني يوم الصبح كانو متجمعين علي الإفطار الا جاسر كان لسه نايم
ممدوح.. اومال فين جاسر يا نوارة
نوارة الخدامه: جاسر بيه نايم يا حج
ممدوح بهدوء.. تمام روحي افطري انتي مع باقي جماعة المطبخ
نوارة بطوع .. امرك يا بيه
ممدوح بص لميرنا.. اطلعي يا ميرنا صحي جاسر ومتخافيش
ميرنا بقلق.. مبلاش انا يا عمي
فطيمه.. اسمعي كلام عمك يا حبيبتي وبعدين خلاص جاسر كلها كام ساعه ويبقا جوزك علي سنة الله ورسولة ولا اي يام ميرنا
ام. ميرنا.. طبعا يا حجه كلامك مظبوط
فطيمة.. انشالله تعيشي
ممدوح.. ي اسراء
اسراؤ الخدامه التانيه: نعم يا بيه
ممدوح.. اتفضلي نادي عبد الله من فوق يحسرة نايم وسايبنا نفطر
فطيمة.. معلش يخويا
فوق في اوضة جاسر
كان نايم ببنطلون بس وكان عا"ري الصدر ميرنا بصت عليه بس اتكسفت وقربت ببطئ للسرير
ميرنا.. جاسر بيه
جاسر.. لا رد
ميرنا هزت كتفو براحه.. جاسر بيه
جاسر من غير ولا كلمة شدها وبقيت تحتيه
ميرنا بشهقة.. سايق عليك النبي تسبني ونبي انا كنت جاية اصحيك بس
جاسر همس في ودنها.. خايفة لي ده انهاردة دخلتنا يا عروسة وكويس انك جيتي تصحيني ي حلوة
ميرنا بتوتر وخوف.. ابعد وسبني
جاسر. قرب من شفايفها بهمس: متخافيش
وباسها من شفا"يفها بعمق وميرنا كانت هتوه معاه ولكن بكل قوتها زقتو وحاولت تطلع من تحتيه
ميرنا بغضب.. انت ازاي تعمل كده ونا لسه مش مراتك
جاسر بغمزة.. بس هتبقي مراتي يا حلوة
ميرنا بقرف.. ده الي انت بتجري عليه صح
جاسر.. اتلمي يابت بدل ما ارزعك قلم يفوقك
عند عبد الله دحلت اسراء بخجل وقالت بصوتها الرسمي لشغلها: عبد الله بيه اصحي عشان الفطار جهز وممدوح بيه قالي انديلك
عبد الله كان مش سامعها اصلا
قربت اسراء منه وقالت: عبد الله بيه فوق الفطار تحت
عبد الله فتح عيونه بنعاس وقال: ده اي الصباح الحلو ده
اسراء بكسوف.. الفطار جاهز تحت وممدوح بيه وفطيمه هانم مستنينك
عبد الله.. قربي ي اسراء
اسراء بخوف.. في اي
عبد الله.. فيه حاجة علي طرحتك
اسراء قربت وهي بتقول.. بجد. طب اي دي
عبد الله همس في ودنها بوقا*حه: جسمك حلو اوي يا سوسو
اسراء بعدت بشهقة وخجل.. علي فكرة انت قليل الادب يا بيه
عبد الله.. انا قليل الادب ولا انتي الي حلويات وعايزة تتاكلي
اسراء بصتلو بكسوف شديد.. عن اذنك يا بيه
عبد الله قام وسبتها بين ايديه
اسراء.. يا بيه عيب كده والله
عبد الله قرب من خدها وباسها.. انتي حلوة اوي ويلا انزلي بدل ما اكلك هنا.
نزلت اسراء بسرعه وهي. مكسوفة وخايفة ابتسم. عبد الله عليها ودخل ياخد دش ونزل يفطر معاهم
نرجع لجاسر وميرنا
ميرنا: لو سمحتي انا مش عايزة انهاردة تبقا دخلتنا نتجوز اه انما حقك مش دلوقتي
جاسر ببرود.. واديكي قولتيها حقي ياعني اخدو بكيفي والوقت الي احبو ي قمر يلا امشي عشان تظبطي حالك انا مش طايق من اساسو اني اتجوزك انتي
ميرنا اتملت عينيها ب الدموع وجريت علي اوضتها تعيط
ممدوح.. ي صباح الخير يخويا
عبد الله.. صباح النور
ممدوح.. نموسيتك كحلي
عبد الله.. واي الجديد ي بابا
ممدوح.. نفسي تفرح قلبي كده متبقاش ظابط ومختل تروح تسكر وتسهر في البا*رات
عبد الله باس ايد ممدوح.. ربنا يهدينا ي بابا وبعدين احنا قاعدين في القاهرة مش في الصعيد الكلام ده بيمشوه الصعايدة
ممدوح.. لا يابني الصعايدة محترمين وبناتهم ولاد ناس محترمين مش اخلاقهم زي الي انت بتشوفهوملي ف البارات
عبد الله.. حقك عليا يحج بس ربنا يهدينا بقا
ممدوح.. انا جبتلك العروسة الي هتهديك
عبد الله بضحك.. بجد ومين بقا
#بقلمي_دنيا_محمد
ممدوح ببرود.. اسراء
عبد الله بغضب.. ناااعم انا هتجوز خدامه
كف من ممدوح نزل علي وش عبد الله
فطيمه.. يمصيبتي انت كويس يابني
ممدوح.. ابعدي انتي يا فطيمة من امتي ياسي عبد الله بنبجح في ابونا الي ربانا لا ونغلط في اشغال الناس انا ربيتك علي كده
عبد الله كان منزل وشه وقال.. حقك عليا يا بابا بس الي انت بتطلبو صعب
ممدوح.. وهيحصل ورجلك فوق رقبتك واقولك ع حاجة كمان كتب كتابك عليها بعد يومين من جواز اخوك جاسر
عبد الله طلع اوضتو وهو متعصب
اسراء كانت طالعه بشاي ل عبد الله ولكن وقفها ممدوح.. جهزي نفسك بعد يومين يابنتي جوازك من عبد الله
اسراء بصدمة.. انا و عبد الله ءءا
فيطمة.. مالك مصدومة ليه يابنتي
اسراء.. ولا حاجة يا حجه انا مش مستوعبة بس
فطيمة.. مبارك يابنتي عليكم المهم شوفي كنتي رايحه تدي الشاي لمين
اسراء بطوع.. تحت امرك
طلعت وخبطت علي عبد الله
عبد الله بغضب.. مين؟
اسراء.. ده انا!
عبد الله اتنرفز وقال.. ادخلي
دخلت اسراء وف ايدها الشاي وعبد الله قالع التيشرت وبيدخن
عبد الله.. اسمعي كويس انا لو هتجوزك ده مش حب فيكي اهو اي حاجة تسليني وخلاص
اسراء بصتلو بزهول.. انت بتقول الكلام ده ليا انا
عبد الله بجمود.. زي مسمعتي انا مش مستعد اضيع حياتي مع خدامه انما قدري بقا هعمل اي
اسراء مستحملتش وخرجت من اوضته ورزعت الباب وراها
عبد الله بعصبية.. غبيي
وبليل كانت المعازيم موجودة في الفيلا والاغاني شغالة والصحافة بتصور لان جاسر طبعا مشهور وليه شركه ومقامو عالي
جاسر في نفسه.. انا قدام الصحافة متجوز خدامه
وجه وقت كتب الكتاب
وانهي الشيخ اجراءت كتب الكتاب بجملته الشهيرة
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير)
فطيمه زغرطت والكل كان فرحان جدا جدا الا طبعا ميرنا الي شايلة الهم وجاسرالي مغصوب علي جوازته والصحافة صورتهم ونزل الخبر
صوفي بضيق.. شوفتي ي مامي واخد خدامه ازاي ومخدنيش انا
هيام.. يا حبيبتي ده نصيب افهمي وبعدين انتي نصيبك هيجيلك
صوفي.. انتي علطول ياماما مش بتقفي جنبي المفروض انتي خالتو كنتي تخليه يتجوزني انا
هيام.. انا لما اعرض عليه حاجة زي كده ابقا برخصك يا صوفي افهمي
صوفي نفحت بضيق وهي بتبص ل ميرنا بغل وحقد
وخلص الحفلة الصغيرة نسبيا وقال ممدوح.. مبروك يا ولاد يلا يا ميرنا اطلعي مع جوزك
ميرنا بخوف.. ح حاضر
طلعت ميرنا الاوضة وجاسر دخل وراها وقفل الباب بالمفتاح
ميرنا بخوف وضجر: انت بتقفل الباب ليه
جاسر بخبث:!!!!
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇