جديد

روايه القدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ملك ياسر الشرقاوي

 روايه القدر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ملك ياسر الشرقاوي 




الفصل الحادي عشر. روايه(القدر). 


صلوا على الحبيب المصطفى محمد صلى الله عليه وسلم تسليما كثيرا 🌺


البنات رجعوا التدريب من تاني و بعد اسبوع كان الكل حضر مشروعه و كان جه الوقت إنهم يعرضوه علي رئساء الشركه و اللي هما يكونوا محمود والد آسر و شريكه حسن والد علي و كل واحد فيهم ماسك فرع غير اللي بره مصر و مخلين عيالهم هما اللي ماسكين الفروع موجوده في مصر. 


البنات كانوا رايحين الشركه علشان يعرضوا مشروعهم و وصلوا و دخلوا كل واحد حط مشروعه في المكان المناسب. 


علي وقف علي المنصه و بدأ يتكلم. 

علي و قد انهى حديثوا و قال: طبعاً احنا هنختار المشروعه كويس يبقا معانا في الشركه و هيكون في منصب كويس و مرتب كويس بس انا هاخد طلاب منكم للفرع بتاعي التاني هو قريب من هنا و بشمهندس آسر هياخد برضوا طلاب للفرع بتاعوا و شكرا لحضراتكم. 


علي و آسر و حسن و محمود كانوا مبهورين جداا بشغل الطلاب و افكارهم و قرروا إنهم هياخدوا ناس كتير منهم هيستفيدوا من خبراتهم جداا. 


محمود: انا عندي فكره كويس طالما عجبنا شغلهم اوي كده احنا لازم نستغل ده و هنعمل حفله كبيره بليل للموظفين و الطلاب و للدكاتره كمان موجودين في الجامعه و هنبدأ نعلن عن كل مشروع اللي احنا هنكون مختارينوا طبعا لأنوا الاكفأ فيهم و هناخدهم بعد ما يتخرجوا و يشتغلوا عندنا و بكده تكون ثفقه رابحه جدا و ليها مكسب لينا و مكسب للطلاب كمان. 

حسن: حلوه الفكره انا معاك في رأيك. 

آسر:  تمام وانا هحضر لكل حاجه لازمه الحفله. 

علي: وانا هبعت حد  بكروت الحفله الجامعه عندهم أخر يوم و هقولهم علي الحفله و إن فيها هنعلن عن الفائزين. 

محمود: كده كويس اوي بالتوفيق إن شاء الله ي شباب. 


طلع على المنصه محمود و بدأ يقولهم: احنا ي جماعه مبسوطين جدا بشغلكم و قررنا نعمل حفله نعلن فيها الفايزين و اللي نقدر نشغلهم عندنا بعد ما يتخرجوا و الحفله دي هتكون اخر يوم امتحانات ليكم و شكرا لحضراتكم. 


الطلاب بقوا مبسوطين جداا و مباقوش مصدقين الكلام و الكل سرح بخيالوا انوا هيقدر يشتغل في شركه زي دي و انوا يقدر يتجوز و يفتح بيت. 


عند البنات.  سلمى بفرحه: الله انا مش مصدقه نفسي إني ممكن اكون هنا في يوم من الايام و قالت بحزن بس ياريت اكون في الفرع التاني مش هنا. 

ملاك: عادي ي بت و لو انتي هنا افرسيهم و خلي البت الما*يصه دي تحرف جدودها و ماتسيبيهاش تاخدوا منك ي هبله. 

شمس: ملاك عندها حق لازم تعملي اللي هنقولك عليه بالحرف الواحد و قالت بحزن بس ي خساره مش هكون موجوده معاكم في الشركه لأني لو وظفوني انا هرفض ولازم اسمع كلام بابا علشان ابقا دكتور زييوا. 

سلمى: ماتزعليش ي بت اكيد بباكي عايز مصلحتك وانتي لازم تسمعي كلاموا و بعدين يعني حد يلاقي انه يكون دكتور و مايبقاش ي هبله انتي. 

ملاك: وانا عندي فكره اخليكي تشوفي كل اللي انتي عايزاه في الوقت اللي انتي عايزاه برضوا. 

شمس بحماس: ايه هي؟؟ 

ملاك: هبقا اقولك بعدين بس يلا دلوقتي عايزه اروح اكل انا جعانه اوووي و جرت و سابتهم. 

سلمى بضحك: هتفضلي طفسه طول عمرك. 

شمس: عندها حق بصراحه وانا كمان جعانه بذمتك انتي كمان مش جعانه. 

سلمى: الصراحه جعانه يلا ي بت نحلقها هتخلص الاكل بتاعنا دي مفجوعه😂 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

مايا عند آسر في المكتب. 


مايا دخلت على آسر المكتب من غير ما تخبط ولا تستأذن. 


آسر بزعيق لأنه بيضايق من الحركه دي: انتي ازاى تدخلي كده من غير ماتستأذني ولا تخبطي و فين الزفت السكرتيره اللي المفروض ماتسمحش لحد يدخل بالطريقه دي. 

دخلت موده السكرتيره بتاعه آسر لكن بتاعه المره اللي فاتت كانت ريم السكرتيره بتاعه علي. 

موده و هي باصه في الارض: انا اسفه ي فندم بس حاولت اوقفها و هي مارضتش. 

آسر: اتفضلي انتي و بعد كده ماتتكررش. 

مايا بمياصه و هي بتقرب منوا: ايه ي حبيبي النرفزه دي كلها احنا مخطوبين دلوقتي يعني المفروض ادخل براحتي و في الوقت اللي انا عايزاه. 

آسر بزفير: لأ احنا هنا في شغل يعني ماينفعش الحبتين اللي انتي بتعليهم دول ي بشمهندسه علشان تبيني انك مسيطره. 

مايا بمكر و بعد كده قالت لأ انا لازم اخليه يحبني هو مش هيجي بالطريقه دي. 

مايا و هي تتصنع الزعل: انا أسفه ي حبيبي انا لو كنت اعرف إنك هتضايق ماكنتش عملت كده سامحني. 

آسر فاهم الشويتين دول كويس اوي لانه قابل بنات من النوعيه دي كتيرر. 

آسر: خلاص حصل خير كنتي جايه عايزه حاجه؟ 

مايا: كنت عايزه نطلع نتغدا بره انهارده. 

آسر: بس انا مش فاضي انهارده خليها وقت تاني. 

مايا و هي تتصنع الزعل مره اخرى: علشان خاطري ي حبيبي علشان خاطري ده انا حتى رفضت اتغدا مع صحابي انهارده علشانك. 

آسر بزفير و قال بمكر: تمام انا موافق يلا. 

و لبس نضارته و مسك ايديها و نزلوا. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


تحت عند سلمى و صديقاتها كانوا خلصوا اكل في الكافيتريا و داخلين الشركه تاني سلمى لقت نفسها خبطت في مايا غصب عنها و سلمى و آسر  فضلوا باصين لبعض و آسر بعد نظروا من عليها بسرعه. 

مايا بزعيق: انتي عاميه مش تفتحي وجعتيني. 

سلمى: أفندم؟!! 

ردت ملاك: معلش أصلنا مش نايتي زي حضرتك ف الخبطه ماوجعتهاش هي كمان. 

مايا بغضب: انتوا ازاى تشغلوا ناس بيئه في شركه محترمه زي دي. 

سلمى واقفه مصدومه من اللي بتقولوا و اتلبكت و مش عارفه تقول ايه مع إنها تعرف ترد عليها اووي و ممكن كمان تجيبها من شعرها و تمسح بيها بلاط الشركه بس هي فعلاً مش مستوعبه إنها عماله تتهان كده قدام آسر و هو مش بيدافع عنها . 

شمس: ما خلاص ي قطه و بعدين هي مش غلطانه انتي اللي ماسكه في حبيبك عامله زي اللازقه و مش واخده بالك من اللي معدي جنبك. 

آسر و اخيرا اتكلم. 

آسر: خلاص ي بنات حصل خير و شد مايا و اخدها و مشوا. 

ملاك:  والله لو كترت كلام اكتر من كده لكنت دفنتها مكانها. 

سلمى بغيظ: انا لو كنت فايقالها بس والله ماكنت سيبتها انا بس مستغربه إن ده آسر اللي كان بيخاف عليا واحنا صغيرين و ماكنش بيخلي حد يقرب مني مهما كان مين و ماكنش بيهموا حد و مازال مش هاموا إحساس ولا زعل حد. 

شمس:  ماتزعليش ي بت بكره اجوزك سيد سيدوا. 

ملاك بغيظ: رجاله عايزه الحرق. 

لقت اللي بيتكلم وراها و بيقول: مش كلهم على فكره. 

ملاك بصت لقت علي و قالت و هي مش واخده بالها من العصبيه: لا كلهم وانت اولهم و بعد كده استوعبت الكلام قالتوا و قالت احممم يلا ي بنات نروح كفايه بهدله كده انهارده. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


كلهم روحوا و بليل في الشركه. 


علي: ايه ي بني انت بتعملوا ده حرام عليك البنت. 

آسر: علشان ماتتعشمش كتير إن احنا ممكن نرجع زي الاول. 

علي: بس انت لسه بتحبها. 

آسر: فكك من الموضوع ده انا مروح عايز حاجه. 

علي: لا باي. 


و الكل روح علي بيتوا و عدا شهر على امتحانات البنات و في أخر يوم. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

علي: يلا انا ماشي. 

حسن: راح فين؟!! 

علي: هروح الجامعه اوديلهم الحاجه و اجي. 

حسن بإستغراب: ليه مش انت قولت هتبعت حد. 

علي بتوتر: أه بس قولت من الزوق و الاحترام إني اروح انا و اتكلم مع العميد و اعزم الدكاتره احسن ما ابعت حد. 

حسن بإبتسامة: تمام ي حبيبي ماتتأخرش. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


البنات كانوا طالعين من الامتحان مبسوطين. 

سلمى: هتلبسوا ايه ي بنات بليل. 

ملاك: اه من الحق هي هتكون حفله ايه نظامها هنلبس لبس عادي ولا فساتين و كده. 

شمس: عندك حق فعلاً احنا ازاى مفكرناش في كده. 

سلمى: عندي فكره تعالوا معايا. 


عند العميد. 

علي: انا قولت اجي بنفسي و اقول لحضرتك الكلام ده و عايز حضرتك توزع الكروت على الطلاب لأن من غيرها مش هيقدروا يدخلوا الحفله غير بيها. 

العميد بإبتسامة: تمام ي بشمهندس. 

علي بإبتسامةهادئة: أستأذن انا.... 

و الباب خبط

العميد: اتفضل. 

البنات دخلوا و ملاك شافت علي و اتصدمت. 

سلمى: بت ي ملاك كويس انه هنا علشان نسألوا. 

و كلهم فضلوا واقفين مصدومين شويه. 

شمس: روحنا في داهيه جاي ليه ده اكيد مش جاي يشتكي علينا ي بت ي ملاك من اللي حصل اخر مره. 

ملاك بتوتر: م.. مش عارفه. 

العميد بإستغراب: في ايه ي بنات كنتوا عايزين حاجه؟! 

سلمى بتوتر: شكل حضرتك مش فاضي هنيجي وقت تاني. 

و لسه هيطلعوا ي جروا. 

لقوا.... 

علي: لا اتفضلوا انا ماشي. 

ملاك بسرعه: لا ثانيه هو الحفله هتكون لبس عادي ولا فساتين و كده؟! 

علي: لأ هتكون فساتين. 

سلمى: شكرا لحضرتك و بصت للعميد احنا طالعين ي فندم . 

العميد: اتفضلوا. 

طلعوا و علي طلع وراهم. 

علي كان طالع و باين عليه مبسووط اووي انه شافها لأن ده كان غرضوا انه يجي بس مش بين كده. 


البنات الحمدلله انه مشتكاش علينا. 

سلمى: طيب يلا بينا بقا نروح علشان نلحق نجهز و هما ماشين لقوا كروت الحفله بتتوزع عليهم اخدوها و روحوا. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

بليل الكل كان جهز خلاص. 


عند سلمى في البيت كانت لابسه فستان شيك جداا لونه ازرق لأنه لونها المفضل بيلمع و في كشكشه من الجنب ادتوا منظر تحفههه و كان صق و شوذ لونها ابيض بكعب و طرحه زرقه و روج بني غامق و حطت بعض اللمسات البسيطه التي لا تخفي ملامحها و بكده تكون بطلتنا جهزت. 


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند ملاك هي كمان كانت لابسه فستان صق بس اطول شويه من بتاع سلمى و لونه أحمر و من فوق بيلمع و من النص كشكشه و حطت روج أحمر هادي الذي يثير اهتمام الجميع بالرغم من صغر شفايفها و حطت لمسات بسيطه من بعض الميك اب و لبست طرحه بيضه و شوذ ابيض بكعب. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 عند شمس هي كمان كانت لابسه فستان أصفر و كان شفاف من فوق و من الصدر قماشه صفرا و عليها قماشه شفافه كان فستان صق برضوا و كانت لابسه طرحه صفرا و شوذ أبيض برضو و حطت روج بني غامق و بعض اللمسات البسيطه من الميك أب. 


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

نروح بقا عند الشباب آسر كان لابس بدله شيك جداا لونها أسمر و قميص لونه كوحلي و بنطلون كوحلي و سرح شعروا الطويل نسبيا بشكل لطيف و رجولي في نفس الوقت و حط من البرفيوم الخاص بتاعه الذي يثير اهتمام الجميع له و لبس ساعه من اعلى الماركات و شوذ سوداء. 

و بكده يكون بطلنا جاهز. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند علي هو كمان كان لابس بدله سوداء و قميص اسود و شوذ اسود و سرح شعروا بطريقه مثيره للاهتمام ايضا و وضع من البرفيوم الخاص بتاعوا و لبس الساعه الفخمه بتاعتوا. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

و بكده يكونوا ابطالنا جاهزين للحفله. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

شمس رنت علي سلمى و معاها ملاك. 

شمس: يلا ي لومه انزلي احنا تحت و بعد كده شافت ملاك بتبصلها بغيظ . 

ملاك: بت انتي انا مستحملاكي من الصبح كده كتير عليا ايلاااا دي انتي فاهمه. 

سلمى بضحك: انتي حره معاها هتاكلك العبوا مع بعض ي عيال كده عيب 😂


نزلت سلمى و وصلوا للمكان اول ما وصلوا سلمى بصويت: لااااا كده كتير عليا انهارده بصراحه. 

ملاك: مالك ي مجنونه في ايه خضتيني. 

شمس:  لا ده العادي بتاع سلمى

 سلمى: نسيت كرت الحفله. 

ملاك و شمس عادي تعالي يلا ندخل مكانوش يعرفوا إن ماينفعش دخول منغيرها. 


جايين يدخلوا الحارس دخل ملاك و شمس و وقف سلمى. 

الحارس: ماينفعش ي أنسه تدخلي من غير الكارت. 

سلمى بحزن: طب انا نسيتوا اعمل ايه دلوقتي. 

الحارس: تقدري تروحي تجيبيه و تيجي. 

ملاك و شمس رجعولها . 

ملاك بتفكير: انا عندي الحل.... 


سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 🌷


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇

(روايه القدر)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-