جديد

روايه غرام وادهم كامله جميع الفصول

رواية غرام الادهم الفصل السادس عشر رواية غرام الادهم الفصل السابع رواية غرام الأدهم pdf رواية اوقعتني في غرامها ادهم وغرام رواية غرام مع الايام رواية غرام الادهم الجزء الثاني رواية غرام وادهم ونيره رواية غرام الادهم واتباد رواية غرام الادهم 11 رواية غرام الادهم الفصل السادس رواية غرام الأدهم الفصل العاشر رواية غرام الأدهم الفصل الأول روايه ادهم وغرام 

رواية غرام الأدهم (كامله جميع الفصول) بقلم حبيبة الشاهد 






رواية غرام الأدهم الفصل الاول

دخلت الغرفه بتعب قربت على الفراش جلسة مسكت الهاتف وجدت أحد باعت ليها رساله فتحتها وجدت صورتها مبعوته وهي لبسه بحملات وبشعرها ومكتوب تحتها 


: إيه رأيك لما صورتك وانتي بلبس البيت تتبعت لحد من أهلك ولا تنزل على جروب الدفعه ونشوف شكلك هيبقي عامل أزاي 


لسه هترد اتحظرت لتمط وجنتها برعب وفتحت في البكاء وهي تهمس برعب 



دخلت ولدتها رائتها في هذه الحاله قربت عليها بزعر


: غرام مالك في إيه 


: ضعت ضعت يا ماما خلاص اتفـ.. ضحت 


ولدتها قربت عليها ومسكتها وهزتها بعـ.. نف 


: في إيه انطقي عملتي إيه ولا إيه اللي حصل 


خبت غرام الهاتف خلفها بخوف 


: م.. مفيش مفيش حاجه 


الام سحبت زرعها ومسكت الهاتف منها وفتحته اتجمعت الدموع في أعينها رفعت وجهه وصفعه نزلت على وجهه غرام وضعت يدها على خدها مكان الصفعه بصدمه 


 الأم بصريخ: فضـ.. حتينا فضـ.. حتي اهلك هيقوله عليا إيه معرفتش أربي.. ليه يا بنتي تعملي فيه كده ليه يا غرام حرام عليكي حرام عليكي يا بنتي


غرام قربت عليها ببكاء مسكت فيها


: والله يا ماما معرف الصوره دي جت منين ولا مين اللي بعتها والله دي مش أنا أنا معملتش حاجه 


نفضت زرعها من عليها بحد ومسحت دموعها وخرجت من الغرفه وقعت غرام على الأرض وهي تبكي بشده 




مر الوقت كانه سنين عليها وهي جالسه على الأرض تضم قدمها وتبكي بخوف من أن توصل هذه الصوره لأحد من عائلتها 


دخلت ولدتها في المساء قربت على المصباح وفتحته وقفت أمامها وأعينها حمراء من البكاء 


: جهزي نفسك الصبح هنسافر البلد 


: وتعليمي 


: مفيش زفت يلا قومي جهزي الشنط بتاعتك هنروح ومش هنرجع هنا تاني 



مر الليل عليها وهي مستيقظه تبكي حاولة الأتصال بالرقم وجدته غير موجود في الخدمه حدفت الهاتف وفتحت في البكاء ثانين أتى الصباح كانت قد أنتهت من تحضير حقبتها وانهت ارتداء ملابسها خرجت من الغرفة وضعت الحقيبه في الصاله وقربت على غرفة ولدتها وطرقت بتردد


: ماما أنا خلصت 


خرجت وتحدثت بحد : أنزلي وأنا جايه وراكي 


رجعت أخذت حقبتها وهبتط الدرج وخلفها ولدتها أخذه سياره أجره حاولة غرام التحدث مع ولدتها ولاكن كانت تجاوب بحد صمتت غرام بزعل ونظرة إلى الطريق وهي شرده 


وصله إلى الصعيد نزلة غرام هي ولدتها وهي مستغرابه من تحضير المنزل سحبت حقبتها ودخلت هي وولدتها وجدت المنزل مليء بالنساء لم تهتم إليهم فهي لم تعرف أحد من عائلتها 


قربت عليها سيده بإبتسامة حضنت فريال 


: عاش من شافك يا مرات الغالي نورتي بيتك يا غاليه 


: بنورك يا عزه والله ليكي وحشه وحشتني قعدتي معاكي أوي 


: عمر فاكره اخر مره شوفنا بعض كان من امتا 


: وغرام عندها سنتين 


عزه بعدت عن فريال وقربت على غرام حضنتها 


: نورتي بيتك يا عروسة الغالي 


غرام بعدت عنها بتعجب: عروسه لا لسه بدري اوى على الكلمه ده يا طنط


فريال بحد: فرحك أنهارده على ادهم ابن عمك حمدان أنا كلمت عمك وحكتله على اللي حصل وهو حكم بكده وهيتصرف مع اللي ورا الموضوع ده.. 



رواية غرام الأدهم الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة الشاهد 



الفصل الثاني 


دخل بكل شموخ وكبرياء غرفته بعد أنتهاء العرس وجد فتاة جلسة على الفراش أغلق الباب أتنفضت من مكانها بتوتر قرب عليها ووجه لا يبشر بالخير رجعت للخلف بتوتر


: أنت بتقرب ليه ابعد


 حصرها في الحائط من خصرها نزل بوجهه وهمس 


: مبروك عليكي يا عروسة شعر برعشت جسدها تحت يده رجع عن اللي كان هيعمله لو مش عاوزه أنا هبعد 


: اه ابعد عني 


بعد عنها: أنا عارف أنك مغظوبه على الجواز زي زيك وغير كده فرق السن بنا مش قليل دا 16 سنه أنتي عندك 18 وأنا 34 سنه  






















قرب على الدولاب وهو بيحاول يبعد نظره عنها 


: ادخلي غيري الفستان ده عقبال ما الأكل يطلع 


: حاضر 


رفعت الفستان قربت على حقبتها فتحتها طلعت ترنج ودخلت المرحاض 


تبعها ادهم وهو يتمتم بضيق 


: اهدي يا ادهم هي ملهاش ذنب أنك تتجوزها أبوك هو اللي أمر بكده 


الباب طرق قرب عليه وفتحه وجد فريال ولدتها أمامه بإبتسامة حامله صنية الطعام 


ادهم بحترام: اتفضلي يا مرات عمي 


: لا خد صنية الأكل مني وادخل لي مراتك 


اخذ ادهم الصنيه اكملت فريال حدثها 


: أنا مش هوصيك على بنت عمك أنا عارفه أنك شايل منها بسبب أجبارك على الجواز بس غرام بنتي طيبه جداً حطها في عينك هي مالهاش غيرك دلوقتي بعد مـ.. وت عمك الله يرحمه 


: متخفيش عليها غرام مراتي 


: ربنا يهدي سركه يابني أنا هنزل أنا تصبح على خير 


: وانتي من اهله 


اغلق الباب وقرب على الطوله وضع الصنيه


خرجت بعد فتره كان ادهم جالس على الفراش رفع عينه نظر إلى جسـ.. دها المتوسط في الحجم وتفصلها شعرها الكرلي المتوسط في الطول وإلى ما ترتديه من ترنج بحملات وهوط شورت بياض سقيها النمش اللي على خددها عنيها العسلي الوسع رمشها الكثيفه 


أحمرت وجنتها من الخجل من نظراته رجعت شعرها للخلف


فاق ادهم قام من مكانه قرب على المياه وضع القليل منها في الكوب وارتشف البعض منها 


: الأكل عندك كلي ونامي 


: أنا مش جعانه 


: كلامي مش بعيده مرتين يلا كلي واشربي البن بتاعك 


: لا.. 


قطعها ادهم بحد: أنا لسه قايل إيه 


: حاضر 


قربت على الأريكه جلسة وبداءة تناول الطعام 


قرب عليها ادهم بعد ما بدل ملابسه جلس أتوترة منه مسكت كوب البن وضعت اديها على انفها والكوب على فمها 


أبتسم ادهم غظب عنه على حركتها نزلة غرام الكوب من على فمها وهو فارغ وضعته على الطوله ومسكت بطنها


: قوليلي يا غرام عن حياتك كانت عامله ازاي في مصر 


: مفهمتش السؤال 


: كنتي بتدرسي ولا لا  






















: اه كنت بدرس أنا في اولي جامعه في كلية تجاره وكنت عايزه اتكلم معاك في الموضوع ده علشان اشوف هروح ازاي الجامعه لأن الامتحان بعد تالت شهور 


أكمل طعامه ولم يرفع عينه لها اتوترة من صمته 


: وشطره في درستك 


: اه جداً 


: انا خلصت يلا قومي علشان تنامي الوقت أتاخر  


طرقها وقام دخل المرحاض رن هاتفها قامت دورة عليه لغيط أما وجدته وجدت رقم غير متسجل اتوترة خرجت البرنده بسرعه وردة 


: الو مين معايا.. 


رد الطرف الأخر وجدت صوت شاب.. أنهت المكلمه بتلف علشان تدخل شهقت برعب لما وجدت ادهم يقف خلفها رجعت خطوه للخلف سندت بيدها على الترابزين لفت وجهها نظرة إلى الأرتفاع اللي ما بنها وبين الأرض بخوف ولفت إلى ادهم. 


: ابعد أنت.. أنا عايزه اعدي 


: كنتي بتكلمي مين 


: محدش.. دي دي واحده صحبتي 


: هاتي التليفون 


: لا 


مسك زرعها بعـ.. نف وأخذه منها 


: قولتلك هاتي التليفون 


مسكه فتحه وجد رقم غير متسجل الرقم رن ثانين رد ادهم استمع إلى صوت شاب


: متخفيش يا حبيبتي أنا..




رواية غرام الأدهم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة الشاهد 

الفصل_الثالث


غرام بتلف علشان تدخل شهقت برعب لما وجدت ادهم خلفها رجعت خطوه للخلف سندت بيدها على التربزين لفت وجهها نظرة إلى الأرتفاع اللي ما بنها وبين الأرض بخوف ولفت إلى ادهم 


: ابعد أنا... عايزه اعدي 


: كنتي بتكلمي مين 


: محدش دي.. دي واحده صحبتي 


: هاتي التليفون 


هزت رأسها بدموع: لا 


ادهم مسك زرعها جامد 


: هاتي التليفون بقولك 


أخذه منها نظرة إليه بخوف لسوء الحظ هاتفها رن فتح ادهم الهاتف 


أتاه الرد: متخفيش يا حبيبتي أنا.. 


ادهم بجنان عند سماع هذه الكلمه 


: حبيبت مين يا روح"" دا هطربق الدنيا فوق دماغك 


الشاب قفل بخوف من ادهم سحبها من شعرها ودخل الغرفه


: مين ده 


غرام ببكاء: معرفش هو مين والله بس هو معايا في جروب الدفعه وعمال يرن عليا بقاله فتره 




تركها بحد قرب على الكومودينه طلع السجاير أخذ واحده وضعها في فمه وفضل يشربها بعصبيه هو بيشرب من غير ما حد من اهله يعرفه 




قربت غرام على الفراش ببكاء نامت وحضنت الحاف وكتمت بكاءها فيه بخوف




في صباح تاني يوم استيقظ ادهم يشعر بثقل عليه وجدها نائمه على زراعه ويدها على صدره فضل بصصلها يتأمل ملامحها الهدئه حاول يبعدها عنه مسكت فيه أكتر ومسحت وجهها في كتفه بصلها بتوتر رفع أيده الثانيه وزاح شعرها اللي نازل على وجهها


بعد فتره استيقظت على صوت طرق الباب أغلق ادهم عينه مدعي النوم قامت غرام لم تلاحظ أنها كانت نائمه في حضنه طول الليل فتحت الباب وهي تمسح أعينها وجدت فتاة تقف أمامها نظرة الفتاة إلى غرام من الأعلى للأسفل


: الأكل جاهز صحي ادهم وانزله علشان تفطره بيقولك عمي 


: ماشي 


الفتاة سارة دخلت غرام بستغراب فمن تكون هذه الفتاة أغلقت الباب قربت على ادهم وقفت أمامه 


: اصحيه أزاي ده 


مده اديها وضعتها على كتفه هزته بخفه


: ادهم.. ادهم يلا قوم باباك بعت حد يصحيك 


في ثانيه كانت مشدوده على الفراش وادهم فوقيها 


: أنتي بتعملي إيه في اوضتي.. دخلتي هنا ازاي 


بصت غرام في عنيه ولم تستمع ولا كلمه من حديثه ميل ادهم دفن وجهه في عنقها حاول يوترها أكثر ارتبكت غرام وحاولت تبعده عنها


: احم ادهم عمي بعتلك علشان تنزل تفطر 


بعد عنها وقوم من على الفراش فضلت غرام مكانها وضعت اديها مكان قلبها الذي ينبض بشده 


: قومي اجهزي أنتي كمان 


: حاضر 




دخل ادهم المرحاض قامت غرام طلعت ملابس وضعتها على الأريكه ورتبت الفراش وجلسة تنتظره 


خرج وهو لافف المنشفه حول خصره شهقت غرام بخفه ووضعت يدها على اعينها


: أنت ازاي تخرج قدامي كده 


قرب ادهم على الفراش وهو عاقد حجبيه بستغراب 


: حد قالك قبل كده أني جوزك وعادي اخرج قدامك كده 


: حتا لو جوزي مينفعش تخرج قدامي كده لازم تعرف أني بقيت عايشه معاك في نفس الأوضة 


: بس دي اوضتي واعمل فيها اللي أنا عايزه متنسيش أنك أنتي اللي جايه عليا مش أنا اللي جاي عليكي يلا بلاش كلام كتير وقومي ادخلي غيري علشان منعوقش عليهم تحت 


أخذت ملابسها ودخلت المرحاض خرجت بعد فتره لم تجده نظرة إلى نفسها بإبتسامة 




في الأسفل جلس الجميع على الطوله حمدان على رأس السفره وبجانبه من على اليمين زوجته عزه وبجانبها ولده الكبير فارس وزوجته مروه و الجانب الأخر يجلس ادهم وبجانبه كرسي فارغ لزوجته وبجنبه فريال 


بداء الجميع في تناول الطعام معاده ادهم كان يشعر بالغضب من تاخير غرام انتبه من صوت اقدمها وهي نزله بسرعه وكان أحد يجري خلفها رفع عينه ينظر للباب دخلت غرام بإبتسامة 


: صباح الخير 


أتعصب ادهم من ملابسها والكل نظر لها بصدمه فكانت ترتدي بنطال چنس أبيض وبلوزه بكوم شيفون وتركه شعرها ينسدل على ضهرها 


قربت عليهم وادهم هيـ.. موت من الغضب سلمت على الجميع وجلسة بجانب ادهم وبداءة في تناول الطعام بخجل  



ميلت فريال على ابنتها وهمست 


: ليه يا حبيبتي ملبستيش الطرحه زي ما أنا قولتلك


: مش عاوزه البسها ولما اجي البسها هلبسها على اقتنع 


: ماشي يا حبيبتي اعملي اللي يريحك 


تبعها ادهم بأعين حاده لحظتها عزه 


: أعرفك يا غرام على فارس أبني أخه ادهم الكبير ودي مروه مراته 


أبتسمت غرام: اهلاً يا مروه أكيد هنبقي صحاب 


أبتسمت مروه ابتسامه صفراء


: اكيد يا حبيبتي واكتر كمان 


الكل فطر وقامه جلسه أمام الـ Tv معاده عزه وفريال كانه يشلون الصحون احضرت مروه صحن الفاكهه ووضعته أمام الجميع مسكت واحده مانجا ووصعتها في صحن وادته لـ غرام 


: معلش يا مروه أنا.. 


حمدان بمقطعه:خدي منها يا غرام متكسفهاش 


اخذتها منها بتوتر: حاضر يا عمي 


: كل حاجه هنا بنجبها من أرضنا أرض ادهم وفارس 


مروه بغضب من خجلها أمام الجميع بسببها 


: دوقي وقولي لعمي رأيك أرضنا احسن ارض في البلد كلها فارس واخد باله منها اوى 


مسكت غرام المانجا وقطـ.. عتها وأكلت منها القليل 


قام فارس:أنا هروح أنا الأرض


: روح يا ولدي ربنا معاك 


ذهب فارس قام ادهم بضيق


: انا هطلع بقي عندي تليفون مهم لازم أعمله يلا يا غرام 


طرقة الصحن وجائة تقوم قطعتها مروه 


: رايحه فين خليكي قاعده شويه إيه مش عجباكي المانجا بتعتنا ولا إيه


: لا حلوه اوى 


: طب ما تكمليها 


: اه هكملها بس لما أنزل عن اذنك يا عمي هطلع مع ادهم 


مشيت بسرعه وادهم خلفها وهي تصعد الدرج شعرت بدوخه وكانت هتقع سندت على..




رواية غرام الأدهم الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد 



 الفصل الرابع


بتحس بدوخه جامده بتيجي تسند على التربزين بتقع على الدرج بينزل ادهم لمستواها بقلق 


: مالك أنتي كويسه 


غرام بتشوفه بنغنشه بتفضل تهرش في أديها جامد بيحملها وبيصعدل للأعلى بسرعه بيدخل الغرفة ثم المرحاض وضعها على الأرض وسند رأسها على البانيو قام بسرعه فضل يدور على أدويه بصلها ورجع دور فتح درفة أدويه في المرحاض طلع فوار دوبه في المياه وقرب عليها جلس على ركبته مسك رأسها ووضع الكوب على فمها


: أشربي 


أرتشفت منه بعد عنها الكوب عند أنتهائها هرشت جامد في أديها قام وقف حملها من على الأرض ووضعها في البانيو شغل عليها المياه اتضيقت من المياه هزة رأسها بضيق فتحت عينها نظرة لأدهم واغلقتها ثانين ادهم بيـ. خلع الحذاء وبيقعد في البانيو بيشدها إليه بيضع رأسها على كتفه وبيحاول يفوقها بتستجوب معاه بتفتح عنيها بتعب مسكت رأسها تشعر بصداع شديد ودوخه بسيطه فضل ادهم بصصلها يتابع حركتها وهي بتفوق بتوتر من قربها ليه قام وقف وهو سندها قعدها على طرف البانيو وجاب المنشفه وضعها عليها 


: خليكي هنا هجبلك هدوم واجي 


خرج أحضر ملابس ورجع أعطاه إليها 


: أنا هخرج وهسيب الباب مفتوح لو احتجتي حاجه نديلي 


رفعت عنيها بتعب: ماشي 


خرج من المرحاض وهو بيحاول يهدي نفسه فتح الدولاب طلع ملابس له وبدل ملابسه المبلوله خرجت غرام كان ادهم خلص لبس قربت على الفراش نامت قرب عليها ادهم غطاها وجلس بجانبها 


: أنتي عندك حساسيه من المانجا


: اه بس اخدتها علشان مكسفش عمي 


مد ايده فتح دورج الكومودينه طلع ادويه 


: خدي المسكن ده علشان دماغك وحاولي تنامي شويه علشان جسـ.. مك يرتاح 


أخذت الدواء ولم يمر ثواني وكانت نائمه فضل ادهم بيتفحص ملامحها وقد نسا غضبه من نزولها أمامهم بدون حجاب قام من أمامها دخل البرنده جلس على الكورسي وفضل ينظر للزرع ويستنشق نسيم الهواء 




بيمر اسبوع بتستيقظ من النوم على ثقل عليها وانفاس ساخنه لفت وجهها نظرة إليه وهي تلف زرعها حول عنقه نظرة إلى ملامحه الهداءه وإلى قربه الشديد لها كان أنفسهم تخطلت ببعض مشت صوبعها برقه على وجهه فتح عينه بص في عنيها وهي مركزه معاه ولم تنتبه إلى استيقاظه


: أنت جميل أوي 


دفن وجهه أكتر وضمها إليه 


: عارف أني جميل أوي 


شعرت غرام لما تقوله وما تفعله أتوترة جداً وحاولة تبعده 



: أنا أسفه مكنتش مركزه ادهم 


: امممم


: أبعد عني 


: لا خليكي كده تعرفي يا غرام ساعات الواحد بيحب من قلبه وبيبعد بيبقي أكبر وجع 


: كنت بتحب 


: عمري ما حبيت كل حياتي كانت للشغل بس 


: وليه حبست نفسك الحب جميل أوي 


: كل ما يكون في حب هيبقي فيه خوف من أن افقد الشخص اللي بحبه أو هو اللي يفقدني


: أنت بتقول الكلام ده ليه 


: لأن حياتي على كف عفريت طبيعت شغلي خلتني أنسا حياتي الطبعيه أني أحب واتحب واتجوز واخلف 


بعد عنها وقام من على الفراش دخل المرحاض وغرام مكانها مش فاهمه حاجه 


خرج بعد فتره وجدها ما زالت في مكانها قرب على الدولاب يطلع ملابس


قامت غرام وقفت جنبه وطلعت ملابس حوطها ادهم من خلفها لفت غرام 


: ادهم خضتني 


: وريني كده البس اللي طلعتيه 


: اهو زي ما أنت قولت فساتين واسعه وحجاب 


ميل بوجهه بصتله بتوتر قبـ.. ل وجنتها 


: ايوه كده خليكي شطوره واسمعي الكلام 


قرب عليها أكتر ميلت غرام وجريت بسهوله بسبب فرق الطول بنها وبينه جريت دخلت المرحاض طلعتله لسنها قبل ما تقفل الباب ضحك ادهم بشده على فعلتها فهو منذ زواجهم وهي لم تبطل حركات الأطفال هذه 


خرجت بعد فتره وجدت ادهم جلس على الأريكه ممسك بالهاتف 


: تعالي يا غرام عايزك في موضوع 


قربت عليه بستغراب من ملامحه الجاده جلسه بجانبه 


: في حاجه 


: لا كنت عايزك تعرفي أن موضوع الصوره انتهاء 


: أنت.. أنت عارفه


: اه بابا كلمني عليه وأنا خلصته اللي عايزك تعرفيه أنك متبعتيش صورك لأي حد من صحباتك 


: هو مين اللي عمل كده 


: مش لازم تعرفي أنا خدت التليفون بتاعك وجبتلك واحد جديد وحولة جمعتك هنا في الصعيد 


: بجد شكرا جداً انك هتخليني أكمل تعليم 


: يلا ننزل علشان عليا شغل 


نزل ادهم برفقت غرام وجد الجميع يجلس في الأسفل قرب أدهم قـ.. بل ايد ولدته وولده ودعته عزه ببكاء 


: ربنا ينصرك يابني على اعداءك.. هترجعلي زي كل مره إن شاءلله 


: إن شاءلله يا أمي 


غرام كانت واقفه مش فاهمه حاجه بس حاسه أن قلبها مقبوض 


قرب أدهم على غرام 


: أنت شغال إيه 


: بقالك اسبوع عايشه معايا ومش عارفه أنا شغال إيه انا يا ستي شغال ظابط وعليا مئمـ.. وريه دلوقتي 


الدموع نزلة من عنيها حاولة تتكلم وتتحكم على بكاءها وهي بصه في عينه سحبها أدهم في حضنه أمام الجميع 


: بس اهدي دي مئمـ.. وريه بسيطه وهرجعلك متخفيش 


: أكيد هترجعلي أنت مش هتعمل زي بابا صح بابا راح ومرجعش بس أنت هترجعل واقف على رجلك وهنكمل حياتنا مع بعض  



: وهنجيب اطفال 


ضحكت وسط بكاءها: وهنجب اطفال 


قبـ.. ل وجنتها وبعد عنها خرج من المنزل قربت عليها ولدتها طبطبت على ضهرها مسحت غرام دمعها وحاولة تتماسك أمامهم  


تبعتها مروه بسخريه 


عزه: تعالي معايا يا غرام عايزكي


بتمشي غرام مع عزه بتدخل غرفتها عزه بتقرب على الدولاب بتطلع منه صندوق خشب صغير بتقرب تقعد جنب غرام بتحط الصندوق على قدم غرام 


: إيه ده يا ماما 


: دي شبكتك حماتي الله يرحمها كانت مديهالي ساعة جواز من عمك حمدان وكانت مديه لـ أمك زي ما ادتني وقالت لكل واحده فينا نحافظ عليها علشان لما ولدنا يجه يتجوزه نديها لمراتتهم بس ربنا ما أردش أن فريال تجيب صبيان أنا اديت لي مروه ودلوقتي جه دورك افتحي الصندوق وقوليلي رأيك فيهم إن شاءلله يعجبوكي 


أبتسمت غرام على حنان ولدة زوجها معها فتحت الصندوق خرجت كردان دهب وست غوايش وخاتم مسكت الكردان وضعته على رقبتها وحساست عليه بأعجاب 


: الله يا ماما دا جميل جداً 


: دا دهبك ولما يجي أدهم هيجبلك بقيت الدهب


: بس دا كتير اوي 


: أنتي تستاهلي أكتر من كده دول مني أما نشوف أدهم هيجبلك إيه 


عند أدهم وصل الموقع دخل هو ورجال الشـ.. رطه ودار الضـ..رب بينهم دار لوقت طويل وفي الأخر جت رصـ.. اصه في ادهم... 




رواية غرام الأدهم الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة الشاهد 



الفصل الخامس 


غرام بتحس فجاءه أن قلبها مقبوض بتقوم تتوضه وتصلي وتدعي أنه يرجع سليم مسكت المصحف وقراءة الورد اليومي بتفضل مستيقظه طول الليل تنظر للجنينه تنتظر رجوعه عدا الوقت وطلع أوي خيط شمس صباح تاني يوم وهي مازلت مستيقظه سمعت صراخ أتي من الأسفل خرجت بسرعه نزلة للأسفل بترنج قربت على غرفة حماتها وجدت عزه في حضن حمدان و الجميع واقف ظاهر عليهم الخوف قربت عليها فريال وخدتها في حضنها 


: حبيبتي أنتي مؤمنه بقداء الله  



غرام بعدم تصديق : ماما أنتي بتقولي إيه 


مروه: إيه يا غرام اللي أنتي نزله بيه دا أنتي مش عارفه أن في رجاله في البيت ولا إيه 


فارس بعصبيه : احنا في إيه ولا في إيه اسكتي ومسمعش صوتك تاني


حمدان: غير هدومك يا فارس علشان نروح نشوف أخوك 


عزه: أنا هاجي معاك عايزه اشوف إبني 


حمدان: لا مفيش حريم هتيجي معانا 


غرام بداءت في البكاء : عمي خدني معاك أنا عايزه أشوفه هو اكيد هيبقي بخير مش كده ونبي خدني معاك ابوس ايدك 


: خلاص اطلعي بس متتاخريش يلا


خرجت من الغرفة وفريال سندها صعدة للأعلى دخلت غرفتها ارتدة اول فستان جه أمامها ولفت الحجاب بعشوئيه وارتدة حذاء نزلة وجدتهم ينتظروها في الخارج خرجت ركبت معاهم السياره انطلق بهم فارس 




في المستشفى دخل فارس برفقة غرام وحمدان قربه على عامل الاستقبال 


فارس بتسأل: الظباط اللي جم أمبارح 


: اطلع الدور التاني وحد من هناك هيعرفك 


: شكراً 


صعده إلى الدور الثاني بالمصعد خرجت غرام وهي تشعر أن قلبها ليس في مكانه فارس سأل اول ممرض قبلهم


: المفروض واحد بس هو اللي يدخل يتعرف على الجـ.. ثه 


حمدان: إن لله وإن إليه راجعون   


رجليه ما بقتش شيله قرب على الكرسي اللي في الممر وجلس عليه 


فارس: أنا هدخل 


كانت غرام واقفه حاسه أن رجليها مش شيلها والصدمه كانت مخليها مش حاسه بنفسها حست بدوخه وان الدنيا بتلف بيها سندت على الحائط تحاول الثبات 


: أنا عايزه أشوفه 


: تمام تعاله ورايا 


دخلت غرفة المشـ.. رحه قربت بخطوات بطيئة مرتعشه قربت على التـ.. لاجه 


فتح الممرض اول تلاجه خرج الجـ.. ثمان لسه هيرفع الملايه من على وجهه كانت غرام وقعت على الأرض فاقده الوعي


بيميل فارس بسرعه بيحاول يفوقها بيحملها بيخرج من الغرفة بيكون حمدان بفزع مشي خلفه دخل فارس غرفة عاديه وهو حملها وخلفه حمدان وخلفهم الطبيبة دخلت اخرجتهم وقربت عليها ترا عملها 




بعد فتره استيقظت غرام فتحت عنيها كان في ضوء ضرب في عنيها حولت تحرك نفسها بس مكنتش قادره تركز شافت حد بيقرب عليها بس مكنتش عارفه هو مين غمضت عنيها ورجعت فتحت تاني 


أبتسم ادهم وحسس على شعرها بحنان


: حمدالله على سلامتك  


فتحت عنيها بصتله لثواني تستوعب هي فين مسكت زراعه وسحبته لحضنه بشده ودموع اتالم أدهم وحاول يكتم الألم بس أبتسم على خوفها له 


: ادهم أنت.. أنت كويس 


: اه يا ستي كويس بس في ناس اتـ.. وفت بس جبنا حقهم بالقبض على العصـ.. ابه فارس حكالي أنكم لما جيته الممرض قال أني من ضمن المتـ.. فين قلبك ميلكش على ظابط شرطه لازم يكون قلبك اجمد من كده 


حاولت تقوم وقفها ادهم 


: حاولي ترتاحي أنتي لسه فيقه وتعبانه 


: ابعد عني 


بعدته عنها وقامت بصت على جسـ.. ده بتفحص نظرة لوجه وجدته متعب


: أنت كويس في حاجه بتوجعك 


: لا يا ستي مفيش حاجه بتوجعني أنا كويس مفيش حاجه 


دخلت الطبيبة قربت عليهم : حمدالله على سلامتك 


: الله يسلمك 


: أستاذ أدهم غلط عليك الحركه الكتير علشان جـ.. رحك اتفضل على أوضتك لأن كده غلط ممكن الجـ.. رح يفتح في إي وقت 


غرام بصت لـ أدهم الجاس بجانبها بفزع


: جـ.. رح إيه 


: أستاذ ادهم متصـ.. اب في كتفه وأنا قولتله الحركه الكتير غلط 


: هو هيقدر يمشي من هنا امتا


: يومين ويخرج 


خرجت الطبيبة بصت غرام لي ادهم ملست بصبعها على كتفه 


: بيوجعك  


: يعني 


وسعتله مكان: طب تعالى نام جنبي 


بيقرب ادهم عليها بينام بجانبها بتدخل الممرضه عليهم بتبعد غرام عنه بتوتر الممرضه بتقرب عليها بخجل بتشيل الكالونا وبتقيس الضغط وبتخرج 


بيدخل فارس وحمدان بيطمنه على غرام 


حمدان: يلا يا غرام علشان نمشي ونبقي نرجع الصبح 


: لا يا عمي أمشي انت وابيه فارس وأنا هقعد هنا مع ادهم 


: لا مينفعش تقعدي هنا فارس هو اللي هيقعد معاه 


: لا يا عمي معلش سبني اقعد معاه أنا مش هسيبه وامشي 


تبعها ادهم بإبتسامة بسيطه 


: خلاص يا بابا اتفضل حضرتك أنت وغرام هتقعد معايا 


: بس يابني


: معلش يا بابا


: خلاص ماشي يلا يا فارس 


بيخرجه من الغرفه بتقرب عليه غرام بتقعد بجانبه بتمسك اديه بتقـ.. بلها وهي بصه في عنيه بخجل 


#غرام_الأدهم



يتبع...


عشان يظهرلك باقي فصول الرواية اترك 5 تعليقات 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-