روايه القدر الفصل الثالث 3 بقلم ملك ياسر الشرقاوي
الفصل الثالث. روايه (القدر).
طلع الدكتور من غرفه العمليات.
الدكتور بتوتر: لازم بسرعه دم للمريضه لانها ضعيفه جدااا و نزفت كتير و كمان....!!
نورا بقلق: كمان ايه بنتي مالها؟! اتكلم ي دكتور لو سمحت بنتي مالها؟؟
الدكتور: عندها نزيف داخلي و بحاول إني اوقفو بسس مش راضي انا هحاول تاني و تالت بس انتو ادعولها.
نورا كانت هتقع اختها مسكتها بسرعه.
آسر: فصيله دمها ايه ي دكتور.
الدكتور:....
آسر بسرعه: نفس فصيلتي.
أحمد: وانا كمان نفسها يلا بسرعه.
احمد و آسر راحو مع الممرضه و اخدت منهم الدم و طلعو.
بعد مرور ساعه من التوتر و الكل عمال يدعي.
الدكتور طلع. نورا: خير ي دكتور طمني والنبي بنتي بقت كويسه صح؟؟
الدكتور بإبتسامه هادئه: الحمدلله قدرنا نوقف النزيف و الدم نفع جدا حمدلله على سلامتها.
نورا بفرحه و شكر: الحمدلله والشكر ليك ي رب و سجدت لله سجده شكر.
احمد: نقدر ندخلها صح.
الدكتور: لا مش هينفع دلوقتي هي لسه تحت تأثير البنج لما تفوق هبعت الممرضه تدخل واحد واحد علشان صحه المريضه و ماتتأخروش عندها.
خلص كلامه و مشى.
نورا راحت لآسر: شكرا ليك ي بني لوقفتك دي معانا واحد غيرك كان زمانو هرب و سابها مكانها و كمان شكلك كنت تعبان من الشغل ف ده طبيعي انو يحصل.
آسر بإبتسامه هادئه: انا اللي عايز اشكر حضرتك على وقفتك دي و أنك قدرتي موقفي ده.
آسر لقى فونو بيرن: بعد اذنكم ارد على بابا زمانو خايف اني اتأخرت.
آسر: الو ي بابا.
الاب بخوف و زعيق: انت فين كل ده و مش بترد عليه على التليفون قلقتنا عليك الوقت اتأخر بقينا 2 بليل و ماسألتش علينا حتى انك تطمنا عليك.
آسر: بس بس بس ايه ي بابا ده كلو والله انا كويس بس عملت حادثه…
الاب بصدمه: ايه؟! انت فين دلوقتي ابعت العنوان بسرعه انا جاي.
آسر: ما هي المشكله إن مش انا اللي اتخبط انا اللي خبط بنت بالعربيه وانا جاي بس والله ماكنتش اقصد.
الاب: ابعت العنوان بسرعه ي آسر و مش عايز اسمع ولا كلمه.
آسر: بس ماتقولش لماما حاجه علشان ماتتعبش.
الاب: اكيد ده ممكن تموت فيها ابنها هيروح منها.
آسر أملى العنوان لوالده.
و بعد مرور نص ساعه جت الممرضه...
الكل قام وقف.
نورا: بنتي فاقت صح؟
الممرضه بإبتسامه: اه ي فندم تقدري تتفضلي بس لوحدك علشان المريضه ماتتعبش.
نورا دخلت لسلمى.
سلمى بصوت هادي: ما ماما.
نورا قعدت جنبها: ايوا ي قلب ماما انا هنا ماتخافيش.
سلمى: هو ايه اللي حصل.
نورا: انتي عملتي حادثه وانا بكلمك و الشاب محترم جداا و طلع ذوق كمان و جابك هنا و بقيتي كويسه الحمدلله ماتقلقيش كلو كويس و إنشاء الله كلو هيعدي.
خبطت الممرضه و دخلت.
الممرضه: لو سمحتي حضره الظابط عايز ياخد اقوالك.
الظابط دخل مامه سلمى قامت.
نورا: اتفضل ي فندم بس هو مافيش حاجه حادثه بسيطه واحنا مسامحين الشاب.
الظابط: لو سمحتي انا عايز اخد اقوال الانسه.
الظابط قعد و حقق معاها شويه و اخد اقوالها.
الظابط: اخر حاجه مسامحه الشاب ولا عايزه تعملي محضر؟؟
سلمى:......
الظابط شكرا لحضرتك تقدري ترتاحي دلوقتي.
طلع و قابل محمود بابا آسر.
محمود: خير ي فندم؟!
الظابط: انا اخدت اقوال الانسه و مقدر موقفك طبعا و....
محمود قاطعو: لو هي مش عايزه تتنازل عن المحضر انا ممكن ادفع لهم اللي هما عايزينو و اكتبلهم شيك بالمبلغ اللي عايزينو اهم حاجه ابني مايتسجنش.
الظابط: انا عارف إن حضرتك يهمك سمعتك و ابنك لانك اكبر صاحب شركات ديكور مش في مصر بس و في العالم كله بس البنت قالت إن هي متنازله عن المحضر و مش عايزه حاجه و بتشكركم كمان على وقفتكم جنبها.
آسر و محمود فرحوا جداا و قررو يدخلو يشكروها.
احمد و معاه آسر و محمود.
أحمد بيخبط على الباب و دخل.
أحمد: ماما باشمهندس آسر و بباه عايزين يدخلو يطمنو على سلمى.
نورا: اه طبعا دخلهم.
آسر الصدمه بقت مسيطره عليه.... لما شافها.
ايه اللي هيحصل ي ترا و ليه آسر اتصدم كده لما شاف سلمى؟!
اللي يعرف اتصدم ليه يكتب في التعليقات و عايزه تفاعل كتير بقااا ي حبايبي و هنزل بارت كمان بليل إن شاء الله استنوني☺️❤️🔥
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇