روايات حديثة

رواية حبي الأول الفصل الثالث بقلم ميرفت سعيد

رواية حبي الأول الفصل الثالث  بقلم ميرفت سعيد



 #البارت_الثالث

تميم: مش انتي طول عمرك نفسك تفرحي بيا وتجوزيني 

سعاد بحب: ياسلام ده يوم المني ياحبيبي شاور انت بس 

تميم: أنا عايز اتجوز .

سعاد بفرحه : عايز اتجوز مين بقا شاور كده وانا هروح اكلم مامتها 

تميم : عايز اتجوز ليلي 

سعاد : ليلي مين ؟ 

تميم: ليلي بنت عمي انت عارفه اني بحبها من زمان و...

سعاد بعصبيه:  تحب مين لا طبعا دي لو اخر واحده في الدنيا مش هتتجوزها 

تميم بهدوء : ليه ياماما أنا عارفه أن بينك وبين مامتها مشاكل وانك مش بتحبيها ومش عارف اي السبب ومش عايز اعرف ولكن انت بحبها 

سعاد: بقولك اي ياتميم الكلام خلص لحد هنا ليلي لا ..عندك بنات كتير اووي مثلا حبيبة عندك اهي جارتنا وعرفناها وهرفين أهلها أو اي بنت تانيه لكن ليلي لاا 

تميم: ماما أنا بحب ليلي حبيبة صحبتها بس وزي اختي مش اكتر 

سعاد بحده: تميم أنا قولت اللي عندي عايز تتجوز ليلي تبقي لأبني ولا اعرفك ...وقامت وسابته قاعد حزين بيفكر ومش عارف يعمل اي .

★**********★

تاني يوم ليلي كانت نازله رايحه لحبيبة علشان يروحوا الجامعه قابلت تميم

تميم : ازيك يا ليلي

ليلي بهدوء : ازيك تميم

تميم: رايحه الجامعة ؟ 

ليلي: ايوه 

تميم : طب انتي كويسه انتي كان مالك امبارح ؟ 

ليلي : لا مفيش حاجه صداع زي ما قولت لك والحمدلله دلوقتي كويسه عن اذنك 

تميم: طب استني أنا ممكن اوصلك 

ليلي: لا شكرا رايحه مع حبيبة . ثم قالت بغيرة : الا بقا لو عايز تشوفها 

تميم باستغراب: اشوف مين ؟ 

ليلي: خلاص مفيش حاجه عن اذنك 

تميم وهو بيمسك ايديها : استني ياليلي قصدك مين 

وكانت بتابع الحوار من بعيد حبيبة اللي كانت زعلانه جدا وهي شايفاهم مع بعض ولكنها لاحظت معاملة تميم لي ليلي وباين حبه مقدرتش تستني ومشت.

ليلي: تميم أنا اتأخرت.

تميم :تمام وساب ايديها وليلي مشت علطول وهي بترن علي حبيبة ولكن مش بترد 

ليلي: مش بترد ليه اتأخرنا 

تميم: في حاجه؟ 

ليلي بضيق: في حاجه ياتميم 

تميم: مفيش أنا لاحظت انك واقفه وحبيبة شم موجوده ممكن تكون مشت 

ليلي بخوف: معقول تكون شافتنا واقفين مع بعض فازعلت ومشت 

تميم باستغراب: واي اللي يزعلها لما نقف مع بعض 

ليلي مردتش عليه وفضلت ترن علي حبيبة وكان جرس ومش بيرد وبعد كده قفلت فونها وده أكد ليها أنها شافتهم ومشت ليلي بسرعه تروح الجامعه تشوفها وتميم واقف مش فاهم حاجه  

★***********★

ليلي وصلت الجامعه فضلت تدور عليها  لقت حبيبة قاعده لوحدها  وسرحانه راحت بسرعه تقعد جمبها 

ليلي بخوف: حبيبة انتي ليه مشيتي ومستنتنيش 

حبيبة ببرود: معلش 

ليلي بحزن ودموع: في أي ياحبيبة 

حبيبة: في اي؟ 

ليلي:حبيبة علشان خاطري مترديش عليا ببرود وردي عليا بجد

حبيبة : اصل شوفتك واقفه مع تميم ومندمجين أوي في الكلام فا مردتش ابقي دخيله يعني ...

ليلي كانت لسه هتتكلم فاقطعتها حبيبة وكملت : اااه صح باين اوي انو بيحبك حبيت اريحك يعني .قامت بسرعه ومشت وليلي مقدرتش تقوم وراها فضلت دموعها تنزل 


ليلي كانت قاعده لوحدها في الاوضه وبتحاول تكلم حبيبة بس هي اصلا مش عارفه هتقول لها أي هي بتحب تميم ومش عارفه هل هتنساه ولا لا هتعرف ولا لا لقت فونها بيرن عليها ولكن لقت تميم!! 

ليلي باستغراب: تميم .وردت: الو 

تميم: احم ازيك ياليلي 

ليلي : الحمدلله ياتميم خير في حاجه 

تميم : لا بس انا كنت عايز اطلب منك طلب 

ليلي: اتفضل .

تميم : أنا تحت 

ليلي باستغراب: تحت فين؟ 

تميم: هكون فين يعني ياليلي تحت في الشارع عيزك تلبسي وتنزلي 

ليلي: ليه ؟ 

تميم : احم عايز اتكلم معاكي شويه 

ليلي: تميم مينفعش....

تميم: لا ينفع ياليلي يلا علشان خاطري انزلي .

ليلي: صدقني مينفعش ...

تميم: ليلي لو منزلتيش هطلع أنا اجيبك بنفسي اخلصي 

ليلي: طيبيب انت مش هتجبها البر 

وبالفعل ليلي لبست ونزلت 

ليلي: ها نزلت اهو 

تميم بحب: قمر 

ليلي بخجل: تميم 

تميم:نعم 

ليلي: عيزني في اي؟

تميم فتح لها باب العربية: اركبي 

ليلي بتبص حوليها وخايفه حبيبة تشوفهم : تميم 

تميم: اي بقولك اركبي ؟ 

ليلي : طب هنروح فين 

تميم : ملكيش دعوه اركبي بقا 

ليلي فضلت واقفه بقلق ولكن شدها بخفه ودخلها العربية 

تميم بضحك : يلا انتي لسه هتنحي  

وبالفعل اللي خافت منه ليلي حصل حبيبه كانت واقفه في البلكونه وشيفاهم .وفضلت واقفه شويه بتفكر ولكن لقت سعاد ( أم تميم ) جايه عندهم استغربت ولكن فاقت علي صوت خبط الباب 

أم حبيبة: ازيك يا سعاد ازيك اختي ادخلي 

سعاد: ازيك ياحبيبتي عامله اي وحبيبة حبيبة قلبي عامله اي  وحشاني 

أم حبيبة:  كويسين استني اندهالك.. وطلعت حبيبة وقعدت معاهم 

سعاد : ماشاء الله مش بتفكري تجوزيها ولا اي دي بقت ست العرايس اهي 

أم حبيبة: لسه بدري لما تخلص جامعه معندناش بنات تتجوز غير لما تخلص تعليم خالص 

سعاد: ايوه بس حتي تتخطب 

أم حبيبة : بترسمي علي اي ياوليه لتكوني جايبه ليها عريس 

سعاد بخبث: ايوه 

أم حبيبة وهي بتعدي يكون تميم : مين ؟ 

سعاد : تميم ابني.

★***************★

عند تميم وليلي 

ليلي : جايبني هنا ليه فكان المكان اشبه بالصحراء مش فيه حد خالص 

تميم: علشان نتكلم 

ليلي: نتكلم في أي ؟ 

تميم بحب: ليلي فاكرة زمان فاكرة واحنا صغيرين لما كانت مامتك تحوشك عني وانتي تقعدي تعيطي وتهربي وتيجلي ولما كنتي تنزلي ليا السبت علشان اجبلك الشكولاته والحاجه الحلوه ولما كنتي تقولي نفسي اكبر بسرعه علشان اتجوزك ياتميم

ليلي كانت بتسمعه بدموع وبحب وبتفتكر ايامها معاه  

ليلي بدموع: بتفكرني بالايام دي ليه دلوقتي ياتميم 

تميم بحب: ليلي انا بحبك .

توقعااااتكم للجاي🔥🔥 

متنسوش التفاعل ياحبايبي ❤️✨

#رواية_حبي_الاول

#بقلمي_ميرفت_سعيد



لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-