روايات حديثة

رواية حبي الأول الفصل الثاني بقلم ميرفت سعيد

 رواية حبي الأول الفصل الثاني  بقلم ميرفت سعيد




#البارت_الثاني

تميم: ليلي .

ليلي: نعم 

تميم : مالك متغيرة معايا ليه 

ليلي : لا مش متغيرة ولا حاجه انا عادي اهو 

تميم :طب علفكرة وحشتيني 

ليلي : تميم لو سمحت احنا في الشارع

تميم بدهشه : شارع ؟؟!!! سبحان الله اللي كانت تقول ليا بحبك في أي مكان ومش بيهمها اي اللي حصل  

حبيبة  بصدمه : ليلي ؟؟؟!!!

ليلي وتميم لفو شافوا حبيبة واقفه بصدمه 

ليلي: حبيبة ااا.... 

تميم: هو في أي ....

نادر صاحب تميم: تميم لو سمحت في ناس عيزينك 

تميم وهو بيبص ليهم باستغراب : طيب ..ومشي 

حبيبة : اي اللي انا سمعته ده ياليلي 

ليلي: حبيبة أنا ...

حبيبة بدموع: انتي اي انت اللي بينك وبين تميم ..ب بتحبوا بعض ؟؟! 

نظرت لها ليلي بدموع ومكنتش قادرة تتكلم 

حبيبة بدموع: ردي عليا 

ليلي: طب تعالي نطلع ونتكلم بلاش في الشارع 

حبيبة : أنا مش هطلع ومش هتكلم ...أنا عايزه افهم كل حاجه دلوقتي .

ليلي نظرت لها بوجع : ا أنا بحب تميم .

حبيبة بصتلها بصدمه ومقدرتش تتكلم 

ليلي كملت بدموع : بحبه من زمااان اوي ياحبيبة 

حبيبة بصدمه ودموع: ومقولتيش ليه 

ليلي: لما انتي قولتي ليا انك بتحبيه أنا مقدرتش اتكلم مقدرتش...

حبيبة بمقاطعه ودموع : مقولتيش قبل ما اقولك لييييه ده انا مكنتش بقدر اخبي عنك حاجه واول ما اتأكد من مشاعري تجاهه جريت عليكي و قولتلك لييه ياليلي ... وسبتها ومشت 

ليلي ببكاء ولهفه: حبيبة حبيبه استني علشان خاطري حبيبة .ولكن حبيبة كانت مشت قرب منها خالد اخوها 

خالد بقلق: مالك ياليلي بتعيطي ليه ؟ 

ليلي اترمت في حضنه وعيطت وتميم شافهم وقلق ولسه هيقرب منه ولكن خالد خدها وطلع وهو فضل قلقان مش عارف مالها خايف تكون تعبانه لأن قالت إن حبيبة راحت تجيب لها دوا قرر انوا هيرن عليها كمان شويه تكون هدت شويه 

★*************★

حبيبة دخلت اوضتها وهي بتعيط مش مصدقة أن ليلي مقالتش انها بتحب تميم وكان واضح اووي من كلامهم النهارده انوا كمان بيحبها معقول تكون هانت عليها وهي عارفه انها هتتوجع لما تعرف أن تميم مش بيحبها لقت غونها بيرن وكانت ليلي تجاهلتها ومردتش وقفلت فونها مكنتش قادرة ترد عليها 

علي الناحيه التانيه .كانت أم حبيبة بتكلم اختها 

أم حبيبة : والله ياختي ماعرف مالها البت دي جت من برا كان باين عليها انها معيطه واول ماجت دخلت الاوضه علطول مش من عادتها 

خالتها : طب ماتشوفيها مالها سايبه بنتك وقاعده بترغي معايا 

ام حبيبها : ايوه أنا هقوم اشوفها اهو وهبقي اكلمك تاني 

خالتها : ماشي ابقي طمنيني .سلام 

أم حبيبة دخلت عليها الاوضه لقتها قاعده علي السرير بتعيط بصمت .

أم حبيبة : مالك ياضنايا فيكي اي ؟

حبيبة ببكاء وتوتر مش عارفه تقول لمامتها اي: ليلي ياماما .

ام حبيبة بقلق: مالها ليلي هي كويسه

حبيبة: خبت عليا حاجه ومكنتش هتقولها لولا أني عرفت بالصدفه 

أم حبيبة : خبت عليكي اي يخليكي بتعيطي كده مش فاهمه

حبيبة بارتباك: خلاص ياماما مفيش احنا اتخنقنا سوا ولو سمحتي ياماما مش قادرة اتكلم دلوقتي 

أم حبيبة: يابنتي عايزه اعرف اي هي الحاجه اللي تخليكي عامله كده وتستاهل أنك تتخانقي مع صحبة عمرك مفيش حاجه تستاهل ياضنايا حتي لو كانت اي او علي الاقل اسمعيها أنا عرفاكي هتلاقيكي مشتي علطول ومش أدتيها فرصه تتكلم صح .

حبيبة: لو سمحتي ياماما عايزه اقعد لوحدي شويه 

أم حبيبة : ماشي ياحبيبتي هسيبك براحتك 

حبيبة قاعدة تفكر في كلام مامتها هو فعلا مفيش حاجه تخليها تزعل من صحبة عمرها بس هي كدبت عليها بس هي لازم تسمعها فتحت فوتها لقت مكالمات ورسايل كتير من ليلي ولقت ليلي بترن عليها وردت

ليلي بلهفه: حبيبة 

حبيبة بدموع: نعم ياليلي 

ليلي:حبيبة انتي عارفه ان أنا مش بخبي عليكي حاجه صح 

حبيبة : اديني عرفت انك بتخبي اهو ومقولتيليش

ليلي : والله العظيم ما كنت عارفه اقولك حبيبة أنا حبي لتميم مجرد شعور جوايا أنا معرفش هو بيحبني ولا لا 

حبيبة بدموع: مش ممكن لو كنتي قولتيلي مكنتش حبيته علي الاقل ياليلي 

ليلي: انا اسفه اووي ياحبيبة اسفه ..أنا اصلا هشيلوا من دماغي صدقيني ياحبيبة مش هفكر فيه تاني 

حبيبة بهدوؤ : تمام أنا عايزه انام سلام . 

ليلي قفلت معاها وبتفكر في كلامها هي فعلا هتعرف تنساه هل هضحي بحبها علشان صديقتها طب حبيبة مضحيش ليه وتنساه هي ...هو انا اصلا مش عارفه هو بيحبني ولا لا أو بيحبها أو لا فضلت تدعي ربنا انو يريح قلبها هي وصحبتها.

★*********★

عند تميم كان خلص شغل وراح علي بيته لقا أمه مستنياه 

تميم: ازيك يا ست الكل 

أم تميم ( سعاد): ازيك ياحبيبي 

تميم وهو بيقعد جمبها: بقولك يا امي كنت عايزه في موضوع 

سعاد: خير ياحبيبي 

تميم: مش انتي طول عمرك نفسك تفرحي بيا وتجوزيني 

سعاد بحب: ياسلام ده يوم المني ياحبيبي شاور انت بس 

تميم: أنا عايز اتجوز .........

ياترا تميم بيحب مين حبيبة ولا ليلي ولا واحده تانية خالص😂

توقعاتكم 

شكرا علي التفاعل ياحبايبي أن شاء الله اول ما التفاعل يكون حلو هنزل اللي بعده علطول ❤️✨

#بقلمي_ميرفت_سعيد


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-