روايات حديثة

رواية ابن العم الفصل الاول 1 بقلم مريم سرور

 

رواية ابن العم الفصل الاول 1 بقلم مريم سرور

رواية ابن العم الفصل الاول 1 


كنت بجهز انهارده ابن عمي هيرجع من السفر قلبي بينط من السعاده ...انا عايشة مع عمي بعد وفاة مامتي وبابايا ومن صغري وانا بحب ابن عمي بس واعتقد انه بيحبني هو كمان 
خرجت برا ونا مكسوفه بصيت له من تحت لتحت وانا فرحانه بص لي وضحك
_اخبارك ايه ي اسو ؟واخبار المذاكره؟
ضحكت واتكلمت بسرعه
_كويسه ...
_والله وكبرتي ...فاكره كنا بنلعب واحنا صغيرين 
وقعد يضحك مش قادره اتخيل حياتي بجد لو مش لبعض 
كنت قاعده ع السر*ير عماله اتخيل انه جه يتقدم لي واتجوزنا .
عطشت وطلعت اشرب وسمعته
_بحبها ي سيدي وهتقدم لها ع طول
قلبي دق بعنف معقوله هييجي ويتقدم لي خلاص 
دخلت الاوضه وانا بتطنطط من الفرحه اخيرا ...حلمي من صغري هيتحقق معقوله !!!



طلعت كل الفساتين اللي عندي وانا بفكر هلبس ايه؟
صحيت الصبح مزاجي عالي وفرحتي مش سيعاني
مرات عمي قعدت تضحك 
_مالها العصفوره حد بيزغزغها ولا ايه؟
_مفيش حاجه ... عادي
رد عمي بسرعه 
_عادي ايه ي شيخه ...ده انتي مش بتضحكي غير كل فين وفين!
_مش للدرجه ي جماعه 
بصيت له وانا مبتسمة ابتسم لي وكمل اكل 
كنت ماشيه بغني ف الشقه وانا طايرة ف السحاب .
لقيت مرات عمي دخلت عليا وبتضحك 
_تعالي عيزاكي ف حوار 
روحت وانا قلبي بيترعش
_نعم ....
_ابن عمك ي ستي عايز يخطب 
_ط...طب...
_بنت معاه برا شوفي صورتها كدة وقوليلي حلوه!
ايه....هي بتقول ايه .... انا بحلم صح !!!زياد هيخطب ؟!حد تاني !!!!
مرات عمي لما شافتني اتخ*ضت 
_مالك ي اسيل ...ف ايه؟؟؟!
لقيت الحته ضلمت ومحستش بحاجه تانيه 
فوقت ع زياد وهو بيكشف عليا م زياد دكتور .
بص لي بقلق 
_اسو انتي كويسه ؟
بصيت له لملامحه لعنيه وكل حته فيه ...معقوله كنت موهومه 
_اخرج برا ي دكتور زياد 
_دكتور زياد؟!!!ده من امتى ده !
_من دلوقتي
اتعصب عليا 
_لا فوقي لي كده وفهميني ف ايه!؟
عيطت وانا بطلع كل الالم اللي جوايا 
_ف ايه ؟؟في ايه اني حبيتك وكنت شيفاك الاخ والاب والحبيب وكل حاجه ف حياتي وانت ....وانت ....انت رايح تخطب ....؟!! ليه كنت بحسك بتحبني....انت بتحبني صح!!!! قول انك بتحبني وان مامتك بتكدب .... ليه ي زياد كده عملت لك ايه .... ليه حبيتك وانت مش بتحبني ...بس انا مش هسيبك انت بتاعي انت سامع؟!!
سمعت صوت قل*م الق*لم ده كان ع وشي 



_القلم ده عشان تفوقي ...لو كنت بعاملك حلو كنت بعمل كده عشان انتي بنت عمي واختي بس لو انتي شوفتي ده حاجه تانيه فانتي عبيطه ...
مسكته من دراعه وانا بص*رخ 
_لا مش اختك ....انت ...كنت معايا دايما ...وحتي بتدلعني .وووو
_وهمك حسسك ان الحاجات العاديه حب ....انتي مريضه ...النقص اللي عندك حسسك اني بحبك ...انا مش بحبك انتي اختي ...
_لا مش اختك ...افهم بقا 
_اسيل فوقي انتي عارفه انتي عندك كام سنه ؟!!فوقي بقا انتي عايشه ف وهم من صغرك كنت بعدي ع اساس عيله وهتكبري بس شكلك عايزه تتعالجي .
_والله ....انا مش مريضه انت اللي مريض...انت اللي خلتني احبك....انا ....متمشيش ...
حطيت ايدي ع قلبي مش قادره اتحمل الوجع ليه انا يحصلي كده 
_زياد ...انا بحبك متسبنيش .
_اسيل انا هكلم امي توديكي لدكتور نفسي عشان شكل دماغك فوتت 
ضر*بته بالق*لم والنضاره وقعت 
_انا بكر*هك امشي من وشي ....انا ي همو*تك ي هم*وت نفسي ....اطلع برااا 
مسكني من دراعي 
_اسيل ..دماغك هتوديكي ف داهيه فوقي ...انتي مش بتحبيني انتي عشان فقدتي ااهلك فاهتمامي حسسك اني بحبك وانك محتاجاني ....انتي مش محتاجاني ...فوقي والا هتموتي من الوهم .
قعدت ع الارض وانت بعيط 
: والله ي زياد لاموت نفسي 
ضر*بني بالق*لم تاني وتالت 
_احمدي ربنا ان عمك ومراته مش هنا ومشافوش شكلك وانتي بتذلي نفسك ....فوقي انا اكبر منك بعشر سنين ... يعني لما كنت بهتم بيكي كان عشان انتي بنت عمي الصغيره الوحيده.
_انت حي*وان ....حي*وان ...



قعد ع الكرسي وبصلي جامد قرب مني ومسك وشي بايديه
_صدقيني يا اسيل انا هعالجك من وراهم ...هما السبب انا قولت ليهم انك ف صدمه ومحتاجه تتعالجي بس قال ايه الناس هتقول عنا ايه ؟؟انا مش هيفرق معايا وهعالجك وهترجي اسو الطبيعيه 
_انا طبيعيه انت اللي مريض ....انت بتحبني انت بتمثل ....
وقامت فجاه وكسرت المراية وقعدت تصرخ ف الشقه وتشد ف شعرها عارف الحاله دي كويس نفس الحاله اللي جت عندنا الشقه لما ابوها وامها ماتو ف حا*دثه وبخبرتي كدكتور عرفت انها محتاجه دكتور نفساني .. بس بابا قال مش محتاج فضا*يح ...قولت يمكن لو عاملتها كاختي يمكن تخف بس واضح انه زاد اووي .
_اسيل ممكن تهدي ؟
مسكت سك*ينه وحطتها ع رقبتها 
_مش ههدي ....مش انت بتكرهني انا هروح عند أهلي ....
_بطلي جنان ي متخلفه 
قربت منها وانا بسحب الس*كينه 
_يلا ي اسو هاتي الس*كينه 
ابعد عني بقولك 
كانت بتحاول تبعدها عني بس وهي بتبعدها دخلتها ف دراعي .
_زياد ؟!انا اسفه ...مش قصدي 
_متخافيش انا كويس 
قامت تاني تكمل عياط وهي بتصرخ
_انا السبب ...انا السبب ....



ماما وبابا دخلو وشافو المنظر 
_,ايه الي حصل ...واسيل بتصرخ كده ليه ؟!
_كله بسببكم ...قولتلكم نعالجها من البدايه وروني هتعالجوها ازاي ؟
ماما حاولت تح*ضن اسيل بس هي كانت بتبص لي وبتعيط وبابا جه عشان ينقلني للمستشفي 
وانا ف المستشفي ماما اتصلت وهي بتعيط 
_اسيل ....اسيل ...اسيل نطت من البلكونه 
   يتبع

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-