روايات حديثة

رواية عشق خالد الفصل الاول 1 بقلم رنا احمد عماد

رواية عشق خالد الفصل الاول 1

 رواية عشق خالد الفصل الاول 1 


في أحدا الفيلا الفاخمه ..
في غرفه تلك المغروره عشق سيده الاعمال المعروفه شخصيه مغروره ومدلعه لابعد الحدود وتعشق أن ترتدي ملابس الرجال كانت تستيقظ بغيظ شديد من رن جرس الهاتف لترد بغيظ شديد.

/فيه ايه ي شوقي علي الصبح .

شوقي مساعدها بارتباك /ابدا ي افندم كنت عايز اخد رايك في صفقه امنبارح .

عشق بغيظ شديد/انت باين عليك كبرت وخرفت ي شوقي انا سيبالك كل الملاحظات اقفل لما اجيلك اووف نعمه انتي ي زفته ي نعمه .

نعمه الخدامه بخوف /نعمين ي عشق هانم .

عشق بزهق /انتي ازي ي غبيه تسبيني نائمه لحد دلوقتي انتي مش عارفه أن ورايا اجتماع مهم جهزتي الفطار .

نعمه بخوف /كله جاهز ي عشق هانم .

عشق بضيق /طب روحي صحي نور لحد ماخد الشور بتاعي .

******************.
في قصر المرشدي .
عين أعيان الصعيد .

في غرفه كبير عائله المرشدي (خالد ) .

كان يقف بقوه وثبات وهو يرتدي جلبابه الصعيد خالد شخصيه جاده وقويه وفي نفس الوقت طيب وحنون .

ليسير الي الأسفل لتوقفه زوجه ابيه حوريه .

حوريه بنظره خبيثه/كيفك ي خالد .

خالد ببرود /خير ي مرات ابوي فيه ايه.

حور بشر ومكر /انت عارف ي ولدي اني ميهمنيش غير سمعتنا وشكلنا وسط ناسنا في الصعيد عجبك عمايل بنت عمك دي صورها في الجرائد وعيشتها في مصر كده لحالها للبت دي عايزه يتكسرلها ضلع ي خالد لأجل ماتتربا .



خالد ببرود قاتل /البت دي مش تباعنه ي مرات ابوي هي حره تعمل مابدالها وربنا يبعد غضبي عنها عن اذنك ي مرات ابوي .

حوريه بخبث ومكر/ايوه كده البت دي لازما ميكونش ليها ذكري هنه خالص بس ي ترا هتعمل ايه ي ربيع .

****************.
في الجنينه ...

كان يجلس ربيع المرشدي وهو يشرب قهوته بهيبه ووقار ليقترب منه خالد بابتسامه وهو يقبل يده .

/كيفك ي سيد الناس .

ربيع بابتسامه حنونه /بخير ي ولدي جهزت كل حاجه.

خالد بجديه /اطمن ي جدي عزمت كل الناس كله هيمشي زي مانت عايز بالظبط .

ربيع باشتياق /طب والبت عشق .

خالد بزفر وغضب /قولتلك قبل سابق سبني اجيبهالك من شعرها هنه وتعلمها الادب انت تحلفني وانت خابر زين ي جدي مقدرش اكسرلك كلمه .

ربيع بحزن /مبحبش ازعلها ي ولدي انت خابر أنها يتيمه .

خالد بضيق /علشان كده طول عمرك بتدلعها ي جدي واديتها كل حاجه وسايبها براحتها علي الاخر .

ربيع بابتسامه /اتوحشتها جوي ي خالد بس هي رافضه تيجي واصل .

خالد بغضب شديد/قسما بالله لتكون عندك وتحت رجليك النهارده قبل بكره وهتشوف عن اذنك ي جدي هطلع اطمن علي اخويا عاصم وبعدين هروح اللارض .

ربيع بتنهيده /عقل اخوك ي خالد اخوك لازما يتجوز ي ابني ده لمصلحته ومصلحه بنته الغلبانه .

خالد بجديه /اوعدك ي جدي هكلمه عن اذنك .

*******************.
في فيلا عشق ...

كانت تجلس هي ونور اختها علي مائده الافطار.

نور بضيق /هو برضه رامي هيجي يتغدا معانا النهارده برضه ي عشق .

عشق بحده /ايوه ي نور رامي مش غريب ده كلها كام شهر وهيبقي جوز اختك .

نور بحده /اديكي قولتي هيبقا جوزك بس لسه مبقاش ي عني مش المفروض اصلا يكون معانا هنا .

عشق بزهق /اووووف الكلام المتخلف بقا انا دخلتك اكبر مدارس وبرضه لسه اصول الصعيد الراجعيه في دماغك .

نور بجديه /بالعكس دي الأصول الصح الي لازم نمشي عليها وكويس انك فتحتي الموضوع احنا عايزين نروح الصعيد وحشوني اوي بقالنا 7سنين بحالهم منزلناش ي عشق .

عشق بغضب /مش هيحصل ي نور انتي عارفه انا بكره هناك قد ايه فاهمه مرواح هناك لا احنا حياتنا هنا الصعيد دي انسيها خالص فاهمه .

*****************.
في غرفه عاصم اخو خالد .

كان يجلس بشرود وحزن علي كرسيه المتحرك لتقترب منه فرح ابنته .

/بابي عامل ايه.

عاصم وهو يحتضنها بحنان /الحمد لله ي حبيبتي انتي كويسه .

فرح ببراءه/فرح زعلانه محدش بيفسحني خالص .

عاصم بابتسامه /معلش ي نور عيني انا بليل هخدك وافسحك احلا فسحه ايه رايك .

فرح ببراءه /هييييه هنتفسح .

خالد وهو يحتضنها بحب /حبيبه قلب عمك انزلي تخت هتلاقي عربيه سنديلار مستنيه الاميره تنزل تنورها .

فرح بضحك /ههههه ي خالود .

لتسير تلك الطفله الصغيره التي توفت والدتها في حادث سير وجعلت والدها يقضي بقيه حياته علي تلك الكرسي المتحرك .

خالد بابتسامه /عامل ايه دلوقتي ي عاصم .

عاصم بحزن شديد/هعمل ايه ي خالد قاعد اهوه زي الولايه ماليش لازمه في حاجه.

خالد بحده /اوعا تقول علي نفسك كده تاني انت كنت حضره الظابط عاصم المرشدي وهتفضل كده ي عاصم مش عايزك مكسور كده وبعدين فكر في الموضوع الي اتكلمنا فيه قبل كده .

عاصم بحده وضيق /انا مش هتجوز تاني بعد رشا الله يرحمها ريح نفسك ي خالد .

خالد وهو يربت علي كتفه بحنان /الي تشوفه ي اخويا الي يريحك يلا علشان نفطر سواء .

********************.
في شركه عشق ..

كانت تسير بغرورها المعتاد وعي ترتدي بنطلون جينز ازرق وقميص أبيض وترفع شعرها لاعلي لتقف أمام السكرتيره بحده .

/طبعا انتي عارفه الاجتماع ده مهم ليا قد ايه اي غلطه تمنها هيكون غالي اوي فاهمه .

السكرتيره بارتباك /فاهمه ي افندم فاهمه .

*********************.
في أحدا الحارات البسيطه .



كانت تسير تقي الي تلك الغرفه البسيطه التي ترقد بيها والدتها بتعب.

/اتفضلي ي امي انا جبتلك الدواء اهوه .

والدتها بتعب /تعبتي نفسك ي ضنايا ده فلوس الدواء دي كتيره عليكي اوي هو وقوفك في المحل بيكسب اوي كده .

تقي بوجع ومراره /اه ي امي بتكسب بتكسب اوي اشربي بس الدواء .

لتنظر الي والدتها وهي تشرب الدواء لتتحدث بوجع ومراره وهمس .



/اه ي أما ي ترا هتعملي ايه لما تعرفي اني بشتغل ايه .

********************.
في شركه عشق .

كان يسير خالد الي الداخل بطله خاطفه الأنفاس ليقف أمام السكرتيره بحده .

/صاحبه المخروبه دي فين قوليها ابن عمك عوزك .

السكرتيره بارتباك/حاضر هكلمها ثواني بس علشان في اجتماع .

خالد بسخريه /اجتماع وماله.

السكرتيره بقلق من هيئه دياب /لاسف ي افندم هي مش هتقابل حد.

خالد بغضب جحيمي /نعم انا بقا هوريها الي عمرها مشافته .

ليفتحم خالد غرفه الاجتماعات بغضب جحيمي ليقترب منها وهو يمسكها بحده ونظره قويه .

/قومي معايا من سكات والا قسما بالله ههد المخروبه دي فوق دماغك ودماغ الي خلفوكي يتبع.. 

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-