روايات حديثة

رواية املي الوحيد (كاملة جميع الفصول)بقلم صباح غمري

 


رواية املي الوحيد (كاملة جميع الفصول)بقلم صباح غمري


 رواية املي الوحيد الفصل الاول



حور : هو انا السمعته دا بجد انت هتجوز عليا ؟ 


احمد الكان قاعد بيكلم مع والدته : وايه المشكله يعني ، وهو انتي بتصنتي عليا 


حور بدموع : كل دا عشان مبخلفش 


احمد : اة يا حور عاوزة الصراحه استحملت كتير بقالي سنتين ، تعبت نفسي ف عيل ياشيخه 


حور : والحب و هفضل معاكي و جمبك و مش هسيبك راح فين ؟ 


احمد : هو حد قالك اني هطلقك ، انتي هتفضلي علي ذمتي 


حور مسحت دموعها : تبقي مجنون لو فكرت اني هفضل ثانيه واحدة ف بيتك بعد ما فكرت انك تتجوز 
























احمد بعصبيه : انتي بتغلطي و قرب منها مسك ايديها بقوة ، طلاق مش هطلق و العاوزة تعمليه اعمليه 


حور : اوعي كدا ، انت مفكر نفسك ايه ، دا انت راجل ناقص ، استحملتك بقله فلوسك و معاملتك الزباله كل يوم و التاني ، و انك كل يوم تعايرني بعدم خلفتي و عاوزني اسكت و أفضل معاك و اكمل بعد كمان ما هتتجوز عليا ، لا فوق مش حور اليحصل فيها كدا و تسكت 


احمد كان فقد سيطرته و مد ايدو عليها و مسبش حته ف جسمها سليم"ه 


وعد طلعت تجري من الغرفه "اخت احمد" : عملت ايه ، عملت ايه يخربيتك ، الحقونااا ،و انتي واقفه ياما تتفرجي ، واقفه تتفرجي حسبي الله 


****************


حور فتحت عينها : انا فين 


الدكتور : انتي هنا ف المستشفي ، و اخيرا فقتي 


حور : ليه ، ايه الحصل ، هو ف ايه 


الدكتور : ف حد اعتدي عليكي بالضرب و انسه وعد جبتك ،هنعرف كل حاجه بس تفوقي 


و جاي يمشي 




















حور : دكتور ، هو هو البيبي كويس ؟ 


دكتور : ايوة يا مدام حور ، لحقناة الحمدلله ، مع أن الحصلك لو اي حد مكانك لقدر الله البيبي مش هيستحمل ، بس ربنا ستر 


حور : الحمدلله ، فيه حد عرف بالموضوع دا 


الدكتور : الحقيقه مجبناش سيرة لانسه وعد 


حور : ولا عاوزة حد يعرف ، وعد اخت جوزي ، و جوزي العمل فيا كدا و لو عرفت ممكن تقولو ويأذيني اكتر 


الدكتور : اطمني محدش هيعرف




















.....................


دخلت تصرخ بالمستشفي : بنتي ، بنتي 


وعد : ايوا يا طنط متقلقيش حور فاقت الدكتور بس بيطمن عليها 


ميرفت : اخرسي مش عاوزة اسمع صوتك ، كله من الزفت اخوكي والله لأودي ف ستين داهيه 


وعد : انا مليش ذنب يا طنط صدقيني 


الدكتور طلع و ميرفت جريت عليه 


ميرفت بعياط : طمني علي بنتي يا دكتور 


الدكتور : الحمدلله مدام حور فاقت و بقيت احسن ، محتاجين بس تاخدي رءيها و لو كدا هنعمل تقرير طبي وتعمل محضر ف العمل كدا 


ميرفت : اكيد يا دكتور اكيد 


***************


كان هو واقف وسط الشارع و بيزعق : اي حد هيفكر يقرب من المحل تاني دا تاني حقطعله رجله 


سليم : بس يا هشام 




















هشام : مبسش دا محل ابويا و هيفضل طول عمرو محل ابويا الشقي فيه وتعب و عهد الله الهيقربلو ما هيبات يوم ف بيته سليم 


هيبه : جرا ايه هو خدوهم بالصوت ليغلبوكم ، دا حقنا ، حتت عيل هيقف ف وش أعمامه 


هشام : انت بذات تسكت و عارف العيل دا هيعمل ايه فيك كويس اوي  


هيبه : بلاش تلعب معايا انا عامل حساب انك لسه ابن اخويا 


هشام : انا مليش اعمام ولا ليا قرايب من بعد ابويا 


و مشي و سابه 


هيبه : وحياة امي لأوريك 


**************


ميرفت : حتعملي محضر و هتاخدي حقك تالت و متلت 


وعد : ابوس ايدك يا حور اخويا كويس اكيد ميقصدش 


حور : الحصل دا لو كان حصل معاكي عمرك ما كنتي هتسكتي يا وعد، انتي حقنيه و عارفه أنه جه عليا اكتر من مرة و لو سكت هيأذيني لسه ، انتي غلاوتك عندي كبيرة بس المرادي انا مش هقدر 


وعد بزعل : عندك حق يا حور انا مش عارفه ادافع عنه ، بس فكري تاني ابوس ايدك 


****************


















"بعد شهرين " 


حور : ازاي دا حصل ، ازاي خرج يعني ايه يدفع فلوس و يخرج 


وعد بخوف : اهو الحصل خافي علي نفسك يا حور ، انا قلقانه منه 


حور بتوتر : انا خلعته ميقدرش يقربلي


وعد : عشان كدا بقولك خافي منه 


حور قفلت معاها وهي متوترة و خايفه و بعد تفكير طويل 


حور : يلا يماما 


ميرفت : راحه فين يابنتي 


حور : هنمشي 


ميرفت : ازاي 


حور : هنشوف محافظه تانيه ياماما نروح فيها 


ميرفت : ازاي الكلام دا 


حور : مش وقته كلام ، يلا بسرعه 
























***************


احمد : مشو من امتي ؟ 


ام فادي : يعني من يجي اسبوع كدا 


احمد : متعرفيش راحوا فين 


ام فادي : والله ابدا قالو انهم فترة و راجعين و أنها طالعه شغل 


احمد : طيب شكرا لحضرتك 


ام فادي : هو فيه حاجه يبني 


احمد : فيه حاجات كتير و حساب كبير اوي .


            

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-