روايات حديثة

رواية أسيرة قلبي الفصل الرابع 4 بقلم انجي جمال

  


 رواية أسيرة قلبي الفصل الرابع


مرام بغيظ : كنت عايزة افكرك ببارتي عيد ميلادي بكرة وكنت عايزة آكد عليك انك تيجي وانا اتصلت بطنط صفية وعزمتها هي و انكل وقولت انا الي اعزمك بنفسي .

أيان بزهق : مش عارف هكون فاضي بكرة والا لا هشوف كدا .

مرام بتأكيد : لا بليز لازم تحضر هستناك .

أيان بملل : خلاص ماشي .

مرام بفرح : اوك هستناك أوعي تتأخر .

أيان :ok

وقام بإنهاء الاتصال وذهب الي مركز الشرطة وقام بتسليم ماكس ومن معه وكل الدلائل وبعد ذلك توجه إلى منزله .

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

حازم : طيب أنا ماشي حد عايز مني حاجة.

رغدة : اه كنت عايزة اعرف اي الي حصل في الكلية بتاعتك النهار ده.

حازم بملل : ولا حاجة يا ماما مجرد مشكله صغيرة و انحلت خلاص .

فريدة بتدخل : مشكلة اي دي يا حازم .

حازم بزهق : يا تيتا كان حوار تافه وخلاص خلص ملوش داعي بقي نفتح فيه كل شويه .

فريدة بصرامة: اي هو الموضوع التافه ده يا حازم .

رغدة بغضب : ضرب دكتور عنده في الكلية بتاعته .

فريدة بعصبية: الكلام ده صح يا حازم .

حازم بزهق : يا تيتا هو الي شد قدامي علشان تأخرت شويه وغلط فيا وعرفته غلطه وبغرور مش حازم السويفي الي يتهزا قدام حد .

فريدة بتأكيد: خلاص طالما خلصت الموضوع بس ميتكررش تاني وبعد كدا لو حصل حاجة تاني ابقي قولي.

حازم بخضوع : حاضر يا تيتا سلام بقي .

رغدة وفريدة : مع السلامة ..

فريدة بأمر : عمرو انا رايحة المكتب خلص و تعالي ورايا ..

عمرو : ماشي بس ...............؟

عند خروج انجي من المقابر يرن الفون بتاعها 

انجي :الو 

مرام : الو يا أسيل أنا مرام .

انجي : اه ازيك يا مرام عاملة اي 

مرام : انا كويسة أخبارك 

انجي باستغراب : الحمد لله تمام 

مرام : انا كنت متصلة عليكي علشان اعزمك علي بارتي عيد ميلادي هستناكي بكرة .

انجي في نفسها (وأخيراً فرصتي ايجت بسرعة ولازم استغلها )

انجي بتأكيد وفرح : اكيد هاجي عايزة اشوفك وهتكون فرصة اني اتعرف عليكي كويس وعلي عيلتك 

مرام : ماشي هستناكي. بس....................

 ************************************************


قام أيان بالتوجه لمنزله وفي أثناء دخوله للڤيلا يجد والدته في انتظاره :

أيان بعد تقبيل يديها : مساء الخير يا ست الكل .

صفية بحب : مساء الخير يا حبيبي ايه اللي اخرك كدا .

أيان بتعب وإرهاق: قضية كبيرة كنت شغال عليها من فترة ولسه مخلصها .

صفية بإبتسامة : طيب قوم خدلك شور سريع وغير هدومك علي ما احضرلك الأكل .

أيان بإبتسامة مماثلة : لا انا جعان نوم هموت وانام .

صفية بلهفة : بعد الشر عليك يا قلبي .

وفي هذه الأثناء يأتي والد أيان ....

ايهاب بمرح : الله الله بقي هو قلبك وانا اي 

صفية بحب : انت حياتي كلها.

أيان بمرح : طيب تصبحوا علي خير انا بقي لاني سنجل وكدا خطر عليا لأفكر اتجوز والعياذ بالله 😂

صفية بسعادة : دا يبقي يوم المني والله ثم تتابع بتذكر اه صحيح يا أيان كنت عايزة أقولك علي بارتي عيد ميلاد مرام بنت عمرو السويفي و مروة صاحبتي وكنت عايزاك تتعرف عليها اكتر .

أيان بملل وزهق : يا ماما مش هنخلص من ام الحوار ده وبعدين انا قولت لحضرتك لما الاقي البنت المناسبة هاجي اقولك عليها غير كدا لا .

ايهاب بتدخل : خلاص يا حبيبتي خليه يعمل الي هو عايزة هو مبقاش صغير .

أيان بمزاج : الله ينور عليك يلا اسيبكوا انا .

صفية بتهديد: أوعي تنسي تجيب هدية لمرام .

أيان بتزمر : ماما ................


مرام : ماشي هستناكي بس 

انجي بانتباه : بس اي 

مرام : انا قولت لتيتا علي موضوع الكتاب الي انتي عايزه تكتبيه ليها وهي قالت هتشوف وكدا بعد البارتي بس لسه مش قررت هتوافق والا لا .

انجي بابتسامه مكر : طيب انا بإذن الله لما اقابلها بكرة في البارتي هسألها عن رأيها وهحاول أقنعها .

مرام بتحذير : بس مش عايزاكي تضغطي عليها كتير في الكلام لأنها بتحب أنها تؤمر ومش بتعيد كلامها كتير والكل لازم يسمع كلامها .

لتتذكر انجي لقطة من الماضي 
فلاش باك :.:.:.:

تقوم فريدة بحبس انجي في غرفة مظلمة في عمر ال٦ سنوات وتقول .

فريدة بعصبية : هو انا مش قولتلك مش تخرجي قدام الضيوف الي جايه خرجتي ليه .

انجي ببكاء : ما مرام قاعدة معاكم بره وحازم مع طنط رغدة .

فريدة بتكبر : وهو انتي بتقارني نفسك بمرام وحازم .

انجي بحزن وبكاء : اه هو انا مش زيهم .

لتقوم فريدة بصفعها بشدة وتقول بعصبية وغضب : لا مش زيهم و أوعي تاني مرة اقولك كلمة ومتسمعهاش مبحبش اعيد كلامي تاني فاهمه والا لا .

لتقول انجي بألم شديد: هو انا مش حفيدتك زي مرام وحازم .

فريدة بتأكيد: لا مش حفيدتي انت بنت خدامة وعمرك ما هتكوني حفيدتي انتي فاهمة والا لا .

انجي ببكاء: فاهمة 

فريدة بشر : وعلشان اتأكد انك فاهمة هحبسك هنا في الضلمة والحشرات يومين وريني هتعملي اي.

انجي ببكاء مرير : اسفه والله آخر مرة طلعيني من هنا لا متقفليش الباب افتحي يا تيتا يا ماما يا بابا أنا خايفة حد يفتحلي .

وتظل تبكي بطريقة هستيريا بعد شعور بحركة شي ما في الظلام و....

اند فلاش باك 
❤️❤️❤️❤️

مرام بصوت عالي : أسيل انتي معايا 


انجي بانتباه : اه معاكي اسفة كنتي بتقولي اي. 

مرام بتأكيد : كنت بقول هبعتلك ال Location
بتاع القصر علشان تعرفي توصلي .

انجي في نفسها بكره شديد (دا المكان الوحيد الي عمري ما أنساه )

انجي بمكر : اه يا ريت 

مرام : خلاص هبعته سلام 

انجي : سلام 

انجي : مكنتش اعرف ان المواجهه هتيجي بالسرعة دي بس لازم استغل الفرصة كويس واعرف أقنعها وبكره شديد أنا الي بحمد ربنا كل يوم أن انتي مش عملتيني كحفيدة الك العد التنازلي لنهايتك قرب .


 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-