روايات حديثة

رواية حكايه امل البارت الثاني 2 للكاتب احمد محمود

 

رواية حكايه امل البارت الثاني 2 للكاتب احمد محمود


.
.
.
الفصل الثاني 

طبعا بابا اول مشافه وشاف لبسه الشيك والحاجات الي جايبها معاه اتخدع فيه ورحب بيه جدا وقبل ميساله عن نفسه ساله انت ابن مين وابوك بيشتغل ايه؟


علي سكت شويه وبعدين قال له والدي بيشتغل نجار.. عنده ورشه  صغيره كده جنب بيتنا.. بابا اتصدم وقال له بتقول ايه؟ ابوك نجار؟ .. وجاي تتقدم لبنتي؟ .. انت مش عارف هي مين وابوها مين؟.. واتقلبت نظره بابا الي استقبله بيها قبل ميعرف اصله 
وفصله.. وبص له نظره تعالي واحتقار
علي اتعصب وقال لبابا ايوه انا ابويا نجار واهلي ناس علي اد حالهم لكن هو رباني احسن تربيه وعلمني ..وان شاء الله هشتغل شغله كويسه .. بابا قال له كمان لسه بتدور علي شغل.. اتفضل يابابا انا معنديش بنات للجواز .. وطرده من البيت.. 
اول ما علي مشي خرجت لبابا وقولت له ليه تعمل كده يابابا. علي شاب كويس 
بص لي واداني بالالم علي وشي  وقال لي فوقي لنفسك .. ايه العريس الي انتي جيباه لي ده، .. بيقول لك ابوه نجار.. وعايشين في حي شعبي .. وكمان بيدور علي شغل يعني مش شغال.. تلاقيه جاي علشان يضمن اني اشغله .. فوقي لنفسك .. فين الحاجات الي بعلمها لك من صغرك؟ .. قولت له حرام عليك يابابا علي شاب كويس وانا مش هتجوز غيره
دخلت اوضتي وقعدت اعيط لحد ما اختي جت لي وقالت لي معلش متزعليش انتي عارفه بابا وتفكيره .. انتي بصراحه غلطانه انك تحبي واحد زي ده ..


وانتي عارفه ان بابا عمره ما هيوافق علي جوازه زي دي.. قولت لها غصب عني.. انا اتعلقت بيه وبحبه ويا اتجوزه يا هعمل في نفسي حاجه.. قالت لي لا انتي غلطانه ابوكي مش بيفرق معاه الحركات دي .. انتي تاخديه بالسياسه واحده واحده وان شاء الله يوافق.. ده كان راي اختي اما ماما كانت عماله تزعق وتقول انتي ازاي تتعرفي علي واحد زي ده وتدخليه بيتنا؟.. ده اكيد طمعان فيكي يا عبيطه.. اما كنت بسكت مش برد عليها علشان عارفه ان كلامي مش هيعجبهم...كنت بحتفظ برايي لنفسي ..


اما علي فكان بيقول لي انا عارف ان ابوكي عمره ما هيوافق عليا.. قولت له ان شاءالله يوافق بس بعد شويه وقت .. علي سمع كلامي ووافق يستنا 

فات شهر علي الموضوع ده وفي يوم لقيت بابا بيقول لي البسي وجهزي نفسك علشان في ضيوف جايين لنا وعايزك تقابليهم.. علشان جايين يخطبوكي.. قولت له ايه؟يخطبوني؟.. قال لي مش عايز اسمع ولا كلمه البسي وجهزي نفسك وانتي ساكته

وفعلا انا عارفه ان الكلام مع بابا مش هيجيب اي نتيجه


لبست وخرجت قابلت الناس.. العريس كان ابن صاحب بابا ومن المستوي الراقي الي بيعجب بابا.. ولقيت بابا بيقول لي قدام الناس(رامي) معجب بيكي ومتقدم لك علشان يتجوزك .. طبعا مكانش ينفع ارفض قدام الناس .. سكتت.. وهم اعتبرو السكوت علامه الرضا..العريس كان وسيم ومهندس واهله ناس شيك يعني اي واحده تتمناه بس انا بحب علي ومش شايفه غيره.. وافقت علي الخطوبه وفي دماغي اني هفركشها واطفش العريس ده واخليه هو الي يسيبني

واتخطبت لرامي وبدا يكلمني وكان فرحان بيا جدا .. وانا كنت بتعامل معاه بكل برود

 بيا جدا .. وانا كنت بتعامل معاه بكل برود

كان بيجيب لي هدايا ومهتم بكل تفاصيلي وبيحاول يفرحني باي شكل..بس انا كان قلبي وعقلي وتفكيري مع علي.. ورغم اني اتخطبت لكن علاقتي بيه فضلت مستمره وكنت بكلمه واقابله واحكي له كل حاجه
رامي كان متقبل مني المعامله الجافه وعمره ما حسسني انه متضايق او زعلان بالعكس.. اوقات كتير كنت انا الي ازعله وهو الي يعتذر لي ويراضيني .. مدانيش اي فرصه اتلكك له وافركش الخطوبه.. وانا معرفتش اخليه يزعل ويسيبني.. كان متعلق بيا جدا وانا مستغربه هو لحق يحبني امتي ؟











فضلت علي الحال ده ست شهور .. وفي بوم لقيت بابا بيقول لي خلاص يا  امل كفايه خطوبه كده احنا جاهزين والعريس جاهز.. احنا اتفقنا خلاص ان بعد شهر كتب الكتاب والفرح.. اتصدمت ومعرفتش ارد .. وهو اعتبر سكوتي موافقه  زي العاده
كنت مصدومه ومش قادره ارفض 
. هقول ايه لبابا؟ ده ممكن يقتلني او يرميني في الشارع 

كلمت علي وقولت له ان فرحي بعد شهر

صدمني لما  لقيته بيقول لي بصي انتي هتسمعي كلام بابا وتتجوزي خطيبك من غير مشاكل وتروحي بيته .. بس انا وانتي هنفضل مع بعض انتي حبيبتي .. وبعدين مش هم الي عملو فينا كده؟ رفضوني وخطبوكي. ؟ خلاص ..احنا ..

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-