روايات حديثة

رواية توبة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مرفت السيد

 

رواية توبة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مرفت السيد 






#توبة

بارت 22 


الي سمعته خلاني ارجع شقتي وامسك دماغي الي هاتنفجرمن التفكير 

ربع ساعة وسمعت صوت خطواته بتقرب جريت على الحمام وقفلته عليا كعادتي لما باخد شاور

وفعلا قررت اخد شاور وافكر بالراحة زي مااتعودت باحب اسمع واسكت وافكر قبل ماقرر

خبط عليا قولتله لسة داخلة اخد شاور

قالي: انا هاغير ونازل المطعم 

قولتله تمام 

: عاوزة حاجة  

لأ 

شوية وسمعت صوت الباب 

نزلت البانيو وانا بافكر والف سؤال في عقلي وفضلت استرجع الي حصل من لحظات

كان بيتكلم بالفون وبيقول: 

ايه يابنتي هعملك إيه ماانا بحاول معاها دي كلفتتي عربية هدية بس بدأت تميل وانا بحاول مع اخواتي كمان

امال نسيب ورثنا للجمعيات لمجرد ان ابويا دبسنا في بنات عمي 

انا لو رفضتها وقت الجواز كان مصيري هايبقى زي امي كان لازم اوافق وانا قلبي معاكي ومع عمر ابني

اصبري بس انا لما انزل هكلمك وافهمك سلام انا هاتطمن على اخواتي وطالعلها سلام


وفضلت افكر وبالنهاية وصلت للحل ابتسمت لنفسي

وقمت لبست ونزلت لبابا واخواتي جمعتهم وقولتلهم: قبل مااقولكم عاوزاكم ليه

عندي سؤال لبابا ولكل واحدة منكم

بابا: خير في ايه قلقتيني

: بابا اسمعني الأول ومتقلقش مفيش حاجة خطيرة

هل لو كنا على وضعنا السابق في ىشقتنا القديمة وبنفس ظروفنا الي كانت من سنة تقريباً هاتفرق عند حد منكم

او هل لو مفيش واحده منكم حصل منها قبول لولاد عمناوانا كمان سبت فارس ورجعنا بيتنا زي ماكنا هاتفرق معاكم ارجو كل فرد مننا يرد ويقول بصراحة الإجابة الي هو مقتنع بيها


كانو بيبصو لبعض باستغراب ولكنهم عارفين دماغي مش سهلة واكيد ورا سؤالي حاجة

بابا قال: انا عارف ان في غرض ورا كلامك بس هابدأ انا واجاوب وبالمرة احسم حكاية الورث

شوفو يابنات وانتي ياوردة

عمري مااتمنيت فلوس ولاسكنة عالبحر انا كنت قانع بيكم وباستقرارنا الاسري انا عقليةمن يوم الي حصلك ياتوبة واقف مقدرتش احميكي مرتين رميتك عشان ارضي اخويا لابنه ومااهتمتش انك تحبيه بقدر اهتمامي انك تربيه

انا سبب الي حصلك ومش هاكرر غلطتي مع اخواتك ولو عليا عاوز أرجع تاني لبيتنا وترفضو اي جوازة مشروطة ولو في يوم واحدة منكم حبت ابن عمها يبقى بارادتها وارادته وانتي ياتوبة لما عرفت انك عذراء قلبي برد مازعلتش كل يوم بتفاجئيني انا اسف اني جوزتك لفارس واسف اني وصلتكم للوضع دة بس كنت فرحان بلمة العيلة والحمد لله قاعدين هنا بفلوسنا

مفيش اغلى منكم ولامليون لكل بنت ولاعشرة يسوى اشوف بنت منكم تعيسة بحياتها انا اسف ليكم وعنيه دمعت 

قمت بوست ايده وكذلك اخواتي وامي 

قولتله: بابا احنا ملناش غيرك انت مغلطتش ولاغصبتني انا مسامحاك ياحبيبي انا غلطت لما وافقت بس حبيت اكون سبب ان حقك يرجعلك


بابا قبل رؤوسنا كلنا واحتضننا وقال لاخواتي ردوا على سؤال توبة يابنات انا كمان عاوز اعرف

بقلم_مرفت_السيد


تالية قالت: انا عاوزة اعترف اني كنت بدأت اطمع بالفلوس وكنت هاوافق على اي حد بولاد عمي بس رجعت وقولت لنفسي توبة رفضت فارس يلمسها برغم اغراءات الفلوس وانا لسة قدامي مستقبل هكمل دراسات عليا بعد التخرج ونفسي الف العالم انا وتالا ايه الي يربطني بزوج وخلفة وانا لسة باقول ياحياة رظا على سؤالك ياتوبة اينعم دي شقتنا بفلوسنا وممكن تبقى مصيف او نبيعها ونشيل فلوسها بس انا معنديش مانع نرجع وانا مش هاتجوز دلوقتي ولاحتى بعد سنة ولاسنتين لما احقق طموحي واقابل الي يحرك مشاعري ابن. عمي بقى او غيره لسة بدري 

ابتسمنا كلنا لكلامها

تالا قالت: انا مش هكدب عليكم انا عجبني سامر ولكن دة قدي بالسن وانا نفسي بفلوس افتح مكتب ولكن استقرارنا كعيلة بكنوز الدنيا كلها وانا معاكم بكل قرار بالاجناع وبدون ندم طبعا 

تمارا قالت: ايوة انا عاجبني امير برضه ولكن جواز ايه دة دلوقتي اينعم اي حد يتمنى الفرصة دي والعيشة هنا ولكن انا الي اختار محدش يختارلي احنا اتربينا كدة انا فامرة ان نرة شلطت بمخل ملابس بفستان اخضر وجاكت موف وجزمة صفرا وماما قالتلي هاجيبهملك عشان يبقى اختيارك ومترجعيش تقولي انتو اختارتو على ذوقكم😁 وحصل وندمت بس كنت جوايا طايرة اني اخترت بنفسي الخلغصة احنا في اي مكان مش هتفرق المهم اننا سوا وياريت يبقى هنا عالبحر 😂

ضحكنا من. كلامها وعقلها الي سابق سنها

قمت حضنتهم كلهم وبابا كان فخور بينا وعنيه بتلمع من الفرحة

قلت: وانتي ياست الكل 

بقلم_مرفت_السيد

ماما: عاوزة اشوفكم مبسوطين وبس والمهم حياتكم تبقى برضاكم ومن اختياركم ليل نهار بادعيلكم 

كلنا بوسنا ايديها 

بابا: ياترى بقى وراكي ايه ياتوبة 

ابتسمت وحكيتلهم كل الي حصل من يوم مااتجوزت فارس لحد الي سمعته وقراري مرتبط بقراركم عشان كدة خبيت اعرف رأيكم

ماما بحزن: وازاي ياتوبة سألتي عنه عن طريق معارفك ومعرفتيش المصيبة دي

: اكيد عرفي ياماما وانا من بكرة هجيب خلاصة الموضوع دة ولكن احنا كدة متفقين ومرتاحين لقرارنا برفض الزيجات دي لاني هاتطلق ومش هكمل اما ياقمرات بالنسبة لاقامتنا هنا نبيع ونشتري بمكان تاني عالبحر برضه المهم نشتري راحتنا 

بابا: طيب فهمينا هتعملي ايه

زي ماهو استغفلني هاغفله وهادفعه تمن كدبه وخداعه لازم يعرف مش انا الي يلعب عليا وفين حق القرابة اخواته الي اصغر منه طلعو انضف منه ورأيهم مش مختلف غن رأي اخواتي 

بابا: الي انتي عاوزاه احنا معاكي فيه

ماما: من بكرة الشقةةدي نعرضها للبيع ونعرفهم اننا رافضين الجوازات دي وانتي ياتوبة هاتيجي معانا من النهاردة مفيش بيات فوق

قولتلها: لاياامي سيبوني معاه لازم ابرد ناري وادوقه من نفس الكاس 


🙂🙂


يتبع

توبة


رابط البارت الثالث والعشرون


 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-