روايات حديثة

رواية بئر كندراش الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان اسلام


رواية بئر كندراش الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان اسلام




 



 رواية بئر كندراش الفصل الخامس عشر 



قمر: الكتاب مكتوب بسحر مخفى بيظهر لما المكتوب يتحقق على أرض الواقع  

كانت نجمه بتحاول تستوعب الصدمه اللى قالتها قمر.. اتكلمت قمر تانى وهى بتقول: انا حامل .

 بصتلها نجمه بصدمة وهى بتقول: ايه! 












 فضلت قمر ساكتة مش عارفة ترد وقالت: كل الطُرق اللى بنحاول نخرج بيها من هنا بتتقفل ، الملك بيقدر يكشف إن فيه محاولة لدمار الأرض بسبب الكتاب.

 كانت نجمه بتبص للفارغ وهى بتفكر هتعمل ايه .. اتكلمت فى نفسها وقالت: اياً كانت الصعوبة اللى هواجهها ، هيكون افضل من إنى أكون هنا.


 قمر لاحظت شرودها فقالت وهى بتحاول تواسيها: عارفة إنك مصدومة بس... 

سكتت لإنها مش لاقيه كلام تقوله  

 اتكلمت نجمه وهى بتحاول تخفف عليها: اهم حاجه إنك تفضلِ هادية، هحاول الأسبوع ده مظهرش كتير قدام القصر، يعنى مش هشوفك الفتره ديه 

 حضنتها قمر وهى بتبتسم فى وشها وقالت: هتوحشينى، لو احتاجتى اى حاجه انتى عارفة هتتواصلى معايا ازاى 

 هزت نجمه رأسها بفهم وبعدها طارت فى اتجاه السوق

_______________________

*فى كوخ أدم

 

 كان قاعد مع صديقه آبيل اللى بيساعده إنه يصنع قطع من الخشب بزخرفة علشان يقدمهم بمقابل فى السوق ،فضول آبيل لما شاف إن نظام الكوخ اتغير بنسبة كبير زاد اتكلم وهو بيسأله بلغة أراسي: هل تعيش معك تلك الفتاه دائما.

 هز أدم رأسه وهو مستغرب السؤال وقال: اه، هى من القرية التى جئت منها 














 آبيل: إذا وهى الذى نظمت الكوخ من جديد.. عظيم.

 ابتسم أدم وهو بيناوله قطعة خشبيه علشان يزخرفها

_____________________

= طيب متعرفيش خرج مع حد من صحابه ولا لا!!

 قالها أسر فى التليفون ل هنا اللى اتكلمت وقالت: هو دايماً بيخرج مع صحابه بس احنا منعرفش حد فيهم 

= هو فى سنة كام!

هنا: فى ٢ ثانوى 

    كان أسر فاتح المايك وبيغير هدومه  

 مسك الموبايل بعد ما خلص وقال: ابعتيلى عنوانك على الواتساب.

  قفل معاها وهو بياخد مفتاح شقته وبيخرج 

________________________

 كانت نجمه بتتمشي فى السوق وبتشوف السحر اللى الناس بتقدمه مقابل الطعام والخدمات الثانية ، كان اغلب الناس نظراتهم ليها غريبه بسبب القناع اللى لابساه.. تجاهلت نظراتهم لإنها عارفة إن ده شي بالنسبالهم غريب

وقفت فى جزء من سوق وهى بتتطلب من الراجل اللى بيبع أكله بيحبها أدم .... اتكلم الراجل بلغة أراسي وقال: مقابلها أن تعالجى جرح ذلك 


 كان طائر من الطيور الجارحه "صقر" .. استخدمت السحر بتاعها وهى بتعالجه لحد ما اتعافى ، اخدت الأكله وهى بتستأذن وتمشي 

______________________

_ لماذا تقفين وحدكِ!؟

 كان الملك بيكلم قمر لما شافها واقفه عند سور القصر 

 التفتت ليه وهى بتقول: كنتُ أرى غروب الشمس.

 _ منظر جميل 

اتكلمت وهى بتضحك بسخرية: اتمنى أن يكون منظر الغروب جميلاً بالنسبة لك فيما بعد .

 سابته ومشيت وهو فضل واقف مركز فى الكلام اللى قالته .. التفت ليها وكان طيفها بيختفى من امامه 

كلامها كان بالنسباله غريب لإنها اول مره تتكلم عن الغروب بالشكل ده خبط بإيده على سور القصر وقال: اللعنة عليكى نجمة 

_____________________















* عند كوخ ادم

كانت نجمه بتفتح باب الكوخ علشان تدخل .. اتفاجئت ب أدم وآبيل على الباب ، كان ادم بيسلم على آبيل علشان يمشي ... عدت نجمه ودخلت الكوخ قعدت على الكرسي 

___________________

=صورة مين ديه يا كريم!!

 كانت ريم ماسكه صورة وبتوريها ل كريم 

 بص كريم للصورة بلامبالاة: صورة نجمه.

اتكلمت ريم وهى بترمى الصورة على الأرض: مين نجمه ديه!! صدقتنى لما قولتلك إنك إنسان مش طبيعى 

  قام من مكانه وهو بيبصلها بإحتق_ار ضر_بها بالقلم وبعدها مسك الصورة اللى كان حاططها فى برواز وقال: ديه برقبتك .. غورى من وشي 

عيونها لمعت بالدموع وهى بتقول: انا همشي فعلاً، بس مش من قدامك.. همشي من البيت كله 

___________________

_ اخر مره شوفتيه امتى 

كان أسر بيسأل ردت عليه 

= الصبح بدرى قبل ما اروح الشغل 

 وجه كلامه لوالدتها وقال: طب خرج على الساعه كام !!

   الأم ردت بقلق على ابنها: الساعه ٦ .

 أسر: هو من عادته أنه يتأخر كدا 

 هزت هنا والأم راسهم بالنفى 

  أسر: طيب تمام ، هنزل اعمل محضر فى القسم بإختفائه 

  كانت هنا بتحاول تهدى والدتها وفى نفس الوقت حالها مكنش أحسن حاجه 

نزل أسر لأقرب قسم وقدم بلاغ بإختفائه .. الظابط طلب رقمه علشان لو فيه اى أخبار يبلغه.

 رجع أسر بيت هنا وهو جايب معاه أكل  

 حط الأكل على السفره وهو بينادى على هنا اللى كانت قاعده سرحانه وقال: أنسه هنا ، ممكن تيجى تاكلى انتى و والدتك 

 هزت هنا رأسها بيأس وهى بتقول: مليش نفس اكل دلوقتى .. 

   اتكلمت الأم وقالت: قومى يا بنتى كلى اى لقمة علشان تسندى طولك يا حبيبتى 















 هنا : قومى معايا يا ماما 

 قامت هنا و والدتها وقعدوا على السفره مع أسر ، كان أسر بيحاول يلطف الجو تليفونه رن فخرج برا البيت وهو بيرد

___________________

=اندميد

  ردت نجمه وهى بتقول: نعم، ديه طلاسم ديه ولا ايه 

 ادم: لا.. ديه اسم الأكل اللى جبتيها، انا بحب أكلها اوى  

 ابتسمت نجمه وهى بتقول: عارفه... علشان كدا جبتها ليك ..

 ابتسم أدم وهو بيديها جزء من الطبق وبيقولها بود: طب ما تجربى الأكل ده هيعجبك 

مسكت معلقة كان هو اللى صنعها بإيده بدأت تأكل معاه وهما بيتكلموا على اللى حصل فى يومهم النهارده  

 نجمه : عرفت النهاردة إن قمر حامل 

ادم: يعنى الملك هيكون ليه وريث جديد 

 هزت نجمه رأسها وهى بتقول:اه  

كملت كلامها وقالت: هل الطفل لو اتولد فى أرضنا هيتولد طبيعى!!

  ادم: معرفش ، الموضوع ده محدش فكر فيه قبل كدا 

نجمه: مش نفسك تزور إخواتك 

 ادم: انا عايش هنا بقالى اكثر من ٢٠سنين ، يعنى انا متعود على الارض هنا 

 ___________________

*فى جناح عبد الرحمن 

=وانتى ازاى تقوليله كدا ، بتثبتيله ايه يا قمر!!

 قمر بلامبالاة: مش بثبتله حاجه يا بابا ، انا بثبت ل نفسي إن هيجى اليوم وهقدر عليه وعلى جبروت الملك 

 اتكلم عبد الرحمن وهو بيحاول يفوق قمر بنته: انتى حالياً حامل فى إبن الملك ، يعنى وريث جديد للملك، يعنى الأرض بقت متعلقة بيكى لإنك معاكى ملكها المستقبلِ 

 قمر بسخرية: لو الأرض ليها مستقبل اصلاً 

___________________________

     خرج أسر من البيت ولما رجع كان ساند اخو هنا"حسن" دخل بيه وقعده على الكنبه 
















  رأسه كان باين إنها مجروحه ومتخيطه  

 مسكت هنا أيد حسن وهى بتقول: حصلك ايه !؟

 اسر: كان بيلعب كورة مع أصحابه و وقع كان فى المستشفى ورفضوا يخرجوه إلا لما حد يستلمه علشان كان دايخ 

 نطقت الأم وهى بتقول بإرتياح: الحمد لله .. الحمد لله إنها عدت على خير 

 قام أسر من مكانه وهو بيقول: طب ، خلى بالك على نفسك يا ابو على  

 الأم بأمتنان: متشكرين جداً يا بنى. ربنا ييسرلك فى طريقك ولاد الحلال  

 ابتسم أسر وهو بيسمع الدعوه بقاله فتره مسمعش حد بيدعيله ، افتكر والدته لما كانت كل مره وهو رايح الشغل تدعيله

  __________________________

 أدم إتكلم مع نجمه: إستعدى يا نجمه 

 نجمه باستغراب: لأيه!!.؟

  أدم: كمان يومين عيد تحقيق الأمانى 


 

              

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-