روايات حديثة

رواية ‏صعيدي ‏عشق ‏مدمنة ‏البارت ‏الحادي ‏والعشرون

البارت الحادى والعشرون
مالك:اه هعملهم كلهم
مايا بانهيار:مش هعملها تاني وعد وعد وعد
مالك :ولو خلفتي وعدك
تكلمت بنبرة ضعيفه من كثرة البكاء
مايا :هسيبك تعمل الي عايزة بس دي اخر مرة واللهي وعد
مالك:هو انتي ليه بتتكلمي بطريقه غريبه
مايا ببكاء:انا مريضه نفسي ف مش بعرف اتكلم غير كده
مالك :كمان مريضه نفسي مدمنه ومريضه نفسي
يجلس مالك بجانبه ويسند ظهره للحائط ويمسح علي شعره ويضحك علي حاله
مالك :ايه الحظ ده مدمنه ومريضه نفسي 
مايا ببكاء كالاطفال:معلشي معلشي
مش هكلمك بالطريقه دي تاني ولو عايز تطلقني يلا انته ملكش ذنب انك تتحملني كده 
يضمها اليه ويمسح علي شعرها بحنان 
مالك :بس يا بت كفايه عياط مش وحش كلامك ده مسلي حته هوديكي عند دكتور نفسي وتتعالجي وتبقي حلوة
مايا :الوسخ بيفضل وسخ ذي ما انته قولت
مالك: بس انتي مش وسخه انا كنت متعصب بس بس انتي ضحيه ظروف ووحده 
مايا بفرح:يعني مش هتعذبني
مالك :لا هتتعقبي برده عشان متعمليش كده تاني
مايا :الله يخاليك اخر مرة
مالك : طيب سماح اخر مرة هقتلك المرة الجايه فاهمه
مايا :انته انته٠٠
مالك :انا ايه


مايا:انته هتسبني هتطردني من بيتك امته 
مالك : اما ربنا يخدني او يخدك هبقا اسيبك 
مايا :بعد الي عرفته ده ولسه عايز تحميني انا مدمنه ومجنونه كله بيقول عني مجنونه 
مالك : المريض النفسي عمره ما كان مجنون
مايا ببكاء:بس انته ملكش ذنب وبعدين انا مجرد عب عليك بس من يوم ما دخلت بيتك وانا بعملك مشاكل
مالك :تعرفي هقولك علي حاجه
مايا :قول
مالك :انا كنت الاول بأجي من الشغل متأخر او لما اجي بدري اتغدا واطلع انام كنت بقعد مع نفسي هنا ساعات وساعات مكنتش باجي البيت احيانا بس لما انتي جيتي خليتي لحياتي طعم غيرتي الروتين المملل بحب كلامك اوي وبحب عندك اوي تعرفي لو رجعت يوم ومكنتيش هنا في الاوضه تنقريني هزعل اوي 
مايا :_هتمسك دبدوب مايا وتعيط
مالك بابتسامه: لا هزعق لمايا وقولها متسبنيش لوحدي 
مايا :ومايا برده هتزعل وتعيط لو مكلمتش مالك 
مالك :اخدنا علي بعض بسرعه صح 
مايا:اه 
مالك :استني هفكك يفك مالك قيدها
مايا :عارف انته بتبان قاسي بس انته مش قاسي انته صريح اوي 
مالك : يمكن 
مايا : مايا هتفضل معاك وعد هفضل معاك دايما وهنقرك دايما وعد مش هسيبك حته لو جرالي حاجه هجيلك في احلامك دايما اطمن عليك
يضع مالك اصبعه علي فمها
مالك :مايا هتفضل كويسه دايما وهتبقا زوجه مطيعه وام عسل
------------------------------------------

--
وفي الصباح
تستيقظ مايا بنشاط وتعد الفطور لمالك وتحضره له في الغرفه
مايا :مالك اصحه
مالك :خمسه بس
مايا :يلا قوم الفطار جاهز
مالك :ايه النشاط ده
مايا :قوم يلا
مالك :طيب
تضع مايا الفطور علي السرير
مالك :انتي الي عملتيه
مايا بابتسامه:ايوة مالك انا هتغير عشانك عشان انته ملكش ذنب معايا هحاول ابدا من جديد معاك موافق تستحملني
مالك : اكيد موافق هستحملك وهستحمل غباء حضرتك
مايا :تصدق الفطار خسارة فيكي يا خسارة الصحين بدري
مالك بحده:نعم
مايا :بكلم نفسي
مايا :استنا
مالك :ايه
مايا:هأكلك بايدي
مالك :😯 يا ساتر استر
مايا :يلا افتح بوقك
تطعم مالك بيدها 
مالك :افتحي بوقك انتي كمان هم يا جمل
مايا بفرح : اهو
مايا في خاطرها احساس حلو اوي ان يكون عندك حد يسندك ياها يا رتني كنت عرفتك من زمان 


-----------------------------------------
وفي مقر الامن
مي:ممكن افهم حضرتك هحبسني من امبارح ليه
ياسر:مزاجي بقا
مي:لا واللهي
ياسر:عايزة تعرفي ليه عشان طولت لسانك علي ضابط
مي:ده اسمها استخدام السلطه بتستخدم سلطتك عليا
ياسر: ايوة وعملتلك محضر تعدي علي ضابط وممكن اعملك اسوء من كده
مي:ده انته مجنون بقا
ياسر:اتلمي احسنلك كده هتتسجني ٣سنين 
مي:اتسجن من غير ذنب
ياسر:ايوة حد قالك تشتميني بس ممكن اطلعك واتنازل علي المحضر
مي: انته عايز ايه مني
ياسر:عايزك ليا
مي بغضب:انته سافل ومش محترم ولا عندك اخلاق
ياسر بخبث:فهمتي غلط عايز اتجوز وبدور علي عروسه وانتي هي الي هتبقا مراتي
مي باستغراب:نعم
ياسر:اظن سمعتي قولت ايه
مي: هو حضرتك مش ملاحظ اني متهمه في قضيه تانيه كمان دنا اتسجن احسن ما ابقا مع واحد ذيك دنا مش بضيقك كدك القرف
ياسر بغضب ويمسك من حجابها
ياسر: انا غلطان اني عايز اعملك بني ادمه تانيه ويكون عندك عيله بنا ممكن اخد الي عايزة من غير جواز بس انا قولت لا حرام خليها مراتك احسن 
مي بتألم :دنا السجن ارحملي منك انته واحد
يخرسه بقبله منه تقطع انفاسهم ويبتعد عنه ليتركه مصدومه وضعت يدها تتحسس شفتاها
مي بغضب:انته واحد قليل الادب وسافل
ياسر: اول مرة اعملها الله يخربيتك عملتي فيا ايه
مي: يخربيتك انته اللهي يلعن اليوم الي شفتك فيه ده اسمه زنا انته متخلف 
ياسر: امسكي اقري الورق دي
تمسك مي الورقه 
مي بصدمه:انته واحد مجنون
ياسر:اخد توقيعك من علي المحضر وحطيتها علي
ورقه بيضه وعملتها عقد جواز عرفي
مي:تزوير ومسمي نفسك ظابط
ياسر: هكتب كتابي عليكي بكرة لامه الورقه الحلوة دي هتتنشر وهتبقا فضيحه ليكي وانا هقولك انا مزورة التوقيع وبتغريني ها قدامك النهارده تفكري فضيحه ولا جواز
مي:انته مستحيل تبقا بني ادم 
---------------------------------------
وفي كليه بسنت
فارس:اهلا انسه بسنت
بسنت:انته
فارس:اه انا بعتلك اد بس انتي رفضتي
بسنت:عايز ايه
فارس:انا معجب بيكي جدا
بسنت : وانته تعرفني منين 
فارس:حب من اول نظرة
بسنت:بجد
فارس:اه تحبي اثبتلك
بسنت:اذاي
فارس: اقول قدام الكل اني بحبك
بسنت :انته اكيد مجنون اسمع اخويا لو عرف هيقتلني
فارس:ليه هو الحب حرام
بسنت:لا
فارس:طب ليه منعه نفسك وانتي شكلك معجبه بيا
بسنت :انته بتقول ايه
فارس:انسه بسنت الحوارت دي مش عليا اخوكي ومش اخوكي انتي مش صغيره وعلي ما اعتقد ان اخوكي متجوز يعني انتي ليكي حريه في اختيارك
بسنت:اه بس 
فارس:اسمعي قلبك وبلاش عقلك انا جيت قولتلك عشان بحبك ها قولتي ايه
------------------------
وعند مالك
مصطفي:دول البنات الي انقذنهم من المخزن
مالك:متخفوش عايز اعرف كل حاجه واوعدكم كل واحده منكم هتبقا مأمن عليها
تنظر الفتيات لبعضهم البعض
فتاه : يا باشا احنا منعرفش حاجه
مالك:نعم يا ختي ومخطوفين ليه يا نسرين اسمك نسرين صح
نسرين :اه بس احنا منعرفش حاجه 
مالك بغضب بحده:لو كانت تجارة اعضاء مكنتوش لسه عايشين الحوارت دي مش عليا
نسرين:هم قتلوا نرمين قدامنا
مالك :ليه
يفتح الباب وتتدخل مايا فجأه لينظر مالك لها بعيون مشتعله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-