جديد

رواية سرداب _ الفصل الاول / كابوس




 الفصل الاول/ كابوس


كان ذلك الطفل الذي لم يتعدي عمره الحادي عشر يقف فوق السلم وينظر أمامه بخوف و فزع و مودعه تأبي التوقف وهو ينظر إلي جثة عمه الملقية علي الأرض وتلك الدماء التي تخرج من معدته وينظر إلى تلك المرأة التي تمسك سكينه بيدها وتنظر إلى جثة عمه بخوف وبجانبها ذلك الرجل الذي علي وجه ضحكه صفراء مليئة بالشر وينظر إلى عمه بكره وانتصار وبعد لحظه أخذ هذا الرجل المرأة وبعد أن تأكد من عدم وجود دلائل ضده و خرج بسرعه ولحسن حظ الطفل أنه لم يراه وإلا كان قتله هو الآخر ، وأخذ ينظر إلى جثة عمه الغارقة في دمائه... 

استيقظ بملل هذا الحلم بل الكابوس الذي يلاحقه حتي في أحلامه ويخشي علي ملكته وأميرة قلبه أن تعرف هذا الحادث المؤلم ثم دخل الي الحمام وقام بروتينه اليومي ثم أتجه الي الأسفل وجد أن الجميع وينظر علي السفره والجد يجلس علي رأس السفره وبجانبه يجلس والده والدته وفي الناحية الأخرى تجلس اميرته وملاكه الصغير عم الصمت المكان حتي وقفت اريام وذهبت يد جدها و امها وأبيها فهم كانوا لها الأهل بعد ما ماتوا أهلها فقالت « بقولك اي يا ماما أنا ماشيه عايزه حاجه مني »


هدي « لا يا قلب ماما بس متتاخريش وانتي راجعه »
اريام باستعجال « حاضر باي »
قبلتها من خدها وكانت ستخرج ولكن أوقفها صوت تحفظه عن ظهر قلب
چروان « استني عندك »
نظرت له ببرود وكأنها تقول له عايز اي
فهم عليها فقال « استني علشان اوصلك »
اريام « ليه هتخطف »

چروان « يا شيخه اتنيلي مين إلي هيرضي يخطفك أصلا »
اريام « أنا! دا أنا جميلة والكل يتمني يخطفني
»
چروان وهو يرفع لايقة قمصيه « الكل بس مش أنا طبعاً »
اريام بوضوح « علشان مش بتفهم واضحه يعني»
چروان وهو يفتح فمه « بتقولي اي يا بت انتي »
أريام « بت أما تبتك يا شاطر واقفل بوقك بقي علشان الدبان ميدخلش »
قالت كلامها وجريت من أمامه تعرف انها ستعاقب علي طولة لسانها ولكنها تحب أن تتشاجر معه وهذا لا يمنع أنه مازلت حزينه منه

خرج وراها وعلي وجهه ابتسامه ولكن أخفاها عندنا رآها وقرر أن يجعلها تغضب قليلاً فذهب وركب سيارته ولم يلتفت لها أو حتي فكر أن يفتح لها باب السيارة كالعاده وكأنها ليست موجوده
نظرت له بلؤم وغضب وأخذت تجز علي أسنانها فقالت « هيا رزل حتي مفتحليش الباب والله ما هلعب معاه تاني »
ضحك بقوة عندما سمعها ولكنه مثل أنه لم يسمعها وقال « بتقولي حاجه وبعدين اركبي ولا انتي مستنيه عزومه ولا ايه»

قالها بمكر وهو يرفع حاجبه لها وغمز لها في اخر كلامه لم ترد عليه وفتحت الباب وركبت ونظرت الناحيه الاخري وكأنها هكذا تخاصمه
صدم من ردة فعلها فهو كان يتوقع منها أن تغضب وتفتح عليه بوابة من الشتايم فقال « عارفه أنا تعبت معاكي اوي بس صدقيني هعيد تربيتك من الاول علشان شكلك نسيتي يا هانم .»
قال كلامه ونظر أمامه وساق الي الجامعه وبعد ربع ساعة وصلت فنزلت من السيارة وقالت « لو تعبت مني اوي كده كنت سبتني محدش غصبك علي التعب وقريب اخلصك من تعبي وهمي »
قالت كلامها ونزلت و دخلت الي الجامعه
أما هو فالصدمه سيطرت على لسانه ماذا اعتقدت هي هو كان يقصد شئ أخري وضرب المقود بيده وقال « غبية»

_______________&

سدل الليل ستائره وجاء چروان وذهب إلى غرفته وعمل قليلا حتي يتم تحضير العشاء ثم جائت احدي الخادمات وقالت باحترام«العشاء جاهز ي بشمهندس»
نزل ووجد الجميع موجود مر العشاء علي خير التي لم يخلو من نظراته النارية والغضب من چروان الى اريام التي كانت تاكل وتتحدث في التليفون عبر الشات بينها وبين أصدقائها وكان هدفها أن تستشيطه غضبا وأخذت تنظر له بالامبلاه
ثم ذهبت الى غرفتها بعد أن استأذنت وذهبت الى غرفتها..
كانت تجلس على السرير وفجأة وجدت الباب ينفتح بقوه كبيرة نظرت له ببرود فهي تعرف من فتح الباب نظر لها بنظرات تقسم أنها سوف تقتلها قرب منها وحاصرها بينه وبين الحائط في ثواني وقال«ممكن افهم في ايه وليه بتعملينى كدة؟»

أريام ببرود حاد جدا تعلمته منه فهي تشبه بكثير من الصفات« هيكون في اي عادي»
چروان«من الصبح بكلمك يا إما بتحركي راسك يا اما بتتجهليني في اي بقي»
أريام«هو انت مش شايف انك غلطان خالص»
چرون«لا مش شايف هو مين فينا الي غلطان»
أيام« انت »
چرون« ليه هو أنا ال كلمت ووافقت ارقص مع السافل دا ال اسمه صاحبك»
أريام« ده زميلي في الجامعة بس وبعدين مين ال قال اني وافقت ارقص معاه»
چروان« هو مين ده الي زميلك عارفه لو شوفتك بتكلمى اي حد تانى ايه ال هيحصل »
أريام« يعني مش شايف انك لازم تعتزر»
چروان« اعتزر » قالها وهو يضحك بقوة
أريام« اه »
چرون « متقوحيش لأنك انتي الي غلطانه »
أريام « أنا اه غلطانه لما بكلمه بس بكلمه بحدود وعمري ما اتجوزت حدودي وبالنسبة للرقص أنا أصلا كنت هرفض قبل ما تيجي وتضربة وبعدين بالنسبة للكلام الي انت قولته مش شايف انك غلطان فيه»
چروان « لا مش غلطان لان المفروض متتكلميش معاه أصلا ودلوقتي انتي المفروض انك تعتزري »
اريام « لا مش هعتزر يا خويا»
چروان بصدمه « اخوكي » قالها بصدمه ممزوجة بسخرية
اريام بحزن « اه ومن دلوقتي هنبقي كاننا اخوات بس» وزقته ونزلت الحديقة.....

يتبع ........

ي تري ايه الي الموقف الي حصل ال زعل چروان وأريام؟!

ي تري مين المرآه ال قتلت عم چروان؟!

ي تري مين الرجل الخبيث ال كان السبب في قتل عمه؟!

ي تري ايه موقف چروان بعد كلمه أبيه هيعملها كأخت له ام سيرفض ولماذااااا؟

ي تري اريام هتعرف الحدث الأليم؟!

ي تري اريام هتعرف مين ال قتل باباها؟! 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-