جديد

رواية ‏خونت ‏زوجي ‏كامله ‏بقلم ‏دوداا ‏حوده ‏الفصل ‏الاول ‏


#خونت زوجي 
#دوداا حوده
الحلقه الاولي 
انا سماح عايشه مع بابا وماما ونرمين ونهي ومها وياسر وإبراهيم اخواتي اه احنا عددنا كبير ليا ٥اخوات انا أكبرهم عايشين في الأرياف معايا بكاليورس تجاره بس معندناش شغل عيب البت تشتغل بندرس بس عالشان يتقال انا بنتي معاها شهاده ايوه تقاليد عليتنا قديمه اوي مثلا مروحش الجماعه الا لما حسن ابن عمي اللي اكبر مني لازم يوصلني خلصت خلاص يبقي

 اقعد في البيت مافيش خروج مكناش بنعمل حاجه في البيت غير كل وحده تروق اوضتها عندنا ام مصطفي اللي بتعمل الاكل وماما بتسعدها اكتر العليه بتتجمع عندنا لان بابا كبير العليه اه نسيت اقولكم بابا متجوز وحده تانيه بس مش بتخلف فعايشه معانا في البيت يعني بحس إن مش ليها راي في اي حاجه 

خالص كنت بحس اني مختلفه عن اخواتي انا أكبرهم بس اكتر وحده جبانه كنت بخاف اقول ليه مثلا لو بابا قال مافيش خروج حاضر مافيش موبيل حاضر طلعت ضعيفه الشخصيه شويه وفيه يوم كنت في الفراندا اللي بتبص علي الارض بتاعتنا لقيت واحد بيتكلم في الارض بتاعتنا وداخل علي الجنينه وكان بيتكلم وهو متعصب وعامل يقطع الورد ويرمي في الارض الموضوع خنقني محستش بنفسي الا وانا بقوله انت اي اللي بتعمله ده داخل أرضنا وعامل تقطع الورد الورد ده زينا بيحس أن كان بيتقطع بحب ولا بيتقطع بعصبيه 

وبتخليها تبكي بص عليا وكنت حاسه من نظره عينه انو بيقول اي المجنونه دي المهم دخلت البيت ولقيت ماما مشغوله في المطبخ وبتقول لازم اعمل كل حاجه بايدي 
سماح مالك يا ماما 

الام ابدا جاي ضيف مهم لابوكي من مصر ولازم اعمل احسن اكل 
سماح مصر هو احنا ليه مش بنسافر مصريه يا ماما 
الام هنسافر ليمن هو احنا لينا حد فيها 
سماح اهو نسافر نشوفها ونشوف ناس تانيه
الام والنبي يا سماح امشي دلوقتي وسبني اخلص اللي ورايا 

جه ساعت الغدا وعمر بابا ما قعدنا مع حد غريب اول مره يقول هنتغدا سوا ومع الضيف جينا ساعت الاكل هو الانسان الهمجي اللي قطف الورد كنت قاعده بيص ليه نظرات استحقار وبابا قال حسام مش ابن زميلي بس ابو ده صاحبي وعشره عمري 
حسام بس الأرض هتاخد وقت طويل عقبال ما تتباع انا لازم اسافر مصر بسرعه شغلي هيتعطل 
ياسر حلوه مصر 
حسام جميله جدا وهتكون احلي لو جيته فيها زياره 
بابا لا يجوا اي يا حسام انا معنديش وقت 
حسام اكيد لازم تيجوا يوم بجد 

الاب عالعموم لو ملقناش بيعه للأرض بسرعه خد فلوس المشروع وانا لما ابيع الأرض ابقي أحدهم
حسام متشكر اوي ياعمي بس يارب تلاقي بيعه بسرعه 
وسافر حسام بعد ما خد الفلوس من بابابعدها بشهر يوم واحنا قاعدين بنفطر اعملي اكل كويس يا ام اسماء حسام جاي انهارده يزورنا وياخد بقيه فلوسه طبعا كنت بقول الإنسان الرخم ده جه تاني بس غيرت فكرتي لما لقيته جاي وجايب هدايا لينا واجبي هديه كانت هديتي لاب توب طبعا كانت احلي هديه وكنت هموت عليها لقيت بابابيقولو لا طبعا لاب لا انا هقبل الهدايا بس ده لا
حسام ليه يا عمي في بنت دلوقتي مش معاها لاب
الاب حسام بالله عليك انا معودهم علي وضع ومش عايز اغيرو
حسام بالله عليك انت ماتكسفني
وطبعا كنت هموت وبابا يوافق 
الاب ماشي يا حسام مقدرش ازعلك 
خدته وطلعت اوضتي وكنت فرحنا بيه جدا وحسام مشي بس المره دي كنت مضايقه معقول مش هشوفه تاني

عدا 6شهور وحسام جه يخطبني كنت هطير من الفرحه مش عالشانه لا عالشان مش هسمع كلمه لا تاني وهعيش حياتي وهسافر مصر ام الدنيا 
طبعا بابا وافق والخطوبه مخدتش الشهرين هو جاهز وانا كنت جاهزه واتجوزنا وكان اسعد 3شهور عشتهم في حياتي اول جوزنا سفر برحتنا وخروج وضحك لحد ما فيه يوم الباب خبطت وفتحت لقيته جرنا اللي قدام مننا 
الجار مساء الخير يا فندم 
سماح مساء النور 
الجار حضرتك امبارح جه وصل النور وانتو مكنتوش هنا
سماح اه فعلا كنا برا 
الجار الوصل اهو
سماح ثواني اجيب لحضرتك الفلوس وخدت الفلوس ودخل شقته ولقيت حسام وريا 
سماح حسام خضتني 
حسام كان بيقولك اي

سماح ابدا دفع لينا.وصل النور وكنت.....
ونزل فيها ضرب والله اصحي من النوم القي مراتي وافقه مع جرنا العاذب قولي كان عايز اي. ولما عرف أن هنا عمل حجته الوصل .......

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-