جديد

رواية ‏ورده ‏الحياه ‏الحلقه ‏الخامسه


#ورده الحياه
#الحلقه الخامسه 
#بقلم دوداا حوده 
الظابط: شكلك محترمين وكل واحد عنده شركه ليه  كده يعني

احمد: حضرتك انا ما عنديش اسوق ضرب والكلام ده بس هو مصمم يضايق خطيبتي 
ابراهيم ؛ده كذاب يا فندم هي مش خطيبتي ولا اي حاجه هي كانت مراتي وفرق ما بيني وما بينها عشان خاطر ان هو عايز يرسم عليها دور الجواز
زينب :الكلام ده صح يا فندم ممكن نتكلم شويه وراحوا وبعدين احمد خطيبي هو كان بيحاول يبعد عني بس هو اللي في يستفزوالحد ما ضربه
وجه المحامي واتكلم مع ابراهيم أنه ياخد التعويض اللي عايزو ويتنازل عن المحضر ياما زينب هتعمل محضر برضه لن بيضايقها في كل مكان وفعلا أتنازل عن المحضر 
واتصل ابراهيم ب جيهان 
ابراهيم : جيهان يا ريت اشوفك دلوقتي انا عايز اشوفك ضروري

جيهان :ثاني لا طبعا مش هينفع ده عارف انك هتحصل مشكله اللي هي شافتني ثاني مع بعض وبعد هتعرف ان انا فعلا معك
ابراهيم : جيهان ضروري في موضوع مهم لازم تعرفين ضروري اشوفك دلوقتي 
جيهان : حاضر حاضر بس مش هيكون في مكان عين هيكون في العربيه
ابراهيم : انا لسه كنت هاقول لك كده عشان مش عايزين نظهر في مكان عام مع  بعض
و راحت قلبت ابراهيم 
                                  #بقلم دوداا حوده#
جيهان ايه ده يا نهار ابيض ايه اللي حصل لك
ابراهيم اتخانقت انا واحمد
جيهان :هو انت مجنون صح وانا كل ما اقول لك على حاجه تروح لهم كده شكوانا دعوه بالموضوع
ابراهيم جيهان انت ما تعرفيش انا بحب زينب قد ايه بجد مش متخيل نفسي ان انا شبه مع احد ثاني
جيهان وهي مش بتحبك ياريت تنساها فكر بس انك تاخذ حقك منها ازاي

ابراهيم :صعب جدا على ممكن اشوفها مع صاحبي ازاي يعني انا كنت مغفل ان انا ضيعتها من يدي
جيهان ابراهيم سيبك من الكلام الفارغ دوت خليني افكر ازاي تاخد حقك منها 
ابراهيم :واسبها لاحمد 
جيهان:يوووو انتوا مالكم عاملين كده ليه عليها فيها اي زياده يعني 
ابراهيم : عالفكره زينب كويسه اوي انتي اللي مش عارفها كويس انا مش عارف انتي ازاي بتسعديني 
جيهان :وانت زعلان اني بسعدك 
ابراهيم :لا بس مستغربك هي اكيد كويسه لان امنتكم علي الشركه بتاعتها 
جيهان :خلينا في المهم انا ه
هخليت كذه عميل يجي الشركه عندك وطبعا ليا نسبه في الموضوع ده 
ابراهيم :اكيد طبعا 
جيهان :هو انت ليه معملتش محضر 
ابراهيم :عملت واتنازلت عنه 
جيهان :وده ليه 

ابراهيم  :علشان زينب جت وانا عارف انها بتخاف تدخل اقسام ومكنتش حابب أنها تفضل في القسم 
جيهان :انت بتهزر صح ازاي تعمل كده ازاي تجيلك الفرصه وضيعها 
ابراهيم :انا مش ناقص كلامك لو سمحت سبيني لوحدي 
جيهان :عالفكره بالطريقه دي مش هتعرف تعمل حاجه لازينب 
ابراهيم : لا لازم زينب تخسر كل فلوسها عشان تلجالي انا

جيهان : تمام اي كلمه هاقول لك عليه يبقى تنفذه بالحرف الواحد طالما انت عايز كده
ابراهيم ماشي يا هاعمل كده عشان هي ترجع لي ثاني
جيهان برده ده اللي في دماغك في دماغك عايزها برضه  رجعتك ثاني
ابراهيم جيهان انا دماغي وجعاني ارجوك مش ناقص كلامك ده يلا انزلي عربيه عايزه امشي
جيهان براحتك بس هي مش هترجع لك خليك في الحلم ده كثير هي بتحب احمد وهتتجوز احمد
ونزلت من العربيه وروحت جيهان وروح ابراهيم كان كل تفكيرو في زينب 
                          #بقلم دوداا حوده#
وتاني يوم اتصل احمد علي زينب 
احمد : الو ازيك يا زينب عامله ايه دلوقت
زينب:تمام الحمد لله انا ما كنتش عارفه ان انا امبارح والله بس تفتكر هو ليه يتنازل عن المحضر
احمد:انت اكثر حاجه هتجنني انا قلت هو مش هيعمل حاجه زي كده مش عارف ليه يعني هو التنازل عن المحضر

زينب : يلا ربنا يهديه المهم انت عامل ايه واخبارك ايه
احمد ؛هاكون تمام ما فكرتش تتجوزيني يا زينب بجد انا باحبك قوي مش عارف استغنى عنك
زينب :احمد على فكره انا كمان بحبك وعايز اتجوزك بس ممكن ما تتكلميش في الموضوع ده دلوقتي يعني بس يا حتى ما الشركه تقف على رجليها شويه
احمد :هتقف علي رجليها وانا جنبك والله 
زينب :تمام يا احمد طيب سبيني يومين بس 
احمد :انا هسيبك للخميس الجاي تحضري الفستان لان الخطوبه الخميس الجاي 
زينب :معقول انت مجنون صح
احمد :اه مجنون بيكي 
زينب : لا مش هينفع الخميس 
احمد :خلاص انا خد قرار 
زينب :والله مجنون 
احمد :بحبك 

زينب :وانا كمان وقفل السكه واتصلت ب ريهام تجيب ايه وجيهان وتيجي 
ريهام :خير مالك 
زينب :خطوبتي علي احمد الخميس الجاي
جيهان :اي ده من غير ما نعرف 
زينب :انتو انت اول الناس تعرف على فكره
جيهان:مش فاهمه يعني انت لسه عارفه خبر دلوقت ليه معزومه زيك زينا يعني ولا ايه
ايه :الف الف مبروك يا حبيبتي مش مهم احنا نعرف امتى المهم ان انت مبسوطه وشكلك باين عليكي 
زينب قوي قوي والله احمد ابن حلال وكويس
ريهام : تمام هنعرف الشركه كلها بقى
زينب :لا معلش ياريت محدش يعرف انتو انتم الثلاثه بس اللي عارفين ولو ابراهيم عارف يبقي عرف من  واحده فيكم لانمش هعرف حد غيركم
ريهام : امي حبيبتي وانت هتعملي فرح علي الضيق
زينب :حاجه زي كده المهن عايزين ننزل نجيب الفساتين 

ايه : خلاص النهارده بعد الشغل ننزل احنا كلنا
زينب : خلاص تمام يلا بس عشان ما فيش وقت علشان نلحق  الكوافير كمان 
ريهام مالك  يا جيهان سرحانه في ايه
جيهان :ابدأ مافيش بعد اذنكم انا عندي شغل 
زينب :اه صحيح انا عرفت أن مذهب حد جه عمل مقابله مافيش شغب الطلب ليه يا جيهان 
جيهان :العروض مش عجباهم 
زينب ؛وده شغلك يا جيهان اي مش عارفه تقنعي الناس 

جيهان :هشوف شغلي كويس 
زينب :بعد الفرح لازم نعمل اجتماع مع بعض 
ريهام :اكيد لازم يحصل وخرجت جيهان 
ايه :مالها دي 
زينب :مش عارفه بس شكلها باين اوي انو متغير
ريهام:سيبك عايزين نفرح مبروك يا عروسه وجه يوم الفرح وكانت زينب زي القمر وجت نورا تبارك ليهم 
نورا :الف الف مبروك يا عروسه 
زينب :الله يبارك فيكي مين حضرتك 
احمد :نورا بنت خالي 
نورا :اه انا بنت خالو يرضيكي ميعزمنيش علي الفرح
احمد :حقك عليا تعالي اقولك بعد اذنك يا قلبي 
ومشي هو ونورا 
نورا :انا هخرب بيتك 
احمد :والله العظيم جواز مصلحه 
نورا:عبيطه علشان اصدق 
احمد :انتي عارفه أن شركتي ينفع ولازم حد يكون معاه راس مال كويس 
نورا :وازاي متقولش ليا 
احمد :كنت هقولك اقسم بالله بحبك انتي وهي عمري ما فكرت الا بفلوسها بس 
نورا :هعمل نفسي مصداقك 
احمد :اقسم بالله دي الحقيقه امشي بس دلوقتي وهخلص الفرح واجيلك 
نورا :اقسم بالله لو ماجيت لعرف العروسه كل حاجه 
احمد :هيجيلك والله ومشيت 
جيهان :ينهار ابيض معقول انت تطلع كده 
احمد :اي ده انتي اي اللي موفقك هنا 
جيهان :علشان اعرف حقيقتك واقول لصحبتي 
احمد :استني بس هعرض عليكي عرض لو مش عجبك قولي ليها 
جيهان :اسمع عرضك 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-