رواية حكاوي ياسمين ومحمد الفصل الاول 1 بقلم جاسمين محمد
يا اما عيون شاغلوني شاغلوني لكن ولا شغلوني
إلا عيونك إنت دول بس اللي خذوني خذوني
وبحبك أمروني
إلا عيونك إنت دول بس اللي خذوني خذوني
وبحبك أمروني
أمروني أحب لقيتني بحب
لقيتني بحب وأذوب في الحب
أمروني أحب لقيتني بحب
لقيتني بحب وأذوب في الحب"
_كنت فين لحد دلوقتي يا استاذ..؟؟
_ياساتر يارب بقا انا بغنيلك وانتي تردي عليا كدا فين الانوثه..!!
وقفت حطيت ايدي في وسطي..
_بقولك كنت فين لحد دلوقتي يامحمد..؟؟
نفخ بزهق
_يعني هكون فين يعني كنت قاعد شوي معا اصحبي...
_لا والله طيب كويس تصبح على خير يامحمد..
لفيت عشان اروح اوضتي لقيته بسرعه اتحرك ووقف قدامي
_ابعد خليني ادخل انام..
_تنامي
_اه هناام ليه عايز حاجه؟
_لا اعوز اي منك اتفضلي نامي بس خليكي فكرها انك اتغيرتي اووي عن الاول يا ياسمين..
ضحكت بسخريه
_اتغيرت انا اللي اتغيرت الله يسامحك
وبصتله بصه كلها عتاب ودخلت االاوضه وقفلتها وقعت علي السرير وقعت اعيط وافتكر ايام زمان وكلامه معايا
فلاش باااك
طول عمري بقول
لا أنا قد الشوق وليالي الشوق
لا أنا قد الشوق وليالي الشوق
ولا قلبي قد عذابه عذابه
وقابلتك إنت لقيتك بتغير كل حياتي
ما عرفش إزاي حبيتك
ما عرفش إزاي يا حياتي
_هو انت بتحبني بجد يامحمد؟؟
_تعرفي كلمه بحبك دي قليله عن اللي بحسه اتجاهك عشان انا بقيت بعشقك مش بحبك بس..
_طيب ممكن توعدني وعد.
_اكيد قولي ياحبيبتي
_اوعدني انك مش هتتغير وهتفضل تحبني دايما مهما يحصل ومش هتمل مني عشان انا بارده ومش بعرف اعبر ولا اقول اللي بحس بيه بس انت عارف انا بحس بي اي من نحيتك ومكانتك فين عندي
ابتسم ابتسامه بسيطه
_بوعدك ياجعفر ياصحبي
_هههههههه ماشي ياصحبي
_بقولك صح
_قول ياصحبي
_بصي احنا هنفضل كدا علطول اليومين اللي هنزلهم اجازه نسهرهم سوء مع بعض لحد ما ننام ونقفل التلفونات عشان محدش يزعجنا
_حاضر من عيوني ياولاه
_والله انتي قلب وحيات الولاه
بكسوف _وه مكفايه بقا محن شوي
_محن طيب قومي ياجعفر اعمليلي قهوه
_ههه حاضر
باااك
_بقا هو ده كلامك ليا يامحمد نسهر سوء وانت بقيت تيجي اجازتك تقضيها بر ومشوفكش غير وقت لم نيجي ننام وتقول ان انا اللي اتغيرت الله يسامحك وقعت اعيط جامد
وببص لقيته بيخبط علي الباب مسحت دموعي وحاولت اتكلم كويس عشان ميحسش اني كنت بعيط
_ايو عايز حاجه
_اه عايز انام افتحي عشان ادخل انام
_طيب ممكن تنام في اوضه الضيوف النهارده
_ليه وماله صوتك
_ها لا عادي بس ممكن
_ماشي تصبحي علي خير
_وانت من اهل الخير
مشي وانا قعت كملت عياط لحد ما نمت وصحيت علي تخبطه علي الباب قومت فتحت الباب
_صباح الخير
_صباح النور
فضلنا واقفين ساكتين لحد مقطع سكوتنا صوت تلفوني لم رن بص عليه لاقي اخوي اسلام اللي بيرن فضل واقف لحد مخلص مكلمتي
_صباح الخير
_صباح النور انا خلاص قربت اكون عندك
_تمام ماشي وانا عقبال متكون هنا هكون جهزت نفسي
_ماشي سلام
_سلام
قفلت التلفون وببص لقيته واقف ورافع حاجه بستغراب
_في اي هتجهزي ليه واسلام جي علي الصبح كدا ليه
بصتله بعتاب وسيبته ودخلت الاوضه وطلعت الشنطه بتاعت البس بتاعتي
بعصبيه
_انتي رايحه فين بالشنطه بتاعت البس دي انا مش بكلمك
_رايحه بيت ابوي كام يوم
_كيف تروحي وانا في اجازتي ومتقوليش
_اعملك اي يعني كدا كدا انت مش قاعد معايا في اجازتك اصلا فوجودي مش مهم عادي
مسكني من دراعي بجامد
_اه دراعي سيبني يامحمد
_نفسي افهم انتي مالك اليومين دول انا مبقتش فاهمك
_اه سيب دراعي طيب
وساب ايدي لم لاقني بتوجع جامد وعيني دمعت ونزلت دمعه علي خدي
بحزن ونظره كلها عتاب
_اول مره تمسكني كدا وتوجعني وابقا بتوجع قدامك وانت مش حاسس ووجعي مش شايفه عرفت دلوقتي مين اللي اتغير
مقدرش يبصلي ولقيت امي (حماتي) بتنادم عليا
_ياسمين كلمي اسلام اخوكي
_حاضر نازله اهو بصتله وعيني جت في عينه وسيبته ونزلت لاخوي واول ما شوفته جريت حضنته وحاولت اتماسك ومعيطش عشان حماتي متحسش بحاجه وبعدت عن اخوي
_انتي كويسه؟
_اه كويسه المهم معلش استنا بس خمسه هلبس واجيب شنطي واجي
_ماشي روحي
حماتي بستغراب
_تلبسي ليه رايحه فين وشنطه اي
واقفه مش عارفه اقولها اي واكدب عليها كيف لقيت اسلام اخوي اتكلم لم شافني متوتر
_اصلا امي تعبانه اليومين دول ومش قادره تعمل حاجه ف ياسمين هتيجي تقعد كام يوم عندنا لحد ما امي تخف
_اه ماشي بس امك تعبانه مالها
_عندها برد ومخلي جسمها جعها ومش قادره تتحرك وتعمل حاجه
_ربنا يشفيها يارب يابني ابقا سلملي عليها
_حاضر الله يسلمك
_ياسمين طيب قولتي لمحمد
_اه قولتلوا
_ماشي يابنتي ربنا يشفيلكم امكم يارب
_يارب
سيبتهم وطلعت لبست وخدت شنطتي ونزلت وكل ده محمد قاعد في اوضه الجلوس ومتكلمش معايا خالص وانا نزلت ومشيت معا اخوي ورحنا
"بعد اسبوع"
_ياسمين هتفضلي قاعده هنا كدا
_ستي انا خلاص تعبت ومش حاسه بعيشتي معا ومبقتش حاسه انه هو ده محمد اللي حبيته
_يابنتي يمكن حاصل معا حاجه في الشغل ومش حابب يفضل قاعد معاكي في البيت عشان ميحصلش حاجه وتعصب عليكي
_ياستي محمد لو شكه دبوس بس بيحكيلي ويقولي اديلو يجي شهر حسه متغير ومش محمد اللي انا اتجوزته
_طيب بتعيطي ليه اهدي واتكلمي عادي
_اقعدي اتكلمي معاها يا رشا عشان دي من وقت ما جت من هناك قاعده كدا في اوضتها
_حاضر اطلعوا انتو بس وسيبونا لوحدنا
_حاضر
امي خدت ستي وطلعت واقفلت الباب ورها وانا مصدقت اترميت في حضن خالتي وقعت اعيط بوجع وخالتي تطبطب عليا وتهدي فيا
_بطلي عياط طيب وحكيلي اي حصل
بعد عن حضنها شوي وهي مسحت دموعي وانا بدات اتكلم
_محمد اتغير اووي ياخالتوا اديلو يجي سفريتين يجي ميقضهمش معايا زي الاول علطول بر يجي علي النوم بس حتي وهو مسافر ما بيرنش يطمن عليا زي ما كان بيعمل مافيش حسه شخص تاني
_اهدي طيب ومسالتهوش وقولتيلوا انت اتغيرت ليه كدا معايا
_لا عشان ده بيتهمني انا اللي اتغيرت معا ويقولي انا زهقت منك
_عمرك سمعت ان واحد بيزهق من مراته بعد اربع شهور جواز عارفه كلامه ليا قبل الجواز بتاع انا نفسي تكوني معايا علطول وقدامي ومش عايز حاجه تاني من ربنا وانا بحبك وهفضل جمبك ومستحيل ازعلك ولا هخلي حد ولا حاجه تزعلك كان كله كدب في كدب عارفه يمكن سبب من خوفي اني اتجوز عشان بيتغيرو بعد الجواز وان فتره الحب بتكون كام يوم وكلهم بيكونوا زي بعض
_اهدي طيب وبطلي عياط شوي
_ياسمين تلفونك بيرن
_حاضر جي اخدو اهو ثانيه اجيب االتلفون
قومت مسحت دموعي وطلعت اخد التلفون وحسيت بدوخه ودخت وقعت علي الارضه اخر حاجه سمعتها صوت امي وهي بتزعق ياسسسسسسمين
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇