روايات حديثة

رواية حماتي ولكن الفصل الثاني عشر 12 بقلم مصطفى جابر


رواية حماتي ولكن الفصل الثاني عشر 12 بقلم مصطفى جابر






رواية حماتي ولكن الفصل الثاني عشر 12 بقلم مصطفى جابر 



 #الثاني_عشر✌. #حماتي_ولكن. 


 بتداخل القاعة وعينيها كلها جمود بتبص عليه بيبص لها بابتسامة. 


لين بتروح ناحيتهم: الف مبروك يا ريان مبروك يا قمر عقبال الفرح. 



البنت بابتسامة: الله يبارك فيكي عقبالك مش عاوزكي تزعلي انا خدت خطيبك منك هههه. 


لين ردت..... 


ريان بغضب وصدمة: نعم هتتجوزززيييي؟!؟.. 


لين ببرود: اه هتجوز عيسي ع الاقل بيحبني مش واحد كسرني بكل برود و راح خطب و فسخ خطوبتنا. 


ريان بغضب مسكها جامد: لو فكرتي تعملي كده مش هسيبك. 


لين نزلت ايده بغضب: ملكش اي دعوة خاليك ف خطيبتك سلام. 


ف البيت. 


كف قوي بينزل ع وشها: هتتجوزي بتاع امه دا. 


لين بهدؤء: بيحبني وهحبه مع الايام. 


الاب بغضب: مش هيحصل يا لين فاهمة. 


لين بهدؤء: هيحصل يا بابا عن اذنك. 


باااااااااااااااااااكككككككك... 


لين دمعه حزن نزلت منها: ياريتني سمعت كلامك يا بابا سبت ريان روحت للاسوء مائة مرة... مسحت دموعها... اوعدك اني هاخد حقي من كل حد اذني و هاخد حقك يا شوق من حماتي. 


بيقطع كلامها صوت امها. 


نوجا: بيحبك رجع عشانك. 


لين بهدؤء: ماما بعد اذنك. 


نوجا بحزن: عرفتي انه حماتك اتجوزت درغام ع جوزها. 


لين بصدمة: اييهههه و اكيد اتحبست صح قولي كده وريحيني. 


نوجا بحزن: لا عمك صابر طلع مطلقها و عايشة عشان عيسى من غير م حد يعرف. 


لين بتفكير: عيسي مش ابن صابر صح. 


نوجا هزت راسها ب نعم. 


لين بهدؤء: حقه يبقا شيطان زي امه والله ابوه راجل صالح. 


نوجا ضحكت بهدؤء وادتها ورد: ريان جابلك الورد دا. 


لين رمته ف الزبالة: بلا ورد بلا قرف انا رايحه كام مشوار كده. 


نوجا: ع فين. 


لين بهدؤء: بعدين هتعرفي. 


قامت لابست ونزلت. 


عند ريان. 


ريان بهدؤء: مش عارف الواد دا لازم يطلقها تاني. 


صديقه: اي رايك نعلمه الادب. 



























ريان بخبث: فكرة حلوة بقولك اعمل يلي هقولك عليه تروح و تجيب الواد حمو وووو.... 


صديقه بتصفيق: لا جامد. 


ريان: لين اتعذبت كتير اوي بسببي زمان و بسبب دلوقتي وجاه الوقت اعوضها. 


صديقه: ربنا معاك. 


عند لين. 


وصلت بيت شوق وابتسمت بهدؤء بيت بسيط وهادي. 


شوقيه ام شوق: نورتي يا بنتي. 


لين بحزن: البقاء لله يا ام شوق. 


شوقيه بدموع: بنتي ضحية للحرباية سعدية وابنها صدقيني كانت بتحبك. 


لين بتنهيدة: الاول كنت مكسورة من بنتك لكن لما عرفت انه سعدية تقلية دي هي يلي جوزتها غصب وهددتكم بالطرد من البيت او فضيحة لبنتك سامحتها. 


شوقيه بدموع: تشكري يا بنتي انا متاكدة انها يلي قت"لتها ومش هسبها لازم اقت"لها شوق مش مرتاحه ف قبرها. 


لين بهدؤء: حق بنتك ف رقبتي يا خالتي وبلاش تتصرفي كده عيالك هيعملوا ايه من بعدك. 


شوقيه بانهيار: يارب يارب. 


لين قامت خدتها بالحضن وابتسمت. 


عند سعدية. 


سعدية رايحه جايه: بنت الكل، ب قدرت تطلع من كل دا ازاي. 


درغام ببرود: قولتلك سلمهالي قبل كده. 


سعدية بغضب: اسلمك ايه انا قت لت عشان البسها اعد*ام و مع ذلك محصلش حاجه. 


درغام بخبث: اي رايك اخطفها. 


سعدية بغضب: اسكت خالص انا ماشية. 


درغام بجمود: جوزك المصون دا طلقك ولا هتفضلي ع ذمة اتنين.  
























سعدية بلا مبالاة: فكك منه. 


قامت روحت بيتها واتصدمت صدمة عمرها: ل لين. 


لين كانت حاطه رجل ع رجل: نورتي بيتي يا حماتي المصون. 


سعدية بصدمة: ا انتي هنا ازاي. 


لين ببرود وقفت قدمها: بيت جوزي هو مقالكيش انه ردني ولا ايه. 


سعدية بغضب: قالي اطلعي برا بيتي. 


لين طخخخخ كف بتنزله ع وشها. 


: دا عشان قت، لتي ضرتي يلي كانت بتحميني منك. 


مسكت حماتها من شعرها و بتشده بعنف: ودا عشان موتي ابنها وسببتيه فيا. 


ضربتها بالرجل ف بطنها: ودا عشان كل و*** يلي عملتيها. 


سعدية بتتالم لين سابتها راحت بغضب: بتمدي ايدك عليا يا زبااا"االللللةةةة. 


لين بتبتسم بخبث و بتقع ع التربيزة دماغها بيتعور: لييييييين. 


عيسي بيداخل بسرعه عليها وهي بدموع: مش قولتلك مجيش هنا امك لما عرفت اني حامل عاوزة تسقطني. 


سعدية بصدمة:...... 


            رابط البارت الثالث عشر   

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-