روايات حديثة

رواية ‏صعيدي ‏عشق ‏مدمنة ‏البارت ‏العشرون

البارت العشرون 


وفي الحفله
مايا :مي
مي:هو عرف
مايا :اه بس مقالش لحد اني الاميرة
مي:هو بيحبك
مايا :لا مش بيحبني بيعتبرني مسؤاليه
مي:هو عسول بس صحبه دا رخم
مايا :مين
مي:الي واقف جمبه ده
تنظر مايا لها
مايا :دا جنتل وعسول
مي:بس رخم وبارد كده القرف
مايا :حرام عليكي شكله كيوت
اما عند مالك
راجي:عايز اتحدث وياك يا ولد عمي
مالك:خير
راجي:مينفعش هنا
مالك:اه فهمت قصدك بكرة هفهمك
راجي: ماشي 
ياسر:بخصوص مي انا هأخدها بيتي
راجي:بتقول ايه انته في وعيك
ياسر:عشان احميها
راجي:انا هحميها 
ياسر:مينفعش انته هتفضلوا في الفندق وبصفتك ايه هتحميها خطر عليك انته كمان
راجي: وانته عذابي برده
ياسر:عندي٣اخوات بنات ومعايه في البيت يعني مش هنبقا لوحدنا 
راجي: وهي هتوافق
ياسر😒:اطلع منها وهي هتوافق
راجي بغضب:وبعدين معاك يا حضرة الضابط شكلك مش هتجبها البر
مالك:بس بس انتو الاتنين يفضل ياسر لانه عارف هيعمل ايه
وفي الكوشه كان احمد حزين وينظر باتجاه مايا
منه:مدام بتحبها كده بعتها ليه
احمد:عشان مصلحتها
منه: ومصلحتها انها متعرفش خطوبه اخوها
احمد:كان غصب عني مكنتش عايز مشاكل
منه: وشوفتها عملت مشاكل دي بالعكس دي فرحانه ليك انته دلوقتي نزلت من نظرها ونظري
احمد:ايه
----------------------------
وبعد الخطوبه وفي منزل مالك
كانت مايا تغير ملابسه لتحاوطه يد مالك من خصرها
مايا :ابعد
مالك :كنتي حلوة النهارده وفقعتي مراره احمد وامه
مايا بحزن:اه بفضلك بس
يحملها مالك
مالك : هش انسي الي باعك بعيه 
مايا :نزلني عايزة ايه
مالك :حقي النهارده اظن اني فسحتك الصبح مليش حلوة عندك بقا
مايا :انته بقيت قليل الادب اوي اوي اوي
مالك :وانتي حلوة اوي اوي اوي اوي
مايا :واحد
سيبكم من الناس المنحرفه دي😈😈😈
--------------------------------------------------


وفي الصباح تستيقظ مايا وكانت نائمه علي صدر مالك وتنظر اليه وهو نائم
مايا في خاطرها مش قادرة استحمل عايزة اي حاجه حته لو سجاير بس هو هو هيقتلني بس حساه بدأ يميل وانا كمان بدأت اميل ليه بس انا مش عايزة احبه ولا هو يحبني بس انا نفسي في الحنان بتاعه كنت فرحانه اوي امبارح هو انا مش ذي البنات نفسي افرح ذيهم بس لاسف بس شكرا يا مالك شكرا لانك خلتني مبسوطه يوم شكرا لانك بتحاول تعملني انسانه نضيفه شكرا لانك دخلت حياتي ياه نفسي اقولك قد ايه كنت مبسوطه ربنا يارب يرزقك بانسانه كويسه تخليك مبسوط 
يفتح مالك عيناها
مالك :مالك متنحه كد ليه؟
مايا : مفيش
مالك :طب قومي خدي شور وحضري الفطار وتتطلعي تعودي في الاوضه عشان في ناس هيجوا يظبطوا البيت عشان الحفله
مايا :هتحبس
مالك :ايوة
مايا:لا مش ينفع مش بحب كده
مالك :لا ينفع انا بحب كده
مايا :شرير
مالك بحده :اقومي يا بت
مايا :لم بتتعصب بتبقا احلي دور الحنين ده مش لابق
مالك :بقا كده جبتيه لنفسك تعالي بقا
مايا :ابعد بطل جنان مالك
مالك بخبث : جبانه
تبتعد مايا عن السرير وتتجه الي الحمام مايا :اهنته الي جبان وتجري وتغلق الحمام
مالك بنرفزة:ماشي اما تتطلعي يا جبانه
مايا :مش هطلع
مالك:هجيلك
مايا : 😜😜😜
مالك :جبانه هعمل مفتاح للحمام عشان متعرفيش تهربي
مايا :مش ههون عليك
------------------------------------
وعند مي
مي بغضب:بتقول ايه انته اجي بيتك
ياسر:اه
مي:لا واللهي
ياسر:عشان احميكي
مي:بقولك ايه انته شكلك شمال
ياسربغضب:بقولك ايه اقصري الشر
مي: انته الي تحسن كلامك
ياسر:هو انا قولت حاجه
مي:اجي بيتك
ياسر:مش اقعد لوحدي عندي٣اخوات بنات وبعدين احسن من ما تبقي لوحدك
وواحد طالع وداخل عليكي
مي:مين ده
ياسر:_الصعيدي ده
مي:وانته مالك هو انا اختك اعمل الي عايزة
ياسر بغضب: مالي في جيبي احترمي لسانك
---------------------------------------
وعند بسنت تجد في طلبات المراسله رساله لتفتحها
الرساله
مساء الخير انسه بسنت ممكن نتعرف انا معجب بيكي وعارف عنك كل حاجه بالامارة انا الي انتي خبطيه واسمي فارس
بسنت :هو عرفني بجد معجب ولا كدب لا لازم اتأكد انا مش طفله هشوف
----------------------------------



وفي المساء تجهزت مايا للحفله وكانت جميله جدا ووقفت امام المرأه تتزين
مالك:قولت مفيش مكياج يتحط
مايا :حاضر
وبعد مدة ينزلوا سوا 
وكانت زينب تنظر بحقد لمايا 
مايا بخبث :اهلا بحضرتك
ميرفت :ايه العسل ده قمر صح يا زينب
زينب بغل:اه
محمود:مبروك
تتجاهل مايا كلامه هو واحمد
ويغلق النور فجأه
مايا بخوف :في ايه
مالك :متخفيش
ليضئ نور خفيف بتجاها الحديقه ملئ بالورود والبلونات 
مالك :مفأجاه
مايا :ليا
مالك :اه انا عندي كام مايا
ياسمين :شفت مش ذيك
مصطفي :بقا كده
ترقص مايا مع مالك علي اغنيه رومانسيه
مصطفي:انتوا متأكدين هو ده مالك
احمد:مش عارف
كان الجميع ينظر لهم
بغيره وحسد ماعدا فهد وهاجر
فهد:_ترقصي
هاجر:قدام الكل كده
فهد:مراتي والمصحف
هاجر: لا يا خويه اتكسف
فهد:😀 يا لهوي علي الكسوف يا ناس دا رقص رومانسي اومال في فرحنا مش هترقصي
هاجر:طبعا لا عايز ترقص ارقص مع اصحابك
فهد :نعم يا ختي وانتي بقا لازمتك ايه عروسه مرزوعه علي الكرسي طبعا لا هترقصي رومانسي معايا بس وتترزعي تاني
هاجر:لا ده ولا ده
فهد:😒انتي مريضه نفسي
هاجر:عجبك ولا مش عجبك
فهد_:عجبني
-----------------------------------
وفي الجانب الاخر
كانت هناك اعين تراقب مايا
فارس:ماشي اكيد هو الي جبرك متخفيش هاخدك قريب بس استني بس

--------------------------
شعرت مايا بصداع شديد ونظرت حولها وجدت مالك منشغل وهناك طاوله فارغه عليها علبه سجاير لتقترب دون ان يراها احد وتأخد واحده وتخبأها
فريده :واقفه لوحدك ليه
مايا بتوتر:مفيش تعبانه شويه
فريده:طب ارتاحي
مايا :هقولك لمالك واطلع ارتاح شويه
تذهب مايا لمالك 
مالك :في ايه
مايا:مش قادره هطلع ارتاح
مالك : طيب مش هتأخر عليكي
مايا :لا خليك مع ضيوفك
مالك بشك :طب اطلعي
تصعد مايا للغرفه
وتشعل السيجارة 
مايا :اوف مش قادرة يا ربي
تلتفت مايا لتجد الباب بغلق بقوه
مايا بارتعاب:مالك
ظلت تبلع ريقها وتتصبب العرق من جبينها ولم تعد قدمها تحملها من الخوف اشعلت غضبه بفعلتها بل ايقظت الشيطان النائم بداخلها ومن شده خوفه منه ومن منظره صرخت بصوت عالي لينجدها احد من يده ولم تكن تعرف ان بفعلتها هذه وضعت البنزين علي النار نار قلبه اعلنت عوده الشيطان شيطان بل رحمه ولا قلب ليعلن عن تمرد القلب
لتقع علي الارض بعد ان اخذت صفعه قويه ليجذبها من شعرها لتنظر في عيناها لتجد شيطان واقف امامها بل رحمه
مايا :مالك انا
جز علي اسنانه بغضب عارم وفي لحظه تحولت عيناها الي لون الدم القاتم وعروق يده ووجهه بارزة 
مالك بحده: انتي واحده خاينه لثقه انا اديتك ثقتي وانتي خونتيها عايزة اعيشك انسانه نضيفه بس الوسخ هيفضل وسخ مش هيتغير قولتلك متشربيش زفت لا مسمعتيش شربتي لومي نفسك بقا يا حلوة علي الي هعملها فيكي 
مايا ببكاء:مكنتش قادرة
لم يسمع كلامها وجدتها يخرج من الدرج سكين صغيره
ترجعت للخلف بخوف
مايا بخوف :هتعمل ايه
يمسك ذراعه بالقوه ويكبل ذراعها وفمها
مالك : جبتيه لنفسك يا قطه
مايا ببكاء: مش هعملها تاني ابعد
مالك :هعملك وشم بسيط كده عشان تحرمي
مايا بصراخ :حد يلاحقني مش هعمله تاني بتوجع بتوجع مبحبش اتوجع حرام عليك وعد مش هعمله لو عملته تاني اقتلني
مالك :كدابه لازم اعملك كده عشان تحرمي
مايا ببكاء:_ واللهي ورحمه ماما مش هعمله تاني
مالك :ماشي بلاش دي هلسعك بالسيجاره عشان تحرمي ايه رأيك
مايا ببكاء:لا
مالك :انتي مش عجبك ده ولا ده انا عجبني الاتنين وفي واحده كمان هربتك من رجلك كمان وتنامي متقيده ايدك ورجلك او اقولك اكتب حرف اسمي علي جسمك الحلوة ده اثبات ملكيه او اقولك قص شعرك تبداء بايه يا مالك تبدأ بايه اه فكرت كلهم ايه رأيك

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-