رواية شباك الهوي الفصل الثاني 2 بقلم منال كريم

رواية شباك الهوي الفصل الثاني 2 بقلم منال كريم

رواية شباك الهوي الفصل الثاني 2 بقلم منال كريم

في شقة ماجدة

قالت بعصبية: أنت ماشي

حسن بهدوء: معلش يا حبيبتي ،لمياء مش لازم تشك في حاجة.

ماجدة بصوت عالي: أنت ناسي أني مراتك زيها بالظبط.

حسن: يا حبيبتي عارف و انتي اللي في القلب، بس لو طلقت لمياء فلوسها تروح علينا.

ماجدة: و علشان كده أنا موافقة اتجوز في السر ،بس مش هاصبر كتير .

حسن: ماشي يلا أنا ماشي 

ماجدة : حاول ترجع النهاردة أنا لسه عروسة جديدة

ضحك و قال: أجمل عروسة في الدنيا..

////////////////////

عند لمياء.


كانت قاعدة هي و امها و مستنين حسن.


دخل حسن: سلام عليكم.


أمينة : و عليكم السلام يا ابني.


لمياء: حمد لله على السلامه يا حبيبي ، يلا تعال  عملتك كل الاكل اللي بتحبه.


قعد على السفرة و هو يقول: تسلم ايدك يا حبيبتي.


أمينة: ربنا يبارك فيكم و يرزقكم بالذرية الصالحة.


لمياء : اللهم امين و يبعد عنا جيران السوء.


انتفض حسن أول ما سمع كده و كمل أكل  من غير كلام.

///////////////////

عدت الايام و الحال زي ما هو لمياء تحاول تحافظ على بيتها و حسن يتعامل بحذر علشان متعرفش أنه متجوز عليها و ماجدة بتعمل كل حاجة علشان تضايق لمياء..

//////////

كانت خارجة لمياء مع حسن على الشغل، و لقت زي كل يوم زبالة قدم الباب و القطط حوالينا الزبالة .


تنهدت بضيق و قالت: استغفر الله العظيم يارب، منك لله يا ماجدة، ربنا ينتقم منك يا بعيدة


حسن : خلاص الموضوع مش مستاهل ، لمي الزبالة و خلصي الموضوع.


زعقت و هي بتقول: أنت بجد شايف الموضوع عادي، طيب ايه رايك بقي نظف أنت الزبالة، هو أنا كل يوم أنظف زبالتها.


نزلت لمياء على السلم و خرجت  من العمارة و رحت العمارة اللي قصادهم و خبطت  على الباب بقوة و هي بتقول: افتحي يا ولية، منك لله أنتي و امثالك.


شدها حسن من ايدها و قال بصوت عالي: بلاش فضايح على الصبح و يلا نمشي دلوقتي.


شدت ايديها و قالت بصوت عالي: سيب ايدي و الفضائح دي هي اللي عايزها، ينتقم منها ربنا ،بدعي عليها في كل صلاة.


فتحت ماجدة ببرود و قالت: في ايه الصبح.


لمياء بعصبية: انتي دماغك فيها ايه، فاضية اوي كده علشان كل يوم تنزلي من بيتك و تجي ترمي الزبالة  قدم شقتي.


ردت ببرود: و انزل ليه الفلوس بتعمل كل حاجة.


لمياء بعصبية: ليه بتعملي معي كده.


بنفس البرود قالت: مزاجي.


اتعصبت لمياء اوي، و هجمت عليها و مسكتها من شعرها، و ماجدة مسكت فيها و حسن في النص بيحاول يحوش بينهم و الجيران يتفرجوا عليهم..


زعق حسن: لمياء ابعدي عنها بدل ما تكوني طالق دلوقتي.


سابت شعر ماجدة بذهول و بصت عليه بحزن و قالت: لدرجة دي يا حسن،  أنا مش فارقة معك،عايز تتطلقني علشان دي.


ماجدة بصوت عالي: مالها دي يا حلوة، دي ستك و ست الحارة كلها.


مردتش لمياء عليها و مشيت بحزن


زعقت ماجدة في الجيران: خلاص الفيلم خلص ،كله على بيته.


و مشيوا الجيران و كان حسن ماشي، قالت بعصبية: أنت رايح فين؟


حسن: الشغل


ماجدة: و مش هتجيب حقي منها.


حسن: هي عندها حق برضو بقالك اسبوع تعملي كده.


ماجدة بغيرة : اوعى تكون صعبانة عليك.


ابتسم حسن  لما حس انها بتغير عليه و قال: محدش يهمني غيرك يا جميل، هي على ذمتي بس لحد ما انفذ الاتفاق اللي بيني و بينك و تكتب ليا الشقة يا جوجو.


ضحكت بدلع و هو مشي على المصنع و كانت لمياء مشيت لوحدها.....

/////////////

في المصنع


كانت لمياء شاغلة و بالها مشغول و كلمت نفسها: هو كل ده حسن فين، ده حتي ما جاش وراءي، معقول لسه قاعد عندها.


عايدة بصوت عالي: لمياء، لمياء.


بصت بانتباه و قالت: في ايه؟


عايدة: مالك بكلمك مش بتردي.


لمياء بحزن: مفيش حاجه 


عايدة : هتخبي على اختك.


دمعة نزلت منها ،مسحتها بسرعة قبل ما حد يشوفها.


ضربت عايدة على صدرها بخوف و قالت: هو الموضوع وصل للعياط ، مالك يا لمياء لسه في مشاكل مع العقربة جارتك.


لمياء بكراهية: واحدة زي ماجدة متعرفش حاجة غير المشاكل، مشكلتي مع جوزي يا عايدة، جوزي مش مضبوط و دلوقتي مهما أعمل مش بيعجبه ، و يدافع عنها كأنها تخصه أكتر مني.


عايدة: هي عملت ايه تاني.


لمياء: كل يوم الصبح القي زبالة مرمية قدم الشقة و اجي أتكلم حسن يقولي بلاش تعمل مشاكل ده ست بتحب الشر ، بس النهاردة الكيل طفح بيا، روحت عندها و زعقت معها و هي تتكلم بكل برود و بعد كل ده، حسن يقولي ابعدي عنها بدل ما تكوني طالق دلوقتي.


عايدة بعصبية: راجل ناقص و ده حاجه مش غريبة عليه.


لمياء: شايفة أنا وصلت من أمت و هو لسه مجاش ،سايبه واقف معها.


عايدة بقرف : يا حبيبتي الاتنين شبه بعض، فطبيعي يولفوا على بعض، سيبك منهم.


تنهدت لمياء بحزن و قالت: ازاي يا عايدة ،اسيب جوزي لوحدة زي دي.


قبل ما عايدة ترد وصل حسن و هو يبص على لمياء بعصبية 


اتكلم المشرف: كل ده تأخير يا حسن.


حسن: معلش يا ريس المواصلات.


ردت عايدة: الموصلات ،هو مش بيتك نفس بيت لمياء ،مش أنت عايش في بيتها من بعد الجواز


قالت عايدة كلامها و هي قصادة تجرح حسن بالكلام.


حسن بعصبية: ركزي في شغلك بدل ما اخصملك نص يوم


المشرف: لا و أنت الصادق أنت اللي مخصوم من مرتبك  يوم كامل علشان التأخير.


حسن: ليه كده بس يا ريس.


المشرف: أنت مش شايف نفسك شغلك مش عاجب الادراة و علشان تبقي عارف لول لمياء كنا طردنك برة المصنع.


حسن: طالما اليوم مخصوم يبقي سلام عليكم.


و مشي حسن قبل ما حد يرد.


بصت لمياء على عايدة و سألت: تفتكري رايح فين


عايدة بعصبية: يا اختي يروح في ستين داهية، اسمعي كلامي يا لمياء و اطلقي من الواطي ده، و احمدي ربنا أن مفيش بينكم عيال.


سكتت لمياء من غير رد، و هي زيها زي ستات كتير خائفة من فكرة الطلاق حتي لو الراجل راجل بالاسم بس.

  

كملت شغل و عقلها مش معها.

/////////////////

بعد يوم طويل ، رجعت. لمياء  البيت بتعب عايزة  ترمي نفسها على السرير، بصت على اوضة أمها كانت نائمة.


فتحت باب الاوضة و كانت الصدمة، جوزها بيخونها في بيتها و على سريها، مع ماجدة.


حطت أيدها على بوقها بصدمة و صرخت:


_ أنتوا بتعملوا ايه هنا، يا مصيبتي أنت تخوني في بيتي و على سريري يا زبالة منك ليها و أنا طفحانة الدم علشان أصرف علي البيت ده، اخس عليك رجل واطي ....


بلع  حسن ريقه بتوتر و قال:


_ أنتِ بتعملي ايه هنا؟


ابتسمت بسخرية و دموعها تنزل بقهر:


_ معلش جيت في الوقت غلط ، حقك عليا يا جوزي.


كل ده و ماجدة قاعدة بكل ببرود و لا فارق معها حاجة.


صرخت لمياء و هي تقول : أنتوا فاكرين أني أسكت ،أنا افرج عليكم الناس.


صوت ضحكة ماجدة  رن في الاوضة، و مدت ايدها خدت الروب لبسته و أتحركت ناحيتها و تبص لها نظرة جمدت الدم في عروقها ، و قالت بصوت مخيف:


_ بلاش تقفي قدمي ، و براحة على نفسك ،أنا خدت منك حاجة رخيصة، و  شوية  و ارمي حسن زي اللي قبله.


بلعت ريقها بتوتر و حاولت تتكلم بهدوء: أنا مش هاسكت


لكن اتفاجات حسن شدها جوة الاوضة و قفل الباب، و الاتنين كتفوا لمياء على الكرسي، و على بوقها لازقة


 و جابت ماجدة مقص و بقت تقص شعر لمياء و حسن يصور كل ده و هو فرحان و يضحك و كل ده لمياء تصرخ بصوت مكتوم


و ماجدة مكتفتش بكده مسكت الولعة علشان تسخن المقص و حطتها قدم لمياء و هي تضحك و لمياء تهز راسها بالرفض 


و للحديث بقية 

رايكم يا حلوين ♥️

#شُبٌاك_الهوى

#الفصل_الثاني 

#روايات_بقلم_منال_كريم

❤️❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

اللهم احفظ مصر واهلها من كل سوء 

اللهم انصر اخواننا في فلسطين و السودان و النصر للجميع البلاد و الإسلامية 

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

         الفصل الثالث من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات