رواية غرام المعلم الفصل الثلاثون 30 بقلم مايا النجار
ينهض موسى برعب شديد ويدخل الي الغرفة ويفتح الحمام يراها تقف و تمسك شئ صغير في يدها يذهب اليها ويقول.غرام مالك ايه اللي حصل
غرام بدموع و ذهول.موسي موسي أنا أنا حامل يا موسى حامل أنا هبقي أم هيكون معايا بيبي هنا في نونو صغنن ابني وابنك يا موسى انا هكون أم محدش هيقول عليا عاقر تاني
ينصدم موسى ولكن هذه الصدمه لم تكن من خبر حملها بل من تفكيرها ليقول.اهدي كده الأول انتي عايزه عيل علشان كلام الناس انتي واخده بالك بتقولي ايه
غرام بدموع شديده.سيبك من ده كله انا حامل مش مصدقه نفسي أنا حامل حامل يا موسى انا بحلم صح
يمسك منها موسى اختبار الحمل وينظر له يري شرطتين واحده واضحة بشده والثانيه لا ليقول بهدوء رغم الصراع الذي بداخله.حبيبي اهدي كده ممكن اختبار كاذب خلينا نروح للدكتورة ونتأكد الأول بلاش نعشم نفسنا وخلاص
غرام بغضب ودموع.بس يا موسى أنا مش هروح في حته انا خلاص حامل انت عاوز توديني علشان تقول مش حامل صح عاوز تاخد مني فرحتي انا حامل وخلاص
تقول كلامها وتذهب الي الخارج ينظر خلفها موسى ويضرب هذا الاختبار في الأرض بقوه وغضب يذهب الي الخارج يراها تنام على بطنها وتدفن وجهها في الوساده وتبكي بحرقه ليجلس بجانبها ويسحبها لحضنه ويقول.غرام انتي مش صغيره علشان تعملي الحركات دي
غرام ببكاء يقطع القلب.موسي والنبي قولي اني حامل قولها انا حامل صح والنبي قولي اني حامل
موسى ببرود مصتنع.غرام قولتك بلاش نعشم بعض طب تعالي نتأكد من الدكتوره يلا
غرام بصراخ.لا مش هروح عند دكاتره انت هتقول اني حامل وخلاص انا حامل ليه بتعمل فيا كده حرام عليك موسى انا حامل والله انت ليه مش مصدقني
موسى بهدوء.مصدقك يا حبيبي بس اهدي خلاص اهدي
غرام بدموع وبراءة.انا حامل صح حامل يا موسى قولي والنبي
يتنهد موسى بثقل شديد ويقول.بكره هنروح نكشف ونتأكد
غرام بدموع.لا وحياتي عندك ما نروح في حته انا حاسه اني حامل علشان كده جبت الاختبار ده وهو أكد اني حامل يبقي ليه نروح نكشف خلاص احنا هيكون معانا بيبي ابننا بتاعنا لوحدنا
يضمها موسى بقوه و لا يعرف ماذا يفعل يخاف ان تتعلق غرام وبعد ذلك يطلع الاختبار خطأ سوف تتأثر بشده ترفع غرام رأسها وهي لا تريد الآن سوي ان تسمع من موسي بأنها بالفعل حامل لتقول بدموع.موسي انت مصدق اني حامل صح قولي انك مصدقني واني حامل والنبي
موسى ببرود مصطن
ع.لا يا غرام مش مصدق ولا هصدق غير لما نروح عند الدكتوره و بطلي عياط و بطلي الكلام في الموضوع ده لحد ما نتأكد بكره متحطيش نفسك في حاجه ممكن تطلع وهم
تبعد عنه غرام بغضب شديد وتقول.انت ليه أناني انا مش طا
لبه منك غير انك تقولي اني حامل يبقي تقول و خلاص ملكش دعوه بحاجه تاني قولي اني حامل والنبي اسمعها منك حرام عليك قلبي وجعني اوي قولي اني حامل يا موسى قولي ان بعد تعب السنين دي كلها هيكون ليا طفل انا هكون ماما في بيبي انا هكون امه هينام في حضني هيكون معايا هنكبر سوا بيبي ليا انا بتاعي ابني انا حامل يا موسى صح حامل
يغلق موسى عيونه بغضب شديد ويقول وهو يجز علي اسنانه.بطلي تقولي حامل و اهدي والله العظيم ربنا هيكرمنا لو مش دلوقتي يبقي بعدين
غرام بدموع.لا هو خلاص كرمنا بقي لينا بيبي يبقي خلاص انت مش مصدقني ليه
يجلس موسى علي السرير وهو لا يعرف كيف يتعامل معها تنظر اليه غرام ببكاء وتجلس علي الارض امامه وتمسك يده وتقول بدموع.موسي والنبي انت مش عارف كلمتك هتفرق معايا ازاي قولي اني حامل والا والله العظيم هموت نفسي
ينظر اليها موسى بغضب شديد ويقول وهو يضربها بخفه علي فمها.تعرفي لو مبطلتيش قله دب انا هعمل فيكي ايه واعملي حسابك بكره الصبح هنروح نكشف بس كده مات الكلام
تنهض غرام بسرعه و تقول بغضب ودموع.لا مش هروح في حته وطالما انت مش بتسمع الكلام يبقي متلومش غير نفسك
لا يهتم موسى بكلامها الغير مرتب من الأساس ولا يأخذ باله من تلك المجنونه التي مسكت سكين كانت توجد بجانبها وتضعها علي يدها بغضب وعدم وعي لما تفعله ينظر اليها موسى بذهول انها وصلت الي تلك النقطه ولهذا استوعب ما تفعله غرام التي قالت بغضب ودموعها تنزل علي وجهها بدون توقف.مش انت مش هتعمل اللي انا عاوزاه وكمان عاوز توديني عند الدكتوره انا هريحك مني خلاص هموت نفسي يا موسى علشان ترتاح
يستوعب موسى الحديث الذي يخرج من فمها بدون وعي يدخل علي قلبه مثل السكين ليقول بحذر و هدوء مصطنع.غرامي حبيبي شيلي السكينه دي احنا كنا بنتكلم بطلي عبط وشيل البتاعه دي
غرام بدموع شديده.لا مش هشيل ولا هتكلم معاك تاني النهارده لما شوفتك انت و الكلبه نسرين صدقتك و مقولتش حتي كانت بتعمل ايه هنا وصدقتك وقولت انك مستحيل تسبني ولا تخوني ليه انت مش مصدقني انا بقولك حامل
موسى بحزن و خوف عليها.والله خايف عليكي مش عاوز اعلقك بحاجة وبعد كده يطلع كدب متوجعيش قلبي عليكي يا غرام سيبي السكنيه هتتعوري يا حبيبي
غرام بدموع وانهيار شديد.طب حتي لو مش حامل سبني اتعشم شويه خليني أفرح الحبه دول يا موسى
موسى هو يحاول ان يسير نحوها بهدوء.طب يا عمر موسى وقلبه شيلي دي ونتكلم انا معاكي اهو يلا نتكلم بالعقل
غرام بدموع وصوت عالي.لا والله العظيم ما هسيبها غير لما تقول اني حامل واني هكون أم مليش دعوه
موسى بصوت عالي.طالما واثقه اوي انك حامل عاوزه تسمعيها مني ليه خلاص مش انتي بتقولي انك حامل يبقي مش لازم انا اقول
غرام بدموع شديده.لا انت كل حاجه بتقولها بتكون صح و لو قولت اني حامل هيكون صح يبقي قول و خلاص انت مستخسر فيا كلمتين انت مش بتحبني
موسى بغضب.طب سيبي السكينه وانا هقول كل اللي انتي عايزاه بس سيبيها يلا يا قلبي
غرام بدموع وغضب.موسي انا هعد لحد ثلاثة و لو مقولتش اني حامل هموت نفسي اقسم بالله
تقول كلامها وتبدأ ان تعد ينظر اليها موسى ويقول بخوف شديد.خلاص يا غرام بطلي هبل
تهز غرام برأسها وهي تكمل العد يخاف عليها موسى بشده يترعب ان تفعل ذلك ليقول بغضب وصوت عالي.غرام انتي حامل خلاص سيبي السكينه دي
تومئ غرام وترمي السكينه والإبتسامة ترتسم علي وجهها وقبل أن تقول شئ كان موسى يمسكها من شعرها بقوه كبيره ويرميها علي السرير ويقول وهو يمسكها من فكيها.انا يا بت ال$$$$ تعملي فيا انا كده من يوم ما اتجوزتك ما مدتش ايدي عليكي بس وحياة امك النهارده لعلم علي جسمك
يقول كلامه و يضربها بخفه علي وجهها ولكن تتوجع غرام لتقول بخوف.لا خلاص انا اسفه ابعد عني انت عاوز تموت ابني
موسى بغضب عارم.هطلع ميتينك انتي وابنك و لو طلعتي حامل صح يا غرام هسقطك ومش هخليكي تحملي طول عمرك يا بت الكلب عاوزه تموتي
نفسك فاكره ان حياتك دي ليكي لوحدك انا ليا فيكي اكتر ما انتي ليكي في نفسك
غرام بدموع وخوف.اسفه بلاش تعمل كده ولا تضربني انا خايفه يا موسى بليز ابعد وحيات ربنا خلاص مش هعمل كده تاني بس خلاص انا خايفه
تقول كلامها وتبكي بخوف شديد و مثل كل مره يرق قلب المعلم علي غرامه لا يتحمل دموعها التي تنزل علي وجهها وكأنها تنزل علي قلبه مثل النار يضمها الي حضنه بقوه وهو لا يستوعب ما كانت تريد ان تفعله يضمها بقوه كبيره ويذهب يتسطح علي السرير بشكل جيد ويمسح علي شعرها بحنان وهي تبكي فقط يقبل رأسها ولا يوجد لديه طاقه ليقول لها شئ وهذه المره أتعبته كثيراً و فعلت شيئا لم يتوقع ان تفعله ترفع غرام رأسها له وتقول ببراءة ونعاس شديد.انت هتكون بابي ليا و لبيبي تاني في نونو في بطني ليا وليك بس
يقبل موسى وجهها ولا يتحدث و لو في يده كان يمسح هذا اليوم من ذاكرة غرامه ومن ذاكرته هو الآخر تنام غرام بتعب شديد وتترك موسى في دوامه لا تعلم غرام أنها بهذا الشكل لا تسعد موسى بل تجعله أكثر حزن
(أكتر مشهد تقيل علي قلبي أوي أول مشهد أعيط فيه بجد ربنا يرزق كل مشتاق يارب)
علي الجانب الاخر كان يسير وهي بجانبه زوجته وحبيبته وحلم عمره يدخل المنزل وكانوا أهله أمامه منهم من ينظر بسعاده ومنهم من ينظر بحقد تنظر مسك لهم وهي تشعر بالوحده تشعر بأنها في مكان ليس مكانها تخاف بشده ولا ترتاح ينظر إليها عدنان ويستشعر خوفها الشديد ليضع يده علي خصرها وينظر إليها بنظره جعلتها تطمئن قليلا تقول زوجة اخيه لعدنان بغل تخفيه أسفل ابتسامتها.الف مليون مبروك يا عروسه اوعي بقي تقلبي عدنان علينا
تقول كلامها وتضحك وكأنها تمزح تنظر اليها مسك ولا تطمئن لها ابدا وتنظر إلى عدنان الذي كان ينظر الي زوجة اخيه بغضب لتقول والدته بعد ما رأت نظرته.مريم بتهزر يا عيال يلا روحوا ارتاحوا
ينظر اليها ولا يتحدث ليحمل مسك ويصعد بها الي الاعلي يدخل بها الشقه وهو يحملها ويقول بعشق.منوره بيتك يا قلب عدنان
مسك بخجل.شكرا
عدنان بغيظ.شكرا هو ده اللي ربنا قدرك عليه روحي يا بت الحلال غيري الفستان ده
مسك بتوتر وخجل.ليه انا عاوزه افضل بيه شويه
عدنان بهدوء.يلا يا مسك يلا يا قلبي غيري لحد ما انا كمان اغير علشان ناكل
اومأت له مسك وهي مرعوبة بشده تذهب الي الغرفه وتبدل ملابسها تخرج الي الخارج تراه يجلس علي السفره بعد ما نزع ملابسه و ظل ببنطال فقط وعاري الصدر تنزل عيونها من عليه بسرعه وخجل شديد وتذهب تجلس علي الكرسي الذي بجانبه ليقول عدنان وهو يضع الطعام في فمها.يلا يا حبيبي كلي تلاقيكي مكلتيش من الصبح
تبتسم مسك علي حنيته عليها وتبدأ تأكل من يده وهو يطعمها بحب شديد ويريد ان ينزع الخوف من قلبها و تسلم له بدون خوف وبعد ما انتهوا من الطعام ذهبوا لكي يغسلوا أسنانهم ينظر اليها عدنان ويحملها بهدوء شديد تتعلق مسك في رقبته وجسدها أصبح قطعة ثلج من الخوف ليضعها عدنان علي السرير وينام بجانبها ويقول وهو يقبل شفتيها.متخافيش يا عمري انا مش هأذيكي و لو حسيتي بوجع قولي وانا هبعد
يقول كلامه ويقبلها بقوه وهو يريد ان يجعلها تنسي خوفها منه يضع يده علي جسدها و تسير يده عليها بشكل عشوائي وهي أصبحت في عالم آخر لا تشعر بشيء سوي يده التي تعرف كل النقاط التي تجعلها مغيبه تماما ينزع ملابسها بالكامل ويعطي نظره الي جسدها وهو يقبلها ولا يريد ان يبتعد عن شفتيها لكي لا تفيق مما هي فيه يمسك رأسها ويقبلها بقوه ويمسك شفتيها بين أسنانه ويمصهم بتلذذ شديد ويتركهم ويعود لهم مره ثانيه يفعل ذلك عدة مرات وهي لا تشعر بشئ ينهض عدنان من جانبها و يهبط فوقها يشبك يده في يدها ويمسكهم بقوه كبيره يبعد قدميها عن بعض ويدخل هو بينهم وهي عاريه تماماً بين يديه ينزل عدنان علي رقبتها ويترك اثاره عليها و علي كامل جسدها لا يوجد سوي صوت شفتيه التي تأكلها مثل ما ياكل قطعه شوكليت و راحتها مع راحته مع الجو الهادئ يصنع رغبه تسير في جسدهم هما الاثنين ينظر عدنان إليها وهو يقبل جسدها وهي ترفع رأسها الي الأعلي تتأوه باستمتاع جديد عليها يشعر أن هذا الوقت المناسب لكي يمتلكها فيه يذهب إلى شفتيها وهو ينزع البنطال ويهبط عليها تصرخ مسك بين شفتيه ولكن لا يتحرك عدنان وكان حريص ان لا يأذيها وأخيرا وبعد تعب و وجع تلقي مسك السعاده بين يد عدنان الذي سوف يحافظ عليها من نفسه ليصبح عدنان لمسك الحلم اللي عمرها ما توقعت تعيشه والملجأ اللي بتجري له حتى وهي بتتألم آخر أمان تتمناه في دنيا مليانة وجع وآخر نفس يفضل معها ليومها الأخير كأن عمرها كله انكتب في حضنه كان يحملها وهو يأكل شفتيها بقوه ووقاحة تحاول هي ان تبتعد عنه ولكن لا تستطيع.
كان هو في عالم آخر يسير بها الي شقتهم وشفتيه لا تتركها وهو يقبلها بقوه شديده يدخل الشقه ويغلق الباب بقوه ويبتعد عنها لكي تأخذ نفسها ليقول بغيظ.ابو ده نفس مش قادره تصبري خمس دقائق من غير نفس
هايا بخجل.انت منحرف علي فكره
مروان بوقاحه.تؤ انا لسه معملتش حاجه علشان تقولي منحرف
هايا بخجل و خوف.ابعد كده نزلني خليني اغير الفستان ده خنقني
مروان.استني انا هقلعهولك
يقول كلامه وينزلها علي الارض لتقول هايا وهي تحاول ان تبنعد عنه.لا وحياة امك ابعد انا هغيره لوحدي
مروان بصوت عالي.نعم يا روح أمك هو انا لسه هستني لحد ما تدخلي الحمام وتغيري وبعد كده تجيلي تؤ مفيش منه ده انا هتصرف
يقول كلامه و يشق الفستان بقوه تصراخ هايا بخوف وتقول بدموع.يا مامااااا ابعد عننننني
تقول كلامها وكانت سوف تركض ولكن يمسكها مروان بقوه ويقول بغضب.ابعد عنك اللي هو ازاي مش فاهم
هايا بدموع.مروان بليز بلاش النهارده خليني انزل عند خالتو صفاء انا عاوزه خالتو لو سمحت ابعد انا مش عاوزه دلوقتي
يضمها مروان لحضنه ويقول بهدوء.هششش اهدي يا هايا خلاص مش هنعمل حاجه النهارده بس بطلي عياط
تهز هايا رأسها ببراءة وتمسح دموعها وتقول.طب يلا خليني انزل بقي
مروان باستغراب.تنزلي فين
هايا بدموع.انت مش قولت هتنزلني
مروان بغيظ.بت مفيش نزول في حته انتي عايزه فضيحتي تكون علي كل لسان يلا علي جوه غير ي الفستان ده
هايا بخوف و براءة.ليه
مروان بصوت عالي.هو ايه اللي ليه هتفضلي بالفستان المقطوع يا هايا يلا يا حبيبي يلا
تنظر اليه هايا بخوف وهي لا تطمئن له ابدا ولكن ماذا تفعل لتذهب الي الحمام لكي تبدل ملابسها ينظر خلفها مروان بخبث وقح ويتنظر قليلا في الخارج ويذهب إلى الحمام و يفتحه بسرعه وعنف تصرخ هايا بفزع وتنظر اليه ليقول مروان.بسسس خلينا حلوين مع بعض انا مش هوجعك بس انتي سلمي
هايا بدموع.لا ابعد انت ازاي تدخل عليا كده مش متربي
يسحبها مروان له بقوه وهي عاريه تماما ليقول.فعلا مش متربي وحياة الكلام ده ما هتصعبي عليا
تهز هايا راسها بخوف شديد وتقول.مامااااا ابعد يا مروان انت كنت حلو ليه بقيت وحش كده انا قولت مش عاوزه مش غصب هو
مروان.انتي مش فاهمه اهمية الموضوع ده
هايا بدموع شديده.مش عاوزه افهم انت بتخوفني علي كده انا غلطانه علشان وافقت عليك وعلشان حبيتك ياريت كنت موت ولا اتجوزتك خلاص طلقني انت قاسي وانا مش عاوزاك
مروان بهدوء.حاضر يا صاروخي هعمل كل اللي انتي تؤمري بيه بس مش دلوقتي بكره الصبح
هايا بدموع وخوف.لا لو سمحت دلوقتي خلي خالتو صفاء تيجي تاخدني هي كان عندها حقك انت مش حلو
مروان بغيظ.ايه العمه اللي مش بتحب تقول كلمه حلوه في حق ابن اخوها دي ملكيش دعوه بيها يا حبيبي ست مش بتحب الخير ليا
هايا بزعل.متقولش كده علي خالتو صفاء انت اللي قاسي
مروان بعشق.انا قاسي يا هايا ده انا ماسك نفسي عنك بالعافيه لولا خايف عليكي كنت فرمتك تحتي
تضع هايا رأسها علي كتفه وتقول بنعاس.عاوزه انام
يبعد مروان رأسها عن كتفه ويقول وهو يمسح على شعرها.سيبيلي نفسك نص ساعه بالظبط و بعد كده هسيبك تنامي
هايا بدموع.لا انا عارفه عاوز تعمل ايه
مروان بهدوء.طالما عارفه يبقي تهدي كده الموضوع مش مستاهل
هايا بدموع شديده.لا انتي هتوجعني
مروان بحنان.بعيد الشر عنك يا نور عيني مفيش وجع بس انتي اسمعي الكلام يلا
تهز هايا برأسها وهي تخاف منه بشده ليقول مروان بغضب.هايا مش عاوز اتصرف تصرف تاني مش هيعجبك
هايا ببكاء يقطع القلب.يا ماممممي سيبني انا عاوزه امشي و سقعانه اوي
ينظر مروان الي جسدها العاري وينفخ بحراره بشده يحملها وهي تصرخ بخوف ان يفعل بها شئ غصب ويضعها مروان علي السرير ويقول بحنان.بس يا هايا صوتك هيقول عليا بجلدك يا حبيبتي خلاص مش هعمل حاجه
هايا بخوف.احلف
مروان بهدوء.وحياة خالي
هايا بطفوله.مين خالك
مروان بحزن مصطنع.خالي عبدالله الله يرحمه كان اغلي حد عندي في الدنيا مات و سابني لوحدي
تحزن عليه هايا بشده وتصدق كلامه لتقول بحزن شديد.معلش يا حبيبي متزعلش ربنا يرحمه
مروان بوقاحه وهو ينظر الي شفتيها.يارب يا قلب حبيبك و عمره كله
يقول كلامه ويهبط علي شفتيها يقبلها بقوه وهو يمسك يدها التي تضربه بقوه يسحبها الي صدره لكي يتحكم بها أكثر وهي لا تستطيع ان تبعده عنها لتستسلم له ليقبلها مروان بقوه كبيره وهو يمسك شفتيها بين يديه و يضغط عليهم بقوه وهو يمصهم بتلذذ وعنف شديد ينزع ملابسه وهو فوقها ولا يترك شفتيها ويده تعرف مكانها في جسدها تصرخ هايا برغبه وهي تشعر بيده التي لا ترحمها تهز برأسها برغبه شديده يقبل مروان كل انش في جسدها ويتلذذ به بشده يبتعد عنها وينظر إليها وبسرعه قبل ما تقول شئ كان يهبط عليها بقوه تصرخ هايا صرخه قويه ليكتم صوتها بشفتيه وهو لا يريد صوتها يخرج حتي لا يسمعها أحد لتصبح هايا علي اسم مروان الي اخر نفس فيها
كان يتسطح علي السرير وهو يغلق عيونه وكأنه نايم يفكر في غرام و المعلم الذين يظهر عليهم السعاده و حياته هو التي تدمرت لا يفكر كيف يساعد نفسه او يذهب الي الطريق الصح بل يفكر كيف ينزع عنهم هذه السعاده كيف يجعلهم يتفرقون لا يعرف ماذا يفعل يريد ان يفرقهم يغل انهم يعيشون حياتهم بدون مشكله ينهض لا يري زوجته بجانبه يستغرب أنها كانت تنام بجانبه منذ قليل ينهض ويذهب إلى الخارج يسمعها تتحدث مع أحد بهمس شديد وتقول له.خلاص هو نايم وانا نازله اهو
يبتعد جاسم لكي لا تراه وهو يستغرب بشده وهو يسمعها تقول ذلك الي شخص في الهاتف ويسمع صوت الباب ينغلق ليذهب خلفها بهدوء شديد لكي لا تراه ينزل الي الاسفل يراها تركب سياره ليوقف هو الاخر سياره ويركب و يقول الي السائق ان يذهب خلف تلك السياره التي بها دلال وبعد قليل تقف سيارة دلال امام شقه وتنزل وتذهب الي داخلها ينزل جاسم من السياره و الشك تحكم فيه ينظر حوله ويذهب الي الشقه التي دخلت بها دلال يقف امام الشقه وهو متردد هل يدخل ام يذهب الي المنزل لا يعرف ماذا يفعل ولكن يتشجع و يدق علي الباب ليفتح له شاب في العشرين من عمره ينصدم جاسم بشده بعد ما رأي دلال بملابسها الداخليه تجلس أمامه يدفش جاسم الشاب ويقول.انتي انتي بتعملي ايه هنا
تتوتر دلال بشده ولا تعرف ماذا تقول ليقول الشاب بوقاحه.جايه تاخد اللي انت مش بتقدر تدوهولها يا دكر
جاسم بغضب.انتي بتخونيني يا دلال بعد اللي عملته علشانك بتخونيني
دلال بتوتر شديد.اسمعني يا جاسم بس انا هفهمك
الشاب بوقاحه و برود شديد.تفهميه ايه يا دلال يا قلبي خلاص هو فاهم كل حاجه ويبقي يوريني هيعمل ايه النص راجل ده
ينظر جاسم الي الشاب وينظر حوله بغضب شديد يريد شئ يضربه به يري سكينه صغيره ليذهب له بسرعه شديده ولكن قبل ما يضرب السكينه في بطن الشاب كان هو سحب "مطوه" من جانبه و ضربها في بطن جاسم كذا مره يفتح جاسم عيونه بصدمه شديده ووو
لو طلع اختبار الحمل غلط هل غرام هتقدر تواجه الحقيقة ولا هتنهار
هل غرام فعلًا حامل ولا الاختبار ممكن يكون كذب
هل طعنة المطوة هتكون النهاية الحقيقية لجاسم ام ماذا سوف يحدث
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 👑⍣⃟꧁
