رواية غرام المعلم الفصل الواحد والثلاثون 31 والاخير بقلم مايا النجار
يقع جاسم علي الأرض وهو يلفظ أنفاسه الأخيرة يخرج منه نفس ولا يدخل مره ثانيه يموت جاسم يموت وهو مثقل بالخطايا يحمل على عاتقه ذنوب كثيرة لا تُحصى عاش عمره في طريق الظلم والقسوة فلم يعرف للرحمة معنى ولا للعدل سبيلًا وحين جاءه الموت رحل وحيدًا تحاصره صرخات من ظلمهم وتتبعه خطاياه لتكون رفيقته إلى القبر تنظر له دلال و الشاب الذي بجانبها ويسمعون صوت صراخ عالي ينظروا الي مصدر الصوت يرون أشخاص كثيرون يأتون علي الصوت ودقوا علي الشرطه و الإسعاف لكي تأخذ جثمان جاسم و يخبرون أهله لكي يعلموا عن وفاة ابنهم
يأتي الصباح ولا أحد يعلم شئ عن جاسم ولا أحد يشعر بغيابه من الأساس كان ينظر إليها وعيونه لم تغفل يشعر بثقل كبير علي صدره جعله لا يستطيع أن يغلق عيونه ينظر اليها فقط وهو يفكر إذا لم تكن حامل ماذا ستفعل ستكون حزينه وبشده هي تريد طفل فقط لا تفكر في شئ آخر يقبل شفتيها بقوه وهو لا يتمني سوي ان لا ينكسر خاطرها وتكن بالفعل حامل تفتح غرام عيونها وهي تشعر بشفتيه تأكل شفتيها ينظر إليها موسى يراها تفيق ليتعمق أكثر و يخرج كل الغضب الذي بداخله في هذه القبله تتوجع غرام بشده ولا تعرف سبب هذا العنف تضرب علي صدره بقوه لكي يتركها وهي تتألم ولكن كان موسى يمسك شفتيها بين أسنانه بقوه و بعنف شديد يضغط عليهم تبكي غرام من الوجع الشديد ليشعر بها موسى يتركها ببرود ويقول.قومي البسي
تنظر إليه غرام وتمسح علي شفتيها بألم وخوف ان يكون يريد ان يذهب بها الي الطبيبه لتقول.أنا عاوزه انام
موسى ببرود.لما نرجع نبقي ننام دلوقتي اسمعي الكلام
تهز غرام برأسها وتقول بدموع.لا مش هروح في حته
ينهض موسى من علي السرير ويقول بجمود.مش بمزاجك يا غرام تقومي دلوقتي تعملي اللي قولت عليه علشان ورحمة أبويا أنا جبت أخري منك ومن الدنيا كلها
يقول موسى كلامه ويذهب إلى الحمام تنظر خلفه غرام وتبكي بحرقه وهي لا تعرف ماذا حدث له تشعر أنه يخطئ أنه يريد ان يجعلها تذهب الي الطبيب تبكي بوجع و خوف يخرج موسى بعد فتره يراها مثل ما تركها وتبكي ليغضب منها أكثر ويذهب إليها ويحملها بغضب ويدخل بها الي الحمام ويجعلها تتحمم تحت صراخها العالي ولكن لا يفرق معه شئ يخرج بعد فتره وهو يحملها تقول غرام بتعب ودموع.موسي أنا تعبانه اوي
موسى بهدوء.دلوقتي هنروح عند الدكتورة و نشوف التعب ده من فين
غرام بدموع.بس أنا مش عاوزه أروح انت بتعمل فيا كده ليه انا تعبانه أوي وانت مش حاسس بيا
موسى ببرود وهو يضعها علي السرير.اخرسي خالص
يقول كلامه ويذهب إلى "الدولاب" ويأخذ له ملابس و لها أيضا يرتدي ملابسه ويذهب إليها وهي لا تمل من البكاء تبكي و بقوه يجعلها ترتدي ملابسها ويقول ببرود.هتفطري ولا نمشي
غرام بغضب.مش عاوزه
موسى بنفس البرود.أحسن برضو لما نيجي تبقي تاكلي براحتك
غرام بصوت عالي.مش عاوزه أروح معاك في حته
يقترب موسى منها ببرود ويحملها بسرعه كبيره تصرخ غرام ويذهب بها موسى الي الخارج لتقول غرام بعد ما أيقنت أنه لن يتركها.موسي خلاص والنبي طب عيب خليني أنزل والنبي أنا مكسوفه لو حد شافنا هيقول ايه نزلني وحياتي
ينزلها موسى ويمسك يدها وينزل علي الدرج تنظر غرام الي شقة صفاء تراها هي و طيف التي أخبرت مدحت أن يظل مع صفاء فتره وهو وافق وكانت معها ليلي و بسمه التي تبكي الي صفاء وقالت لها أنها لا تعرف كيف فعلت ذلك و ندمت حقا لتسامحها صفاء وتقول لها أنها سوف تحاول مع موسى وتجعله يسامحها لتقول غرام بصوت عالي.عمتو
تنظر إليها صفاء بفزع لتكمل غرام حديثها وهي تقول بفرحه شديده.أنا حامل
يضغط موسى علي يدها بغضب شديد لأنها قالت ذلك بدون ان يتأكد تطلق صفاء زغروطه بفرحه شديده والجميع يبارك الي غرام حتي بسمه التي ضمتها لأول مره بسعاده فهي سوف تصبح جده وتسعد غرام بشده وتضم بسمة تبتعد عنها وتنظر إلى موسى الذي كان يقف ببرود ويقول.طب يا جماعه احنا لسه ما تأكدناش فبلاش أفوره وحياة ابوكم
يقول كلامه ويمسك يد غرام بقوه ويذهب بها الي الخارج وهو يقول بغضب وهمس.يوم اللي جابتك أسود علي دماغك
غرام باستغراب مصطنع.ليه أنا معملتش حاجه
ينظر إليها موسى وهو يفتح لها باب السيارة.بقيتي بتستعبطي عليا يا غرام لسانك ده هريحك منه قريب اوي
تدخل غرام السياره وهي تفكر فيما سيحدث يغلق موسى الباب ويذهب الي مقعد السيارة ويقود بسرعة تنظر اليه غرام وتقول.موسي بالراحه انا خايفة
ينظر اليها موسى بطرف عينه ويقول.الف سلامه عليكي يا حبيبتي
غرام بدموع.موسي بلاش طريقتك دي والنبي
موسى ببرود شديد.ومالها طريقتي يا غرام هانم
غرام وهي تمسح دموعها.مش حلوه المفروض تكون مبسوط علشان أنا حامل بس لا انت بتعاملني معامله وحشه أوي انا مش متعوده عليك كده ارجع موسى حبيبي تاني
موسى بجمود.حبيبك فعلا حبيبك اللي انتي قاعده معاه علشان تخلفي بس صح كل همك الخلفه
غرام بدموع.لا والله انت ازاي تقول كده انا عاوزه اكون حامل علشان يكون لينا بيبي انت تكون اب انا بموت وانا حاسه اني السبب فإنك مش عارف تجيب عيل وانا السبب انت اكتر حد بيحس بيا ليه دلوقتي مش حاسس انا تعبانه وانت مش مهتم غير انك تطلعني مش حامل
موسى بغضب.انتي عبيطه يا غرام هو انا أكره ان يجيلنا عيل بس مش بطريقتك العيل مش هيوقف حياتنا مع بعض ولا هيمشيها انا لما اختارتك و اتجوزتك استكفيت بيكي من الدنيا بقيت ولا عاوز عيل ولا اي حاجه من الدنيا غيرك بس الظاهر كده اني غلط في قراري ده
غرام بصدمه و دموع.موسي انت ندمان علشان اتجوزتني
ينظر اليها موسى ويوقف السياره امام المستشفى ويقول وهو ينزل.انزلي يا غرام انتي الكلام معاكي يجيب الشلل
تنظر خلفه غرام وتنزل وتسير بجانبه ينتظرون دورهم في الكشف التوتر يسيطر علي غرام بشده وتمسك ذراع موسى وتقول بدموع وخوف.لالا انا خايفه خلينا نمشي والنبي
موسى بهدوء.غرام مش هنتحرك من هنا غير لما نعرف انتي حامل ولا لا يلا ادخلي
غرام بتعب و دموع.لا وحياتي يا موسى انا دايخه خلينا نروح أنا عاوزه أمشي والنبي خلاص مش عاوزه أكشف ولا عاوزه حاجه الريحة هنا مخليه قلبي يوجعني والنبي مشيني
يمسك موسى يدها ويقول بهدوء وحنان شديد.حبيبي مفيش حاجه تعالي نكشف و نشوف التعب ده من ايه
تبكي غرام بقوه وهي متعبه بشده يضمها موسى الي حضنه وهو يدخل بها عند الطبيبه التي نظرت اليهم باستغراب وتقول.خير بس ليه الدموع دي كلها
لا ترد غرام ليقول موسى بهدوء.هي خايفه شويه
الطبيبه بهدوء.مفيش حاجه تخافي منها يا حبيبتي تعالوا ارتاحوا
يجعل موسى غرام تجلس علي الكرسي وهو بجانبها لتقول الطبيبه.ها بقي الجميل بيشتكي من ايه
تنظر غرام الي موسى وهي لا تعرف ماذا تفعل لتقول بتوتر.مش بشتكي من حاجه انا عاوزه أروح
ينظر اليها موسى بغضب وينظر الي الطبيبه ويقول ببرود.في شك انها حامل عملت اختبار الحمل وطلع شرطين واحده واضحة و التانيه مش أوي
تنهض الطبيبه وتقول.طب تعالي علي السرير علشان نكشف نشوف في حامل ولا اختبار كذب
تنفي غرام برأسها الي موسى بدموع ليمسكها موسى بقوه ويذهب بها الي السرير ويجعلها تتسطح عليه وهي تبكي بخوف ليمسح موسى علي رأسها بهدوء لكي تهدأ وتبدأ الطبيبه في الكشف عليها وبعد ما انتهت تقول بجديه.فعلا حامل في آخر الشهر الأول بس أنا شايفة في كسين فممكن تكون حامل في توأم علي آخر الشهر التالت هيظهر المهم دلوقتي إنها تمشي علي العلاج و الفيتامينات علشان انتي ناقصك كالسيوم و حديد
تبتسم غرام بسعاده وهي تسمع حديثها وتنظر الي موسى الذي يبتسم ابتسامه بسيطه تغضب منه وتقول بعد ما ذهبت الطبيبه الي المكتب.اهو طلعت حامل بعد كده تصدقني
موسى ببرود.عمر ما حملك يغفر اللي عملتيه امبارح يا غرام
يقول كلامه ويذهب إلى مكتب الطبيبه التي كانت تكتب لغرام بعض الأدوية وتمد الي موسى الورقه وتقول.في حقنه تثبيت لازم تاخدها علشان الحمل يثبت والأكل و العلاج في الموعد مبروك
أومأ لها موسى بهدوء و أمسك يد غرام وذهب إلى الخارج تنظر اليه غرام وتقول.موسي انت زعلان مني
موسى ببرود.ايوه و اخرسي
تدخل غرام السياره وهي تنظر إليه بحزن ويذهب موسى لكي يركب هو الآخر تمسك غرام يده وتقول بدموع.اسفه مش هعمل كده تاني والله آخر مره سماح المره دي بس
يغلق موسى عيونه بضعف أمام دموعها ليمسح علي وجهها ويقول بحنان.خلاص يا غرام المهم انك بخير و خلي بالك من نفسك بقي
تبتسم غرام بسعاده وتقول وهي تقبل وجهه.بحبك يا أحلي بابي في الدنيا
يبتسم موسي عليها ويدق الهاتف يمسكه يري جلال يفتح عليه و يسمعه يقول بدون مقدمات.موسي جاسم مات
بعد مرور سبعة أشهر من وفاة جاسم وإصابة والدته بالشلل بعد ما علمت بوفاته طلبت سعاد السماح من غرام و سامحتها و موسى أيضا تصالح هو ووالدته التي أصبحت تحب غرام و تعتبرها مثل ابنتها حياة الجميع تسير بسعاده جلال الذي يعامل ليلي مثل ما يعامل بناته وبعد ما علم بحملها أصبح لا يريد ان تتحرك عدنان الذي أخذ مسك وترك الشقه التي كان بها لان زوجة اخيه كانت تصنع المشاكل مع مسك وهو لا يريد ان يضغط علي مسك لهذا أخذها بعيدا عن اي ضغط وهي الان تحمل في بطنها طفلهم مدحت الذي اعترف لنفسه ولطيف أخيراً بأنه يعشقها لم يكن يحبها فقط أنجبت طفلها وحياتهم رائعه بشده مروان الذي يغار علي هايا بشكل غريب لا يجعلها تخرج بدونه أصبح يدمنها حرفيا لم تحمل ولم تنجب طفلا لأن مروان يريد أن يتمتع بحياته معها بدون أطفال المعلم و غرامه التي أصبحت في الشهر الثامن من حملها والايام تمر عليها بصعوبه الحمل متعب عليها بشده هي الان تحمل في طفلين والاثنين صبيّان تشعر غرام بأن هذا هو العوض الجميل بعد الصبر الذي صبرته رزقها الله بطفلين من موسى الذي يعاملها بحب وحنان شديد يجعلها ملكه متوجه علي عرش قلبه
يفتح عيونه وينظر اليها وهي تنام في حضنه يقبل شفتيها بقوه ويجعلها تفيق لتقول بغيظ.مروان حرام عليك يا شيخ سيبني ربنا ياخدني علشان ترتاح
يضربها مروان علي ضهرها بقوه ويقول بغضب.هايا خدي بالك من كلامك علشان ممدش ايدي عليكي
تتوجع هايا بشده لتبتعد عنه وتنام علي الجانب الآخر ينظر اليها مروان ويضع يده علي جسدها العاري بوقاحه تشهق هايا بخفه وهي تشعر بيده تعرف الي أين تذهب لتقول بصوت ضعيف.ابعد يا منحرف
مروان بوقاحه وهمس.عمر المنحرف وحياته كلها بحبك يا ام يزن
تفتح هايا عيونها بحزن وتقول.كل شويه تقول ام يزن كانك بتذلني انك مش عاوز مني عيال
مروان باستغراب من حديثها.مش عاوز منك عيال مين الأهبل اللي قالك كده هايا بدموع شديده.مسك قالت ليا طالما مش عاوز منك عيال يبقي بيتسلي
مروان بغيظ شديد.ااه يا مسك الكلب طب لما اشوفك
وينظر إلى هايا ويقول وهو يمسح دموعها.متقوليش كده يا صاروخي انا عاوز منك بدل العيل عشره بس مش دلوقتي خلينا نتمتع ببعض شويه
هايا بدموع.لا كفايه انا كمان عاوزه بيبي العب بيه اشمعني كلهم هيكون معاهم بيبي وانا لا
مروان بهدوء.خلاص يا هايا لو عاوزه تبطلي منع الحمل تمام خلينا نجيب طفل زي ما انتي عايزه كده مرضيه
تفرح هايا بشده وتقبل وجهه بسعاده وتقول.شكرا اوي يا مروان انا بحبك بحبك اوي ربنا يخليك ليا انا كان نفسي في بيبي اوي
يمسك مروان رأسها قبل أن تبتعد ويقول بوقاحه.ايه البوسه دي الله يفضحك انتي مش بتتعلمي يا بت انا ببوسك أكتر ما بنتكلم تقومي تبوسيني البوسه دي لا انتي لازمك تعليم عالي
يقول كلامه ويهبط علي شفتيها يأكلهم بقوه كبيره وهو يبعد شفتيها عن بعض ويدخل لسانه لكي يستطيع أن يتذوق رحيق فمها بتلذذ وعنف شديد تتأوه هايا معه ليبتعد عنها مروان ويهبط فوقها بنفاذ صبر يهبط عليها بقوه كبيره
في الاسفل كانوا يجلسون جميع النساء ماعدا ليلي التي كانت في الاعلي مع سعاد لكي تطمن عليها تنظر بسمه الي غرام وتقول.مالك يا غرام انتي تعبانه يا بنتي
غرام بتعب و إرهاق.شويه يا خالتو
صفاء.طب روحي علي فوق ارتاحي شويه
تنفي غرام برأسها لتقول طيف التي تجلس معهم بعد ما أخذ مدحت شقه بجانب والدته لكي يظل معها في اي وقت تحتاجه.غرام اطلعي انتي شكلك تعبان اوي
غرام.لا انا كويسه مش عاوزه اطلع اقعد لوحدي خليني لحد ما موسى ييجي
مسك.يعني هتفضلي تعبانه كده اطلعي يا بنتي نامي
كادت غرام ان تتحدث ولكن تأتي ليلي وتقول.في ايه
طيف.غرام تعبانه
تضع ليلي يدها علي كتف غرام وتقول.مالك يا غرام
غرام بوجع.بطني وجعاني اوي
يخاف عليها الجميع وتقول بسمه بخوف.غرام انتي كلتي حاجه تتعبك ولا كلتي ايه
تنفي غرام برأسها وهي تتألم بشده تصرخ غرام بقوه وهي لا تتحمل الوجع يدخل علي صوتها موسى الذي نظر لها بخوف شديد يذهب اليها ويقول.غرام في ايه يا حبيبتي
غرام بدموع وجع.تعبانه يا موسى الحقني مش قادره
يحملها موسى بسرعه ويذهب بها الي الخارج تحت صراخها الشديد يركب السياره ويقود بسرعه كبيره و تأتي خلفهم جميع العائله يوقف السياره امام المستشفى وينزل بسرعه يحمل غرام التي كانت متعبه بشده تأتي الممرضات بالسرير المتحرك ويذهبون الي غرام يضعها موسى علي السرير وكاد ان يبتعد ولكن تقول غرام بدموع ووجع شديد.لا والنبي يا موسى تعالي معايا متسبنيش لوحدي والنبي خليك جنبي وحياتي عندك
موسى.بس يا قلبي انتي لازم تكون قويه علشان نعرف نطمن علي عيالنا يلا يا غرام انا مستنيكي هنا
غرام بدموع شديده.لالا تعالي معايا انا خايفه اوي
تأتي الطبيبه لكي تكشف علي غرام وتقول بصوت عالي.بسرعه علي العمليات ولاده مبكره
تمسك غرام في موسي أكثر وهي تبكي بقوه كبيره لينظر موسى الي الطبيبه التي قالت بهدوء.طب ادخلي انتي و هو هيلبس هدوم التعقيم و هيجي وراكي يلا
تنظر اليها غرام وتقول بوجع شديد.احلفي
الطبيبه.والله يلا بسرعه
تترك غرام يد موسى وتذهب معهم الي الداخل ويذهب موسى لكي يتعقم ويدخل معهم في العمليات
وبعد الكثير من الوقت التي كان يمر علي موسى بصعوبه شديده وهو يري غرام تتألم بشده ولا يستطيع ان يساعدها تنتهي يخرج موسى من غرفه العمليات بعد ما ترك غرام لكي ينقلوها في غرفه عاديه ينظر إلى بسمه و صفاء التي ينتظرون في الخارج وتقول صفاء.ها يا موسى غرام عامله ايه
موسى بتعب.كويسه هي دلوقتي في اوضه جانبنا نروح نطمن عليها
يذهب إلى الغرفه التي بها غرام ويدخلون يرون غرام تتسطح علي السرير وهي تنام بتعب شديد لتقول.العيال هتخرج امتي
موسى بهدوء وهو يمسح على شعر غرام النائمه بتعب واضع عليها بشده يقبل رأسها بحب شديد تفتح غرام عيونها بعد فتره وتنظر إلى موسى التي بجانبها وتقول بتعب.موسي
موسي بحب وعشق شديد.قلب وحياة موسى
تبتسم غرام بتعب وتقول.عيالنا فين هما كويسين فيهم حاجه
موسى بهدوء.لا يا حبيبي كويسين وشويه وهيجبوهم ليكي
غرام بدموع.انت شوفتهم يا موسى
يمسح موسى دموعها ويقول.شوفتهم و زي القمر بطلي نكد علشان متتعبيش
غرام.طب انا عاوزه اشوفهم اشمعني انت خليهم يجبوهم دلوقتي يلا
موسى بهدوء.حاضر يا غرام اهدي بس ا
يقطع حديثه دق علي الباب و تدخل الممرضه وهي تحمل الاطفال تبتسم غرام بسعاده ولهفه شديدة و تضع الممرضة طفل علي يد غرام و طفل تأخذه صفاء تبتسم غرام بحب و دموع وتقول.بسم الله ماشاء الله حلوين اوي يا موسى
يبتسم موسى ويمسح علي شعرها وهو ينظر الي أطفاله من غرامه
يمر الوقت ويأتي الجميع لكي يطمئن علي غرام و الاطفال تأخذ هايا طفل بسعاده طفوليه ينظر اليها مروان بحب شديد وتقول هايا ببراءة.انتوا هتسموهم ايه
ينظر موسى الي غرام ويقول بهدوء.غرام هي اللي هتختار الاسماء
تبتسم غرام بحب وتقول.انا هسمي واحد وانت واحد
وتكمل كلامها وهي تنظر الي الاطفال وتقول.مهاب
وتنظر الي موسى ليقول بهدوء.اوس
تضع غرام رأسها علي صدره وتقول بهمس.بحبك يا معلم
موسي بعشق شديد.و المعلم بيعشقك يا غرام المعلم
يجلس الجميع و كل واحد بجانب حبيبته تنظر اليهم صفاء وتبتسم وهي تدعي بأن يظلوا علي جمعتهم هذه
وهنا انتهت روايتنا
كل عاشق التقى بروحه وكل قلب وجد نصيبه من الحُب مسك تلك التي عاشت على ذكرى زوجها الراحل حتى جاءها عدنان ليعيد لها معنى الحياه فأصبح هو عمرها الجديد ومروان جمعته الأقدار بهايا لتكون هي حضنه وأمانه وجلال الرجل الجاف الذي عانت ليلى طويلًا من صمته وجفافه حتى رقّ قلبه لها وصار بين يديها إنسانًا يعرف معنى الحُب
ومدحت الذي كان قاسي بشده ولكن في النهاية أصبح يمتلك حنيه تجعل طيف لا تندم علي اختيارها له رغم كل شيء فكان لها السند والسكينة
وأخيرًا غرام وموسى القصة التي بدأت بوجع وانتهت بحب خالد حبٌ لا يعرف الانكسار يكتب آخر سطور روايتنا لكنه يظل حيًا في القلوب إلى الأبد
وتبقى النصيحة
لا تسلم روحك لليأس ولا تظن أن الجفاف والخذلان نهاية الطريق فالحب رزق والقدر لا يخذل قلب صادقا أبدًا
وهكذا اسدلنا الستار علي حكاية من حكايات مايا النجار بقلمها خُطّت فصول من عشق ووجع وأمل
لتبقى كلماتها شاهدة أن كل قصة نهائي
لكن الحب باق لا يموت
مـــاﮯيــا ꧂★النـﮩـجــار★ 👑⍣⃟꧁
وكده مش بس البارت خلاص لا الرواية كلها يارب تكون عجبتكم
تمت
