رواية بين العشق والخداع الفصل الحادي عشر 11 بقلم عائشة الكيلاني

رواية بين العشق والخداع الفصل الحادي عشر 11 بقلم عائشة الكيلاني 

حنين واقفة مصدومة قربت منه بحذر طالعت الفون من الشنطة و اتصلت بتامر:- تامر الحقني 

تامر بيسوق العربية:- عملتي اي يا بنتي انا لحقت اسيبك علشان تعملي كارثة 

حنين:- تامر مش وقت هزارك . ادم اغمو عليه و مش عارفه اتصرف ازاي الحقه ولا اسيبه يموت ولا اعملل ااي 

تامر بعدم فهم:- اهدى هو حصل اي لكل دا اتصلي بالامن يطلعو يخدو 

حنين:- انا في شركة ادم و هو في مكتبه و واقع على الأرض مش عارفه اعمل اي 

تامر وقف العربية قال بعصبية:- و انتي اي يوديكي عنده اقفلي انا ها تصرف خليكى على طبيعتك اقولك اخرجي من المكتب دلوقتي حالا يا حنين تمشي من الشركة و الباقي عليا  

حنين بتوتر و خوف على ادم:- طيب هبعتلك العنوان بس ارجوك متتاخرش لازم نلحقه في اسرع وقت 

تامر:- مسافة السكة خدي بالك من نفسك 

حنين:- و انت كمان 

حنين قفلت مع تامر بعت له العنوان و اتجهت لباب حطيت ايديها على الاوكرة فتحت الباب و نادهت السكرتيرة حاولوا يقوفو لكن مفيش فايدة و حقيقي ترجعت في انها تمشي و تسيبه و هو في الحالة دى شوية و تامر جاه و الاسعاف شلو و حطوه في العربية و اتحركو اما عند جميلة كانت في السطح بتتفرج على العربيات و مج نسكافيه في ايديها و سرحانة 

حمزة من وراها:- لو ندمانة نلغي القضية و ترجعيلو 

جميلة اتفجت انه وراها لفت له بتصله بهدوء و حزن:- الى اتكسر مستحيل يتصلح يا حمزة... ادم انانية و غارد زى ما اذء حنين عادى جدا ياذيني 

اتجمعت في عينيها الدموع القهرة و الوجع هزت راسها بنفي:- لا يا حمزة الموضوع مش زى ما انت فاكر الموضوع كبير و لو رجعت له ببقا بقوله ذل فيا و حسرني على نفسي و عمري زى ما انت عايز علشان بحبك... حبي لادم تحول لكره كره ملوش حدود ولا نهاية استغل حبي ليه و انى مليش غيره سنتين بيمثل عليا من اول ما شوفته و هو بيكدب عليا 

كملت بوجع و شرود:- قالي انه فقير موظف عايش على قده متكلمتش اخدلي شقة في ابعد مكان بيغيب بالشهرين اصل المدير معتمد عليا في كل حاجة اصل مدير الشركة واخدني معاه اجتماعات و انا زى الهبلة صدقته بسرعة بيتي مش صغير بس على اد مراتبه و اهى ماشية فجأة تجيلي واحدة بيتي و تقولي جوزك نصب على حماه مممم للاسف فلوس ادم كلها يعتبر بتاعت حنين و اهلها خسرو الراجل فلوسه وقعو لدرجة انه راح على قبره ليه علشان ادم ميتامنش ولا يتصدق 

بصت لحمزة:- تسمع اكتر ولا كفاية 

حمزة كان سرحان مصدوم و مندهش من كلامها مكنش يعرف ان ادم بالقذارة دى جميلة نزلت من السطح حمزة قرب من السور سند ايديه عليه و بص لسما بحزن اما في المستشفى قسم الطوارئ في اوضة ادم فتح عيونه و ياريته ما فتح كانت حنين و تامر واقفين جانب بعض اتوجع اكتر لم حس ان حنين ميلة لتامر 

حنين قربت منه:- حمدالله على سلامتك يا ادم 

ادم:- الله يسلمك يا حنين 

تامر:- عامل اي دلوقتي حاسس بحاجة 

ادم قام قعد:- الحمدلله بقيت كويس.. هو الى شوفته بجد يا حنين 

حنين بصتله بهدوء:- انت زرعت و دلوقتي لازم تحصد الى عملته ... انا دوري خلص لحد كدا لازم اروح علشان اتاخرت بعد اذنكم 

تامر راح وقف جانبها:- استني اوصلك 

حنين بصتله بهدوء و ابتسامة ادم عارف و حافظ الابتسامه دى كويس تامر و حنين خرجوا من الاوضة ادم رجع راسه لوراء و غمض عيونه بحزن مكنش يتوقع ان حنين تقدر تعيش من غيره أو تكون قوية في غيابه معقول نسيته بالسرعة دى معقول حبها ليه اتبخر بالسهولة دى حتي جميلة اول واحده اتخلت عنه في العربية 

تامر:- نفسي افهمك انتى ليه مش بتسمعي الكلام 

حنين:- لانه ابو بنتي يا تامر معملتش كدا حبه فيه ولا خوف عليه عملت كدا من باب الإنسانية و الذوق ادم مبقش فرقلي ولا بحبه اقولك على حاجه بقا زيه زى الهوى مش شايفه حتي لو قدامي 

تامر:- حتي لو شايفه عادى 

حنين بصت على رقم جميلة:- ربنا يستر.... الو 

جميلة:- اخيرا رديتي ساعة برن ساعة مش بتردي عليا 

حنين:- بلاش فتي انتي لسه متصلة دلوقتي عملتي اي يا مصيبة 

جميلة بفرح:- رفعت قضية خولع على ادم 

حنين:- عرفت بس مش المفروض تمهدي الاول دا شاف المحضر من هنا وقع من طوله من صدمته... بتضحكي 

حنين قالتها باستغراب 

جميلة بفرح:- كان نفسي اشوف المنظر دا و اه افرح لانه كداب و مخادع و يستاهل ضرب الجزمة اكيد قعدي جانبه تعيطي 

حنين بثبات و فرح:- ولا فارق معايا متهزتش 

جميلة:- جدعة تربيتي فيكى جابت بفايدة 

حنين:- انا لسه عارفكي امبارح بطلي فتي 

جميلة بمزح و عفوية:- شكلك قعدة مع الحب القديم مع الجو يعني 

حنين اتسعت عينيها:- ج اي جو يعني اي 

جميلة:- يعني افسر اي اكتر من كدا مع العريس يعني تصدقي انا النهاردة حلمت انكى لبسه فستان انما اي تحفة و دوستي على فستانك القديم الى في الارض 

حنين بعدت الفون عنها تامر و هو بيسوق:- انتي كويسة 

حنين:- لحد دلوقتي كويسة كمل طريقك 

حنين حطت الفون على ودنها:- و بعدين 

جميلة:- كان فستان حلو اى نعم كان اوفر شوية بس احسن من الى على الارض ما تتجوزي تامر اتجوزيه و خلصي عايزة البس فستان بقاا كفاية حزن دا انا يتيمة برضو

حنين:- مممم 

جميلة:- هو اي الى مممم بقولك عايزة البس فستان انتي معايا ولا مع العريس صحيح مش انا دخلت اكونت تامر جبتلك عنه كل حاجة بصي يا ستي 

جميلة قعدت تتكلم و حنين بتسمعها مش عارفه تضحك ولا تعيط ولا تتعصب منها حنين :- خلااااص يا جميلة خلاص يا حبيبتي فهمت لازم اقفل دلوقتي اشوفك بكرا باي باي 

حنين قفلت مع جميلة:- مش ضرتي اقصد الى كانت ضرتي جابت اخبارك و اخبار اهلك ماضيك بحاضرك و مستقبلك ان شاء الله 

تامر بذهول:- بالسرعة دى 

حنين:- و لو شافتك مش بعيد تشوفلك البخت 

تامر بقلق مزيف:- طب اهرب ولا اعمل اي انت بجري على ايتام يا حنين 

حنين بحادة مزيفة و مزح:- اثبت يا تامر متخفش و انا جانبك في اي جميلة مش هتعملك حاجة هتشلك بس مش اكتر 

تامر:- ياريتني ما رجعت مصر مانا كنت في حالي مالي بيكي و بضرتك و حكايتك الغم 

حنين ضربته في كتفه:- ارخم انسان على الكوكب سافر يا تامر 

تامر:- بعد اي بعد ما ادبست...انتي بتتحولي يا حنين 

حنين ببرود :- تخيل معايا لو سوقت عربيتك باقصي سرعة 

تامر:- كله الا دى دى الى حيلتي انا اسف يا ام اسيل 

حنين شهقت بدهشة:ـ قولت اي 

تامر:- مقولتش حاجة 

حنين:- قولت اي يا تامر 

تامر:- ام اسيل هى مش بنتك ولا هتتبري منها 

حنين:- قصدك اي قصدك انا كبرت و اوحشيت يعني انا بقيت وحشة... وشي في حاجة لون و لون صح ضوافري اتكسرت شعري مصقف كل دا يدل انى كبرت 

تامر:- لا مش قصدي انتي زى القمر شعرك مفيش فيه حاجة روقي و ضوافرك اكيد من غسل المواعين 

حنين ؛- اتمرمطت يا تامر اتمرمطت و طالع عيني ااع 

تامر:- حطي المناديل في شنطتك بعد اذنك لسه غسل العربية و

حنين رمت المنديل على وراها:- ضحك عليا يا تامر بعد كل دا عايزني ارجعله بس دا بعينيه.. كرامتي اهم 

تامر مش عارف يركز في الطريق ولا في حنين الى بترمي المناديل في العربية  اما في بيت اهل جميلة 

وفاء:- يعني مرتاحة راضية عن قرارك يا جميلة 

جميلة مسحت دموعها بهدوء و ابتسامة:- راضية و اتعلمت من الدرس الحب مش كل حاجة يا امى انا مش ها تنازل عن كرامتي مهما كان السبب حتي لو روحي فيه 

وفاء طبطبت عليها جميلة نامت على قداميها وفاء بقت بتمسح على شعرها عد شهرين كان ادم خف و طبعا جميلة كسبت القضية اما حنين و تامر بقا قريبين من بعض جدا و دا الى مجنن ادم 

في شركة ادم في مكتبه 

ادم قام بصدمة قال بغضب و زعيق:- يعني ااي البضاعة غرقت 

ناريمان:- نصيبك بقاا نعمل اي 

ادم:- انتي الى اقتراحتي الاقتراح الزفت دا انا حطت دم قلبي في البضاعة 

ناريمان:- عارفه و عارفه انك اخدت قروض من البنوك و انك مديون بمليارات علشان تجيب تمن البضاعة بعد ما شركتك بقت في النازل 

ناريمان بابتسامة:- انت كدا من غير عقل... حرقت قلبي انا جوزي و انا ردتهلك كدا خلصين 

الباب اتفتح و كان البوليس 

الظابط:- انت ادم الحسيني 

ادم:- ايوة انا ... خير في حاجة 

الظابط بامر:- هاتو 

الظابط بص لادم:- معانا امر بالقبض عليك بسبب عدم سداد الديون الى عليك هاتوووووو 


يتبع 

الحلقة 11

كم تدين تدان 

رايكم في الحلقة و ناريمان 

ناريمان تبقا صاحبه حنين و مرات ابوها رايكم جميلة هيحصل اي ليها

        الفصل الثاني عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات