رواية بين العشق والخداع الفصل الثاني عشر 12 والاخير بقلم عائشة الكيلاني
الظابط بأمر:- هاتوا
العسكري حط الاساور في ايديه و خرجو من المكتب كانوا الموظفين بيشهدو بصدمة و استغراب خرجو من الشركة حطو في البوكس اما في المول
جميلة بملل و غيظ:- لا كدا كتير بقلنا ساعة بلف و مفيش حاجة عجبكي انا رجلي وجعتنى يا بعيدة
حنين:- انا غلطانة انى كلمتك اصلا جميلة انا مش بمشي من المول غير لم اكون جبت احسن حاجة من المول و بعدين عايزة تروحي ليه ادينا بنغير جو و بنتسلي فكك بقاا ييه
جميلة:- ييه عليكى.. اي رايك في حمزة
حنين بصتلها بتركيز:- الى هو ابن جوز امك و الى هربتي علشانه صح
جميلة بمرح:- تركيزك بقا قوي يا حوحو
حنين برقت ليها
جميلة:- بهزر يا ام اسيل مبتهزريش
حنين:- لا ياختي بهرز
جميلة:- ااع ايدك قوية بتعمليها ازاي دى
حنين:- علشان تلمي نفسك
حنين شاورت على فستان:- الفستان دا حكاية
حنين دخلت المحل و جميلة وراه :- بعد اذنك عايزين نشوف ألوانه صاحبه المحل بابتسامة:- طبعا اتفضلو ... دى كل ألوانه و في موديلات تانية شبيه ليه
حنين مسكت الفستان باعجاب:- يلا يا جميلة
جميلة:- يلا اي
حنين:- جربي الفستان
جميلة:- يا حنين انا رجلي وجعني و عايزة انام فستان اي الى اجربه دلوقتي و كمان عندي شغل
حنين:- يعني هتروحي الشغل باللبس دا يييه يلا بقا يا بنتي اتاخرنا
حنين دخلتها اوضة الملابس و قفلت الباب :- اخلصي
بعد شوية جميلة خرجت حنين بصتلها بدهشة و عجاب ؛- واو الفستان تحفة
جميلة:- يا حنين انا عايزة انام مش فاضية لسهوجتك مش عجبني .... بكام الفستان دا
صاحبة المحل:- بعشرين ألف جنيه
جميلة:- لا فهمتي غلط انا مش بسال على اجار المحل ان بسال عن تمن الفستان
صاحب المحل:- مانا بقولك الفستان بعشرين ألف جنيه لانه براند و دا بعد الخصم
جميلة رمشت عينيها بصدمة حنين بصت لبت بغيظ و حادة جميلة دخلت غيرت الفستان و خرجت البت عطيتها الفستان:- مبروك عليكي
جميلة:- مش عايزاه
صاحبة المحل:- انا بهزر معاكي بس هزاري تقيل شويه
جميلة اخدت منها الشنطة :- كام... ما هو بصي بقا اكتر من الف و نص مش دفعة انا مش لقية فلوسي في الارض ما تتكلمي يا حنين
حنين غمزت لصاحبه الحمل:- خلاص بقا خليكي جدعة المرة دى دا انا زبونتك حتي زبونتك من زمان مليش عندك خاطر
معنديش مانع مبروك عليكي الفستان
خرجوا من المحل و بعدين من المول ركبو العربية
جميلة:- هو ازاي من عشرين الف لالف و نص..
حنين:- بقولك بشتري منها على طول و هو اصلا عليه خصم اي المشكلة في كدا
جميلة:- انى مش غبية و مش صغيرة... انتي الى قولتيها تقول كدا يعني هى مش بتهزر ما هو بالعقل يا حنين مول كبير زى دا و كل المحلات الى فيه فيهم برندات
حنين:- و فيها اي يا جميلة
جميلة:- فيها كتير و انتي عارفه ان مش بحب الطريقة دى حتي لو روحي في الفستان ازاى تدفعي تمنه ولا تخليني اجيبه
حنين:- هدية فيها اي لم احب اجيب لاختي هدية بالنسبة شغلها الجديد
جميلة:- اه بس مش عشرين الف جنيه غالي
حنين :- مفيش حاجة تغلي عليكي يا جوجو مفيش بينا الكلام دا .... افندم
يسر باندفاع:- انتي فين و مش بتردي عليا ليه
حنين بسخرية:- اظن مفيش بينا كلام يا صاحبتي
يسر:- انا و ادم اتقبض علينا
حنين وقفت العربية بصدمة:- اي
يسرا:- تعالي بسرعة ارجوكي
حنين قفلت السكة في وشها قالت لجميلة:- اتصلي بحمزة بسرعة قوليلو يجي على القسم ادم و يسرا اتقبض عليهم
جميلة بصدمة:- و احنا مالنا
حنين:- حاجة انسانية يا جميلة ملهاش علاقة بى الى هببه
جميلة اتصلت بحمزة و حنين اتصلت بى تامر و طلبت منه يعرف العنوان بعد وقت في القسم ناريمان طبعا بعد ما وقعت ادم و يسرا في مصايبهم دخلت مكتب الظابط تشهد عليهم ف هما كمان حكو على مصايبها يعني التلاتة وقعو في شر اعملهم واحدة خربت بيت صاحبتها اتجوزت ابوها كانت بتنقل اخباره لى منافسينه و التانيه خانت صاحبتها كانت معاها في كل حاجة و بعتت ناس تموت جميلة علشان تلبسها في حنين و تتجوز هى ادم حمزة كان بيسمع ببرود و استمتاع دول شياطين مش بشر تلاتة تسببو في خراب عيلة بحالها و اتحبسو هما التلاتة طبعا تامر رفض انه يدفع جنيه و حنين مش معاها المبلغ لانها لسه بتقوم شركتها عد تلات شهور في شركة عدنان في مكتب حنين
حنين بتلعب بالقلم:- بص يا حمزة علشان نبقا على نور
حمزة:- انتى قلبتي عليها كدا ليه.. اتفضلي
حنين:- انا قررت انك تبقا المحامي بتاعي انا و تامر يعني هنعملك توكيل و تترفع عننا لو حصلت مصيبة
حمزة:- ربنا ما يجيب مصايب مدام حنين بس انا مش هقدر
حنين:- ليه معكش كارنية ولا جايب ملحق انت محامي شاطر و الفرصة بتجي مرة واحدة بسس
حمزة:- و حضرتك الفرصة دى
حنين اتجرحت معرفتش ترد سكتت شوية:- سميها زى ما تسميها
حمزة قام:- انا موجود وقت ما حضرتك تحتاجيني غير كدا ف اسف حتي لو فرصة انا مخدش فرصتي عن طريق ست لان بتتحول لعدواء احنا في غنه عنها و شكرا على دعمكم ليا بس انا بحب اكبر اسمي بنفسي بحب الفقر و التعب زى ما جميلة بتقول بعد اذنك
حنين بابتسامة:- اتفضل
حمزة خرج من المكتب حنين بتلف بالكرسي بابتسامة و ذهول معقول حمزة محترم اوى كدا عزت نفس و ادب و احترام صحيح اسلوبه معقد بس واضح مع الى حواليه:- لسه في ناس محترمة
السكرتيرة فتحت الباب و قالت بخوف و توتر:- مدام حنين الحقي في مصيبة مازن عايز يسيب الشركة
حنين قامت خرجت من المكتب جري طالعت فوق قسم التصميم الانوار اشتغلت كان الكل متجمع و اسيل و جميلة كمان واقفين في تورتة على التربيزة عليها صورتها و اسمها
هادى:- اول حاجة كل سنة و انتي طيبة خلص كبرتي و عندك اربعين خمسة و اربعين سنة... ستين الوش دا وش و شكل ستين... بهزر بصي انا زهقت منك و من الواد دا
شاور على تامر:- كمل انت بقا و لو وافقت انا مكمل في الشركة مش موافقة انا مش قعدلكم فيها
حنين بصت حواليها:- انا مش فاهمة حاجة
تامر واقف قدامها بيبصلها بحب:- انا مش عارف اجيبها ازاى بس انا سبق و قولت انى بحبك و نفسي تفضلي جانبي العمر كله تتجوزني يا حنين
حنين عيونها لمعت بفرح بس كانت بتبص على اسيل بخوف لكن اتفجت باسيل الى فرحانة:- طبعا موافقة هى دى عايزة كلام يلا يا مامي قوليها بقا
جميلة بصتلها بخوف و توتر من الرد:- حنين اي الدنيا
حنين رجعت بصت لتامر قالت بابتسامة و حب :- موافقة
تامر:- موافقة على اي
حنين:- اننا نتجوز
المكان اتملى زغريط و تصفير الكل كان فرحان صحيح هى عمرها ما عملت الموظفين الى في الشركة على انهم شغالين في شركة ابوها لا خالص و يمكن دا سبب حبهم ليها و بدل عيد ميلاد بس بقا عيد ميلاد و خطوبة صحيح على الضيق بس فيها ناس بيحبوهم بجد و لبسو الدبل و طبعا الكل بارك ليهم بالليل في السطح
جميلة بحزن و ندم :- انا اسفه يا حمزة
حمزة لف وشه ليها:- اسفة على اي
جميلة رجعت شعرها لوراء:- ا انى هربت يوم الفرح حطيتك في موقف وحش ... اسفة انى وجعتك بس انا كنت خايفة و متلخبطة كنت مضغوطة
حمزة بهدوء:- محصلش حاجة... احنا اخوات و اكيد
جميلة قطعته بحادة:- احنا مش اخوات يا حمزة ولا عمرنا كونا اخوات تمام عايز تسامحني تمام مش عايز براحتك
جميلة لسه هتمشي حمزة حط ايديه في جيبه:- لو قولتلك تعالي نتجوز و نبدا من جديد هتهربي
جميلة وقفت مكانها عينيها لمعت بفرح لفت وشها له:- قولت اي
حمزة:- قولت انى بحبك يا جميلة يمكن سبب هروبك كان اسلوبي معاكي خوفت اقولك الكلمة دى من سنين تصديني ساعتها ببقا بصغر نفسي خوفك مني و من تحكمات ابويا هما الى خلوكي تمشي ها قولها لاول مرة تتجوزيني يا جميلة
جميلة هزت راسها بفرح و نزلت جري عد سنة حنين و تامر اتجوزو و جميلة و حمزة اتجوزو في بيت جميلة و حمزة كان سبوع البيبي
حنين:- يا طنط كفاية ملح هتعمي ما تشوفي امك يا جميلة
جميلة بتلعب ابنها:- ياختي صغنن و قمر بصي شبهي ازاى
حنين:- لااا كدا كتير يعني مش واحدة مجنونة لا و ابنك يبقا زيك لا كدا كتير و اوى و بعدين انتي شايلة كدا ليه هاتيه
حنين اخدت الطفل منها:- بيتشل كدا
جميلة:- منك نتعلم يا معلمة ااسيل بطلي لعب بالشمع ها نولع
حنين:- ادم صعبان عليا اوى صحيح واطي و حيوان بس حالته صعبة ... و كمان صعبان عليا يسرا الى حصلها
جميلة:- هما الى بداو و بعدين محدش قال ليهم بيعو بعض ولا اقتلو بعض كل واحد خد جزو ادم يستاهل الى عملو متشغليش بالك خليكى في نفسك و البيبي... انتي مش هتولدي بقا طولتي
حنين ضربتها على كتفها بخفة:- سبيني في حالي بقا مالك بيا
وفاء:- يلا يا جميلة علشان ندق الهون
جميلة:- جاية يا امي
حنين عطت محمد لجميلة و بدا السبوع جميلة كانت بتلف و شايلة البيبي و الكل بيغني اغنية السبوع و اخيرا الاتنين بقو مرتاحين في حياتهم كل واحدة منهم اتجوزت الى بيحبها بجد و بيخاف عليها
رايكم في النهاية
بين العشق و الخداع
تمت
