رواية غرام المعلم الفصل الثامن عشر 18 بقلم مايا النجار
🔥غرام المعلم🔥
تصرخ وهي تره ظهر احد يقف وتشهق بقوه بعد ما استدار الشخص وضع يده علي فمها وهو يقول.صوتك يا بت في ايه
تنظر اليه غرام وتتنفس براحه شديده وهي تره موسى لتبكي بقوه وهي مازالت مرعوبه يضمها موسى الي حضانه وهو يقول.بس يا قلبي بس ايه اللي حصل بس اهدي يا روحي اهدي
غرام بدموع شديده.انت سبتني و جيت هنا انا خوفت اوي لما صحيت وانت مش جنبي ليه تعمل كده حرام عليك انا قلبي هيوقف من الخوف
موسى بحب وهدوء.بعيد الشر عليكي يا حبيبي خلاص مفيش حاجه انا معاكي اهو
غرام براحه شديده وهي تدفن نفسها في احضانه أكثر.ايوه وخليك معايا انا مش بطمن غير وانا جنبك خليني جنبك علي طول يا موسى متبعدنيش عنك
يمسح موسى علي شعرها وهو سعيد بانه يسمع منها هذا الحديث يحملها بين يده ويذهب بها الي (السور) و يضعها عليه وهو يمسكها بقوه من خصرها تخاف غرام بشده وتقول.موسي نزلني انا خايفه اوي
موسى بهدوء وهو يمسح على شعرها.من امتي كنتي تفضلي تتحايلي عليا علشان اطلعك علي السور دلوقتي خايفه انا ماسك كويس ومش هتقعي متخافيش
تنظر غرام الي الاسفل وتحس بدوخه شديده يلف موسى وجهها لكي تنظر له ولا تنظر الي الاسفل تضع غرام راسها بجانب رقبته وهي تقول ببراءة.ايه اللي خليك تسبني لوحدي وتيجي هنا
موسى بهدوء وهو يقبل وجهها.سمعت صوت قطه بتصرخ و لما طلعت لقيت القطه ملفوف علي رقبتها حبل
غرام وهي تنظر حولها.طب راحت فين انا عاوزه اشوفها
موسى بهدوء. جريت من هنا انتي ايه اللي طلعك في الليل ده
غرام بخوف.خوفت انا كنت نايمه وانت جنبي قومت وانت مش موجود فضلت انادي عليك بس انت مكنتش تحت خوفت وطلعت بره باب الشقه سمعت صوت طلعت وانت كملت عليا لما طلعت قدامي في الضلمه
موسى بغيظ.يعني جبانه و ماشي بس جبانه وتعملي نفسك ميه راجل في بعض فده كتير عليا والله ايه اللي يطلعك طالما بتخافي
غرام بغيظ شديد وهي تضربه علي كتفه.يعني انت اللي مخوفني وانت اللي زعلان يا عم حرام عليك يعني الصبح و بليل ليه كده اقطع الخلف
موسى بوقاحه.لا تقطعي الخلف ايه انا عاوز عيال كتير وكده مش هينفع
كان يقول كلامه لكي تعلم بانه يريدها زوجته و ام ل اطفاله في المستقبل ولاكن لا يعلم بان بهذا الكلام جعلها تنكسر الي أجزاء تتالم من كلامه بشده وهي تظن بانها لا تعرف ان تنجب له طفل و تفعل التي يريده يلاحظ موسى وجهها التي انقلب ليقول بستغراب.مالك وشك قلب كده ليه
غرام بحزن تحاول تخبيه.مفيش بس انا سقعت اوي يلا بينا ننزل
موسى بهدوء وهو يشك بانها تخبي عليه شيء.لا خلينا الجو حلو وتحت الدنيا مكتومه خلينا هنا شويه
غرام وهي ترجع تنام علي كتفه.براحتك
يقبل موسى جبهتها ويقول.مالك ايه اللي زعلك
تنزل دموع غرام وهي لا تعرف ماذا تقول له تخاف ان تقول الحقيقه وبأنها لا تنجب اطفال يتركها و تخاف بانها لا تتحدث فيعلم هو من الخارج وتخسره من جميع الاتجاهات تخاف غرام ان لا تكن مع المعلم وهي تعلقت به من اليوم التي بقي معها وهي ترجع الي الحياه مره ثانيه وهذا من قبل زواجهم من يوم التي دخل شقته عندما اخرجها جاسم من شقته وتركها امام الشقه و راها موسى وأخذها الي الداخل من يومها تحس براحه ينظر إليها موسي وهي تبكي ليقول بلهفه وحنان. وحيات امك من غير عياط اعمل ايه حاجه بس بلاش دموعك دول ينزلوا انا بموت لما بشوفهم نازلين من عينك دموعك اغلى من انهم ينزلوا الي ايه سبب من الأسباب قولي انتي عايزاه ايه وانا هعمله بس بلاش عياط عايزه ايه يا حبيبي انا معاكي مفيش حاجه
غرام بدموع وجع شديد.خليك معايا يا موسى بلاش تسبني بعد ما حسستني ان النفس رجعلي تاني اوعي تخذلني انا مش حمل ده اوعي تخليني اخد مقلب فيك يا موسى انت اغلي حد في حياتي دلوقتي لو اتخدعت فيك هموت مش هتحمل الصدمه دي اوعي تسبني انا محتاجاك دلوقتي اكتر من زمان تعبت من يوم ما سبتني و ما صدقت رجعت تاني متسبنيش وطول بالك عليا انا عارفه اني بتعبك بس معلش انا اسفه علي كل مره هتعبك فيها اوعي تمشي وتسبني يا موسى اوعي والنبي
تبكي غرام بحرقه وخوف ان موسى يتركه السعاده التي دخلت حياتها من جديد سوف تذهب اذا موسى تركها من يوم ما عاد الي مصر و غرام اصبحت ترجع مثل ما كانت بالتدريج و لا تريد ان تاخذ قلم مثل ما حدث لا تريد ان موسى يتركها و يذهب بعيد عنها سوف تنهار تماما يحاول موسى ان يجعلها تهدها ولاكن كانت تبكي بقوه كبيره وهي تتخيل ان يتركها ويذهب مره ثانيه يبعد موسى عن حضانه ويقول.
بسسسسسس خلاص انتي مجنونه يا بت اسيب مين اسيبك انتي انا اسيب الدنيا و اللي فيها علشان نظره منك اسيبك انتي علشان ايه حاجه حتي لو هتعبني ولا يهمك تعيشي وتعبني و تعيشي وتعملي اللي انتي عايزاه انا معاكي وفي ضهرك ومش لو تعبتيني لو عملتي ايه يا غرام انا جنبك الي اخر نفس فيا الحاله الوحيد اللي تخليني اسيبك انك تكوني انتي مش عاوزني جنبك غير كده انا معاكي الي يوم ما اموت انا معاكي اهدي وبطلي عياط علشان وشك بقي زي الطماطم المفعوصه
تضحك غرام بخفه علي اخر كلامه و يمسح موسى دموعها وهو يقول. نجمد كده ومش كل حاجه نعيط عليها شغل العيال نسيبوه الي العيال انا عارف يا حبيبي ان الخبطه اللي خدتيها في حياتك هتفضل معلمه فيكي فتره طويله بس برضو متخليش الخبطه دي تاثر على حياتنا نهدي و نفكر بعقل و متفضليش متهدده كده انا ولا هبعد عنك ولا حد يقدر يبعدني عنك ولا حد يقدر يعملنا حاجه عاوزك ترجعي غرام بتاعت زمان اللي كانت لما حد يقولها كلمه ترد عليها ميه ارجعي غرام دي علشان غرام اللي قدامي ضعيفه و عيوطه اوي وانا مش حمل نكد
تبتسم غرام وتقول.طلعتني نكديه يا معلم
موسى بحب.ايوه يا قلب وحيات و عمر المعلم يلا ننزل علشان القعده دي وحشه علي جرحك يلا
يحملها موسى لكي ينزل الي الاسفل وهو لا يره التي كانت تنظر اليهم من شباك غرفتها وتتمنى ان تذهب لكي تقتل غرام التي أخذت منها المعلم وجعلتها تحترق تنظر إلى موسى التي يضمها غرام الي احضانه وتغضب اكثر وأكثر ينزل موسى وهو لا يأخذ باله منها لتقول غرام.احنا نسينا نغير علي الجرح
موسى بهدوء.انتي تنسي بس المعلم مش بينسي بعد ما نمتي انا قومت و نومتك علي السرير وغيرتلك عليه متخافيش وباذن الله كام يوم و نفك السلك
غرام ببراءة شديد.هو ينفع نفكه بكره انا بقيت كويسه واهو مش وجعني اصلا يلا نفكه و مش هيحصل حاجه
يدخل بها موسى الشقه وهو يقول.مينفعش دلوقتي يا غرام لسه شويه كمان
تنفخ غرام بغيظ شديد وهي تريد ان يفعل التي تريده لانها متعبه من هذا الشي التي علي بطنها بشده يدخل موسي بها الغرفه وينظر إليها وهي بين يده ويسرح بها ينظر إلى شفتها يقترب منها و يبهط علي شفتها يأكلهم بقوه وهو يريد ان يجعلها تضعف بين يده لكي تستسلم له و تعطي الفرصة أن يتذوق كل قطعه من جسدها يضعها علي السرير وهو فوقها ويبعد عن شفتها ويقول برغبه و شوق شديد.نفسي فيكي اوي يا غرامي نفسي ادوق كل حته في جسمك عاوز اسمع صوتك وانتي بين ايدي عاوزك اوي
يقول كلامه ويبهط علي رقبتها ويده تنزع ملابسها التي عليها وهي لا تكن معها لقد ذهبت الي عالم لا يوجد به سوا المتعه بين يد موسى التي يعلم كيف يجعلها في اكبر مراحل المتعه لدرجة غرام لا تحس بها وهو يجعلها عاريه امامه يبعد موسى عنها بعد ما نزع ملابسها بالكامل وهو يريد ان يره جسدها أمامه ينظر اليها الي جسدها و تشعل بنار نار لا يطفيه سواها وسوا ان يتمتع بجسدها يريد ان يشبع منها و يشبع من جسدها يلمس جسدها وهو لا يصدق بانها امامه عاريه مصرح له يفعل بها ما يريد وما يتمناه ينزع ملابسه في اقل من ثواني ويهبط فوقها وهو يعصر جسدها الرقيق الأبيض بجسده القوي ينظر اليها وهي ترفع راسها الي الاعلي وتغلق عيونها بمتعه شديد وهي تحس بجسده عليها تسمعه يقول بصوت حنون و رغبه شديده.غرامي عاوزاني اقرب ولا لا
تخجل غرام بشده ولا تعرف ماذا تقول او تفعل هي الان في موقف لا تحسد عليه لينظر اليها موسى ويقول وهو يقبل وجهها بالكامل.ردي عليا يا غرامي اقرب
غرام بخجل شديد.مش عارفه
يسمع موسى إجابتها و ينزل علي رقبتها يقبلها بقوه كبيره وهو يضع عليها ملكيته التي لا تذهب الي اخر عمرها ينزل موسى ويقبل جسدها بالكامل لا يترك إنش إلا وكان وضع عليه ملكيته يبعد عنها ويتسطح علي السرير ويسحبها الي احضانه وهو يتنفس بسرعه و صعوبة وهو يكتم بداخله اشياء اذا فعلها سوف يقتل غرام بين يده يضمها بقوه كبيره وهو يقرب جسدها له لعل وعسى ان تنطفي نار جسده التي تشعل يعلم بأنه إذا قرب منها لا تمنع ذلك ولاكن لا يعرف بعد ما يفعل ذلك ماذا تكن رد فعلها هي لا تعرف ماذا تفعل ولا تدرك شئ وهو لا يستغل ذلك يريد ان وقت ما يقترب منها تكن هي التي تريد ذلك مثله لا تكن مثل الان لا تعرف ماذا تريد يغلق موسى عيونه وهو لا يريد ان يترك نفسه الي افكاره العنيفه فهل يظل المعلم بهذا الثبات ام ماذا
في احد الملاهي الليليه كان يجلس وهو يشرب الخمر لا يعرف كيف ينتقم من موسي بعد التي فعله و بانه تزوج طليقته غرام التي كان مازال يوجد له امل ان يرجع لها مره ثانيه الان كيف يفعل ذلك كيف وهي الان مع المعلم التي كان يحميها وهي لا تكن زوجته كيف الان وهي زوجته وعلي اسمه ليقول بغل وغضب شديد.خدتها يا معلم خدتها بعد اللي عملته علشان ابعدك عنها واحرق قلبك عليها تاخدها ااه يا ابن الكلب مش هسيبك تتهنى بيها يا معلم وحيات لا اله الا الله ما هسيبك في حالك و هبعدك عنها و أرجعها ليا تاني غرام لي جاسم مش ليك يا معلم دي بتاعتي
انا
ينهي كلامه بهوس شديد تأتي عليه فتاه الملابس التي ترتديهم لا يستر شئ تضع يدها علي كتفه وتقول بدلع شديد.فينك يا جسومي مش ظاهر علي الشاشه
ينظر اليها جاسم ويقول.سيبيني يا دلال دلوقتي علشان مش طايق نفسي
الفتاه التي تدعي دلال بنفس الطريقة.ليه يا عمر دلال وحياتها لو علي موضوع طليقتك في ستين داهيه في بنات كتيره عاوزينك وانا منهم تعالى نتجوز يا جاسم وانا اعملك كل اللي تتمناه وانا بوعدك اخليها تولع من الغيظ ايه رايك
جاسم بغضب.المشكله انها اتجوزت من ابن عمي موسى بعد ده كله ياخدها و كل اللي عملته في الزباله انا ضيعتها من ايدي اعمل ايه دلوقتي انا بموت مش طايق نفسي موسى كسب عليا انا
دلال بدلع و خبث.ولا عاش ولا كان اللي يكسب عليك يا دكري انا قولتك تعالى نتحوز وانا اطلعلك عينها و اعرفها هي خسرت مين ايه رايك
جاسم بتوتر شديد.هو مينفعش يا دلال يعني اقول الي اهلي اتجوزت رقاصه
دلال بردح وصوت عالي.رقاصه ومالها الرقاصه يا ضنانا مش عجباك دلوقتي الرقاصه انت من يومين بس كنت هتموت علشان الرقاصه دي تبص عليك و توافق تنام معاها دلوقتي مش عارف تقول الي اهلك ايه روح يا نن عين اهلك يلا من هنا طالما الرقاصه مش عجباك
جاسم بلهفه وهو يمسك يدها.و اي لازمة الكلام ده يا دلال انتي عارفه انا بحبك قد ايه بس انتي عارفه اهلي سبيني يومين اظبط الدنيا وانا هعمل كل اللي انتي عايزاه بس اهدي عليا انا قولتك علي الموضوع ده وانتي قولتي هصبر عليك ايه رجعتي في كلامك
دلال بدلع.لا يا عمري مش دلال اللي ترجع في كلامها بس انت اللي مش عجبك الرقاصه يبقي تبلي نفسك بيها ليه روح شوف واحده تانيه غيري طالما دلال مش عجباك
جاسم وهو يمسك يدها ويقبلها.ايه اللي مش عجبني لا عجبني و جامد اوي سبيني يومين وانا اكون عملت كل اللي نفسك فيه بس تعالي علشان عاوزك اوي
تضحك دلال بوقاحه شديده وتقول.كان في وخلص يا حبيبي بعد رقاصه بتاعتك دي مفيش و لحد ما تشوف هتعمل ايه مع اهلك مفيش دلال تاني
تقول كلامها وتذهب ينظر خلفها جاسم بغضب شديد من التي فعله وبأنها لا تفعل التي يريد يظل يفكر ماذا يفعل وهو يريد ان يتزوج من هذه الفتاه لانها تفهمه و يخاف من التي ممكن يقولون اهله وهو يريد ان ينتقم من موسي و غرام التي تخلت عنه فماذا يفعل هذا الحقير وهل سوف يفعل شئ ياذي به المعلم و غرامه ام ماذا سوف يحدث
في صباح يوم جديد تفتح عيونها وهي تحس بخنقه شديده لا تطيق هذا الروتين اليومي التي لا يتغير ابدا تحس بأنها اصبحت مثل الروبوت التي تنام فيه تصبح فيه لا يكن في ايه جديد وهي مخنوقه بشده تنظر اليه وهو ينام بجانبها وتحس بالغضب الشديد بأنه يكن عادي وهي التي تحترق تنهض وتذهب الي بناتها التي ينامون لا تزعجهم وتتركهم ينامون تذهب الي الحمام لكي تاخذ شاور دافئ وبعد فتره تخرج تذهب الي المطبخ تفعل لها طعام لان الوقت مبكرا بشده ولا احد يفيق الان تذهب تجلس علي الأريكة وهي تفكر في حياتها قبل الزواج و قبل ما تنجب اطفال لا تكن مثل الان هي الان تحمل هم الجميع لا تريد ان ينقص احد شيء وهذا يكن علي حسابها هي و هذا يتعبها نفسيا مع الوقت تسمع دق علي الباب تنهض وهي تعلم من التي في الخارج تفتح الباب وتنظر الي سعاد وتقول بإبتسامه مصطنعه.صباح الخير يا حماتي
سعاد بغل.صباح الخير يا حبيبتي ابني فين
ليلي بهدوء.نايم جوه عاوزاه اصحيه
سعاد.لا ياختي سيبه نايم تلاقيه تعبان وطلع عينه علشانك انتي و بناتك
ليلي ببرود.انا مراته و بناتي بناته يعني مش تعبان علشان حد غريب يا حماتي
سعاد بسخريه.مراته و بناته طب اتنيلي وتبقي تروحي تشوفي دكتوره علشان تحملي يمكن تجيبي الواد الي جلال يشيل إسمه مش خلفت البنات اللي انتي جيباهم ولا وكمان في بطن واحده منك لله يا بعيده ابني يجيب من فين يصرف عليكي انتي وبناتك ولا وكلهم كام سنه و عاوزين جهاز و مصاريف قد كده انتي لو عندك دم توقفي تعليمهم من دلوقتي و فلوس الحضانه و غيرو تجهزيهم بيهم بدل المصاريف اللي تقطم ضهر ابني ده حتي حته ولد يسند ابني مش عارفه تجيبي
ليلي بصوت عالي.حماتي الكلام ده ملهوش لازمه و بناتي يعرفوا يسندوني انا وابوهم زيهم زي الف ولد و تفكيرك ده بقي متخلف اوي ومحدش بيفكر كده دلوقتي
سعاد بغضب شديد.انا تفكيري متخلف يا قليله الادب جلال قوم يا جلال تعال شوف مراتك اللي بتغلط في امك
ليلي بغضب شديد.بقولك ايه يا وليه انا جبت اخري منك خلاص لما كنتي بتيجي عليا كنت بقول تمام ست كبيره بس هتيجي علي بناتي ده اللي عمري ما هسمح بيه انتي تمشي تطلعي بره و طول ما انا هنا مشوفكيش اللي ميحطش بناتي كحل في عينه محطهوش انا تراب تحت رجلي بره يا سعاد بره
تنظر اليها سعاد بغضب شديد وتنظر الي جلال التي كان يتابع التي يحدث من فتره طويله جدا وتقول.عاجبك اللي بيحصل ده يا جلال شايف مراتك بتطرد امك من شقتك وانت واقف و ساكت
جلال ببرود.انزلي ياما تحت وانا شويه وجاي وراكي
كانت سعاد ان تتحدث ولاكن يقول جلال بحزم شديد.انزلي ياما علي تحت من غير كلام
تغضب سعاد أكثر وتنظر الي ليلي بتوعد شديد وتذهب الي الخارج ينظر جلال الي ليلي التي توقف بغضب شديد ويذهب إلى الحمام بدون ايه كلمه وهو لا يريد ان يدافع عن احد فيهم لكي لا حد يحزن منه يعلم بان سعاد مخطئه و بشده ولا تريد احد يرتاح ولاكن هي والدته في النهاية و ليلي مخطئه في هذه المره وانها تقول هذا حديث الي والدته و هذا يجعله يحزن منها يخرج بعد فتره من الحمام وينظر إليها وهي تجلس ويقول
ببرود.الفطار فين
ليلي ببرود.انزل الي امك خليها تفطرك
جلال بجمود.اه انتي ناويه علي قله ادب علي الصبح ليلي قومي حضري ام الفطار علشان اشرب سيجاره انفخ فيها بدل ما انفخ فيكي انتي اخلصي يا ليلي
لا تفعل ليلي ايه رد فعل تتسطح علي الأريكة وتظل تنظر إلى الهاتف يغضب جلال بشده ويمسكها من يدها بقوه ويقول.ليلي مش عاوز امد ايدي قومي يا بت الناس و اسمعي الكلام علشان انا علي تكه يلا
ليلي بصوت عالي.مش هعمل حاجه يا جلال خلي امك اللي بتدافع عنها هي اللي تعملك
جلال بصوت عالي بشده.فين اللي بدافع عنها انا مدخلتش بينكم برغم انك غلطي و طردتي امي من شقتي ساكت اسمعي ام الكلام روحي حضري الطفح
ليلي بغضب شديد.مش محضره حاجه انا مش خدامه مش خدامه حرام عليك ضيعت عمري وانا بخدمك و في الاخر يتقال عليا الكلام ده من امك طب وحيات بناتي امك لو طلعت هنا تاني لا هكون مطلعه ميتين اهلها و
يقطع حديثها جلال التي نزل علي وجهها بصفعه قويه بشده يترك يدها وينظر إليها وياخذ الاشياء الخاصة به ويذهب قبل ما يفعل بها شئ ابشع من ذلك وهو الآن غضب شديد تنظر خلفه ليلي بغضب شديد وتذهب الي غرفتها تحضر شنطتها هي و الفتيات وتذهب اليهم وتفيقهم و تبدل لهم ملابسهم وتذهب بهم الي منزل أهلها وهي تحاول ان لا تبكي لكي لا يخافا الصغار
كان ينظر اليها وهي تنام بين احضانه ولا يسترهم سوا الشرشف كان يتمني ان يكمل زواجه منها في ليله الأمس ولاكن لا يريد ان يضغط عليها تفتح هي عيونها وتنظر اليه وتغلقهم مره ثانيه ليقول موسى بهدوء وهو يقبل بجانب شفتها .كفايه نوم ويلا علشان في مشوار عاوزين نروحوا
غرام بنعاس.فين
موسى.لما تقومي هتعرفي يلا
تنهض غرام وهي تلف الشرشف علي جسدها وتذهب وهي لا تنظر اليه وهو عاري تماما وتذهب الي الحمام وبعد قليل ينزلون الي الاسفل ويقول موسى بهدوء.خليكي هنا دقيقه نسيت ان العربيه في الجراش ثواني ومش هتاخر
اومأت له غرام ويذهب موسى تنتظره غرام وهي توقف تسمع التي تقول.فعلا اللي اختشوا ماتوا بعد الفضيحه و بعد ما اثبتت علي نفسها المصيبه طالعه لينا بكل عين وقحه
تنظر اليها غرام وتنزل دموع منها ووووو
بقلم مايا النجار 🔥🖊
