رواية غرام المعلم الفصل التاسع عشر 19 بقلم مايا النجار

رواية غرام المعلم الفصل التاسع عشر 19 بقلم مايا النجار 

🔥غرام المعلم🔥

&&&&&&&&&&&&&&

تنصدم صفاء وهي تره هذه الفتاه التي تشبه اعز أصدقائها تدقق في ملامحها اكثر لتتاكد من التي يدور في عقلها تسير نحوها وتضع يدها علي وجهها وتقول بدموع و صدمه.ان انتي بت ورده صح انتي بنتها هايا


اومأت لها الفتاه التي تدعوا هايا وهي تبكي بقوه تضمها صفاء بقوه وهي تسحبها الي داخل المنزل وتقول بشتياق.ااه يا بت الجزمه امك اتجوزت ما وريتني وشها تاني كان اخرها ترن عليا رنت تليفون هي فين الكلبه دي مجتش معاكي ولا ايه 


تقول اخر كلامها وهي تبعد هايا عن أحضانها تنظر اليها وهي تذيد في البكاء وتقول بخوف.مالك يا حبيبتي امك فيها حاجه تعبانه 


تنفي هايا برأسها وهي تقول بدموع شديده.لا يا خالتو مامي مامي ماتت من سنتين ماتت 


تشهق صفاء بصدمه شديده وكانت علي وشك ان تقع ولكن يمسكها مروان بقوه وتقول صفاء بدموع وصدمه.ماتت ماتت ازاي هي مش سافرت فرنسا كانت كويسه مفيهاش حاجه ايه اللي حصلها تعبت ولا ايه 


هايا بدموع شديده.ايوه بعد السفر بفتره تعبت جامد اوي واحنا نقلناها علي المستشفى فضلت فتره هناك و دخلت في غيبوبة وبعد ما فاقت منها بشهرين توفت 

تنهي كلامها وتنهار في البكاء وهي تتذكر والدتها التي تركتها وهي باقصى الحاجه لها والي أحضنها تركتها في هذا الزمان بطولها ينظر مروان الي هذه الفتاه التي تخطه اقوه قلب في هذا العالم يضغط علي شفته وهو يره وجهها الاحمر من البكاء ليميل علي صفاء التي كانت تضم هايا بقوه وهي تبكي علي صديقتها ويقول بهيام وغيظ.بس يا صفاء عيطتي الصاروخ منك لله اسكتي يا مرا وبطلي عياط وسكتي البت معاكي او اسكتي انتي وانا هسكتها الصاروخ ده بمعرفتي


تنظر اليه صفاء بغضب شديد ولا تتحدث مع هذا الوقح تنظر الي هايا وتبعدها وتقول وهي تمسح دموعها.بس يا حبيبتي بس هي في مكان احسن بكتير خلاص اهدي يا ضنانا نفسك هينقطع من العياط بس يا روحي بس


هايا بدموع شديده.كان نفسها تشوفك اوي كانت بتقولي دائما ان اول حاجه هتعملها بعد ما ترجع مصر انها تجيلك بس ملحقتش تشوفك 


صفاء بدموع.خلاص يا هايا خلاص متوجعيش قلبي اكتر من كده ربنا يرحمها تعالي تعالي ندخل جوه 


تقول كلامها وتسحبها الي شقتها وهي لا تره نظرة ذلك الوقح التي غضب بانها اخذتها وذهبت تدخل بها الي غرفتها وهي تريد ان تعلم ماذا حدث بها لكي تأتي الي هنا تجلس علي السرير وتسحبها تجلس بجانبها وتقول بحنان وهي تمسح دموعها.خلاص يا بت خلاص كفايه دموعك دي وانا معاكي بس اهدي و قوليلي جيتي هنا ازاي و اخوكي فين


تتذكر هايا السبب التي جعلها تترك اخيها وتأتي الي هنا وتقول بدموع وخوف.انا انا هربت منها يا خالتو هو كان عاوز يجوزني ل اخو مراته علشانها كان هيرميني له علشان يرضي مراته وهو عارف انه  مينفعنيش وبيشرب مخدرات و يعرف بنات وحشين اتكلمت معاه كتير بس هو ماقبلش يسمع مني و سمع كلامها وساب اخته علشانها من يوم ما مامي ماتت وهو قالب عليا هو ومراته عاوزين يمشوني من الفيلا بأي طريقه علشان يورث هو كل حاجه عاوز يرميني ل واحد زي ده علشان الفلوس مامي ماتت وسبتني لوحدي 


تنهار هايا بقوه وهي تحس بانها لحالها في هذا العالم لا أحد يشفق عليها ولا علي حالتها تضمها صفاء بقوه وتقول بدموع وحنان.بس يا بت لوحدك ايه انا معاكي اهو و مش هسيبك لو علي موتي و اخوكي ده لو راجل و ابن راجل يخطي خطوه في الحاره وهو ياخد علي قفاه شورتها ابن الورمه


تبتسم هايا بدموع لتضع صفاء يدها علي وجهها وتقول.اوعي تخافي ولا تعيطي طول ما انا عايشه ومتخفيش راجل يجي وانا اعلم عليه هو و السنيوره بتاعته


هايا بخوف شديد.خايفه خايفه يجي ياخدني و يجبرني اتجوز اخو مراته ده بني ادم قذر يا خالتو بيعمل كل حاجه وحشه في الدنيا و مدحت عارف بده


صفاء بهدوء.خلاص سيبك منهم انتي دلوقتي مع خالتك صفاء وانتي من النهارده امانه عندنا ومفيش كلب يقدر يبص عليكي حتي نامي دلوقتي علشان شكلك تعبانه اوي نامي يا بنتي نامي


تضع هايا رأسها علي أقدام صفاء وهي تقول بدموع.مامي وحشتني اوي يا خالتو من يوم موتها وانا تايهه مكانش حد بيحبني غيرها انا اتبهدلت اوي من بعدها ياريتها خدتني معاها ومكنتش سبتني لوحدي ازاي تمشي وهي عارفه ان بنتها هتتبهدل من بعدها ليه مخدتنيش معاها ليه تسبني اتعذب كده تعبت 


تمسح صفاء علي شعرها وهي لا تعرف ماذا تقول لها وهي بهذا الحال لا تعرف كيف تواسيها تصعب عليها من التي حدث بها وهي صغيره كيف اخ يفعل ذلك في اخته اليتيمه التي لا يكن لديها ايه ملجأ سواه هو فقط تنام هايا بعد وصلت بكاء تقطع القلب تضعها صفاء علي الوساده وتضع علي جسدها شرشف خفيف وتذهب الي الخارج تراهم مازالوا يجلسون امام الشقه لتقول.انتوا لسه قاعدين زي المطلقين جديد 


يذهب اليها مروان ويقول بلهفه.سيبك منهم يا صفصف الصاروخ الصغنن دي مالها ايه اللي حصلها


صفاء بحزن شديد.الزمن جاي عليها اوي يا مروان


مروان بغضب.اخص عليه هو في حد يهون عليه الصاروخ ده يجي عليه الف مليون سلامه عليها اوعي اوعي كده خليني ادخل اطمن عليها بنفسي


ويقول كلامه وكاد ان يذهب الي الداخل ولكن تمسكه صفاء من ملابسه وتقول بصوت عالي.امشي من وشي يا مروان بلا تطمن عليها 


ينظر اليها مروان بغيظ شديد ويجلس علي الدرج تنظر صفاء الي موسي و غرام التي آتوا من فتره طويله ويجلسون بجانب بعض وهما يتحدثون بهمس تبتسم بفرح لانهم تأقلمو وكانت أن تتحدث ولكن يدخل جلال و البنات التي صرخوا بصوت عالي وهما يقولوا. تيتتتتته


تبتسم صفاء بحب شديد وهي تضمهم الي أحضانها وتقول وهي تنظر إلى جلال.ليلي فين


جلال ببرود.مجتش معايا ومحدش يجيب سيرتها تاني هي جابت اخرها معايا علي كده


ينهض موسى ويقول بهدوء.طب اهدي كده وبلاش كلام قدام البنات


اومأ له جلال وينظر الي صفاء التي كانت تضم الفتيات وهي تنظر له بغضب شديد ويقول.ملك مكه يلا نطلع


صفاء بصوت عالي. يطلعوا فين يا حبيبي لو عاوز تطلع يبقي لوحدك مين اللي هيهتم بالعيال دي 


جلال بنفاذ صبر.هوديهم عند امي 


صفاء بصوت عالي وهي تنظر الي موسى.خليه يطلع بدل ما اقل منه قدام بناته و ملك و مكه مش هيطلعو للعقربه اللي فوق قال يعني هي اللي هتخلي بالها منهم كانت سابتلهم امهم احسن ملكش عندي بنات يا جلال و لما امهم ترجع بالسلامه يبقي تيجي هي تستلمهم مني غير كده وريني عرض كتافك انت وامك يا خويا


ينظر اليها جلال ببرود شديد وهو يعلم أنها لا تطيق انه ترك ليلي وهي تحبها مثل إبنتها و اكثر ليقول.براحتك يا عمتي لو حصل حاجه كلميني


وكاد ان يذهب ولكن تقول صفاء بصوت عالي.جلال الله يخليك يا ابني حاول معاها تاني والله ليلي اغلب من الغلب و مش هتلاقي زيها طول عمرك ده كفايه مستحملاك و مستحمله امك و ده خارج نطاق التحمل وحيات بناتك يا جلال شوفها مره كمان 


ينظر اليها جلال ويقول بتعب واضع في صوته.والله العظيم حاولت يا عمتي هي اللي راكبه دماغها هي اللي اختارت كده يبقي تستحمل نتيجه اختيارها و انا لو اتطربقت السماء علي الارض مش هروح لها تاني عايزه هي تيجي ل بيتها و بناتها اهلا وسهلا مش عايزه خلاص كده


يقول كلامه ويذهب الي الاعلي وهو لا يقدر ان يتحدث اكثر من ذلك تعب كثيرا من الحديث هو لا يريد البعد ولكن هي التي تعاند يدخل الشقه ويحس بخنقه شديده صوتها التي كان يوجد في كل اركان الشقه لا يكن روحها لا تكن هنا هي لا تكن هنا قلبه يألمه بشده يريد ان يذهب لها وياخذها غصب عنها ولكن لا ينفع هي لا تريده تكره العيش معه لأول مره يره جلال هذا في عيونها هي لا تريده يجلس علي الأريكة و يرفع رأسه الي الاعلي وهو متعب بشده يدخل موسي الشقه التي كان يترك جلال بابها مفتوح ينظر اليه ويقول.طب ليه التعب ده كله روح هاتها و اتفاهموا مع بعض في بينكم بنات يا جلال ايه شغل العيال ده 


جلال بصوت عالي.روح قلها هي الكلام ده يا موسى انا مليش دعوه مش عارف مالها قلبت مره واحده كده ليه كانت كويسه دلوقتي مش طايقه عيشتي قالتها في وشي يا موسى قالتها مش طايقه العيش معايا ولا خافت ولا ايه حاجه عاوزني اعمل ايه اجيبها معايا بالغصب علشان البنات انا مش هزل نفسي اكتر من كده هي اللي غلطت و المطلوب مني اروح ابوس ايدها علشان ترجع ل بناتها ايه يا راجل ده 


موسى ببرود وهو يجلس بجانبه.طب ايه اللي حصل يخليها تمشي وتسيب البيت


جلال بغضب شديد. اتخنقت مع امي دي قالت كلمه و دي ردت عليها طردت امي انا شفت امي بتطرد حطيت جزمه في بقي وسكت اعملي فطار يا بنتي لا روح خلي امك تعملك كلمه مني علي الف كلمه منها غلطت في امي نزلت علي وشها بالقلم خلاص تعبت


موسى ببرود.طب ما انت غلطان هو ضربك ليها ده ايه مفيش راجل محترم يمد ايده علي ست دي مش قوه منك ده ضعف ضربك ليها يثبت انك ضعيف معرفتش تاخد حقك منها بالكلام روحت تستعرض قوتك عليها 


جلال بصوت عالي.اعمل ايه يا معلم تعبت فاض بيا من امبارح واحنا في نفس الاسطوانه البت منشفه دماغها وانا مش جبل علشان اتحمل انا طالع عين اللي جبوني علشان لا هي ولا البنات يحتاجوا حاجه ايه اللي مطلوب مني اعملوا وانا معملتوش انا عاوز ادخل بيتي علشان ارتاح من قرف الشغل مش اخلص من قرف الشغل ادخل في قرف البيت ده علشان بقولها اعملي الفطار بتقولي انا مش خدامه يعني انا خدام علشان بشتغل ليها و ل بناتها شتمت امي سكت يا معلم موسى سكت علشان المركب تمشي بس دي بايعه 


ينفخ موسى بقوه ويقول.يا ابني اهدي هي كمان عليها ضغط شغل البيت و العيال وامك تلاقيها سمعتها ربعين مش حلوين وبعدين انا و انت و كل اللي في البيت عارفين امك لما تدخل في حاجه بتخربها ايه اللى يخليها تدخل شقتك انت اللي سمحت للشيطان يدخل بينك انت و مراتك خد يوم ولا اتنين و روح رجع مراتك انتوا ملكمش غير بعض اعقل يا جلال هي يمكن تكون تعبانه شويه متضغطش عليها انت خليها تاخد يومين راحه منك انت وامك وعيالك وابقي اخطف رجلك وهاتها


جلال ببرود شديد. وحياه لا اله الا الله يا موسى ما انا رايحلها تاني هنت نفسي مره واتنين علشان الدنيا تعدي و دي مش عايزه يبقي خلاص براحتها 


موسى بصوت عالي.ايه يعني خلاص هتطلقها


جلال بغضب.اطلق مين انت التاني خليها لحد ما تفوق وتبقي تروح انت و عمتك ترجعها انا خلاص طالع مني يمين مش رايحلها


موسى بغضب.هصوملك انا التلت ايام يا عم جلال و روح رجع البت ل عيالها هي مش ناقصه


جلال بهدوء.موسي متتعبش نفسك علشان انا والله ما راحيلها سيبها كده و اللي في خير يقدمه ربنا


ينهض موسى وهو يقول.براحتك يا عم جلال بس ياريت تحط بناتك قدامك دول محتاجين امهم جنبهم ولا عمتي ولا انت ولا ايه حد هيقدر يفهمهم اكتر من امهم وانت مش صغير علشان اقولك تعمل ايه تصبح على خير يا جلال 


يقول موسى كلامه ويذهب ويتركه وهو تائه لا يعرف ماذا يفعل يدخل موسي شقته يراها وهي تتسطح على الأريكة و تقلب الشاشه بملل شديد 



يبتسم عليها وعلي هيئتها التي تخطفه في كل مره يراها يقترب منها ويسحب منها محرك الشاشه بسرعه ويضع رأسه علي أقدامها لتقول غرام بغيظ.طب ليه النكد ده هات يا موسى الريموت


يغلق موسى الشاشه ويقول وهو يغلق عيونه.معلش يا حبيبتي انا راجل نكدي مسمعش صوتك بقي بدل ما اقوم اكمل اللي مكملش الصبح


تعض غرام علي شفتها بخجل شديد ليفتح موسى عيونه وينظر إليها ويقول بغيظ.بت انتي فقر مش طبيعي اللي بيحصل ده كل ما الدنيا تحلو ترجع تخرب فوق دماغي حضري نفسك بكره نروح ل شيخ و يقرا عليكي وعليا و نشوف ام المشكله دي فين و نحلها انا بقيت علي اخري


تضحك غرام علي شكله وتقول وهي تحاول ان تجعله ينهض من علي أقدامها.طب طالما انا فقر نايم علي رجلي ليه قوم بدل ما افقرك 


يمسك موسى يدها ويضعها علي صدره وهو يقول.ما تهدي يا بنت المجنونه 


تضرب غرام علي صدره بغيظ وتصمد لي فتره تنظر له وهو يغلق عيونه وتقول وهي تريد ان تعلم شي.موسي هو انت لسه زعلان من اللي حصل زمان


موسى وهو مازال يغلق عيونه.قصدك علي ايه بظبط


غرام بهدوء و بدون وعي الي التي تقوله.قصدي جوازي من جاسم لسه زعلان 


يفتح موسى عيونه بغضب شديد وينهض من علي أقدامها ويقول وهو يسحبها من وجهها له.افتحي بقك وطلعي لسانك 


غرام بخوف واستغرب.ايه 


موسى بصوت عالي.اسمعي الكلام 


تفعل غرام مثل ما قال ليمسك موسى لسانها بإصبعه ويقول وهو يضغط عليه بقوه.هو لسانك الوسخ ده مش هيبطل يقول ميتين ام الكلام من غير ما يفكر فيه انتي هتفضلي كده ل امتي مش طايق اسمع اسمه علي لسانك ليه بتتعمدي دائما تقوليه عايزه تغظيني يا بت اقطع لسانك الوسخ ده اجيبه بسناني ها هتبطلي ولا ايه في ايامك دي 


تتوجع غرام بقوه ولا تعرف ان تتحدث ليترك موسي لسانها و يبهط علي شفتيها ياكلهم بغيظ شديد وتحاول غرام تبعد عنه لانها تتوجع ولاكن لا تعرف لانه يمسك راسها بقوه يحس بها موسى تتألم ليهدأ من عنفه وتتحول الي قبله هادئه رغم النار التي بداخله يمسك أقدامها ويسحبها لتجلس علي أقدامه وهو لا يترك شفتيها و يقترب منها اكثر يدخل لسانه داخل فمها كمن يرتشف سرها يتذوق رحيقها وكأنها نقطة من العسل لا يشبع يغلق عيونه بقوه وهو يقبلها بشوق وجوع يروي عطشه منها يسحبها من خصرها بقوه كبيره وهو لا يصدق بانها له الي الان لا يستوعب موسى هذا برغم أنها ظلمته في الماضي ولكن يحس أنها كثير عليه وهو لم يكن يتمني اكثر من ان تكن بخير ولا يصيبها مكروه وان تكن بين يده الان شئ لم يكن يتوقعه موسى كان يحلم بها فقط ما أجمل ان تطول من تحب بعد عذاب يكن اعظم انتصارات اي شخص موسى تعذب كثيرا لكي يصل إلى نصف التي به الان كان يقبل كل شيء مقابل ان تكن بخير لا يريد اكثر من ذلك تعوضه الحياه بأجمل وأروع هديه وهي غرامه الحلم التي كان مستحيل ان يتحقق يبعد عنها بعد ما كانت سوف يغمي عليها من إنقطاع النفس عنها ينظر اليها وهي تتنفس بسرعه و صعوبه ويقول بوقاحه شديده.اهدي يا فرسي دي كلها بوسه مش مستاهله نفسك ينقطع كده 


غرام بغيظ وخجل.انت عايز تموتني باللي بتعمله ده 


موسى بنفس الوقاحه. انا لحد دلوقتي معملتش اي حاجه وانتي لحد دلوقتي مشوفتيش الوحش اللي جوه و ده مش هيطلع مع بوسه ده عاوز حاجه اكبر من كده بقولك ايه ما تيجي نجرب السرير ونكمل اللي ملحقتش اكمله الصبح 


غرام بنعاس.بطل قله ادب بقي و سبني انام خلاص فصلت


موسى بغيظ وهو يحاول ان يجعلها تفيق معه.تعالي وانا اشحنك يا فرسي غرام بطلي هزار انتي هتنامي دلوقتي 


غرام بنعاس شديد.انا نمت بالفعل سبني ادخل انام في الاوضه جوه


يقبل موسى وجهها ويقول بحنان وهو يراها بالفعل تريد النوم ولا تكن تهرب مثل ما كان يظن.نامي هنا وانا لما ادخل هاخدك معايا نامي دلوقتي 


تومأ غرام برأسها وتذهب الي نوم عميق وهي لا تفكر بشئ ينظر اليها موسى وهو لا يحزن بانه لي الان لم يلمسها لانه يعلم بانها مازالت متعبه نفسيا ولا تتحمل علاقه في هذا الوقت وهو لا يضغط عليها سوف يصبر الي يوم ما تكن بخير اكثر من الان ويفعل بها الاشياء التي سوف يموت لكي يفعلها معها يحملها على نفس الوضع التي كانوا به و يدخل الغرفه يتسطح علي السرير وهي فوقه يغلق عيونه براحه شديده وهي بين أحضانه وينام موسى وهو لا يحمل هم شئ لانها معه و في أحضانه 


كانت تجلس علي الاريكه بعد ما دخلت مسك غرفتها تشرد بشده في ماضيها التي كان سئ جدا لا تعرف لماذا ولكن مجئ هايا جعلها تتذكر الماضي والتي حدث بها تتذكر جمله قالتها الي شخص كانت تريد ان يظل معها لكي يربون اطفالهم بينهم ولاكن ذهب بعيد عنها وأخذ منها روح وقطعه منها قطعه لا تقدر ان تفرط فيها لانها منها تضرب الجمله قلبها قبل عقلها بعنف شديد وهي تتذكر كل حرف قالت(بلاش يا عثمان بلاش خلينا نربي عيالنا وسطينا ليه نشردهم كده حرام عليك يا عثمان تضيع كل ده علشان خرابت البيوت بلاش وحيات ربنا بلاش) ومع اخر كلمه تذكر تهبط الدموع منها وهي لا تعرف ماذا حدث ل عثمان الان وماذا حدث الي القطعه التي أخذها منها في هذا اليوم ذهب عثمان ولم يأتي الي هنا لم يعود الي الان و مازالت هي تنتظر رجوعه ليس حبا فيه لكن شئ اخر تغلق عيونها بألم شديد تحاول ان تخفيه خلف ضحكتها و حنانها وغضبها احيانا تفعل كل هذه الاشياء لكي لا يظهر وجعها الي احد لكي لا تكن ضعيفه و يستغل البعض هذا تنهض صفاء وتذهب إلى غرفتها التي تنام فيها هايا تنام بجانبها وهي تنظر اليها بخوف من القدر التي لا تعلم ماذا يخبئ الي هذه الفتاه تضع يدها علي شعرها وتقول بحنان.ربنا يسترها معاكي انتي كمان علي قد ما انا فرحانه بجيتك ل حضني علي قد ما انا شلت هم واحده كمان ربنا يقدرني واحميكي بعيوني يا حته من روح اعز الناس علي قلبي 


في منتصف الليل يفتح عيونه وهو يسمع صوت عالي بشده ينظر اليها وهي مازالت فوقه وتضع يدها علي رقبته ليضعها علي السرير بهدوء وحنان شديد ويذهب إلى الخارج بسرعه وهو يسمع صوت صراخ وووووو


(نتعرف على الصاروخ الصغنن)

هايا علي المصري فتاه في الثالثة والعشرين من عمرها، هادئة بشكل يلفت الانتباه ورقيقة كأنها نسمة عابرة في عينيها حزن قديم لا يعرف أحد سببه وكأنها تحمل شيئًا أثقل من عمرها بكثير تعبت كثيرا بعد وفاه والدتها التي كانت لها الحياه بأكملها من بعدها لم تكن هايا مثل ما كانت فتاه بريئه بشده لا تعرف حقد و غيره ولا هذه الاشياء طفله بجسد صبيه تمتلك عيون بريئه بشده و قدره عاليه من الجمال

🖋️ مايا النجار 🖋️ 

      الفصل العشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات