رواية غرام المعلم الفصل التاسع 9 بقلم مايا النجار
غرام المعلم
البارت التاسع
مايا النجار
&&&&&&&&&&&&&&&&
تنصدم غرام بشده وتضع يدها علي فمها بقوه وكادت ان تقع ولكن تمسكها مسك بسرعه ينظر اليها المعلم بغضب شديد من ما فعله هذا الحقير ويذهب اليه ويقول بهدوء مصتنع وهو لا يريد ان يحدث شيء امام الجميع.تعالي يا دكر نتكلم في البيت
جاسم بغضب وصوت عالي.ليه ما نتكلم هنا خلي اهل الحاره كلهم يعرفوا الهانم الفاجره اللي منيمه جوزها علي ودنه وطالعه لابن عمها اللي هو في الأساس حبيبها الاولاني ايييه يا غرام مش سمعلك صوت يعني انتي فكراني مش راجل علشان تقرطسيني يا فاجره
ينظر موسي الي غرام التي لا تعرف ماذا تقول او تفعل وهي امام كل هؤلاء الأشخاص ليقول موسى بغضب شديد.راجل ايه يا جاسم قول حاجه تانيه هو في راجل ينام ويدلدل رجله و يسيب مراته تنزل تشتغل في راجل يرمي مراته بره شقتها في نصاص الليالي ده كل اللي انا شوفته الله اعلم ايه كمان انت ما تتسماش راجل بكلمه حتي
جاسم بغضب.ايوووه ايوووه قولي الكلمتين دول علشان تداري علي عملتك الوسخه انا بديكم ضهري وانتوا بتضربوني بسكينه انت استغليت ان في مشاكل بينا و روحت تاخدها في شقتك
موسي بغضب شديد.جاسسسسسسم وعرش ربنا انا لحد دلوقتي مش عاوز اقولك كلام يعيطك علشان احنا قدام الناس بس لو حبيت اديك ربع يظبطلك زوايا رجولتك
جاسم بغضب شديد.افضل داري انت علي اللي عملتوه بس خلاص اتكشفتو علي حقيقتكم اصبر عليا يا موسى والله العظيم لهردلك اللي عملته اما الفاجره مراتي في انتي طالق طالق طالق طالق متلزمنيش واحده رخيص زيك و
(زغروطه يا بنات 🤣)
يقطع حديثه موسي الذي لكمه بقوه كبيره ويقول موسي بغضب عارم وهو يضرب في جاسم.ما علشان انت كلب واهبل عمرك ما قدرت البنت الغلبانه اللي معاك ربنا نجدها منك يا جاسم غرام كانت عندي علشان عاوزه تطلق منك يا حمار جات تستنجد بيا علشان عارفه انك مش راجل ومش هتسبها بعد الطلاق عارفه انها كانت متجوزه واحد كلب لو كانت عندها ذرة أمل ان فيك حاجه عدله كانت جات ليك انت لو عارفه انها كانت علي ذمة راجل ابن الاصول مكنتش خبطط علي باب ابن عمها علشان تطلق من ال$$$$ اللي متجوزها فهمت يا ناقص فهمت يا ربع راجل
ومع كل حرف يخرج من فم المعلم كان ينزل علي وجه جاسم وباقي جسده بالضرب قوي بشده لدرجه ان المعلم شعر بتعب من المجهود ولكن كل ما ينظر إلىه هو غرام والكسره التي هي فيها الان يذيد في الضرب اكثر و جاسم كان يصرخ باعلي صوت وهو يتألم بشده من الضرب لا احد يتدخل ولا يستجرء ان يتدخل المعلم كان مثل الوحش يضرب في جاسم بكل ما منحه الله من قوه يضربه وكانه يريد ان يقتله والذين يشاهدون منهم من يشمت فيه ومنهم من يصعب عليهم ومنهم من يحزن علي غرام التي بعد ما فعله فيها تلك الحقير لا تاخذ منه سوي الفضيحه الذي يفعلها هو كان من الممكن ان يتحدث بدون كل ذلك لماذا فعل هكذا لماذا يخسر اخر ذرة أمل في داخل غرام التي مازالت مصدومه وإذا قال المعلم هذا الحديث ويظهر انها لا تفعل شئ سئ لا احد يصدق هذا الكلام سوف تكن في نظر الجميع مخطئه التي خانت زوجها مع ابن عمها من سوف يكن في داخله رحمه لكي يصدق كلامها من لا يوجد احد في داخل قلبه رحمه هذا المجتمع لا يصدق بانها انظلمت لان الذي يتهمها في شرفها هو زوجها و ابن عمها فكيف تخرج نفسها من هذه المصيبه التي تسبب بان سمتعها سوف تكن علي فم الجميع تفيق من شرودها علي صفاء التي تمسك الحزاء الخاص بها و تذهب الي جاسم وتنزل عليه بالحذاء علي وجهه وهو تقول بغضب شديد.يا عرا يا وطي كان يوم اسود يوم ما اتجوزت البنت ياريتك كنت موت يا بعيد شوطه تاخدك يا ابن الكلب يا ابن امك يا مرا يا ابن الزباله يا اللي امك ممشياك يا $$$$$ هي اللي نضفتك يا وسخ هي اللي حطت عليك شويه ريحه علشان تنضف يا وسخ مش كفايه يا حبيبتي كانت مستحمله قرفك يا عرة الرجال كويس انك طلقتها اقسم بالله العظيم يا عرة ان اليوم ده اللي انت طلقتها في كان احسن من اليوم اللي اتجوزتك فيه غرام نضيفه مش شبهك انت عايز واحده زي امك بنت الكلب اللي يارب يتردلها في صحتها مالها و فيك انت يا عرا يا راجل يا ناقص يا زباله كلب ابن كلب
يبعد المعلم بعد ما تتدخل صفاء التي كانت تزل عليه بغل وحرقه علي بنت اخيها التي تعتبرها بنتها قلبها محروق عليها وعلي الذي حدث فيها من ورا ذلك الحقير التي لا يمس الرجال بصله تبعد صفاء عن جاسم بعد ما تعبت وتقول وهي تتنفس بسرعه وتنظر إلى سعاد التي تنظر الي ابنها بخوف.حسب الله ونعم الوكيل فيكي انتي وابنك يارب اشوف اللي عملته في البنت اليتيمه قدام عيني ربنا ينتقم منك انتي وابنك يا شيخه ربنا يحرق قلبك زي ما حرقتي قلبها ما تشوفي فرح في حياتك يا سعاد ما تشوفي الراحه ربنا يقله راحتك زي ما قله راحت غرام زي ما عذبتها وهي علي ذمت الكلب ابنك تتعذيبي زيها و اوسخ يا بيعده
هل تتاثر سعاد بكل هذا الدعاء بتأكيد لا كل التي قالته صفاء لا يهز شعر في راسها التي تفعل كل ذلك في فتاه يتيمه مثل غرام لا اظن انه يوجد داخل قلبها رحمه سعاد كانت تمثل الطيبه امام ام غرام لكي تأخذ غرام الي جاسم لكي تذلها هذه نيتها من الماضي كانت تكره امل ام غرام لهذا قالت تحرق قلبها علي بنتها وهي التي كانت سبب في الخلافات التي بين ام المعلم و امل كانت تريد ان تعذب غرام لكي تحرق قلب والدتها عليها كانت تتلذذ بفعل ذلك وهي تفعل كل شيء ياذي ذلك الفتاه اليتيمه لا تخاف من الله التي قال في كتابه الكريم
(فأما اليتيم فلا تَقْهَرْ) ذلك الفتاه اليتيمه كان من المفترض بانها تعاملها بالحسنى لا تفعل فيها كل ذلك لا تضرها بهذا الشكل ولاكن اذا غرام عدات كل ذلك ومر بيها الزمان و تنسيت التي فعلتها هذه المراء يوجد رب لا ينسى وبتاكد سوف يترد فيها كل التي فعلتها في غرام يمسك مروان (جردل) مياه كبير و يصبه علي جاسم ويمسك سلك كهربائي و يرميه عليه ويشغل الكهرباء ينتفض جاسم بقوه من آثار الصاعق الكهربائي التي يتعرض اليه هل يوجد من يشفق عليه لا هذا الشاب لا يترك المحبه في قلب ايه شخص كان منبوذ بمعنى الكلمه لا احد يحبه ولاكن هذا لا يجعلهم يشفقون علي غرام التي يحدث في جاسم شئ والتي قال علي غرام شيء آخر بنسبال الي الجميع الان بان غرام مخطئه وبتاكيد يوجد في عقلك أيها القارئ بان المعلم كان من المفترض بانه مثل غرام ولاكن المجتمع الذي نعيش فيه لا ينظر إلى المعلم بعيون بانه مذنب بل ينظر إلى الفتاه المراه الراجل في عيون هذا المجتمع او البعض من العقول البشريه لا يغلط مثل الملاك ام الفتاه او المراه ينمسك عليهم اقل شي ممكن ينفعل ينمسك عليها نظره او همسه او شي صغير لا يذكر اما الراجل يفعل ما يريد هو في نظر الجميع راجل لا عليه ذنب ام الانثي هي التي تتحمل كل شيء علي الرغم بان اذا اخذنا ذلك الحديث من جانب آخر الله سبحانه وتعالى يحساب الجميع علي كا يفعله لا يقول بان هذا راجل او هذه الفتاه كل من اذنب ياتي عليه يوم وسوف يحاسب في دار الحق لا احد يعلم بان هذه الحياه منتهيه وفي ثواني ياتي الموت في ايه لحظه من انت لكي تحاسب احد علي شئ فعله من انت لكي تقول هذا خطا او صحيح غرام تحملت كثير تحملت فوق طاقتها هي لا تحب جاسم ولاكن كانت تحاول معه لكي لا تهدم بيتها بيدها كانت تحاول تضغط علي نفسها لكي تكمل معه هل احد سوف يحسب لها هذا هل يقول بانها تعبت معه أكثر لا غرام تحملت كثير التي فعل اليوم لا ينفع وإذا هو لم يطلقها كانت فعلت المستحيل لكي تطلق منه جاسم هذا الحقير بالذي فعله ينطبق عليه الذي قاله رسول الله (وإذا خاصم فجر) فعل في غرام التي لا يتحمله احد وفي أول موقف خرج الي الجميع لكي يقول اليهم علي الذي فعلته زوجته لكي ينتقم منها فجر انسي رجولته انسي كل شيء هذا النوع من البشر لا انصح احد ان يتعامل معه نهائيا
(معلش لو طولت عليكم في الفقرة دي بس الكلام بجد مهم)
لا احد تحرك لكي يلحق جاسم الذي مازالت الكهرباء تنهش في جسده ولاكن لا تكن قويه بالمعنى لا يموت تصرخ والدته باعل صوتها وهي تقول.حد يلحق ابني جاسم هيموت طفي الكهرباء يا مروان حرام عليك ده ابن عمك هتموت ابن عمك حد يطفي الكهرباء
ينظر جلال اليها وهو لا يقدر ان يتحرك لكي يلحق اخيه الصغير يحس بانع يقرف بان يكن ذلك من دمه يريد ان يموت لكي يتخلص من ذلك العار يتدخل في الذي يحدث عدنان الذي سمع بالذي حدث واتي بسرعه يدخل الي داخل سيبر مروان ويغلق الفيشه التي كان مروان يوصلها بالكهرباء تذهب سعاد الي ابنها وتقول بصوت عالي.اسعاف حد يلحق ابني بسرعه هيموت
ياتي احد من الجيران بالسيارة الخاصة به وياخذ جاسم وهو وابيه والدتها ويذهبون الي المستشفي ينظر موسى الي غرام وقلبه ينكسر الف قطعه عليها ماذا فعلت لكي يحدث بيها كل ذلك هو الان لا يخاف علي نفسه قد ما يخاف عليها لا يريد احد يمسها بسوء يا ريت كل الوم ياتي عليه ولا احد ينظر إليها نظره لا تعجبها هذا هو الحب الحقيقي بانك تكن تريد ان يحدث فيك كل شيء سئ ولاكن لا ياتي الهواء علي من تحب وهذا الحب التي تمتلكه غرام داخل قلب موسى الذي ينقطع علي منظرها الان يشير براسه الي مروان لكي يأخذها الي الداخل وبالفعل يذهب مروان الي غرام ويمسك يدها وهو يبتسم اليها بحب وحنان ويذهب بها الي شقه عمته تدخل غرام الي غرفتها وتغلق الباب لكي تسمح دموعها التي تريد ان تنزل بأنها تنطلق تبكي بقوه وحرقه شديده تبكي علي كل التي مرت به لماذا يحدث فيها كل ذلك لماذا ترمي جسدها علي السرير وهي تحس بان قدميها لا يعد يتحمله يدق الباب لا تقدر ان تنطق كلمه من البكاء الذي يقطع القلب ينفتح الباب ويدخل موسى التي لا يهون عليه بان يتركها وهو يعلم بانها بحال سئ جدا تنظر اليه غرام وتقول بدموع شديد.ليه
موسي وهو يغلق الباب ويدخل.ليه ايه
تجلس غرام وتقول بكاء شديد.ليه انا اللي بيحصل معايا كده ليه مش غيري ليه انا اللي اتفضح وسط الناس ليه انا اللي منظري يبقي زباله كده ليه انا اللي اضرب علي قفايا ليه هو مفيش غيري
موسي بجمود وهو يجلس امامها.غلطه واحده كفيله انها تدمر حياه كامله انتي ما حسبتيهاش كويس يا غرام انا وانتي و كل اللي بره دلوقتي عارفين ان جاسم مش كويس سيبك من ده هعتبر انك اتغشيتي فيه و اتجوزتي منه تمام عرفتي انه مينفعش كملتي ليه ليه انتي كملتي في طريق مسدود
غرام بدموع.خوفت من كلام الناس عليا كلمه مطلقه مش سهله
موسي بابتسامه سخريه.طيب دلوقتي ايه ما انتي اطلقتي النتيجة واحده يا غرام انتي كده كده كنتي هتطلقي ياريت كنتي سهلتي علي نفسك المسافة كان هيكون احسن انك تمشي من اول ما عرفتي ان الطريق ده مش طريقك اختارتي انك تكملي وانتي مش مبسوطه ودي مش حاجه حلوه علي فكره مش حلو انك تضحي علشان سعاده الغير وانا بتكلم هنا علي موافقتك علي جاسم من الاول مش حلو انك كملتي في علاقه وانتي فيها الراجل والست اه ما الهانم كانت بتنزل تشغل و الراجل بتاعها نايم سهتلي عليه كل حاجه وصعبتيها علي نفسك يا غرام تعرفي انتي لو من اول ما بدا يتعوج عليكي وقفتي في وشه كان هيخاف الصنف ده انا عارفه مش بيجي بامور الطبطبه خلاص ده تمسكي اوسخ شبشب عندك وتهبديه علي دماغه هيقولك امرك سيدتي اما المناقشه مع امثال جاسم مينفعش اهو ركب وتبقي تقابليني لو حد عرف ينزله انتي ما فهمتهوش كويس يا بنتي بس ملحوقه
ينهي كلامه وينظر إليها وهي تسمع حديثه الصحيح وترجع بالماضي والذي فعلته ليقول موسى ببرود مصتنع.لو عاوزه ترجعيله انا مستعد اجيبه تحت راجلك وما تشيليش هم ايه حاجه انا معاكي بعد ما يفوق ه
تقطع كلامه غرام التي قالت بسرعه و دموع.لالا مش عاوزه ارجعله انا كده كده كنت عاوزه اطلق منه بس مش بشكل ده انا كل اللي قهرني باني والله العظيم ما استاهل كل ده انا معملتش ايه حاجه فيه علشان يأذيني بطريقه دي ليه يعني انا عملتله ايه انا صعبان عليا نفسي اوي يا موسى صعبان عليا كسرت خاطري دي قلبي وجعني مش عليه علي نفسي اللي اتكسرت
موسي بهدوء.ولا كسرت ولا حاجه بكره تفوقي الي نفسك وتكوني احسن من الاول و دي مش اول خبطه هتاخديها في الدنيا خليكي واعيه كده واتعلمي من غلطك مش علشان تكوني راضيه حد تيجي علي نفسك يا غرام تغور ام الدنيا دي قصاد ضحكتك انتي دلوقتي رجعتي زي ما كنتي اعتبري نفسك انك ما ممرتيش بايه حاجه وافتحي صفحه جديده مع نفسك صفحه بعنوان جديد و زي ما قولتك تغور ام الدنيا دي تغور كل حاجه بس انتي تكوني راضيه عن نفسك مفيش حد هيسيك علشان تكوني عارفه انتي معاكي عمتك و مروان ومسك وحتي جلال اللي ساب أخوه بيموت علشان عارف انه جه عليكي وحتي انا يا بت عمي ايه حاجه تعوزيها رقبتي سداده اامري انتي وملكيش دعوه هخرج و هخليي مسك تدخل ليكي نكدتي عليا منك لله
تضحك غرام بخفه ويذهب موسى وهو يرتاح نوعا ما بعد ما سمع صوت ضحيتها يشير الي مسك لكي تدخل اليها وهو يذهب إلى الاعلي وهو لا يمتلك طاقه ان ينطق كلمه تعب كثير في هذا اليوم الذي من بدايته مرهق اليه بشده يفتح شقته ويدخل فيه وهو ينزع القميص الذي يوجد به بعض القطع من الشد و الجذب مع ذلك الحقير التي يتنمي بان يسمع خبره هذه المره ولا يفرق ان ينسجن ولا ايه شي قدر انه سوف يفرح بانه تخلص من ذلك الحقير الذي يكره المعلم الي ابعد الحدود يدخل المعلم الي الحمام ياخذ شاور بارد لكي يخرج النار التي بداخله النار التي لا يعرف ان يطفيها نار تحرقه بشده كيف يكن جاسم بهذه الحقاره كيف يقول ذلك الكلام علي فتاة كانت علي ذمته يندم موسى علي بانه ترك غرام تتزوج من جاسم يقول يا ليتني كنت وقفت في وجه هذا الزواج ولاكن لا يرميها في هذا الجحيم هي كانت طفله لا تعرف ماذا تفعل واكيد والدتها ضغطت عليها بطريقة ما كان من المفترض ان تكن انت يا معلم ان توقف بجانبها ولاكن هي التي قالت له بانه يتركها وتفعل التي تريده يغلق موسى عيونه ويرجع بذاكرته يوم زواج جاسم من غرام ابشع يوم يمر به المعلم(فلاش باك)
كان في غرفته وهو يتسطح علي السرير ويشرب من السجائر التي لا نعرف عددها كان يحرق في السجائر وهو يحترق من الداخل هذا اليوم يوم زفافها علي جاسم التي سوف ياخذها منه وهو الذي سوف يمتلكها في هذا اليوم ماذا هذا حلم ام حقيقه ياليته يكون حلم ولا قلبك يا معلم يحترق بهذا الشكل تنزل دموع منه و الي اول مره من يوم ما توفا والد المعلم تنزل دموعه من عيونه لأجلها لاجل انها سوف تبتعد عنه من هذا الليله ستكون غرام علي اسم احد غيره توقف بيك الزمان لا حد يعلم بنار التي انت فيها الان الكل ينشغل بالفرح لا احد يعلم عنك شي يطفئ السجائر التي في يده بعد ما انتهي و يشغل واحده اخرها ويشرب منها تدخل والدته ينظر اليها وعيونه حمراء دم لتقول بسمه.ايه يا موسى مش هتنزل تبارك الي عيال عمك
موسي بغضب وصوت عالي.اطلعي بره يا بسمه اطلعي بره ايه البجاحه دي يا وليه كسره قلب ابنك وجايه بكل بساطة وتقولي تعال اكمل عليك امشي امشي ومن النهارده تعتبري ابنك مات يا بسمه من يوم ما كنتي السبب في وجع قلبي نفس اليوم اللي انا موت في بنسبالك من النهارده تنسي ابنك يا بسمه مش خلاص عملتي اللي انتي عايزاه انتي كده مش هتاخدي بنت امل الي ابنك خلاص علي كده كل ده ليه ليه فاهمين علشان الغيره علشان غيرانه من امل بتدمري ابنك بتاخدي منه الحاجه الوحيده اللي بيتمناها غرام كانت حاجه انا اللي عاوزاها من الدنيا دي كلها مكنتش عاوز غيرها وهي دلوقتي جنب راجل غيري علشان امي اللي المفروض تكون أكتر واحده توقف معايا جايه ليا ليه يا بسمه جايه تشمتي فيا صح جايه تشوفيني عايش ولا موت
بسمه بدموع.ليه الكلام ده يا موسى انت بتحرق قلبي بكلامك انا يا حبيبي مش عاوزه غير انك تكون مبسوط بس مش مع بنت امل انا ما اقبلش بها ابدا انت تستاهل احسن منها يا ضنايا متحرقش
قلبي والنبي
موسي بغضب عارم.محرقش قلبك ازاي ازاي وانتي السبب في حرقت قلبي اقسم باللي يعز ويزل يا بسمه ما انا بيتلك فيها ليله كمان وهسافر ومش هتشوفي وش ابنك موسى تاني فاهمه هسبلك البيييييييييييت وامششششششي علشششششان ترتاحححححححححي
كان يقول اخر كلامه وهو يصرخ بقوه كبيره وياخذ نفسه ويذهب إلى خارج العماره بالكامل ينظر اليها وهي بجانب عرسها وتبتسم يشعر بنار التي في داخله تزداد اكثر كيف عليها تبتسم وهي بجانب غيره وهو يحترق في الاعلي هل هو كان رخيص لهذه الدرجه يذهب موسى وهو يمسح عيونه التي كانت تظهر بانه يبكي ومن تلك اللحظه كره موسى كل من شارك في عذاب قلبه ذهب موسى بعد تلك الليله الي ايطاليا وترك قلبه في مصر ومع غيره
نرجع من (الفلاش باك)
يمسح الدمعه التي نزلت علي خده وعيونه تحرق بشده من كتم البكاء لا يعلم لماذا يحزن الان هي انفصلت ومن الممكن القدر يعطيهم فرصه لكي يكونوا مع بعض ولاكن هل هما يسمحون الي هذا ام يريدون البعد وهما يتقطعون من الداخل هل سيكون ذلك الشاب وتلك الفتاه مع بعض وجسد وروح واحده (ام للقدر له راي آخر)....
تدخل الغرفه بعد ما جعلت اطفالها ينامون تنظر اليه وهو يتسطح علي السرير ويشرب من السجائر بشرود شديد لتقول.بتفكر في ايه يا جلال
جلال بشرود وهو ينظر الي سطح الغرفه.اللي انا عملته غلط
ليلي بستغراب.عملت ايه مش فاهمه
ينظر اليها جلال ويقول.المفروض يكون ليا موقف قدام جاسم انا دماغي كانت فين وانا شايف الظلم وساكت عنه ازاي سكت وعديت كده
ليلي بهدوء.يا حبيبي انت كنت بتقول انك ملكش دعوه بيهم مشاكلهم الخاصه يحلوها
جلال بصوت عالي.ما دي المشكله اني وقفت وقولت مشاكلهم مكنش ينفع يطلع مني انا الكلام ده المفروض اني كبير فاهم ان ده ما يصحش ازاي اسيبي اخويا يطلع مراته تشتغل ازاي اسكت وانا شايف بنت عمي بتهان بالمنظر ده موسى قبل ما يضرب جاسم ضربني انا فوقني من كنت غرق فيه معقول انا يحصل مني كده انا كنت غفليني عن ده كله ازاي جاسم اخوي من لحمي ودمي كلب ولا يسوه فضح مراته قدام الخلق راجل كلب ده محصلش اصلا راجل ياريت غرام ما كانت حطيت نفسها مع الكلب ده ده ما عندهوش نخوه يارب تموت يا جاسم يارب تنشل يا خويا خلتني قدام نفسي والي حوليا عيل
ليلي بهدوء شديد وهي تمسك يده.ولا عاش ولا كان اللي يقول عليك عيل انت سيد الرجاله يا بابا يمكن فعلا احنا كلنا غلطانين في حق غرام وانه شوف الظلم بيقع عليها و احنا بتتفرج بس بردو غرام مكنتش بتحب حد يدخل في حياتها وسيبك من ده كله هي أطلقتي من اخوك ابن الكلب ده و
يقطع حديثها جلال التي قال بغضب.انتي بتشتمي ابويا عين عينك كده
تتوتر ليلي بشده وتقول برتباك.لا يا خويا مش بشتم ده تعبير فني مش اكتر
ينفخ جلال بقوه ويقول بهدوء.حبي الي موسى كان اكبر بكتير الي حبي الي اخويا الي من ابوي وامي وكان صعبان عليا لما اتكسر قلبه وكنت فاكر ان غرام السبب علشان اختارت جاسم فعلشان كده قولت اسيبي الي اختيارها ومليش دعوه
ليلي.ما خلاص يا جلال يا خويا اللي حصل حصل ومش هتقدر ترجع ثواني عدات
يسحبها جلال بقوه ويقول بوقح.لسانك بيطول عليا كل يوم عن اليوم اللي قبله ملاحظه ولا ايه نظامك
ليلي وهي تلف يدها حول رقبته.لا مش ملاحظه وبعدين انت اخوك لسه مطحون من المعلم اللي جايب حق النسوان فما تخلينيش اروح الي المعلم ها عدي ايامك معايا يا دودو
يضغط جلال علي خصرها بقوه ويقول وهو يجز علي اسنانه.ما تخلينش اقولك مين دودو ده اتربي يا ام العيال اتربي بدل ما اقوم اعمل معاكي الصح و الغلط واللي يخطر علي بالك ولا ميخطرش ها انتي
تلوي ليلي شفتها بغيظ وهي لا تقدر علي هذا الراجل لتضع رأسها علي صدره وتقول.ربنا علي المفتري يا شيخ
يبتسم جلال ببرود ويقول وهو يلفها لتكن اسفله.البنات نامو مش كده
ليلي بغيظ.ايوه وانا هحصلهم وانام اصلا متواعدين ان هنتقابل في الحلم وسع بقي
جلال ببرود وهو ينزع ملابسها.تعرفي تسكتي صح
ليلي وهي تنهض بسرعه.لا مش بعرف واقولك علي حاجه كمان انا همشي انام عند البنات
ينظر اليها جلال وهي تبتعد عنه لينهض وقبل ان تذهب الي الخارج يمسكها ويهبط علي شفتيها بدون سابق انذار يمسك شفتيها بين اسنانه وياكلهم بقوه وهو يشبع نفسه من طعم شفتها التي من تذوقهم اول مره وهو يدمنهم ولا يقدر ان يبتعد عنهم يسير بيها الي السرير ويتسطح وهو فوقها وقريب منها بشده وهي لقد تنساها نفسها وهي بين ايد الراجل الوحيد التي امتلك جسدها و روح وقلبها ولا حد سواه ينزع بقالي ملابسها وهو لا يترك شفتها ينزل علي رقبتها ويضع شفته علي عنقها ليحس بسخونتها يقبلها بلطف وهو يريد ان يتفنى في كل قطعه يقبلها ينزع عنها ملابسه ويهبط عليها ويذهبون الي عالم لا يوجد سواهم هما فقط
في الاسفل تدخل عليهم تراهم وهما يجلسون وكلا منها تشرود في حياتها التي تحولت لتقول بغضب.تغور النكديه لو عليها واحده هديه ايه يا بت منك ليها ميت لكم ميت الله يخربيتكم وعاوزين الرزق يدخل البيت تبقي تتفوا علي قبري ياختي منك ليها
مسك بغيظ.في ايه ياما
صفاء بيغظ.مفيش يا قلب امك انتوا مستنيين حظكم يتصلح قولوا لي صارحوني معقول بوشكم ده هتشوف حظ حلو تبقي مصيبه ياختي
غرام.انتي جايه تصعبي علينا نفسنا يا عمتي حرام عليكي
صفاء بصوت عالي.تعالي انتي كنت مستيناكي تتكلمي اوعي تكوني زعلانه يا بت علي ابن سعاد والنبي اصوت وما حد يقدر يسكتني ردي عليا زعلانه عليه
غرام وهي تحاول ان لا تبكي.مش زعلانه عليه انا زعلانه علي نفسي
تدخل في هذا الوقت ليلي التي قال اليها جلال بانها تنزل لكي تهون علي غرام قليله وتقول وهي تسمع حديثها.لو فعلا زعلانه علي نفسك يبقي تديها فرصه ومتصعبيش عليها العيشه الطلاق مش نهاية العالم لا ده تجربة فشل انتي دخلت في مشروع وفشلت فيه خلاص هتوقفي حياتك متفضليش حاطه ايدك علي خدك قومي كده
صفاء بستغراب مصتنع.تقومي تروحي فين في الوقت ده يا بت عاوزه البت تفجر يا مرات جلال الكلب
ليلي بغيظ.ربنا يسامحك يا صفصف بس انا مش مسامحك منك الله يا وليه
صفاء بغضب.وليه في عينك يا بت الجزمه فعلا انتي وراجلك حله ولقت غطه ابو شكله مش بحبه
تنظر ليلي خلف صفاء وتقول بخوف مصتنع.جلال انت هنا
تلتفت صفاء بخوف شديد ولاكن لا تري جلال ليضحكون الفتيات عليها وتقول ليلي بضحك. حوشي اللي وقع منك يا صفصف
تضربها صفاء بقوه وتقول بغضب.غوري يا بت عند جوزك ايه اللي منزلك عندي يلا من هنا هنام يلا
ليلي بستفزاز.لا مش طالعه انا هنام معاكم
وتنظر إلى غرام وتقول.صح يا بت يا غرام انتي خلصتي من جاسم الكلب تشوفينا بقي حاجه طول بعرض مز كده مش زي اللي ولا ليه طعم ولا شكل ولا رائحه
صفاء.صح البت دي اول مره تقول حاجه عدله
ليلي بصوت عالي.شوفتي حتي الوليه اللي مش طايقني موقفي معايا الرأي هاتي حاجه حلوه بقي وبعدين رايحه تتجوزي ابن عمك هو جواز القرايب بيجيب متخلفين كويس انك ما خلفتيش منه عيال مش ناقصه تخلف هي هبله راحت تتجوز ابن عمها و
يقطع حديثها صفاء التي قالت بهمس وهي تضربها بقوه. الجون في مرماه يا غبيه
ليلي بهمس.ازاي يا وليه
صفاء بغضب.انا ناويه و النيه الي الله اني اجوز غرام الي موسى المعلم يا عيون امك تيجي انتي تقولي ابن عمك ومش ابن عمك اطلعي علي فوق يا بت ما اسوفش وشك هنا لحد ما اجوزهم الي بعض يلا غوري
ليلي بغيظ شديد.تصدقي يا وليه اني غلطانه علشان بنزل اشوفكم انا همشي اطلع اشوف جوزي حبيبي راجلي
صفاء بصوت عالي.بت يا لولا خدي معاكي اللبن ده فطري بيه البنات لبن الجاموس حلو ليهم
ليلي. والنعمه انا بيقول ان مفيش غيرك يا صفصف الحب كله يا وليه
غرام بضحك. مفيش مبدا خلاص
ليلي وهي تاخذ الحليب من صفاء وتذهب. تصبحوا علي خيرا من بكره الصبح هكون هنا باي بقي
تتسطح غرام وهي تريد ان تنام الانها تعبت كثير في هذا اليوم الان لا تستوعب بانها أصبحت مطلقه هذه الكلمه ثقيله عليها بشده بعد كل تلك المحاولات انتهاء بالفشل وفي هذا اللحظه تندم غرام أشد الندم بانها حاولت محاولة مع ذلك الشخص الذي هي هانت عليه بشده لا تذكر اليها يوم حلو عاشه معها هذه الفتاه كانت تعلم بانه يخونها وكانت تتحمل كانت تعلم بانه ياخذ منها المال التي كانت هي تتعب لكي تاتي بهذا المال وياخذ منه ويذهب لكي يصرفه علي الفتيات التي يعرفهم عليها وهي تتحمل وتتحمل الانها كانت تريد تكن المراه التي وقفت بجانب زوجه الي اخر نفس فيها كانت تريد تكن فتاه بنت اصول واذا هذا كان قصده تعبها لا يفرق كانت تريد فقط كلمه شكرا هذه الكلمه كانت سوف تجعلها تحس بأنها فعلت شي ولاكن هي لا تأخذ سوا التعب وقله الراحه و الفضيحه التي تعرضت هي لها تغلق غرام عيونها وهي لا تريد ان تفكر في ايه شي تريد ان ترتاح فقط تنام غرام بعد فتره طويله
في يوم جديد تفتح عيونها وهي تسمع صوت عالي بشده صوت رجال يتحدثون بصوت عالي بشده تخاف بشده ان يكن حدث شيء تنهض بسرعه خوف شديد تذهب الي الخارج وهي تسمع الصوت عال اكثر و اكثر لا تفهم من كلامهم سوا كلمه فقط وهي (مات)
🖋️ مايا النجار 🖋️
