رواية غرام المعلم (كاملة جميع الفصول) بقلم مايا النجار
البارت الاول
غرام المعلم
مايا النجار
في مصر الحبيبه وبالأخص (الإسكندرية )كانت تمشي في الشارع وهي في ايدها الفطر توقف امام عماره كتيره وهي تسمع صوت العالي اوي تعرف علي الفور صاحب الصوت تسير ترى عمتها وهي تربط (طرحه علي رأسها وتضع يدها علي خصرها وتقول بصوت عالي.انتي يا وليه يا وطيه ابنك ابن الكلب بيحط الزباله قدام بيتي حد قالك انتي وهو ان دي المزبله اللي جابوكم
المراه.معلش يا صفاء ياختي الود غلط امسحيها فيا يا اختي
صفاء بصوت عالي وهي تهز خصرها.تبقي تربي ابنك علشان المره الجايه هاخد الزباله وهحطها في قلب بيتك زي الراجل اللي يبقى يوقفني
تنظر إليها المراه وتسير الي منزلها غرام بهدوء.في ايه يا عمتو علي الصبح كده خناقه
صفاء بصوت عالي.وانا مالي يا حبيبه عمتك مش هما اللي اشكال وسخه وبعدين اطلعي شوفي العواطلي بتاعك بدل ما يرفعلك الشبشب
غرام.عمتو انتي مش هتبطلي تقولي علي جاسم كده حرام عليكي
صفاء بغضب.لا مش هبطل وبعدين مش هي دي الحقيقه وانا اقول الحقيقة علي رقبتي امسكي لساني بقى يا بت فوزيه
غرام بحزن.تمام يا عمتو براحتك بس انا هقولك هفضل اقولك جاسم مش لاقي شغل ولو قدامه هينزل
صفاء بسخرية.دافعي عنه يا بت دافعي وانتي ولا فارقه معاه اصلا وكل يوم ضاربك علقة لحد ما تعودتي علي الضرب كل اللي بيحصل فيكي د
يقطع حديثها غرام.عمتي انا بحب جاسم وهفضل احبه حتي لو عمل ايه وياريت متقوليش عليه كده تاني علشان انا بزعل عليه اوي
تضربها صفاء بقوه علي كتفها.غوري من وشي يا بت غوري يكشي يموتك
تنظر لها غرام وتسير الي شقتها طلع عماره اربع طوابق الارض تعيش فيه صفاء وبنتها التي بعده يونس و زوجته التي امامها بسمه والده موسي و مروان التي في الاعلي شقه اهل غرام التي توفوا وتركها لها امامها شقه جلال و زوجته والشقه التي بعدهم شقه جاسم و غرام وتوجد شقه في الوجه كانت الي موسي تفتح غرام الباب تسمع التي يقول بصوت عالي.كل ده يا ست هانم
غرام ببرود.معلش يا جاسم
جاسم بغضب شديد.انتي بتردي عليا يا بت الكلب
غرام بغضب وصوت عالي.جاسم اوعى تغلط في ابويا احترام نفسك بقى
يرفع جاسم ايده و ينزل علي وجه غرام بصعقة قوية بشده تغلق غرام عينيها و هي لا تستغرب هذه الافعال من جاسم الحقير تنظر اليه وتذهب الي غرفتها ينظر خلفها جاسم ويشير بيده بعدم اهتمام
في غرفتها كانت تمسح دموعها بهدوء تمسك ملابسها وترتديهم وتخرج الي الخارج تنظر لهو وهو يجلس و يأكل وهو ينظر الي التلفزيون ويضحك بقوه تحس باشمئزاز منه يرفع جاسم عينيه اليها ويقول بصوت عالي.مالك يا بت بتبصي عليا كده ليه
غرام بهدوء.مفيش يا جاسم انا هنزل الشغل عاوز حاجه
جاسم.ايوه اعملي شاي قبل ما تنزلي وكمان شوفيلي معاكي اي فلوس
غرام بغضب.فلوس ايه يا جاسم انا لسه عطياك من يومين لحقت تخلصهم وبعدين انا اللي معايا يدوب هدفع بيهم مياه وكهرباء وغاز
جاسم بصوت عالي.ما يخصنيش اتصرفي انا عارفك مدكنه علي قلبك
غرام بصوت عالي. مدكنه ايه يا جاسم والله ما معايا اجيب من فين يا جاسم حرام عليك ياخي ما تشوفلك شغلانه بدل ما انت سايب مراتك تشتغل وتصرف علي البيت
ينهض جاسم من مكانه ويقول بغضب وهو يريد ان يمسكها.انتي هتشوفي نفسك عليا يا&&&&&& نسيتي نفسك ولا ايه انا اللي عملتك يا زباله مش كفايه مستحمل قرفك وساكت لا وكمان هتقلي ادبك عليا ولا
تركض غرام قبل ان يمسكها تفتح باب الشقه وتركض الي الدرج بسرعه قبل ان يمسك بيها جاسم ويضربها توقف مكانها وهي ترى ليلي امام شقتها تنظر اليها ليلي وتقول غرام.صباح الخير يا ليلي
ليلي بابتسامه. صباح الورد شكلك مفطرتيش تعالي افطري معايا
غرام.تسلميلي يا حبيبتي انا سبقتك بالهنا والشفا
ليلي.هتروحي الشغل
غرام وهي تنزل الي الدرج.ايوه ده انا اتأخرت اوي باي
تذهب غرام وتدخل ليلي شقتها تنظر الي الذي يخرج من الحمام وهو يلف الفوطه علي خصره تأخذ نفس عميق ليقول جلال بصوت حاد.كنتي بتكلمي مين
ليلي.دي غرام كانت بتصبح عليا
جلال ببرود.الفطار فين
ليلي.ثواني وهيكون جاهز يا حبيبي
جلال.البنات فطروا قبل ما ينزلوا
ليلي.ايوه وشوبوا اللبن كمان
جلال ببرود.قبل المعاد اللي بيخرجوا منه تروحي علشان لو طلعوا بدري تبقي تبعتيهم يقعدوا معايا في المكتب
ليلي.حاضر
ينظر اليها جلال يسحبها من خصرها بقوه ويقول ببرود.مالك قالبه وشك ليه
ليلي بحزن.غرام صعبت عليا اوي يا جلال ذنبها ايه تعيش مع واحد زي ده حرام والله
جلال ببرود.محدش ضربها علي ايدها يا ليلي جاسم دخل عليها بدور الحنيه وهي زي الهبله صدقته سابت واحد زي ي
ياخد جلال نفس ويكمل.علشان واحد زي ده روحي كملي الفطار خليني اشوف مشاغلي في يومك ده
ليلي.حاضر يا بابا
تسير ليلي الي المطبخ يتنهد جلال بقوه وهو لا يرضى بالتي يحدث في غرام ولكن هي التي اختارت ولا تقول الي حد بالتي يحدث معها وهذا التي يجعل جلال لا يريد ان يتدخل بينهم يحس بيها وهي تضمه من ضهره يغلق عيونه تلمس ليلي صدره العاري يلف اليها جلال ويمسك شفتها بين اسنانه ياكلهم يدخل لسانه دخل فمه حتي يصل إلى اعمق نقطه دخل فمها تمسك ليلي الفوطه وترميها علي الارض وترفع ايدها الي وجهه وتبادله الشوق بشوق اكبر يحملها جلال ويدخل بيها الي اوضتهم
نترك مصر ونذهب الي ايطاليا وبالأخص روما يحس بيدها الناعمه مثل نعومه الحرير يفتح عيونه وينظر إليها وهي تبتسم اليه يرفع ايده و يحاوط علي وجهها وكانه يريد يتاكد بأن هذا حقيقة ولا يكن حلم مثل كل مره يتنفض وهو لا يعرف كيف هي امامه الان يمسك يدها ويقبل بطن يدها وهو يشم ريحتها التي لا ينساها ابدا الي اللحظه هذه يفتكر كل شيء يخصها لا تفرق باله نهاية تضحك هي بقوه وتقول بصوتها الناعم مثلها.انت ما نسيتش الحاجات دي يا معلم ولا عمري اقدر انسى اي حاجه تخصك يا قلب المعلم
تبتسم هي اكثر ينظر هو اليها وينظر الي شفايفها عينيه لا تتحرك بعد كده تفضل علي شفتها الدولة بنسباله يقرب منها وهو مسك راسها وكان يبهط علي شفتها ولكن يفتح عيونه بفزع شديد نعم كان حلم مثل كل مره ينظر حوله وهو يريد ان يتأكد بأنه هو الان في ايطاليا ولا يكن في مصر يمسك القزازه اللي جنبه يرميها بكل قوته في الحائط بصراخ بكل صوته.مشششش خلاااااااص يا رررررررررب مش هتشيل من قلبي سيبت البلاد كلها اسيبلها الدنيا كلها ا
علشان ارتاح
ينهض من علي السرير وهو يشد شعره من الغضب يضرب قلبه بقوه وهو يقول بغضب ووجع شديد.انت مش هتنساها بقى سابتك وكملت حياتها وانت لسه معلق نفسك في وهم مش هتكون ليك باعتك برخيص افهم بقى
يجلس على الأرض و يرجع ضهره علي السرير وهو يرفع رأسه الي الاعلي ويظل هكذا فتره قصيره وينهض من مكانه يدخل الحمام وينزع ملابسه وينزل تحت الدوش ويغلق عيونه وهو لا يعرف ماذا يفعل لكي تخرج هذه لعنه عنه الله ابتلاه بحبها ولا يرفع عنه هذا الابتلاء هذا الحب جعله يكره النفس التي يخرج من انفه لا يريد سوا الموت اوقات كثيره يوهم نفسه بأنه نساها ولكن يرى اصغر ذكرى بينهم يجعله يرجع الي نقطه الصفر يغلق الدوش و يخرج الي الخارج والمياه تنقط منه يسحب المنشقه وينشف جسده و يرتدي ملابسه ويخرج الي الخارج الغرفه يدخل المطبخ و يفعل له قهوه بدون سكر وهذا هو ذوقه ينهي روتينه اليوم التي لا يتغير به شئ ويمسك مفتاح سيارته ويخرج الي الخارج ينظر حوله وباستمتاع شديد الان هذه المنطقه تأخذ عقله ويسير بكل هدوء الي مكان السيارة التي يكن بعيد عن مكان منزله يركب سيارته ويقوده بتهور شديد ويشغل الراديو وتاتي اغنيه
(In assenza di te) https://www.youtube.com/watch?v=T1UC2sq4kdc
تحمر عيونه من شديد المشاعر التي تهجم عليه يغلق الراديو قبل ان تكمل هذه الاغنيه التي تفتح لهو جروح مازلت لا تشفى يصل امام معرض سيارات الخاص به التي مكان كبير بشده ويوجد به سيارت كثيرة و من افخم واغلى الأنواع في العالم يلبس النظاره ويذهب إلى الدخل المعروض يدخل مكتبه ويجلس على الكرسي ويبدأ يدير اعماله
نرجع الي مصر الحبيبه بعد ما خرجت من منزلها تذهب الي (بيوتي سنتر) الخاص بها تمسك الباب وتفتحه تترك الباب مفتوح وتذهب تمسك (مكنسه) وتنظف المكان وترش معطر جو وبعد ما تنتهي تذهب الي الاريكه وتجلس وهي تنتظر الفتيات التي يساعدوها يأتون ترفع عيونها الي التي يدخل ويراها وهي تجلس على الأريكه وتفرد ضهرها
ليقول بصوت عالي. الحلو اللي تقلان علينا ما يردش فنجيله برجلينا ايه الروقان ده كله
غرام ابتسامه.ربنا ما يديك روقاني يا مروان يا خويا
كاد مروان ان يتحدث ولكن يرى خدها احمر يمسك ذقنها ويلف وجهها اليه ويقول بغضب.ابن ال&&&&
وكاد ان يذهب إلى الخارج ولكن تمسكه غرام بسرعه وتقول برجاء.والنبي يا مروان انا ما عاوزه مشاكل
مروان بغضب.انتي ازاي ساكته علي كل ده يا بنتي حرام عليكي نفسك ده ما يستاهلش انك تعملي كل ده علشانه افهم بقى
تنظر غرام بعيد عنه وهي لا ترى اي مبرر ان تقول اليه ينظر اليها مروان وهو يصعب عليه حالتها بشده ليمسك يدها ويقول بمرح.ما تقومي يا بت تعملي سكين كير لوشي معايا مقابله مهمة
غرام بهدوء.تعالى يا خويا ما انا عارفه مقابلاتك المهمة
مروان بصوت عالي. بطتي اللي فاهمني بقولك ايه ما تسيبك من الجلسرين بتاعك وتجوزيني انا وتربيني علي ايدك وتكسبي فيا ثواب
تضحك غرام بقوه وتقول.انت مسخره يا مروان يا ابني
مروان بسخرية.ابنك ايه يا مرا ما تتظبطي علي الصح
تمسك غرام الفوطه التي كانت تضعها في المياه الساخنة وتضع علي وجهه بقوه وهي تقول.بطل الفاظك البيئه يا مروان
مروان ببرود.لما تبطلي انتي اللي بتعمليه هبقى انا ابطل يا بطه
غرام بهدوء.ربنا يهديك يا ابني
ينزع مروان الفوطه من وجهة ويقول بصوت عالي.برضو هتقول ابني ما كانوش كام سنه الفرق بينا هتقولي فيهم يا ابني
كانت غرام ان تتحدث ولكن يدق الهاتف مروان يخرجه من جيبه وينظر اليها ويقول وهو ينهض.ثواني يا بطتي وجايلك
اومأت لهه غرام ويذهب مروان الي الخارج يفتح الخط ويقول بصوت عالي.الشق اللي واحشني
موسي ببرود.صح ما كمانك رنيت عليا وهو يا & &&&الازم انا اسال علي امك
مروان بصدمه.انت عاوزني ارن عليك وانت في دول اوروبيه انت عارف الدقيقة في مصر عامله كام دلوقتي ولا هتعرف ازاي ما انت عايش في مايه اللفت
موسي ببرود.انت مفيش فيك امل يا مروان اللي عندك عاملين ايه
مروان.كلهم بيسلموا عليك بقولك يا شق انت مش ناوي تنزل مصر بقى ايه اهلك موحشكش
موسي بجمود.مفيش حد واحشني يا دودو وانا مستقر هنا ومليش نازله مصر نهاية انت لو عاوز تجي تقعد معايا كام يوم تعالى حتى الواحد يفك عن نفسه بدل القعده دي
مروان.. لا يا عم اسيب مصر وبنات مصر دول كانوا موتوا نفسهم عليا وانا مقدرش علي ذنب البنات دول كلهم
موسي بضحك.بنات مصر هيموتوا عليك انت ليه بيرمرموا
مروان.مقبوله منك يا شق
موسي ببرود.انت تقبلها غصب عنك مش برضاك يلا امك عامله ايه
مروان.امي يعني مش امك اوك يا شق هي كويسه بس بتسأل عليك وعايزه تسمع صوتك تبقى تكلمها عشر دقائق يا نجم
موسي بسخرية.تمام هبقى اسأل عليها خلي بالك انت من امك واعقل يا مروان اعقل
مروان.ان شاء الله انت بعد الشر عني
يغلق موسى الهاتف وهو يعلم بأن اخيه لا يتغير ابدا ينظر مروان الي الهاتف ويحك في راسه بأحراج ينظر الى صفاء التي كانت تربع يدها امام صدرها وهي تنتظره ينتهي ليرفع الهاتف الي أذنه مره اخرى ويقول بصوت عالي.حاضر يا نجم حاضر متخافش بقى انت اخوك مروان اي حد ينكشك عندك رن عليا ايطاليا كلها تبعي تمام سلام يا حبيب اخوك سلام
صفاء بغضب.انت هتستعبط عليا يلا
مروان بغيظ.في ايه يا صفصف
صفاء بصوت عالي.بقى يا ابن الكلب اقولك تستنى تاخد في ايدك الانبوبه تسيبني وتمشي يا ربايه ناقصه
مروان وهو ينظر حوله.بس يا صفصف ياختي الناس بتتفرج علينا كاريزمتي بقت في الأرض
صفاء بصوت عالي. والله كبرت يا مروان وعرفت الكلام القبيح ولا وكمان بتقوله قدام عمتك يا ربايه وسخه
مروان.عمتي انتي عايزه ايه دلوقتي
صفاء.امشي من وشي وانا هدخل للبنت
يحدف اليها مروان قبله علي الهواء وهو يذهب تدخل صفاء الي غرام تنظر اليها وهي تستشور شعر زبونه لتقول غرام الي احد الفتيات.تعالي يا فاطمه كملي انتي
تقول كلامها وتذهب تجلس بجانب صفاء وتقول بهدوء.مينفعش علي فكرة
صفاء باستغرب.ايه اللي مينفعش يا روح امك
غرام.انك تسيبي بيتك و دنيتك علشان تيجي تقعدي معايا روحي علي البيت وانا كبيره مش عيله صغيره
صفاء ببرود. عاوزاني اسيبك وامشي اسيبك وبعد كده معرفش عنك حاجة مش كفايه سيباكي بتشتغلي و راميه نفسك لكلاب السكك مش كفايه اللي متجوزاه ولا محصل راجل ولا ست سايباه في البيت وجايه هنا تشتغلي اللي يسوى واللي ما يسواش لو ابن سعاد ساب لحمه لكلاب السكك انا مرميش قومي شوفي شغلك وعلشان نقصر علي بعض مسافات طالما انتي بتنزلي من شقتك علشان تشتغلي انا مش هسيبك نقفل علي الموضوع ده وقومي شوفي واحده تنضفيها
تضحك غرام بخفه وتذهب تنظر خلفها صفاء وهي تستخسرها في جاسم ولكن في النهاية هذا هو النصيب
في المساء تذهب الي المنزل بعد ما غلفت
(بيوتي سنتر) وتذهب عمتها الي شقتها تصعد إلى الدرج وهي متعبه بشده من يومها الطويل ولا تريد سوى ان تغلق عيونها وتنام تسمع صوت التي تقول بصوت عالي.رايحه فين يا هانم
تنظر غرام اليها وتقول.طالعه شقتي يا خالتي سعاد
سعاد بغل.ادخلي جوا ياختي في مواعين في الحوض خلصيهم وبعد كده اطلعي
غرام بتعب شديد.معلش يا خالتي سعاد انا دلوقتي جايه من الشغل تعبانه بكره الصبح اكون عندك بس معلش دلوقتي انا تعبانه اوي ومش قادرة اتحرك
سعاد بغضب.تعبانه ليه يا حبيبتي كنتي بتزقي في الغيط ادخلي يا بت شوفي المطبخ وبعد كده غوري مش عاوزه اشوف وشك بعد كده
تدخل غرام الشقه وترفع كمها وتذهب الي المطبخ تنظر إلى (المواعين)التي يوجد في المطبخ وتضغط علي شفتها لكي لا تبكي من القهر وتأخذ (سلك المواعين) وتبدأ ان تغسلهم وهي متعبه بشده من الصبح وهي تقف علي قدمها في العمل والان الساعه تخطط العشره تريد ان ترتاح قليلا لكي تفيق في الصباح الباكر ولكن هي مع هذه العائله لا ترى الراحة ابدا تدخل عليها سعاد وتقول بغل وهي تضع امامها مواعين اخرى.اخلصي يا هانم مش هتفضلي في شويه المواعين دول باقي عمرك
اومأت لها غرام وهي لا تريد ان تتحدث لأنها تعلم بأن
اذا تحدثت سوف تذهب سعاد وتقول الي جاسم و تضيف علي الحديث القليل من البهارات لتقول سعاد.بنت نجاح اللي متجوزه من تلت شهور حامل يا ارض بور اللي زيك معاها عيال طولها منك لله مش عارفه افرح بعيال ابني ياريتني جوزته واحده عليها القيمه واحده زيك تدفن نفسها بالحيا ولا عارفه تخلي جوزك مبسوط ولا عارفه تجيبيله حته عيل ربنا ابتلاكي البتلاء ده ليه اكيد من عمايلك السوده هتكوني ام ازاي حرمك من الامومه علشان انتي ما تستاهليش ابني مورط نفسه مع واحده زيك ربنا ياخدك و ابني يرتاح من همك خساره فيكي الاكل اللي بتاكليها هتضيعي عمر ابني ي
كانت غرام تسمع الكلام التي مثل السكاكين علي قلبها تغلق المياه وتمسح يدها في ملابسها وتقول بهدوء مصتنع.انا خلصت عن اذنك
تذهب غرام بسرعه الي الخارج قبل ان تقول اليها سعاد شئ تنزل منها دمعه تمسحها بسرعه وتقول في داخلها.مش انتي اللي اخترتي كملي بقى لو سيبتي الناس هتشمت فيكي ده حظك واختيارك كملي
تصعد غرام الي الاعلي تفتح الشقه وتدخل تنظر إلى داخل الشقه بصدمه شديد وهي ترى الفوضى التي فعلها زوجه في الشقه لتقول بصوت شبه بكاء.ايه ده يا جاسم
جاسم ببرود وهو يأكل (لب) ويرمي علي الارض بأهمال.ايه مش شايفه يلا نضفي الزباله دي
غرام بغضب.حرام عليك يا شيخ انا مهدود حيلي في الشغل طول النهار واقفه علي راجلي حرام والله العظيم حرام
ينهض جاسم ويمسك شعرها بقوه ويقول بغضب شديد.انتي بتعلي صوتك عليا يا$$$$$ شايفه نفسك عليا يا روح امك انا اوسخ وانتي زي الخدامه تنضفي ومش برضاكي غصب عنك يا زباله اخلصي يا وليه
ينهي كلامه ويدفشها بقوه تمسك غرام نفسها قبل ان تقع علي الارض وتنظر اليه بقهر شديد وتبدأ ان تنضف المكان وهي مازالت بملابسها وبعد ما تنتهي تجلس علي الاريكه وهي تغلق عيونها بتعب شديد ليقول جاسم.انتي هتقعدي قومي اعملي اكل انا ما طفحتش من الصبح ومستني الهانم تشرف قومي يلا
تنهض بدون اعترض لقد اعتادت علي هذه المعامله وتدخل المطبخ وتفعل الطعام وتذهب لكي تعطيه له كانت تنتظر ان يقول اليها بأنها تاكل معه او يحسسها بأي اهتمام ولكن لا ينظر اليها حتي و يأكل وهو ينظر الي التلفزيون تدخل غرام غرفتها بقهر شديد تدخل الحمام لكي تأخذ دوش دافئ حتي يرتاح جسدها من الألم وتخرج بعد قليل وهي ترتدي روب حمام تنظر إلى نفسها امام المرآه تحس بانها جميله بشده لماذا لا يهتم زوجها بها تحس بالنقص بشده تنزع هذا الروب وترتدي روب اسود ستان وتغلقه وتضع القليلا من مستحضرات التجميل وتذهب تفعل اليها مشروب وتشرب منه وهي تنظر إلى جاسم التي يضحك وهو يشاهد التلفزيون ولا علي باله شئ كيف عليه يكن معها بهذا الجفاف كيف تضع المج في المطبخ وهي تفقد الامل بيه وتدخل الي غرفتها ترتدي بيجامه رقيقه جدا وتتسطح علي السرير وتمسك الهاتف تتفحص السوشيال ميديا تنفزع بقوه وهي تسمع صوت صراخ عالي بشده يسمع كل اللي في المنزل تنهض بسرعه ووووووو
مـــاےيــا ꧁★النجار★
