روايات حديثة

روايه حب من اول رسمه الفصل الثاني بقلم مني احمد

روايه حب من اول رسمه الفصل الثاني بقلم مني احمد


 حب من اول رسمه 🖌️ 🎨

حتي عشان ادخل المسابقه دي عايزة ادوات وانا مش معايا حتي فلوس مش معايا وهدومي دابت 

هنجح ازاي بس 

يااارب 

أنام بقي 

ابن عم روح 

ربيع  قومي حضريلي العشا 

روح ملقتش غيري 

ربيع  ب خبث مصيرك تحضريهولي ف بيتنا 

روح خافت من جواها مستحيل دا يحصل 

روح ب كره ب عينك عارف يعني اي 

محمد هنشوف ي ام عيون عسلي 

روح ف عقلها ب عينك محدش هيطول ضفر مني 

بس اجيب دلوقتي فلوس ازاي عايزة اجيب ادوات والفلوس إلي ابويا بيبعتهالي بتاخدهم مراته ومش بشوف حاجه اعمل اي 

وبعد تفكير طويل نامت روح 

وك العاده صحيت ع خناق 

ولكن تجاهلت كل دا 

روح أنا خارجه 

جدها 

هتغوري فين 

روح عايزة اجيب ادوات رسم 

الجد رسم اي وزفت اي دا كلام فاضي شكلك فاضيه 

روح ممكن اروح 

الجد قلت لا وغوري شوفي شغل البيت 

روح بس انا عملت كل حاجه 

الجد ب عصبيه وهيمد ايده 

ربيع سيبها ي جدي عيله رأسها ناشفه بس لو ملانتش هنكسرها

غوري ادخلي 

روح دخلت اوضتها وفضلت تبكي الامل إلي فاضلي راح قلت معيش فلوس اجيب ادوات وقلت ماشي لقيت خمسه جنيه قلت اجيب بيها كربون اسود وارسم بيه يقومو يمنعوني من الخروج أنا تعبت يارب 

شكلي مش هعرف اقدم ف المسابقه دي 

مرات ابوها انتي ي بت ي روح تعالي ي زفته 

اقعدي جنب الفراخ إلي ع الفحم هوي عليها واوعي تتحرق منك

روح ب ضيق مسحت دموعها حاضر جيه 

روح بصت ل الفحم 

وابتسمت 

خلاص لقتها اخدت شويه من الفحم البارد ودخلت اوضتها 

مرات ابوها 

يومك اسود ي بنت منال سبتي الفراخ 

الفراخ اتلسعت غورتي فين 

دخلت لقت روح ماسكه الاسكتش وبترسم ب الفحم 

روح فجاه لقت الاقلام إلي نازله عليها 

مش قلتلك تقعدي قدام الفراخ هااااااااا 

أنا هربيكي لو منال مربتكيش أنا هربيكي 

روح كل قلم نزل عليها كان بيقطع ف قلبها ولكن بصتلها ي ابتسامه بارده 

وقالت ب برود امال انتي روحتي فين ابويا اتجوزك عشان تشتغلي ولو مديتي ايدك عليا تاني انا هقوله 

مرات ابوها مسكت شعرها ب قوه لو عايزة تموتي قولي وانا هقتلك ب ايديا دول 

خرجت مرات ابوها ب غضب شديد وهي بتتوعد ليها 

روح ب وجع وفضلت تعيط 

ومسكت اقلام الرصاص والفحم وبدأت ترسم لوحه عباره عن حزن وألم وفراق عدي الاسبوع وخلصت روح من اللوحه وكانت جميله جدا كلها مشاعر

روح اه لو معايا ادوات كانت هتكون اجمل من كدا 

بس يلا عملت الي عليا 

دخلت ع صفحة الفنان الكبير 

روح الفنان صقر اسم قوي 

ابعتها ولا لا 

اكيد هيضحك عليها دي صفر ع الشمال جنب رسمه 

بعتتها 

عند فنانا الكبير صقر

وهو شخصيه غريبه جدا 

شخص رياضي ومنظم جدا واهم من الشغل ضبط الشغل 

شخص صارم جدا ونادر لما بيبتسم وكله بيعمله حساب 

عنده مرسم كبير جدا خاص بيه ودا خط احمر المرسم الوحيد الي مانع أن حد يدخله 

صقر ب تعب كفايا كدا النهارده 

مسك فونه لقي رساله شدته 

كانت عباره 

اهلا ب حضرتك انا روح حبيت اشارك ب رسمتي المتواضعة دي هي اكيد متجيش حاجه جنب مستوي حضرتك دا غير معيش ادوات رسمت ب فحم بس يكفي شرف المحاوله اتمني أنها تعجب حضرتك ولو في اي نصيحه حضرتك تقدر تفيدني بيها هكون ممتنه جدا 

صقر فتح الصوره واندهش من كميه الحزن والمشاعر إلي فيها 

صقر ب اندهاش معقول 

احتار يقول اي ولكن قفل فونه وركب عربيته وطول الطريق ف باله الرسمه كان الرسمه سيناريو درامي حزين قدام عينيه

وصل صقر ل بيته رغم أنه صاحب املاك ونفوذ بس عايش في بيت جميل منعزل وراقي جدا لانه بيعشق البساطه مليان لوح جميله وعالميه 

عند روح 

اكيد مش هيرد فنان مشهور وعنده ملايين وصاحب معارض هتستني اي 

وقبل ما تكمل لقت رساله جتلها

روح فتحت 

معقول هو رددددد

مش معقول 

كانت الرساله 

 تقدري حضرتك تبعتي الرسمه ف تعليق ع بوست المسابقه  

 ‏روح اي دا حتي مقلش رئيه شخص مغرور 

يلا هبعتها وامري لله 

جد روح انتي ي زفته فزي قومي اعملي كباية شاي 

روح أستغفر الله 

عملت شاي اتفضل 

الجد طعمه مسكر كدا لي غوري اعملي غيره عمرك ما عملتي حاجه وطلعت عدله زيك زي الي خلفتك 

غمضت روح عينيها ب غضب وافتكرت كل عنايلههم السودا 

دخلت روح اوضتها وفتحت الفون 

لقت ناس كتير بيدعموا اللوحه مع انها أقلهم في الجوده بس  رسمتها بتجذب اي حد 

صقر فضل يبص كتير ع اللوحه وقفل فونه ونام 

روح مش مصدقه عيونها ع كميه الناس إلي عجباها اللوحه 

تاني يوم الصبح روح بتفتح عيونها لقت رساله 

روح ب صدمه 

يتبع

لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉


مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-