روايات حديثة

رواية حبي الأول الفصل العاشر بقلم ميرفت سعيد

 رواية حبي الأول الفصل العاشر بقلم ميرفت سعيد



#البارت_الاخيرررر يارب تكونوا صاحيين 😂❤️

حبيبة كانت رايحه تقدم في شغل جديد لقت إعلانه علي النت وفعلا اتقبلت وكانت فرحانه بيه وهي خارجه من الشركه كانت ماشيه خبطت في شخص 

الشاب بزعيق: انتي مش شايف.....ثم قال بصدمه: انتي 

حبيبة بانفعال:انت 

الشاب(ياسر) : صباح الفل 

حبيبة : نعم عديني 

ياسر: طب ماتخليكي شويه ...هو أنا ماسكك ماتمشي 

حبيبة : صدق انك قليل الزوق 

ياسر وهو بيمسك ابديها،ة بت اتلمي 

حبيبة بغضب: لمه لما تلمك.. سيب ايدي 

ياسر: لو مسبتهاش هتعملي اي 

حبيبة : ولا سيب ايدي بقولك 

ياسر بصدمه: ولااا 

حبيبة ضربته برجليها في بطنه وهو ساب ايديها  وهي مشت بسرعه تقريبا جرت 

ياسر بوجع وضحك : يخربيتك ...بت رخمه...بس حلوه ....اي اللي انا بقوله ده ؟؟! 


تاني يوم حبيبة راحت الشغل 

تسنيم : حبيبة استاذ ماهر عايز حضرتك في المكتب وبيقولك هاتي له الورق اللي ادهولك الصبح 

حبيبة : تمام ماشي 

حبيبة راحت مكتب ماهر : سلام عليك....انت 

ياسر كان قاعد واتفاجأ بيها بتدخل 

ماهر : تعالي ياحبيبة 

حبيبة وهي بتنظر لياسر ومستغربه وجوده وكان باين عليه موظف هنا لانه كان بيراجع ورق مع ماهر 

حبيبة: الورق اهو يا استاذ ماهر 

ياسر باستنكار: استاذ؟!!!! 

ماهو خد الملف وقال: المهندس ياسر ابني هيقعد معاكي يفهمك الشغل علشان انتي لسه جديده وتحت التدريب وكده 

حبيبة في نفسها: ابنك ياحلولي 

ياسر نظر لها بخبث وهي بغيظ 

ياسر وهو ماشي قرب منها وقال بخبث: ورايا 

حبيبة : ابو شكلك ...ومشت وراها 


ورد كانت نازله تروح الشغل بتاعها ومتأخرة وبتنزل بسرعه وكانت لسه هتوقف تاكسي ولكن لقت عربية نادر واقفه قدام بيتهم ونادر جواها باين انو كان مستنيها 

ورد فرحت وراحت عنده خبطت علي الازاز 

ورد بابتسامه: مستني مين ياكابتن 

نادر بابتسامه: مستني ورده معديه من هنا 

ورد ضحكت بحب وركبت معاه وهو ساق 

نادر: عامله اي 

ورد: الحمدلله انت عامل اي 

نادر : الحمدلله .

نادر عايز يفتح معاها كلام بس مش عارف 

ورد : بس غريبه  

نادر : غربية اي 

ورد: جيت توصلني يعني 

نادر: امم كنت رايح الشغل افتكرت أن انتي عندك شغل وانك كالعاده بتنزلي متأخر قولت اكسب ثواب واوصلك 

ورد بضحك: والله ...مش مشكله المهم انك افتكرتني 

نادر بابتسامه: أنا مش انساكي علشان افتكرك ياورد 

نظرت له ورد بصدمه وفرحه: بجد

نادر بابتسامه وحب: جد جد كمان 

ورد  لنفسها بسعاده: الله الله اخيرا بدأ بنطق 


في الشركه حبيبة كانت قاعده مع ياسر بيشتغلوا وكل شويه ياسر يستفزها وهي قاعده علي آخرها 

ياسر: فاهمه ولا وانتي متخلف.ة وانا قاعد بضيع وقت علي الفاضي  

حبيبة: اللهم طولك ياروح ...يابني انت بتقول شكل للبيع 

ياسر: امممم بصراحه بحب شكلك وانتي متعصبه

حبيبة : اي ؟ 

ياسر بابتسامه ساحره: اي بقول بحب اشوفك متعصبه بيبقي شكلك حلو 

حبيبة بخجل : تمام كمل 

ياسر: اكمل اي ؟

حبيبة: نكمل شغل 

ياسر : تمام يلا 

ياسر وحبيبة كملوا بس حبيبة كانت مكسوفه من كلامه 

ياسر وهو بيقف: يلا اي؟ 

حبيبة باستغراب: يلا اي؟ 

ياسر: يلا وقت البريك 

حبيبة : طب كويس أنا تعبت

ياسر : لما تتعبي قولي أن تعبتي ومش قادرة تكملي عادي . 

حبيبة: حاضر 

ياسر : ايه ده حاضر !! مش متوقعه منك 

حبيبة: يلا يابني متجرش شكلي 

ياسر وهو بيمشي: ايوه كده قال حاضر قال 

حبيبة مشت وكانت بتضحك عليه 


تسريع الأحداث حبيبة وياسر بقوا صحاب اووي وكل وقتهم في الشركه بيقضوا مع بعض ونادر بقا بيوصل ورد كل يوم للشغل وبيتكملوا وقربوا من بعض اكتر 

ورد لنادر وهي بتركب العربية : اتأخرت عشر دقائق يا باشا

نادر: انتي اللي نازل عليكي نشاط غريب بقيتي بتنزلي بدري 

ورد ضحكت وكملوا الطريق ولكن مراحش الشغل راح علي كافيه علي النيل

ورد باستغراب: ايه ده ؟؟! 

نادر : مش هتروحي الشغل النهارده 

ورد : ليه 

نادر: عايز اتكلم معاكي 

ورد: طب بعد لشغل 

نادر: وراكي حاجه مهمه النهارده في الشغل 

ورد: لا 

نادر بابتسامه: خلاص اللي أنا هقوله ليكي ده مهم جداا انزلي 

ورد بابتسامه: لما نشوف اخرتها معاك 

نادر وورد دخلوا الكافيه وطلبوا حاجه يشربوها 

ورد: ها اي بقا الحاجه المهمه اللي انت جبتني هنا علشانها 

نادر : ورد أنا ...

ورد بلهفه: انت اي 

نادر بابتسامه بحب وهو بيمسك ايديها  :ورد أنا بحبك و عايز اكمل حياتي معاكي ..تتجوزيني ❤️

ورد بدموع وفرحه: ده بجد 

نادر بابتسامه: جد الجد ها أنا كلمت طنط وهي موافقه وقولت لها اني هكلمك النهارده ...ها موافقه 

ورد: بسعاده وحب: موافقه 

نادر بفرحه باس ايديها 

نادر: يلا هنروح دلوقتي نجيب مامتي ومامتك ونروح ننقي الشبكه قال كده وسحبها وطلع يجري 

ورد بضحك وسعاده:مجنون

فعلا اشتروا الشبكه وعملوا حفلة علي الضيق و عزموا الأقارب والأصدقاء فقط وكان الكل فرحان لهم 

نادر لبسها الشبكه 

ورد اول ما لبسها الخاتم قالت بحب:  بحبك❤️

نظر لها نادر بابتسامه وفرحه: نفسي احضن بس هيتو.لع فيا 

ورد ضحكت بسعاده وهو كمان ضحك

( وبكده خلصت حكاية ورد ونادر بنهاية سعيده❤️🥰) 


حبيبة كانت داخله لياسر المكتب بس لقت بنت حضنه ياسر حبيبة غارت اوي ومشت وياسر باص لها باستغراب أنها مشت ولقاها خارجه برا الشركه ولكن شدها وخدها في جنب 

حبيبة بدموع: سبني 

ياسر: مالك طلعتي تجري ليه 

حبيبة : سبني بقولك 

ياسر: مش هسيبك ..في أي ؟ 

حبيبة : مفيش حاجه وااه معلش قطعت لحظاتك الجميله انا اسفه 

ياسر بصدمه واستغراب: لحظاتي الجميله ..أنا مش فاهم حاجه

حبيبة بغيرة: مش فاهم مين دي ياستاذ اللي كنت حاضنها 

ياسر فصل باصص لها بصدمه وبعد كده انفجر من الضحك

حبيبة بغيظ: بتضحك تمام  وضر.بته بقوعها في بطنه..وكانت لسه هتمشي

ياسر بضحك ووجع: اهدي ياحجه 

حبيبة : سبني بقولك 

ياسر: علفكرة دي اختي 

حبيبة بأحراج: ده بجد 

ياسر بضحك: اااه والله 

حبيبة بأحراج وفرحه : احم طيب عديني بقا كانت لسه هامشي ولكن حاوطها بأيده 

حبيبة : في أي 

ياسر : في حاجات كتير ..اضيقتي ليه لما لقتيني خاضتها 

حبيبة بخجل: احم علشان مينفعش كده قلة ادب 

ياسر بضحك: والله؟ 

حبيبة ووشعا كلو بقا احمر من الخجل : ااه 

ياسر: ماشي هعديها بمزاجي 

حبيبة : ماشي عديني أنا بقا 

ياسر بعد عنها وهي طلعت تجري ولكن فضل واقف مبتسم بحب واتنهد ومشي 

اخر اليوم حبيبة كانت مروحه قابلت ياسر كانت بتتهرب من عيونه بكسوف 

ياسر: واقفه ليه 

حبيبة بخجل: احم بدور علي تاكسي علشان اروح 

ياسر:ب تعالي اوصلك 

حبيبة: لا  مش عايزه اتعبك اتفضل انت 

ياسر : اتفضل اي وبتاع اي هتعملي فيها رقيقه يلا يابت 

حبيبة بغضب: نعم هو أنا مش رقيقه زي البنات ولا اي 

ياسر : ياما ..رقيقه وست البنات كمان خلاص كده 

حبيبة بغرور: ايوه كده اتعدل 

ياسر بضحك:ب يلا علشان اوصلك 

حبيبه ركبت معاه 

ياسر: نشغل اغاني 

حبيبة : ماشي 

ياسر شغل اغنية رومانسيه


 (حياتي يا كل ما ليا يا أكتر حاجة شاغلاني

حبيبتي في بعدنا ثانية بتفضل برضه وحشاني

في حضنك بنسى كل الناس في بعد هواكي إيه تاني

حَياَتَيَ يا كُلّ ما لِيا يا أَكْتَر حاجَة شاغَلانِي

حَبِيبتِي ڤِي بِعَدّنا ثانِيَة بِتَفَضُّل بَرَضَهُ وَحَشّانِي

ڤِي حَضَنكِ بِنَسِيّ بِنَسْي كُلّ الناس ڤِي بَعُدَ هواكي أَيه تَأْنِي

أيامي معاكي مش شايف غيرها قصادي ومش بنساها

في عنيكي لقيت أحلام أنا بتمناها

وخلاص مش عايز غير وياكي أعيش

أيامي معاكي من كتر جمالها أنا مش قادر بعديها

أتخيل ليلة في عمري وما إنتيش فيها

أنا من غيرك أيام عمري متمشيش

في حاجة ونفسي أوصلها لقلبك وإنتي عارفها

ومش محتاج أنا أقولها كفاية إن إنتي حساها

لقيت وياكي حاجة خلاص لا يمكن كنت هألاقها

ڤِي حاجَة وَنَفْسِي أُوَصِّلها لَقَلَبَكَ وإنتي عارِفها

وَمَشّ مُحْتاج أَنا أَقُولها كِفايَة إِنَّ إنتي حَساها

لَقِيتِ وياكي حاجَة خَلاص لا يُمَكِّننَ كُنتُ هألاقها)


حبيبة كانت قاعده مستمتعه بالوقت وكانت عايزه الوقت يطول اكتر معاه اكتر واكتر 

ياسر: بقولك ياحبيبة 

حبيبة: نعم،

ياسر: أانا مسافر 

حبيبة بصدمه: اي 

ياسر: هسافر عندي شغل برا مصر 

حبيبة بحزن: وهتقعد قد اي ؟ 

ياسر: سنه 

حبيبة بصدمه: سنه ؟!!! 

ياسر: ايوه وكنت عايزك 

حبيبة : عيزني ازاي ؟ 

ياسر: عايزك تسافري معايا 

حبيبة : بس بابا مش هيوافق 

ياسر : مش هيوافق ليه انت مسافرة مع جورز 

حبيبة : ايوه برده مش هيواف......ايييييي؟ 

ياسر بضحك: اي مالك 

حبيبة: مالي اي ايه اللي انت قولته ده 

ياسر: اي بقول جوزك...حبيبة كانت بتبص ليه بصدمه ومس بتتكلم

ياسر بتصحيح: باعتبار ماسوف يكون يعني 

حبيبة:يعني اي لعتار ماسوف يكون؟ 

ياسر: يعني أنا هايح اتقدم ليكي واتحوزك ونعيش حياة سعيده زي اي حد 

حبيبة : لا يشيخ ده بجد 

ياسر: ايوه 

حبيبة وهي بتضر.به في كتفه : ابو شكلك وقعت قلبي .قال باعتبار ما سوف يكون 

ياسر بضحك: ايدك تقيلة بسس

حبيبة: نتكلم جد بقا ممكن نبطل هزار 

ياسر: بس انا مفيش حاجه من اللي قولتها هزار ياحبيبة أنا فعلا عايز اتجوزك ياسر مسك ايديها وقل: انتي اللي أنا عايز اكمل معاها حياتي وتشاركني كل حاجه حلوه ..بصراحه مش هتلاقي غيرك ياحبيبة 

حبيبة كانت دموعها بتنزل بفرحه 

حبيبة بكسوف وفرحه : احم انت فجأتني 

ياسر : لا والله 

حبيبة : ااه والله 

ياسر:طب ورأيك اي 

حبيبة : تعالي واتقدم وردي هيوصلك مع بابا

ياسر بفرحه: بكرا الصبح هتلاقيني عندكم

حبيبة : بكرا الصبح اي يامجنون مش لازم تكلم بابا الاول في التلفون وتحدووا معاد 

ياسر: ايوه صح تمام بكرا هكلمه 


وفعلا ياسر كلم ابو حبيبة واتفقوا علي معاد وافقتوا أنهم يكتبوا كتب الكتاب الاسبوع الجاي مع الخطوبة والفرح بعد شهر 

المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.

البيت كلوا اتملا زغاريط وفرحه وياسر جري علي حبيبة وشالها بفرحه وقال : بحبك ❤️

حبيبة بدموع وفرحه: بحبك ❤️

استوووووب وكده انتهت الرواية الحمدلله وبنهاية سعيده لجميع الابطال ❤️🥰اتفاعلوا علي البارت ياحبايبي وقولوا اي اكتر ثنائي عجبكم +ورأيكم في الرواية ❤️🥰

#رواية_حبي_الاول

#بقملي_ميرفت_سعيد

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉


مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-