روايات حديثة

روايه ما قبل العاصفه الفصل الخامس بقلم كاتبة الظلام

  روايه ما قبل العاصفه الفصل الخامس بقلم كاتبة الظلام


اتاخرت عليكم  بس كنت تعبانة شوية 

_ نهارك ابيض انت مو'ت ولا اي امضي ياراجل 

_........

_حسنية :- انت مو'ت قبل ماتمضي 

_ سما جت وقفت جنب مامتها وقالت بقلق :- هو مات؟

_ حسنية :- شكله كدا ياوش البو'مة 

_ سما :- وانا مالي ، بس كدا هنعمل اي 

_ حسنية :- انا عارفة خطتنا كلها باظت 

__ الباب خبط 

_ حسنية :- بت ياسما انتي قايلة لحد من اصحابك أنه يجيلك 

_ سما :- لاء 

_ حسنية :- روحي بصي من العين السحرية وشوفي مين 

_ سما:- حاضر انا ماشية ، دا اخويا وأحمد طليق قمر 

_ حسنية :- طب ايدك معايا نوديه ف اي حتة قبل ماخوكي يفتح الباب بالمفتاح اللي معاه 

_ قبل مايحركوه كان نادر فتح الباب ودخل هو وأحمد 

_ نادر بصد'مة :- هو الحج ماله 

_ حسنية بتوتر:- معرفش شكله أغمى عليه يلا نوديه اوضته ونحاول نفوقه 

_ احمد :- هات أيدي معاك يانادر ....بس هو تقيل كدا ليه استنى كدا اسمع نبضه ولا اشوفه بيتنفس ولا لاء

_حسنية  بعصب'ية :- انت لسة  هتشوف انقله بس الاول 

_ احمد :- نطمن عليه بسرعة ، اي ده دا مش بيتنفس 

_ سما بعياط متصنع مصحوبة بصدمة :- تقصد اي 

_ احمد :- والله مش عارف اقولكم اي بس شكله ما'ت 

_ نادر :- اوعي كدا يااحمد انت بتقول اي  انا هشوفه 

_ حسنية أما ملقتش مفر :- ابوك ماله يانادر 

_ نادر :- ابويا مات 

_ حسنية :- لا متقولش كدا يلا ننقله على اوضته  وانا هطلب الدكتور 

_ نادر :- انا هطلب الإسعاف 

_ حسنية :- هتعمل اي الإسعاف لواحد ميت انا هبعت للدكتور يتأكد وانتو طلعوه اوضته اه ياحرقة قلبي عليك يا ابو قمر 

_ احمد ونادر بيحاولو يسندوه بس بدون فائدة لانه كان تخين حبتين وهما بيحاولو وقعوا الورق اللي حسنية خبته تاني تحت المفرش بس من خوفها ملحقتش تخبيه كويس 

_ احمد :- اي ده دا ورق تنازل وفيه اسمائكم 

_ حسنية اتوتىت اوي وشدت منه الورق  ::- خلينا ف مصيبتنا دلوقت 

_ احمد بمكر  بصلهم :- هو اي اللي حصل  بالظبط 

_ سما :- يعني هنكون سمنياه مثلا 

_ احمد :- مثلا 

_ حسنية :- شوف صحبك بيقول اي 

_ نادر بص لامه :- قت'لتي ابويا ازاي 

_ حسنية :- ليه انت تعرف عن امك انها قت'الة قت'لة

_ نادر  بنفاذ صبر:- امي بلاها جو الحوارات ده داحنا دفنينه سوا هو مش انتي برضو كنتي عايزة كل أملاك ابويا لينا ومتديش لقمر حاجة 

_ احمد :- كله على يدي 

_ حسنية :- ليك عين تتكلم يااحمد منت ضيعت كل حاجة منك ومنا ، ايوا سم'يته وكنت عيزاه يمضي على تنازل بس ما'ت الغبي قبل مايمضي 

_ احمد :- بس كدا انا عندي فكرة بس قصادها هتقدمولي خدمة 

_ حسنية :: فكرة اي 

_ احمد بخب'ث :- كل حاجة تبقى ليكم بس بمقابل 

_ حسنية :- مقابل اي ده 

_ احمد بص لسما :- اتجوزها 

_ سما بغ'ضب :: انت نسيت نفسك ولا اي انت فاكرني المغلفة قمر 

_ حسنية :- انت ناوي تضحك علينا زيها 

_ احمد :- والله براحتكم

_ حسنية :- طب لو اتجوزتها كل حاجة هتبقى لينا 

_ سما:- انتي هتتفاوضي معاه 

_ نادر :- واصرف زي منا عايز 

_ سما :- انت كل همك النسوان انا مش هتجوز ده ولو اخر واحد مش هتجوزه

_ احمد :- العصبية مش حلوة عشانك بابطة 

_ حسنية :- واحنا موافقين

_ سما:- ماما انتي بتقولي اي 

_ حسنية غمزتلها وقربت منها :- مؤقت بس لحد اما نشوف اخرته ونبقى  نطلقك منه 

_ سما :- استحالة

_ حسنية :- بت اسكتي ها بقا قولنا يااحمد على الخطة 

_ سما عيطت وجريت على اوضتها 

_ احمد :- نخليه يبصم وهو مي'ت

_ حسنية :- ياابن الج'نية تصدق فكرة 

_ احمد :- بس ليا شرط كمان 

_ حسنية :- اي هو 

_احمد :- يبقى ليا الربع 

_ حسنية :- انت اتج'ننت 

_ احمد :- فيها لاخفيها 

_ حسنية بضيق :- خلاص اتفقنا منت عرفت سرنا يلا ننفذ بسرعة عشان نخلص كل حاجة وندفنه وتبلغ اللي ماتتس'مى 

_ ______

_ قمر كانت قاعدة جنب ابنها بعد ماطلع من المستشفى سمعت عدي بينادي عليها راحت الاوضة اول ما دخلت عدي قفل الباب 

_ قمر بخو'ف :- انت قفلته ايه افتح المخر'وب ده

_ عدي :- انتي النهاردة بتاعتي 

_ قمر ':- أبعد عني انت شارب ايه 

_ عدي :- صوتي ولمي الناس  وانا اقولهم مراتي 

_ قمر راحت للباب وحاولت تفتحه عدي مسكها :- مش هسيبك انا بحبك ياقمر عارفة يعني اي بحبك 

_ قمر :- انت بتقول كدا عشان انت مش ف وعيك  ابعد عني 

_ عدي رماها على السر'ير :- انتي مراتي وانا هاخد حقي دلوقتي قرب منها وفتح البيجامة بشدة لدرجة إنه قط'عها 

_ قمر حاولت تقاومه :- أبعد عني يا مجنون

_ عدي ولا حياة لمن تنادي قرب منها ومسكها كويس :- النهاردة هتبقى دخل'تنا بالذوق اوبالعاف'ية .....


#الخامس

#ماقبل_العاصفة

#سمراحمد

#كاتبة_الظلام


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉


مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-