روايات حديثة

روايه انت قدري الفصل الاول 1 بقلم رحاب القاضي

 روايه انت قدري الفصل الاول 1 بقلم رحاب القاضي 



_ انت قَدري ١

ــــــــــــــــــــــــــــ 

_وقبل ما نبدأ حكايتنا اعرفكم علي بطلتنا النهارده واللي اسمها ريم وعندها سته وعشرين سنه وخريجة كلية الطب وفي يوم كانت قاعده ممدوح اخوها قرب منها وقال.. 


ممدوح. 

قاعده بتعملي ايه يا حبيبتي؟.. 


ريم بهدوء

بسمع المسلسل، ناولني والنبي اشرب عطشانه اووي.. 


ممدوح 

ما تقومي تشربي يا ريم، والله انتي لو البيت وقع مش هتقومي من قدام المسلسل.. 


ريم

ما دام انت بقي عارف كده، بترغي كتير بيه؟.. 


ممدوح 

بعيد عن قلة ذوقك بس اقفلي المسلسل ثواني عايز اتكلم معاكي ضروري.. 


ريم

انت بتهزر صح بقي انا مش راضيه اقفله واقوم اشرب. وانت تقولي اقفله عشان اسمعك ليك عصام صاصا هقفل المسلسل عشان اسمعه... 


ممدوح 

يا بنتي حرام عليكي ده انتي دكتوره محترمه والله علي اللي بتقوليه ده.. 


ريم

وايه دخل اني دكتوره محترمه في صاصا والتركي.. 


قفل ممدوح اللابتوب وقال

اسمعي يا ريم احمد صاحبي دكتور ودلوقتي هو ماسك المستشفي بتاعت باباه الله يرحمه ودكتور اطفال زيك.. 


ريم

بص شبكه تكون مية الف وشقه علي النيل والقايمه مليون جينيه وكل يوم يفسحني بعد الجواز ويشربني عصير قصب.. 


ممدوح 

ليه كل ده هيتجوز مين يعني... استني ايه يتجوز هو مين قال انه جاي بتجوز؟!.. 


ريم بقلق

انت اللي قولت والله.. 


ممدوح. بغيظ

اسكتي يا ريم خليني اتكلم، المهم انا كلمت احمد عليكي.. 


رحاب

بقي دي اخرتها عشان تطفشني من البيت وتتجوز فيه روحت تشقط ليا صحابك عشان اتجوز.. 


ممدوح بغيظ. 

ابوس ايد امك اهدي انا لسه بكلمك بتعب يا ريم والله وما خلصتش كلامي.. 


ريم

خلاص اتكلم اديني سكتت اهو علي الله نطلع بفايده منك...


ممدوح 

احمد.صاحبي قالي انك ممكن تروحي تشتغلي عنده في المستشفي..


رحاب 

يا ابن الناس خو انا قولت ليك اني عايزه اشتغل،وبعدين انا مختمره ومتدينه يعني مش هشتغل مع رجاله..


ممدوح 

لا علي فكره دي مش حجه يا كسوله،لان في مختمرات ومنتقبات كمان كتير بتشتغل مع رجاله..


ريم

انت صح انت معاك حق بس هو انا لقمتي تقلة عليك اووي كده هنشحت يعني لو انا ما نزلتش اشتغل..


ممدوح بغيظ 

اومال حضرتك قطمتي وسطي في كلية الطب سبع سنين ليه مدام مش هتشتغلي مش لازم تنزلي تشتغلي عشان نقدر نفتح ليكي العياده....


ريم

انا عايزه ابقي امرأه عاطله،انا مش بتاعت شغل يا ممدوح..


ممدوح 

انا كلمت الراجل وبكره الصبح تكوني عنده في المستشفي،وعارفه يا ريم انتي لو عملتي اي موقف مش كويس انا هاخد.منك اللابتوب وهشيل النت..


ريم ببكاء

انت ليه بتعمل فيا كده،انا مش عايزه اشتغل..


ممدوح  

وانا اي اللي عملتو بس يا بنتي، الحق عليا ان عايزك تبقي معتمده علي نفسك وست ناجحه.. 


ريم 

طيب يا ممدوح روح شوف شغلك وانا هبقي اروح بقي بكره يا بشمهندس... 


ممدوح 

جدعه يا اختي يا حبيبتي،انا هفطر الاول اجهزلك معايا.... 


ريم

لا فطرت شكرا اعملي بس عشره او ١٥ سندوتش كده اتسلي فيهم..


ضحك ممدوح وقال

ههههه ماشي يا حبيبتي وكمان هعمل ليكي كوباية عصير..


ريم

جوافه لو سمحت..


_ودخل ممدوح المطبخ وعمل فطار ليهم وفطرو مع بعض وكانت ريم مدايقه بس ممدوح عمل نفسه مش واخد باله وقال لنفسه..


ممدوح 

ايوه انا لازم اسيبها تشتغل وتعتمد علي نفسها،النت والمسلسلات مش هيدوها حاجه..


ووقف ممدوح وقال

ريم حبيبتي انا نازل عايزه حاجه قبل ما امشي؟... 


ريم

يلا غور... 


ممدوح 

بتقولي اي يا ريم؟.. 


ريم 

بقول بخور هات معاك بخور وانت جاي ابقي هات معاك بخور، البيت ريحته وحشه اوي يا حبيبي عايزه ابخره... 


ممدوح 

عنيا يا حبيبتي هجيب ليكي اللي انتي عايزااه.. 


وبعدها راح عند الباب وريم قالت.. 


ريم 

المركب اللي تودي ما تجيب.. 


ممدوح 

انتي بتقولي ايه يا بت انتي؟.. 


ريم

بقول سوق علي مهلك وانت معدي، مالك يا حبيبي فيه اي؟... 


ممدوح 

ماشي يا ريم انا رايح الشغل يلا مع السلامه... ومشي ممدوح راح الشغل بتاعه.. 


ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ 


_وفي بيت احمد عزام صاحب ممدوح، نزل من اوضته وكانت مامته بتفطر وقالت ليه.. 


الهام

امسك. دول صور عشر بنات كلهم زي القمر نقي يلا.. 


احمد 

محسساني اني هنقي كيلو قوطه، يا ماما ده جواز وان ما كانتش البت اللي هتجوزها زي ما انا عايزها بالظبط يبقي مش هتجوز... 


الام بحده 

يعني ايه يعني زي ما انت عايزها هنفصلها ليك تفصيل ولا ايه وبعدين طيب ما تبص للبنات دول يمكن واحده منهم تعجبك.. 


احمد 

مش بالشكل يا ماما مش الشكل اللي يعجبني.. 


الام

اومال ايه يا اخويا اللي يعجبك؟.. 


احمد

الاخلاق والهدوء وانها تكون طموحه وبتحب الشغل وبرضو شكلها حلو بس ده اخر حاجه والمهم تكون بنت ناس وذوق في نفسها كده... 


الام 

اللي زي اللي انت بتتكلم عنها دي خلصت، روح شغلك انت خلاص هتبور وتقعد. جنبي.. 


_قام احمد وراح الشغل بتاعه واول ما دخل مكتبه لقي ممدوح قاعد مستنيه.. 


احمد 

ايه يا ابني طيب مش تكلمني وتقول انك هنا كنت جيت بسرعه.. 


ممدوح 

يا عم انا لسه واصل قبلك المهم انا قاصد اجي ليك هنا دلوقتي مخصوص عشان اقول ليك ان ريم اختي وافقت علي الشغل هنا.. 


احمد

طيب كويس جدا واطمن هي هتكون تحت ايدي انا ومش هخلي اي حد يدايقها.. 


ممدوح 

ما الخوف من كده، بقول ليك ايه يا احمد اختي دي اا، بص مش مهم انت هتشوف بنفسك بس عايزك تفتكر اننا صحاب وان مهما حصل احنا مش هنخسر بعض.. 


احمد

يا ابني ايه اللي انت بتقوله ده اختك اختي ومهما حصل علاقتنا مستحيل تنتهي.. 


احمد

افتكر كلامك ده كويس بقي، يلا بالسلامه انا يا حبيبي... ومشي ممدوح راح شغله.. 


_وتاني يوم كانت ريم رايحه المستشفي وهي لابسه الحجاب ولابسه لبس اسلامي ملون وشكلها حلو اووي وسالت بتاعت الاستقبال وقالت.. 


ريم

لو سمحتي ممكن اا.. 


البنت 

الله انتي شكلك حلو اوي في اللبس ده .. 


ريم

طيب اتفصليني لا وكمان ده مرشوش عليا سمسم.. 


البنت ضحكت وقالت

ههههه وكمان دمك خفيف المهم تؤمريني بأيه يا قمر.. 


ريم

والنبي انتي اللي قمر بس امسحي البويا دي وهتبقي احلي المهم احمد عزام فين؟.. 


البنت 

قصدك دكتور احمد مدير المستشفي.. 


ريم

ايوه هو ده هو فين بقي؟.. 


البنت 

هو لسه ما جاش بس تقدري تستنيه فوق في الدور التالت المكتب بتاعه هناك.. 


ريم

اللهي تنستري يا شيخه يلا فوتك بعافيه.... 


_وطلعت ريم الاسانسير، وجه احمد. في الوقت ده عشان يطلع معاها ولما شافها قال.. 


احمد

انتي جايه زياره لحد يا انسه؟.. 


ريم

هي كانت المستشفي بتاعت الست ولدتك عشان تسألني ما تخليك في حالك يا اخ.. 


احمد

انتي يا بنت انتي وازاي تتكلمي معايا انا كده.. 


ريم

انا ابقي من طرف المدير، عارف احمد عزام ده حتي كان بايت عندنا ده انا بخليه يمسحلي الارض.. 


احمد

بقي الدكتور احمد عزام بيمسح ليكي انتي الارض.. 


ريم

ومش بس كده ده انا كمان بخليه يقصلي ضوافر رجليا ده احنا راضعين علي بعض.. 


احمد

اممممم كمان ده انتو عشره بقي علي كده.. 


ريم

اومال فا وسع كده من طريقي يا عسل..بدل ما ارن عليه بس يجي يمسح بكرامتك سيراميك المستشفي ولا ده رخام مش سراميك.. 


احمد 

لا وكمان معاكي رقمه يا انسه.. 


ريم بثقه

طبعا وطول الليل شات واقول ليه سيبني يا احمد انام يقولي لا لا لازم احكيلك حكاية الفار النوتي.. 


احمد 

ايه الثقه اللي انتي بتتكلمي بيها دي، ده انا شكيت في نفسي يا شيخه، علي العموم انا بعتذر ليكي واتفضلي روحي للدكتور احمد... 


ريم

هو لازم يعني احكي ليك تفاصيل علاقتي بيه عشان تتلم، اما عجايب... وطلعت ريم وراحت للممرضه الخاصه بمكتب احمد  وقالت.. 


ريم

لو سمحتي يا سكر دكتور احمد في ليا معاد معاه.. 


الممرضه 

انتظريه هنا علي جنب هو خلاص زمانه جااي.. 


ريم

انتظره ده ايه جو ده التسعينات ده... 


_وقعدت ريم تقلب في موبيلها وفجأه سمعت صوت الممرضه بتقول.. 


الممرضه 

صباح الخير يا دكتور احمد ثواني والقهوه باللبن هتكون عندك.. 


_رفعت ريم راسها وبصتله لقيته بيضحك وقامت وقفت وقالت.. 


ريم بصدمه

ايه ده حازم حازم.. 


احمد قرب منها وقال 

بسيوني بسيوني.. 


ريم

هو اا انا اا.. 


قرب احمد. منها اووي وقال

ههههههههه قولي ليا بقي ايه هي الحدوته اللي كنت بقولك عليها بالليل.. 


ريم

انا قولت حدوته هو انا اعرفك يا ابني اصلا؟!.. 


احمد بخبث

حلو اووي الكلام ده، انا داخل جوه تعالي ورايا... 


_جات ريم تجري واحمد قال بسرعه للممرضه.. 


احمد

سهي قولي للامن الانسه ممنوع تطلع من المستشفي حتي لو تطلب الامر اننا نتصل بالشرطه.. 


_قال كلامه ودخى مكتبه، وريم كانت. اقفه خايفه والممرضه طلعت من عند احمد وقالت لريم.. 


الممرضه 

يا انسه دكتور احمد مستنيكي جوه وبيقولك ادخلي بسرعه يا نوتي بلاش لكاعه.. 


ريم

عاا ده لسه فاكر بصي يا سكر والنبي خلي ودنك في ودن الباب لو سمعتي اي صوت لمحاولة اعتداء اطلبي الشرطه.. 


الممرضه 

يا ستي ادخلي بسرعه اللهي يسترك عندي شغل.. 


ريم 

طيب براحه طيب ما تزقيش.. 


_ودخلت ريم عند احمد. اللي اول ما شافها ابتسم وقال.. 


احمد

انتي بقي جايه هنا لمين واسمك ايه اصلا؟.. 


ريم

انا جايه اسلم عليك وامشي، لله السلام لله وكده. ولو محتاج اسمي في حاجه يبقي اكيد حاجه وحشه وانا مش هقول ليك عليه.. 


احمد

يبقي نكلم الشرطه ونشوف بقي انتي خايفه من ايه؟.. 


ريم بسرعه قالت 

اسمي ريم محمود اخت ممدوح صاحبك.... 


احمد بصدمه 

نعممم بقي انتي اخت ممدوح صاحبي ازاي ده بقي؟!.. 


ريم

حكمة ربنا هنتعترص عبيها ده حتي يبقي حرام.. 


احمد

اممم طيب يا انسه ريم اتفضلي اقعدي وانا هعدي اللي حصل من شويه ده واقول اختي الصغيره وغلطت.. 


ريم

ايوه انت كده فل الفل وميه ميه واعتربرني بجد بجد عيله وغلطت.. 


احمد 

ممدوح قال ليا انك دكتورة اطفال وما عندكيش اي خبره برغم انك متخرجه بامتياز و.. 


ريم

استني استني امشي انا واجيب ممدوح يشتغل مكاني ما تديني فرصه اعرفك انا بنفسي.. 


احمد

من الذوق ان وانا بتكلم ما تقطعنيش... 


ريم

انا اتكلم براحتي وبعدين انت نافش ريشك ليه زي الديك الرومي كده.. 


احمد

انا ديك رومي والله انا لولا ممدوح لكنت اا.. 

.

ريم

كنت هغنعمل ايه يا خيبه عليك وعلى ممدوح، بس انا اللي غلطانه هو انا يعني هستني ايه من اخويا والعرر صحابه.. 


احمد وقف وقال

عرر لا ده انتي بقي تستاهلي اني اكلمه يجي يربيكي.. 


ريم 

انت بتطردني وبتشتمنس وبتقول علي اخويا فاشل وعايز تكلمه وتضحك عليه بكلمتين عشان هو عبيط.. 


احمد بصدمه 

بقي انا قولت علي اخوكي كده، انتي بتتبلي عليا عيني عينك يا بت انتي.... 


ريم 

هو انت لسه شوفت حاجه ده اللي جاي اسود عليك يا دكتور اللي العشره منك بقرش... 


_قالت كلامها وسابته ومشيت بعد ما المستشفي كلها اتفرجت عليهم.. 


احمد بعصبيه 

الكل علي شغله لو سمحتو مش عايز اي حد. قدامي.. 


_الكل مشي بخوف من قدامه وهو طلع موبيله وكلم ممدوح اللي ما ردش عليه خالص.. 


احمد

رد بقي يا ممدوح.. 


_وبعدين كمل شغله ولما رجع البيت وكان مدايق، ومامته قربت منه وقالت ليه.. 


الهام

انت مالك بقي من  لما رجعت من المستشفي وانت متدايق جدا.. 


احمد. 

حصلت حاجه سخيفه اووي يا ماما النهارده،..... وقال ليها كل اللي حصل.. 


الهام

يا خبر ابيض طيب الحق كلم صاحبك قبل ما تقول ليه حاجه من الكلام ده.. 


احمد

هي لسه هتقول ليه زمانها قالت واللي حصل حصل.. 


الهام

كلمه بس حتي فهمه الوضع وهو اكيد عارف اخته وعارف تصرفاتها.. 


احمد

معاكي حق يا ماما، انا هكلمه اهوو.. وطلع موبيله وكلم ممدوح اللي رد عليه وقال.. 


ممدوح 

انت ليك عين تكلمني بعد اللي عملته في اختي؟.. 


احمد بقلق

اسمعني يا ممدوح والله الموضوع مش زي ما انت فاهم خالص.. 


ممدوح 

افهم ايه بس يو ابني بقي تبقي عايز تشيل ليها الحجاب من علي شعرها وتقولي مش زي ما انا فاهم.. 


احمد

والله ما حصل و.. الو يا ممدوح.. ده قفل في وشي يا ماما.. 


الهام وهي كاتمه ضحكتها

قوم احنا لازم نروح ليهم ونعتذر بسرعه.. 


احمد

انتي بنفسك يا ماما اللي هتيجي معايا؟.. 


الهام

قوم بس واسمع الكلام اللي بقول ليك عليه


_قام احمد وطلع اوضته ومامته ضحكت بخبث وقالت.. 


الهام

هههههه والله يا احمد ما فيش غير دي اللي هتنفع معاك، وان ما روحنا خليتك تخطبها دلوقتي ما ابقاش انا..


_ تفتكرو ايه اللي هيحصل هناك؟ 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي

لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لقراءة الروايه كامله اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-