جديد

رواية قدر اخي الفصل الثاني 2 بقلم ديدا الشهاوي

 

رواية قدر اخي الفصل الثاني 2 بقلم ديدا الشهاوي 





#قدر_اخي_2


فلاااااااش باااااك

في كليه الفنون التطبيقية وبالاخص قسم ديكور والتصميم الهندسي 


_قدر قدر شوفت البنت اللي كنت بتكرش عليها من اول يوم في الحامعه 

استوب

نعالوا نتعرف علي بطلنا #قدرالزيني  شاب مفتول العضلات اشقر  وسيم عنده كاريزما جباره مغرور لاقصي حد  البنات بتحبه من اول نظره ناجح في علاقات العاطفيه  فاشل دراسيا  ومدير شركات والده للتصميم والديكور 


يلا نكمل..... 

_قدر قدر شوفت البنت اللي كنت بتكراش عليها من اول يوم في الحامعه 

_مالها 

_طلعت بنت دكتور في الجامعه هنا 

_بجد نااااايس 

_اي مش في اللي دماغك  دي بنت محترمه وجاده والاولي علي الجامعه ولسه منقوله جديد مع بابها 

_ومالك زعلان ليه هي اشتكتلك  الا قولي ياحميد  هي اسمها ايه 

_اسمها  نورا المالكي بنت الدكتور عبدالحميد المالكي دكتور  ماده تصميم الاثاث الداخلي 

_حلوجدا بقولك  هي شركتنا محتاجه استشارين في التصميم الداخلي صح

_وانا اش عرفني مش انت المدير وعارف 

_ههه اه صح ولو مش محتاجين هنحتاج قريب بغمزه   يلا همشي انا  

_قدر مش ورانا اجتماع ولا اي مش كفايه فاشل في الدراسه وبتاخدالسنه في عشره هيبقي في الشغل كمان


التفت قدر ورفع ايده علي خد حكيم

_حميد متخلنيش ازعل منك   مش معناه انك ابن خالتي هعديلك لا وكمان مش ابن خالتي لازم  احمد ربنا اني طيقك اصلا  سلام

_طب والاجتماع  

_هقابلك هناك اوعي تتأخر  لحسن ارفدك يااحكيم


قدر طلع من الجامعه ولسه هيركب عربيته واللي كانت ادمها عربيه قفله عليها قدر اتعصب  وهنا بدا يندهه سايس الچراج بتاع الكليه

_انت ياابراهيم  انت يازفت 

_ايوه قدر بيه 

_مين اللي قفل عليا كده هطلع انا ازي كده 

_دي عربيه الست نورا 

_وانا مالي عربيه مين شوفلي صرفه والا يومك مش فايت 

_حاضر يابيه ثواني بس 


فضل قدر مستني وهو علي اخره  وفجاءه جه السايس ومعاه بنت زي القمر شقرا عيونها خضرا  طلتها زي طله نور الشمس 


استوب

#نورا_المالكي بنت ذكية  متفوقه ومجتهده  وعندها عزه نفس لاتوصف  شقرا شعرها اصفر زي جدايل الدهب جمالها في ذكاءها واللي كان بينافس جمال ملامحها


يلا نكمل

_انت يابهيم كل دا 

_كنت بندهه الست نورا 

وهنا نورا بصت لقدر واللي اضيقت من طريقه قدر  المتعجرفه وغروره الواضح جدا 

_انتي صاحبه العربيه، دي 

_ايوه انا صحبتها في مانع

_في ان حضرتك قفله علي عربيتي وكده مش هعرف اركبها ولا اطلع بيها 

_اوكي عاوزني احرك عربيتي مافيش مشكله 

_لا ياأبله مش بس تحركيها انتي بعد كده ممنوع توقفيها هنا 

_ليه ياستاذ كنت ركنه في كليتك وانا معرفش 

_بسخريه  حاجه زي كده 

_اوعي كده من ادامي خليني احرك العربيه عشان جنابك تخفي من ادامي

_اخفي اظاهر انك بنت مش محترمه وانا هعرفك شغلك 

_بتقول ايه سمعني 

_بضحكه سخريه  بقول انك مش محترمه  

_لا انا محترمه غصبا عنك  تحب تشوف 

_بسخريه ياريت ياشرس عشان اخاف 

وهنا اقربت نور من قدر  وبكل قوه  وغضب ضربته بالقلم  

_ها ايه رايك  

_بصدمه وهو بيرد القلم ليها فجاءه  السايس مسك ايده 

_يابيه ماينفعش 

وهنا نورا اتحركت وركبت عربيتها  وقبل ماتنطلق بعربيتها 

_لما تحب تتربي تاني ابقي اقولي من بدري عشان اعمل حسابي 

وهنا انطلقت نورا بعربيتها باقصي سرعه  اغضبت قدر 

وهنا التفت قدر لسايس

_ هعرفك شغلك واعلمك تمسك ايدي كويس يا غبي 

_يابيه ماينفعش دي بنت في راجل يمد ايده علي بنت وكمان بنت دكتور في الكليه هنا 

_علي نفسها ياغبي ياحيو*ان مش علي قدر الزيني 

وهنا ركب قدر وهو في قمه غضبه وانطلق بسرعه جنونيه


في شركه الزيني للعقار والتصميم الهندسي  وفي قسم السكيرتريا 

كان حميد  في قمه التوتر والقلق 

استوب

#حميد ابن خاله قدر ومساعده الخاص في الشركه وصديقه الصدوق وكمان زمايل في كليه وحده وفي نفس القسم


يلانكمل

_شوفي كده  قدر بيه في الطريق ولا لا

_بتصل بيه مش بيرد

_طب حاولي 

وهنا كان في دخله  قدر وكان في حاله غضب وعصبيه ودخل مكتبه ووراه حكيم 

_كل دا ياقدر المهندسين كلهم منتظرينك  

_ششششش بطل صداع يتح*رقوا  دلوقتي  

_امال هنعمل ايه دلوقتي  مدام دول يتحرقوا  قدر الصفقه دي لو راحت مننا وراحت لشركه  العدلي مش هيحصل طيب ولو مدام سعاد عرفت هتبقي وقعتك سودا 

_ششششش بطل زن انا لا بخاف منهاولا منك 

امال بتخاف من مين نقول يامن مثلا 

وهنا بغضب وبقوه خبط ايده علي المكتب 

_حكيم قدر مش بيخاف من حد فاهم دا اخر تحذير والا ااا

_خلاص خلاص ممكن نقوم نروح الاجتماع 

_قبل الاجتماع  عاوز دكتور عبد الحميد بتاع الكليه 

_تقصد والد نورا 

_ايوه والد زفته 

_ماله 

عاوزه بكره يكون متعين عندي هنا بكره والا همضي استقالتك انت  بكره 

_وانا مالي ياللمبي

_حكيم  انا بتكلم بجد  بدل ماافرجك بتكلم بجد ازي

_بسسسس مش عارف هيرضي ولا لا 

_حميد الفلوس تعمل المعجزات فاهم


وفي الصباح التالي  وفي الشركه 

_احب اعرفك بالمدير وصاحب الشركه  قدر بيه الزيني 

_اهلا وسهلا استاذ قدر 

_قدر بيه الدكتور عبد الحميد  الاستشاري الجديد بالشركه 

_اهلا يادكتور نورت المكان 

_بنورك ياقدر بيه 

_اتفضل يادكتور هنا الشركه  عندها مشاريع عاوزه خبره سيادتك وكمان محتاجه تلامذتك لو عندك حد احنا قايمين علي مشاريع محتاجه لطلبه نستفيد منهم وهما كمان يستفادوا بشهاده الخبره اللي هيحتجوها في حياتهم العمليه 

_حلو جدا كويس انا عندي طلبه ممتازين وكمان بنتي شغلها هيعجبك اوي هي طالبه بس دماغها  وافكارها هيعجبوك 

_حلو اوي خلاص من بكره يكونوا علي مكتبي 

_اتفقنا استاذن انا عشان اتعرف علي المكان، واخد علي المكتب 

_اتفضل طبعا حميد  مع الدكتور عرفه مكتبه


هنا حميد وصل الدكتور لمكتبه ووهو مستغرب ودخل مكتب قدر 

_انت ناوي علي ايه 

_ناوي كل خير متقلقش

_طب اخوك اتصل وقال انه هيعدي عليك لما يخلص عملياته 

_يووووه ليه جاي 

_قدر يامن ليه حق في الشركه زي ماانت ليك حق في المستشفى 

_ششششش حكيم مش هخلص منك انا قايم 

_طب ويامن 

_استقبله انت سلام 


بااااااااااااااك

في المستشفي  وفي حاله الطواريء التي لم تنتهي منذ قدوم المهندسه نورا   و: #الام_سعاد كانت في حاله من الغضب والخوف والحيره وعند ظهور قدوم قدر 

_فينك يااستاذ احنا في مصيبه وانت ولا هنا مش دريان بحاجه 

_في اي وايه اللي حصل دا نورا مالها 

_مش عارفه مرات اخوك  فقدت الذكراه وفي غيبوبه  واخوك  موصلش انا هيحصلي حاجه وانت ولا علي بالك

_طب ممكن تهدي عشان افهم من الدكتور 


وهنادخل قدر مكتب مدير المستشفى  اللي اتفزع اول ماشاف قدر  واللي كان معاه الدكتور امجد اللي متابع حاله المهندسه نورا 

_اهلا قدر بيه اتفضل 

_اتفضل فين وخطيبه اخويا مرميه  

وهنا الدكتور امجد 

_قدر بيه اتفضل وانا اشرحلك كل حاجه  بالتفصيل 

وهنا بنظرات قلقه  متبادله بين قدر ومدير المستشفى  وفجاءه قطع مدير المستشفى كلام الدكتور امجد 

_دكتور امجد اتفضل علي مكتبك وتابع حالاتك وانا هتفاهم مع قدر بيه 

_بس يادكتور انا لازم اشرحله عشان  انا اللي متابع الحاله

بعصبيه وغضب 

_دكتور امجد من فضلك علي مكتبك لو سمحت 


وهنا خرج  الدكتور امجد وهو في حيره من امر مدير المستشفى وقدر بيه علي سكاته 

_ها يا دكتور حصل اللي قولت عليه 

_حصل التقرير ولا كانه اتكتب  اتقطع   واتكتب تقرير جديد مفهوش حاله الاغتص*اب  زي ماامرت 

_كويس عشان انت عارف العيون كلها علينا والاعلام  واعداء عيله الزيني كتير 

_طب لما يوصل الدكتور يامن ايه اللي هيحصل هنعرفه بالاغتصاب ولا ايه 

_شششسشش انت عليك تعمل اللي اقولك عليه فاهم 

_طب بالنسبه لدكتور امجد حسه مش هيسكت 

_بغضب لو مش هتعرف تسكته اقولي عشان اجيب مدير غيرك يدير المستشفى في غياب صاحبها

_لا يافندم هعرف هو دكتور يامن هيرجع امتي 

_معرفش 


وهنا قام قدر وطلع من المكتب  وراح عند امه 

_يلا ياماما نروح 

_نروح فين انت اتجننت ومرات اخوك هنسبها كده 


وهنا جسم قدر قشعر كلما سمع مرات اخوك وبعصبيه  

_ماما نورا في غيبوبه لما تفوء هيبلغونا وابوها جنبها 

_طب اخوك مافيش اخبار عنه انا هموت من القلق عليه

_تعالي نروح عشان اعمل اتصالاتي هناك 

_بعصبيه من تعملها هنا 

_ماما من فضلك خلينا نروح عشان نفكر هنعمل ايه في الايام الجايه

_ياعني ايه انت، عارف حاجه عن اخوك اقولي ريحني 

_يووووو انا مستنيكي في العربيه 


في المانيا 🇩🇪

وفي مستشفى من مستشفيات الالمانيه  للحروق


_Herr Doktor, welche Fälle kommen jetzt?

_Es kam zu schweren Verbrennungen durch ein großes Gummilager

Die Art der Fälle und die Verbrennungen sind alle 3. Grades und zwei sind 4. Grades

_Ich meine, beide Fälle sind hoffnungslos

_Es ist wirklich schwierig, mit ihnen umzugehen. Man geht davon aus, dass das Gesicht keine Gesichtszüge hat

_Nun, so werden wir mit ihnen umgehen können

_ Durch den Fingerabdruck der Hand werden wir in der Lage sein, Informationen und Bilder der beiden Personen zu sammeln, um Bilder von ihnen zu erhalten und durch Operationen zu versuchen, das Gesicht entsprechend dem Bild jeder einzelnen von ihnen zu korrigieren.

_Es ist ein schwieriges Thema, aber nicht unmöglich

الترجمه


_دكتور ايه الحالات الجات حالا 

_جات حالات حروق شديده  من مخزن كبير للكاوتش

طبيعه الحالات والحروق كلها من الدرجه 3واتنين من الدرجه 4

_ياعني الحالتين ميأوس منها 

_فعلا صعب التعامل معاهم  الوجه يعتبر معدوم  الملامح 

_طب هنقدر نتعامل معاهم ازي 

_من خلال البصمه  لصوابع اليد هنقدر نجمع معلومات وصور الشخصين عشان نقدر نحصل علي صور ليهم ونحاول بالعمليات تصحيح الوجه حسب الصوره لكل واحد فيهم

_موضوع صعب بس مش مستحيل


في مصر 🇪🇬

وبالتحديد بفيلا الزيني  

_اديني روحت البيت اقوم شوف اخوك  واعرفلي مركبش الطياره ليه

_بحاول اهو ارقامه الدوليه مش بتجمع وكلمت الشركه بتاعتنا هناك معندهمش اخبار 

_ياعني ايه  اخوك فين ياقدر انت عارف حاجه ومخبي عليا 

_يووووه هخبي اي انا معرفش عنه حاجه 

_انت مش حاسس بنفسك  بتتعامل علي اللي حصل وكانه عادي  اخوك مش عارفين مكانه ومراته واللي حصلها وكمان فقدان الذاكره دي انا مش عارفه ايه اللي مستخبي لينا كمان 

_عاوزاني اعمل ايه  وحده وقعت من بلكونه وهي بتشتغل فيها 

والتاني تلاقيه بيتسرمح مع بنات المانيا 🇩🇪 معروفه


هنا سعاد بغضب 

_اخرص اخوك مش بتاع الكلام دا اخوك مسؤل وعمره مايعمل الكلام الخايب دا لو انت هصدق 

_ااه عشان هو ابنك يبقي الملاك الطاهر البريء اللي مبيغلطش  .. انما انا ابن ضرتك ابقي فيا العبر وواحد صايع   انتي وحده ظالمه 


وهنا الام سعاد بغضب ولم تستطيع تتحكم في اعصابها  اخرص وضربت قدر بالقلم

_اخرص انا يتقالي الكلام دا منك بعد اللي عملته معاك من ساعه ماابوك  اتجوز عليا  وجبلي عيل صغير مولود في اللفه وقالي الحقيني امه ماتت ومش عارف اعمل ايه  

مهنتش عليا خدتك  في حضني وربيتك مع ابني يامن وربيتكم نفس التربيه والمعامله يمكن انت خدت الدلع كله من يامن اؤامرك تتنفذ انت، الاول ويامن بعدين  كل دا وتقولي ابن ضرتك اخص عليك 

حقيقي معرفتش اربيك ودا غلطي دلعتك زياده عن اللزوم 

وهنا اتجهت الام سعاد وصعدت لغرفتها وهي في حزن 


وهنا جاءت مكالمه دوليه علي موبيل قدر


_Alles, was ich befohlen habe, war dazu bestimmt, zu geschehen

_Was bedeutet das

_Ich meine, das Überleben ist Gottes Schicksal

_Hahaha, vielen Dank für deine Bemühunge

الترجمه 

_قدر بيه كل تمام اللي امرت بيه حصل 

_ياعني ايه 

_ياعني البقاء لله قدر بيه 

_هههههه سعيكم مشكور


في احدي البارات المشهوره كان قدر يرقص ويتمايل علي انغام  الراي والبوب دانسينج والفتيات من حوله يتمايلون  ويرقصون  فهو قدر الزيني من اغني اغنياء الاستثمار 

حكيم دخل البار ولمح قدر ومن طريقته عرف انه شارب وفي حاله سكر  ومهما عمل مش هيقدر يسيطر عليه 

خرج حكيم ينتظر قدر وانتهاء سهرته وبعد ساعات طويله خرج قدر في صحبه فتاه  قرب حكيم منهم

_عن اذنك  مش شايفه شكله هتعملي ايه بيه وهو في حالته كده

وهنا سند حكيم  قدر وركبه العربيه ومشيوا 

_قدر فوء عاوز تروح فين  الفيلا ولا شقتك 

_ بسكر  علي شقتك يابيضه  الليله دخلتك يامزه 

_اف مش هنخلص من شغل العيال دا احنا في مصايب وانت رايح تسكر انت جنس ملتك ايه يااخي 

_بتقولي حاجه ياابطه متستعجليش هبسطك 

_كتك القرف  رمر*ام  طول عمرك


وصل حكيم قدر البيت وسنده لغايه غرفته وسريره  وقدر في حاله سكر 

_تعالي يابيضه خلاص بقينا سوا العزول خلصت منه 

_قدر فوء بقي  امك هر*تني اتصالات 

_نورا  ...  تعالي بقي انا مستنيكي اهو محدش هيخدك مني انا بحبك يامن خلاص معتش بينا حببتي 

هنا حكيم بصدمه

هي حصلت نوراااامرات ياامن


ولو عجبتكم هكمل

بقلمي 

ديدا الشهاوي


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

لفصول الرواية مجمعه اضغط هنا 👉

لمزيد من الروايات اضغط هنا 👉


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-