روايات حديثة

رواية سجينة القاسم الفصل السادس عشر 16 بقلم روما


رواية سجينة القاسم الفصل السادس عشر 16 بقلم روما



 

رواية سجينة القاسم الفصل السادس عشر بقلم روما

البات السادس عشر 


♡"سَـجـيـنـة الـقـاسـم"♡


قاعدين بيتكلمو في مواضيع مختلفه لحد مبيسمعو صوت رن الجرس 


عاصي بضحك..: " قوووم ياخويااا افتح الباب ولا هفتح انا 


منذر بسخريه..: " ايه ياااض لحتراام ده 


منذر اتحرك من مكانه يشوف مين علي الباب... 


قاسم اتخطي منذر واتكلم بضحك..: " وحشتك عارف


منذر بصوت عالي وهوا بيقفل الباب..: " حله ولقت غطاهاا اقسم بالله 


قاسم ببتسامه وهوا بيقرب من عاصي وبيرمي نفسه جمبه...: " ام العياااال 


عاصي بمزاااح..: " ايه يابو العيااال كده تتأخر علي سماح حبيبتك 


اتجه منذر وقعد قدامهم ومتابع الحوار بحنق


قاسم بغمزه..: " وانا اقدر بردو ياعسل 


قهقه عاصي بشده علي صديقه..: " عامل ايه ياصاحبي


قاسم اتنهد بتعب ورجع ضهره لورا..: " فل ياحبيبي انت عامل ايه "واكمل بغمزه" واخبااار الجواز ايه 


عاصي بضحك..: " اهووو مااشيه عقبااالك 


قاسم بسرحان..: " قرييب 


منذر بصدمه..: " عاصي هوا قاسم قال قريب ولا انا بيتهيقلي


عاصي بضحك..: " لا قااال قرييب شكل قاسم وقع علي بوزو 


قاسم ببتسامه وتوهان..: " شكلي وقعت فعلا


منذر بفرحه..: " هيا مين وانا اخدك من ايدك ونروح نطلبها 


عاصي بضحكه عاليه..: " هوا انت الست الوالده اي الفرحه الي علي وشك دي 


قاسم ببتسامه وخبث..: " وانا اروح اطلبها لي وهيا في بيتي


عاصي ومنذر في نفس اللحظه..: " نعممم


قاسم بضحك...: " ايه مالكم


منذر بجديه..: " انت بتتكلم جد


عاصي بتزمر..: "من ورايااااااا مكنش العشم 


قاسم ببرود..:" مالكم مكبرين الموضوع يعني 


منذر بضييق..: " اوعي تكون الي في بالي 


قاسم بصله بخبث وعلي ثغره ابتسامه ماكره 


منذر بنفعاال..: " ليه ياقاااسم ليه ما انت كل يوم مع واحده اشمعنا دي عاوز تأذيها ليه 


عاصي بصلهم بغباء..: " انا مش فاهم حاجه بنت مين دي


قاسم ببرود..: " ومين قال اني هأذيها 


منذر بغضب..: " امال بتعمل عندك ايه 


قاسم ببرود..: " مراتي 


عاصي بنفعاال وتزمر...:" انت اتجوزت من ورايااا اخسس عليك 


منذر بصله بعصبيه شديده..: " وده كل الي يهمك انت كمااان هتشلل منكم 


عاصي بضحك..: " وانا مالي يالمبي 


قاسم ببتسامه..: " اقعد يامنذر انا مش هأذيها مقدرش اقذيها


عاصي بمرح..: " والله ووقعتت 






منذر بتعب..: " انا تعبت منكم بجد انا عملت ايه في حياتي علشان اصاحب ناااس بأشكالكم دي.... 


♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡


...: " هوا طلع العماره دي اول مينزل عاوزكم تروقوه عاوز الدكتور ميعرفش يلاقي فيه حته سليمه 


هزو رؤسهم بالموافقه علي كلامه ليردف احدهم بسخريه 


...: " بس ده شكله تقيل اوي انت مش شايف المكان ولو اتمسكنا هنروح كلنا وراي الشمس وانت اول واحد هتبعنا ياعامر


عامر بغضب..: " هوا انتو جايين ببلاش مش هتخدو فلوس علي الي هتعملوه 


رجل بسخريه..: " بس احب افكرك لو حصل اي حاجه هتيجي معانا في الرجلين 


عامر بتوتر..: " مش هيحصل حاجه هنخلص ونمشي"بصوله بستهزاء ومحدش رد عليه وفضلو مستنييين تحت المبني... 


♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡


... انتي عاوزه مني ايه ياشيخه ارحميني 


...: " مش عاوزاكي فب البيت ده ياعين امك مش عاوزه اشوف خلقتك دي هنا 


مروه بدموع..: " ده بيت ابويا بتطرديني من بيت ابوويا صحيح الي اختشو ماتو 


..: " وابوكي ده ايه ياحيلتها مش جوزي يابقا البيت بيتي 


مروه وهيا بتمسح دموعها..: " وانا مش همشي من بيت ابويا ولما يجي يبقا يشوف مين الي هيطلع 


قالت بسخريه..: " انتي ياعين امك الي هتمشي مش انا وهفكرك ياختي "واكملت بخبث"وانا اخليه يطردك ليه مانشوفلك جوازه حلوه نطلع من وراكي بحاجه بدل مانتي مالكيش لازمه واهو نستنفع منك بحاجه جتك البلاا


مروه بقهر وغضب..:" عاوزه تبعيني يامرااا ياناقصه ده ابويا لمك من الشوارع يازباااله 


اقتربت مرات ابوها منها بغل وغضب وجذبتها من شعرها..: " بقا انا زبااله ياتربيه و***** يابنت**** اشحال منتي كنتي بتخرجي وترجعي البيت متأخر ويعاالم كنتي بتعملي اي وفي حضن مين يازباله 


مروه بألم وغضب..: " انا اشرف من عشره زيك يازبااله الباقي والدور علي واحده منعرفش اصلها ايه 


...: " اه ياقليلة الربااايه "كانت هتنيمها علي الارض بس مروه لحقت نفسها وزقتها وقعتها علي الارض وطلعت تجري علي اوضتها وقفلت علي نفسها لتسمع صوت دلال الغاضب 


دلال بغضب..:" ان موريتك يازبااله وخليته يطردك زي كلاب الشوارع مبقااش انا دلال... 





♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡


...: " متيجو ننزل نقعد في اي مكان بره بدل الملل ده 


عاصي بجديه..: " موافق يلاا


منذر..: " مافيش مشكله 


قاسم ببتسامه..: " طيب هحصلكم اسخن العربيه هنروح بعربيتي 


هزو رأسهم بالموافقه ومنذر دخل يجيب حاجته من الاوضه وعاصي مستنيه وقاسم نزل 


تحت المبني كانو واقفين مستنيينه ينزل بفارغ الصبر علشان ينفزو ويمشو لحد ما واحد من الرجاله شافه نازل 


...: " اهوو يلاا 


عامر بجديه..: " مش عاوز غلطه يلا 


اقتربو من الي واقف بيقلب في تليفونه ببتسامه وراكن علي عربيته التفو حواليه 


ابتسم بسخريه وبص لعامر..: " انت محرمتش ياعموري ولا ايه 


عامر بسخريه..: " شوق تلزمني 


اقترب قاسم منه بغضب ليجذبه من القميص..:"متجبش سيرة مراتي علي لسااانك انت سااامع


عامر ببتسامه خبيثه..: " تؤ تؤ مش المفروض كانت تكون مراتي وبعدين انت واثق يعني اني ملمستهااش علشان تتحمق اوي كده مع انك عارف يعني ان احنا كنا مع بعض في بيت واحد والشطان شاطر 





قاسم مسكه من رقبته وخنقه بغضب جحيمي..: " هقتـ**ـلك "عامر شاور لرجالته بختنااق ليقرت رجاله من قاسم سحبهو بعيد عن عامر بالعافيه ونزلو فيه ضرب وقاسم كان بيبادلهم الضرب لكن الكثره تغلب الشجاعه فضلو يضربو برجليهم في لحظه نزلو منذر وعاصي 


عاصي بفزع وصيااح..:" قاااااااسم "نزل جري علي السلم ووراه منذر 


عامر شافهم وهما بيقربو منهم قال بصياااح..:" اجروووووو "طلعو يجرو وقاسم ملقي علي الارض سايح في دمه وبيكح بألم" اقتربو منه بخوف 


منذر بخوف..: " قاسم قاسم انت سامعني


عاصي مسك التليفون وطلب الاسعااف وصاااح بصراااخ...: " عاوز اسعااف في ******* بسرررعه 


عاصي بخوف علي صديقه قرب منه وطلع منديل يمسح الدم علي وشه.: " قاسم خليك معاياا متغمضش عينيك 


منذر بدموع وهوا ماسك ايدك قاسم..: " قاسم خليك معانا ياصاحبي 


بعد شويه وصلت سياره الاسعاف وشالو قاسم "منذر وعاصي كانو لسه هيركبو معاه... 


رجل الاسعاف..:" مينفعش يا اساتذه 


عاصي بنفعال..: " يعني ايه مينفعش


منذر بص لراجل بجديه..: " اطلعو واحنا وراكم بالعربيه " يلا ياعااصي مش واقته"ركبو العربيه وطلعو وري عربيه الاسعاف وكل واحد منهم خايف يخسر صاحبه.... 


♡•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡


خلص بارت انهارده ياحلوين وانشاء الله معدتش هيكون فيه تأخير وادعولي كتير لاني لسه تعبانه وكمان مشاركه في كتاب خواطر انشاء الله اول مينزل هقولكم ياحباايبي بس التفاعل مش عاجبني خالص ومش مشجعني علشان كده بتأخر اشوفكم في بارت جديد ❤'


لو لقيت تفاااعل علي البارت ده  هنزلكم بارت كمان في السهره 🌚❤️💨


دُمتم سالمين ❤️💨


♡"سَـجـيـنـة الـقـاسـم"♡


بـقـلـم /❤️💨 ROMA GOMAA



لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-