روايات حديثة

رواية حي العاشق الفصل السادس 6 بقلم سلمي تامر

 

رواية حي العاشق الفصل السادس 6 بقلم سلمي تامر


رواية حي العاشق الفصل السادس 6 بقلم سلمي تامر





رواية حي العاشق الفصل السادس 6 بقلم سلمي تامر 







"يارا " كانت قاعدة مع سمير خطيبها في الصالون وبتتكلم معاه وهو بيبصلها بعدم اهتمام وبينفخ بملل




فجأة دخلت بنت عليهم وجريت عليه حضنته 




_سمير!


وحشتني اوي 




يارا اتصدمت وبصيت لسمير اللي اتصدم هو كمان من الحضن المفاجئ ده بس ابتسم بفرحة 


_نادين!


وانتِ كمان وحشتيني جدا 




نادين قعدت جنب سمير عالكنبة وتجاهلوا يارا تماما كأنها مش موجودة ويارا ربعت ايديها وبصتلها بقرف






















_رجعتي من السفر امتى




_لسه راجعة قريب..قولي فتحت العيادة اللي نفسك فيها ولا ايه




سمير اتنهد بملل


_لسه فاضل ورق كتير بخلصه علشان اعرف افتحها




نادين بتشجيع


_ربنا معاك ياسام




سمير ابتسملها وبصلها بإعجاب


_بس انتِ احلويتي اوي كده ليه




نادين ابتسمت بخجل


_بجد انت شايف كده




يارا هنا كانت على وشك الانفجار وقامت فجأة بغضب وطلعت من الأوضة تحت استغرابهم




وسمير ابتسم بخبث لأنها اكيد هتضايق وتسيبه وتفسخ الخطوبة ورجع يكمل كلام مع نادين 




~~


يارا طلعت لزينب ورياض وبصيت لزينب بتساؤل


_طنط هو عندكم ليمون؟


























زينب بإيجاب وهي بتاكل لب وبتتفرج على التليفزيون


_اه ياروحي جوه في التلاجة




يارا بصيت لعمر اللي كان لابس لبس كورة ولابس شنطة ضهر ونازل




_ استنى يعمر




بصلها عمر بإستفهام




يارا برجاء  


 _ممكن بليز تجيب الشجرة الصغيرة اللي قدام الباب عقبال ما اعمل كوبايتين لمون بسرعة؟




عمر بصلها بإستغراب وحط الشنطة عالكرسي وطلع جاب الشجرة الصناعية اللي قدام الباب بصعوبة لأنها تقيلة ودخل بيها الشقة اخيرا




ولقى يارا عملت الليمون بسرعة


_تعالى ورايا بالشجرة بليز 




عمر بحقد على سمير


_ياحظك يا سي سمير ،هو قاعد معاه بنتين وهيشرب لمون والدنيا عنده هيصة


وهنا رياض وزينب قاعدين في قاعدة رومانسية وبياكلوا مكسرات وبيتفرجوا على التليزيون


ياحظك الاسود ياعمر ياللي مش لاقي انثى بطريق حتى تعبرك




يارا بغضب


_يلا بقا وبطل كلام كتير




عمر دخل ورا يارا بالشجرة ولقى سمير ونادين اللي بيتكلموا بإنسجام




يارا حطيت الصنية بعنف عالترابيزة وهما بصولها بإستنكار من افعالها




_تعالى ياعمر حط الشجرة في النص ما بينهم يلا 




عمر كان رايح يحطها فعلا بس سمير وقفه بعنف


_استنى ياجحش انت




وبص ليارا بغضب


_فيه ايه ؟


ايه اللي بتعمليه ده انتِ كمان




عمر وهو بيحاول يكتم ضحكته


_بتطبق المعنى الحرفي( لأجبلكم شجرة واتنين ليمون)




يارا ولأول مرة بغضب لسمير


_فيه اني كنت قاعدة بتكلم مع خطيبي ف امان ولقيت بنت غريبة جت حضنته وقعدت تتكلم معاه ببجاحة ولا كأني قاعدة




نادين بحدة


_حبيبتي احترمي نفسك واتكلمي عدل




يارا بصتلهم بإشمئزاز 


_والله اتكلم بالطريقة اللي انا عايزاها ياحبيبتي مش انا اللي حضنت شاب غريب عني وقعدت جنبه ولا كأننا متجوزين


























نادين بصتلها من فوق لتحت


_انتِ اسلوبك في الكلام مقرف بجد




يارا بغضب


_تصدقي انك واحده مترب....




قاطعها سمير بغضب


_يارا !


اتكلمي بإحترام معاها احسنلك




يارا بصتله بصدمة وغضب


_انا اللي اتكلم معاها كويس ياسمير!


يعني لو انا اللي دخل شاب وحضني وانا قاعدة معاك عادي مش هتعمل حاجة




سمير تجاهلها وبص بإعتذار لنادين


_اسف يا نادين على اللي حصل ده




يارا بصراخ


_انت كمان بتتأسفلها بدل ما تطردها




سمير بحدة


_يارا لو سمحتي ممكن تروحي شقتك دلوقت !




يارا بصدمة وحزن


_انت بتطردني ياسمير!


بتطردني علشانها




بس بعدين ملامحها اتبدلت وبصتله بإبتسامه


_اه انا فهمت


انت عامل فيلم معاها صح؟


مكنتش عارف تطفشني ازاي ف قولت اما اغيظها بواحدة تاني وتبعد عني بقا




سمير بصلها بإرتباك وهي فهمت ان تخمينها صح وابتسمت بحزن




عمر بتدخل


_جماعة خلاص صلوا عالنبي في ايه




يارا بهدوء مصطنع


_طب طالما انت مش بتحبني جيت تخطبني ليه؟




نادين بتدخل 


_طب سمير انا همشي دلوقت وهبقى اكلمك بعدين




وطلعت نادين بسرعه ومشيت


وعمر اتسحب من جنبهم وطلع يجري على زينب ورياض علشان يقولهم اللي بيحصل




يارا بحدة


_ماترد عليا ياسمير جيت تخطبني ليه




سمير بملل


_ممكن تتكلمي بهدوء ؟




يارا بغضب اكبر


_لأ ياسمير مش هتكلم بهدوء انا لازم اعرف انت خطبتني ليه..هو انت مش بتحبني زي ما انا بحبك




سمير بغضب


_لأ يا يارا مش بحبك ارتحتي كده؟!




يارا اتصدمت وبصتله بحزن و....




يتبع..


(حي العشاق)


          رابط البارت السابع    

 

تابعنا على فيسبوك من هنا 👉

مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-