روايات حديثة

رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الرابع 4 للكاتبة ساره عاطف

 




رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الرابع 4 للكاتبة ساره عاطف 






عد شهر فى التانى والتالت الايام فضلت تجرى ورا بعض كأنهم ف سباق لحد فى يوم من الأيام....! 

* صباح الخير 

= صباح النور

* انا نهى كنت عايزة اخد طفل و 

= هى التفاصيل دى مش معايا وانا شخصيا مش هسيب حد منهم يطلع ويروح عند حد تانى اى ان يكن 

* ممكن تسمعينى بصتلها ب اهتمام 
انا مخلفتش عشت عمرى بتمنى طفل ،طفل واحد وكنت بستغرب ع الاهل إلى ربنا بيكرمهم ب اطفال ويرموهم ... او ميكونوش قد المسؤلية او حتى يحرموهم من حقوقهم او حتى يكونوا سبب فى تعب ليهم .

معرفتش ارد عليها بس حسيت ان كل كلامها صادق اوى لانه دخل قلبى بعيدا عن ان كل حرف طلع منها صح مليون × المية ،اختارت طفلة كنت معترضة ع انها تاخد الطفلة دى ل أسباب كتير جدا واولهم انى متعلقة اوى بيها . 

° متكبريش الموضوع 

= ده إلى هو ازاى ي نادر !؟

° يعنى الأسرة دى كويسة جدا وهبة هتكون ف امان هناك وورقهم جاهز انتى معطلة الدنيا ليه!؟

= اخد هبة انا 

° هو وبس انتى جاهزة اصلا لخطوة زى كدا !؟

= ايوة و....قطع كلامى 

° لا لا متقوليش حاجة انا وعمتك مش شايفينها فيكى يا هبة دى مسؤلية 

شوحت ب ايدى وانا لما بضايق ريكشناتى بتبقا عبارة عن استحقر للى قدامى 
° يارب منك انتى ... طيب المهم الشركة 
= خير حطيت ايدى ع خدى 
° بصيتى ع أيميلك!؟ 
= لا 
° انا زهقت ... انا زهقت بجد 
= هفتحه خلاص 
لاقيت ايميل من الشركة ب ان تم اختياري امسك منصب مديرة 
كنت مصدومة 
= بس انا سبتها والفكرة مش ف دماغى
° انا الى رشحتك ده رقم واحد رقم اتنين علشان انتى شاطرة وتستاهلى بصراحة 
= بس ي نادرة
° بصي بصي انتى تقومى تروحى ل عمتك وتجهزى ع بكرة علشان تستلمى شغلك وكفاية دلعى بقا الست مش مكانها ف المطبخ بس مش ده كلامك !

ابتسمت فعلا كنت دايما بقول الجملة دي ان الست مكانها ف اى حتة هى عايزة تثبت نفسها فيها وان ده حقها وابسط حقوقها كمان . 

روحت بيتى بعد شهور كتير جدا... وجهزت علشان انزل لشغلى وانا مش عارفة هدخل هناك تانى ازاى ومشاعرى هتبقا واخد انهى صف هحن ليه ولا هفضل بحاول اكره بسبب إلى عمله فيا .......!!!

اتعرفت على الموظفين الأغلبية كنت عارفهم الباقى كان جديد متخيلتش اصلا انى هكون هنا ولا هوصل لكل ده ف يوم مين كان يصدق ان عم ريم إلى فضل مكانه اكتر من ١٥ سنه يسيب الشركة ، محدش فيهم كان مصدق ان إلى واقفة قدامهم هى نفسها البنت إلى كانو بيتنمروا عليها من تحت ل تحت ! فعلا غريبة الدنيا يوم ليك ويوم عليك .

° مبروك يا مديرة 
ابتسمت 
= خليك جنبى يا نادر انا مش هعرف اشيل كل ده لوحدى 
° اطمنى انا فى ضهرك 

اكتشفت ان نادر الحاجة الوحيدة اللي طلعت بيها ف الفترة الأخيرة وان كل معركة بندخلها بنخرج منها ب خبرة وناس فيهم إلى بيكمل معانا وفيهم إلى بيكون مجرد محطة بنتعلم منه ويتعلم مننا وخلاص. 

رجلى خدتنى لحد مكتبه كنت حاسة انى هلاقيه بس مكنش هناك . 

شهر فى شهر الشركة بدأت تكبر وتقف على رجلها من تانى مكنتش بفكر في كدا كل الى كان هممنى هو انى اشغل نفسي اكتر واكتر مخليش ولا ثانية افكر فيه .

جه اليوم الي هبة هتمشي فيه طلبت تسلم عليا ،كنا ف اوضتها 

▪︎ تعرفي انك هتوحشينى 
= وانتى كمان 
▪︎ هتيجى تشوفينى!
= ايوة طبعا هو انا ينفع اسيبك 
هبة كبرت واتربت في الملجأ ده انا عمرى مكنت اتخيل انى هتعلق بيها كدا .
خدتها فى حضنى وعيطت كان يوم صعب وتقيل ع قلبى وطلعت انا وهبة الصغيرة ناحية الباب وقفت ع درجة السلم مستنية اطمن عليها ولكن فجأة شوفته كان واقف جنب العربية ... انا بحلم ده حلم ايوة ،سيف !! بيعمل اى هنا ويعرف مدام نهى منين ! 

كنت بروح ب استمرار ل هبة وتوقعت انى هشوفه هناك اكيد قريبها يعنى بس ولا مرة شوفته، غريبة ! 

= اي الدوشة دى ياعمتو 
• مش عارفة ياابنتى دول من بدرى 
= الصوت عالى دى مش طريقة 

كان يوم اجازتى والجيران سكنوا في الشقة الى قدامنا مكنش ف حد بيحب يسكن فيها بسبب الجريمة إلى حصلت فيها زمان اوى كنت بخاف اقعد لوحدى وانا صغيرة بسبب إلى سمعته عنها . 

• اطلع اشتمهم 
= تشتمى مين ؟
• إلى فى الشقة 
= هو مين هيسكن هنا وعارف تايخ الشقة دي!
• عمك عبدو قالى ان فى عريس وعروسة 
= ي انهار ابيض دول مش فارق معاهم 
• عقبالك 
= انا اتجوز ف شقه زى دى!
• لا تتجوزى عموما يعنى 
= ااه 
الدوشة بدأت تعلى اكتر واكتر ... ! 
• اكيد العريس ده عليه فلوس علشان كدا خد حاجة ع قده يعنى 
= هى بكام !؟
• مبلغ عبيط 
= عمتو يا حبيبتى 
• ايه ؟
= اعملى ليا نسكافية عقبال ما اشتمهم 
طلعت برة وانا متعصبة وكنت مصممة انى لو شوفتهم هعمل معاهم مشكلة ، دخلت الشقة كانت مفتوحة 
= فين اصحاب الشقة دى 
~ يا بيه كلم المدام ، كانوا عمال بيعدلوا فيها 
= انسة من فضلك 
- ايوة
طلع من المطبخ للصالة واحنا الاتنين اتصدمنا كان سيف ، سيف رجع لريم! قلبى بيدق بسرعة رهيبة ... ابتسمت وهو كمان 
- هبة ! 
كانت عيونه بتفصصنى حتة حتة وكأنه مش مصدق انها انا ... 
= عامل اى؟ 
- تمام وانتى ؟
= كويسة ... معلش بس ممكن تخليهم يوطو بس الصوت معلش اصل دوشة و...
- حاضر انا اسف 
= لا ابدا حصل خير.. 
مشيت خطوة 
ااه صح احنا ف الشقة إلى قدامك يعنى لو عوزت حاجه 
- متشكر جدا 
طلعت اجرى لشقتى... وقفلت الباب واخدت نفسي 
• مالك يا بت عفريت طلعلك ولا اى !
= ايوة لا لا يعنى مش عارفة 
• اى دخلك الشقة دى بس كنتى سبيهم يعملوا دوشة 
= سيف ياعمتو 
• سيف روحه ف الشقة 
= روحه اى سيف هو إلى هيسكن هنا 
• معاه مراته 
تنحت افتكرت كلام عمى عبدو ان الساكن متجوز ! انا فرحت كدا ليه انا حبيته فعلا كان حب صادق اوى لدرجة ان يمرا كل الوقت ده وانا زى مانا....! 
• مالك !
= لا ابدا ... عمتو هو عمى عبدو متاكد من المعلومة دى 
• بقولك اى مش ف الشركة وهنا المعلومة غلط صح انتى هتتجوزى نادر 
اتصدمت لما قالت كدا نادر زى اخويا خدت الموضوع بهزر وسكت .

انا فضولية اوى ... كنت بقعد في البلكونة علشانه مع ان كان وقت الشتا ... كان يسلم ويدخل كنت أفضل ابص عليه من العين السحرية كنت بحاول اظبط مواعيد شغلى مع نزوله لشغله... بس كان رده على قد السؤال . 

انا عايزة اعرف هو متجوز فعلا ولا لا وفين مراته دى إلى بقالى شهرين مشوفتهاش !؟.

= إزيك يا سيف 
- عاملة اى ؟
= تمام ... تشرب شاى 
- معايا موكا 
= بالمناسبة صحيح 
خد رشفة سريعة 
- اى !
= كانت عمتو عاملة صنية كنافة وفضلنا نخبط عندكم ومراتك مفتحتش هى عند اهلها 
- مراتى انا !؟ 
= ايوة 
- مين قال كدا !
= عمى عبدو 
- لا..... اااه علشان قالى انها مسكونة في قولتله انا مش هكون لوحدى ولسه هقول ربنا معايا قالى متجوز باين عليك ف قولتله انشاء الله بس 
= سوء تفاهم 
- ممكن انتى كنتى فاكرة ان اتجوزت 
= احممم زى ما سمعتت 
- لا لا انا اختيارتى غلط ف مش هتسرع تانى ع مهالى يعنى ورايا اى 
= معاك حق... ابتسمت 
- مش عايزة موكا برضو !؟ 
= ع الاقل إخلاص الشاى 
- إلى معاكى تبقا عمتك ؟ 
= ايوة 
- كنت فاكرة انها ولدتك 
= لا ولدى وولدتى يعنى ربنا افتكرهم 
- متأسف خالص 
= لا عادى ... صحيح انت تعرف ملجأ أيتام 
- اه انا اعرف أماكن كتير جدا 
استغربت 
= من قريب كنت بتاخد طفلة اسمها هبة ؟
- ايوة مظبوطة عرفتى منين !، مالك 
= عادى مستغربة شوية 
- ااه.. كنت فاكرة انى انسان شرير وكدا 
ضحكت - انا بروح ع طول اشوف الاطفال وده بعد ما فشلت فى علاقتى الأخيرة انتى عارفة يعنى .. ف حبيت اعمل خير وبقيت برتاح في الأماكن دى . 

اتبسط بكلامه ... - وهبة الصغيرة دى بقا كارثة جاية هنا بكرة 
= !؟ 
- ايوة ما انا نسيت اقولك ان نهى تبقا اختى الكبيرة وانا صاحب فكرة انها تاخد طفلة 

= لو هبة جت ابقا عرفنى طيب 
- بصراحة كنت ناوى اعملها مفاجأة ليكم انتو الاتنين لكن كدا المفاجأة هتكون لهبة الصغيرة بس 
ضحكنا... استنى هعملك موكا واجيب شوية لب من جوا ... دخل ولحظة ورجع تانى
- هبة اتمنى إلى عملته قبل كدا تسامحى فيه و... 
قطعته في كلامه ... حسيت بكل شئ حصل وقتها... ! وده المؤلم... ان الاعتذار يجى متاخر وان كل حاجة توجعك تتعاد قدامك .
= كانت مرحلة وعدت وانا خلاص بقيت مركزة اوى مع نفسي وبقيت بحب نفسي ، وكان لازم احبها 
قطع كلامى 
- لأنها فعلا تتحب 
= مبلاش موكا وننزل نتمشي في الشارع ! 

" ولو قولت ليك ان لسه قلبى عايزاك هتعمل اى ..." 

يتابع ...💜

رابط البارت الخامس
مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-