google.com, pub-6403815486397132, DIRECT, f08c47fec0942fa0 رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الثالث 3 للكاتبة ساره عاطف
روايات حديثة

رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الثالث 3 للكاتبة ساره عاطف

 



رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الثالث 3 للكاتبة ساره عاطف 






= وشوفته, شوفت سيف 

~ الواد بتاع الcv؟

= اه هو رجلى خدتنى لحد مكتبه بصيت عليه من الباب الازاز جد كدا وحتى قعدته ع المكتب ليه واضعه 

~ هبة انا خايفة من الشركة دى ومن الواد ده لو هتروح تمسحى سيف ده من دماغك ده مجرد شخص قدم مساعدة ليكى وبس 

كان اسلوبها حاد معايا ، هى معاها حق اصل انا برضو معرفهوش ف هحبه بسرعة كدا! يمكن انه اهتم بيا زي الcv وانا عمر ماحد اخد باله منى ف كانت غريبة خصوصا لو ولد وحلو زيه!؟ 

اول يوم ليا ف الشغل وقت البريك حاولت اتكلم معاه كلمنى بقرف مع نظرات استغراب من وجودى معاهم 

كتير حاولت الفت انتباه بس بدون نتيجة! 

° ايه يعم 
- ايه !
° هبة 
- مالها هبة !؟
° بصراحة هى شاطرة وأحسن واحدة فيهم بمراحل كمان
- لا والله !
°برافو عليك انت تشتغل معايا او مكانى 
- مش لدرجة دى كانت صدفة 
° اى بقا علشان انا هموت واعرف 
- لقيت الcvبتاعها ف تاكسي 
° اه 
- كلمتها وادتها العنوان هنا وكان ف بنت حلوة 
واقفة برة عند مكتبك بشوية افتكرها هى روحت ع مكتبى وجت هبة بس غير هبة إلى برة 
° يعنى هبة مطلعتش هبة 
ضحكت 
- بالظبط
° تعيش وتاخد غيرها 
- المشكلة ان الcvبتاعها ابهرنى مع شكل البنت إلى برة حسيت ان اه فيها كل حاجة اى حد بيدور عليها مش مجرد وظيفة في شركة 
° معاك حق بس والله البنت دى جتلى من السما انا مكنتش عارف الدنيا هتبقا ازاى والمشكلة ان التانيه إلى معاها نص نص والواد نادر يعنى 
وع فكرة البنت إلى شوفتها دى تبقا بنت اخو المدير 
- الحلوة ؟
° ايوة بس مسافرة وهترجع تستلم شغلها بعد بكرة تقريبا 

- والله بجد 
° بس شايفة نفسها لولا جاى توصية عليها مكنتش وفقت 
- ما انت مينفعش تقول لا 
° انا لو قولت لا دى نص نص انا همشي من هنا 

كنت ف مكتب المدير وبالصدفة لقيت البنت دى تانى يوم ... رجعت ! تلقائيا ابتسمت ليها كل الشركة غفر الا دى ... تحسها كريم كراميل...حاجة كدا زى القشطة... البلدى

خبط فيها وانا قاصد ده وتاسفتلها
وبعدها فتحت كلام معاها .. كنت مستغرب انا اول مرة اعمل كدا مع حد ، مشدود ليها جدا 

كل ماناخد بريك اروح اقعد معاها كنت بفتح اى موضوع واى كلام ، ع عكس هبة إلى طول الوقت بتشتغل وبسيط لو لاقيتها هناك او واقفة مع حد . 

مر اكتر من شهر ونص ، وطول الوقت بقرب من ريم اوى وهى كمان بتعمل اى حاجه علشانى ، قرارات اقول إلى جوا قلبى
وفعلا الشركة كلها عرفت اننا خلاص مرتبطين وهنعمل خطوبة قريب ! 

= هيخطب اخدت نفس عميق وكان شئ تقيل ع قلبى 
~ مش قولتلك 
= كان عندك حق يا عمتو بس انا مش عارفة اوقف تفكير فيه كل يوم كنت بعدى قدام مكتبه علشان بس اشوفه لحد ما شوفتها عنده وحضنها وباس ايدها 
~ انتى هتوجعى قلبى ليه قومى البسي نخرج 
= لا انا واخد اجازة يومين عايزة ارتاح 
~ قومى هوديكى مكان حلو اوى 
محبتش ازعلها بس فعلا كنت محتاجة اقعد لوحدى شوية ...

روحنا ملجأ أيتام استغربت اوى 
حطت ايدها ف ايدى 
~ وانتى صغيرة كنتى بتقولى نفسي افتح ملجأ أيتام فاكرة ! علشان إلى ملهمش اب وام زييا ميقعدوش في الشارع 

افتكرت اليوم بكل تفاصيله ، كانت واحدة فى المدرسة بتتريق عليا وقالت روحى هو انتى عندك اب او ام ! من وقتها كنت بقول لعمتو يا ماما قدام الناس والمدرسة 

~ انا عملت الملجأ ده ب فلوس عمك فؤاد وعلشان انتى كان معاكى حق ع الرغم ان وقتها كنتى لسه طفلة 

بدأنا ندخل ورحبوا ب عمتو عرفتنى ع كل الموجودين هناك حبيت المكان هناك ربنا كرمنى ب عمتو مش عارفة من غيرها كنت هبقا اى او فين حتى 
اليوم ده فضلت وسط الاطفال ، اول مرة اكتشف فيها انى بحب الاطفال من سنين كتيرة محستش بالدفئ ده

تانى يوم نزلت الشركة وانا مبسوطة 
• باردة 
= ايه يا نادر 
• ايه يا هبة متأخرة ليه ؟
= لا جاية ف معادى 
• سبتلك مسج امبارح علشان مفتحتيش جروب الشركة 
= مشوفتهاش فى اى ؟
• فى مصيبة يا هبة 
= استنى افتح نت واشوف 
• تشوفى اى فى اجتماع دلوقتى يلا 

كان الاجتماع طارئ بسبب خطأ ما ! والغلط كان من ريم اخدت قرارات غلط ف بعض الامور ف بالتالى اتسبب فى خسائر للشركة 

▪︎ انا قولت مليون مرة نرجع لبعض صوت الفريق احسن من صوت فرد لوحده 
^ بصراحة يا فندم هبة كان قراراها صح 
▪︎ وباقى الفريق إلى شغال مع بعض كان رائيه اى!
^ كان رائيهم من رائي ريم 
ضرب كف على كف لان قرارها خلانا خسرنا مبلغ كبير جدا وطبعا حتى لو ده عمها بس يهمه أن الشركة تكبر مش العكس ، اتكلمنا وجهزنا الخطة واتناقشنا في كل تفاصيل المرحلة الجاية.، وانتهى الاجتماع 

▪︎كدا الاجتماع خلاص بس كل واحد يحط خطة كويسة نقدر نشتغل بيها الفترة الجاية وفى اجتماع تانى خلال يومين شكرا يا اساتذة ،ريم ومراد وسيف استنونى متتحركوش 

فضلنا جوا وباقى موظفين الشركة كل واحد راح ع مكتبه شوفت نظرات ريم لهبة وهى كلها غضب. 
▪︎ ايه يا ريم ايه !؟
• يعمو انا 
▪︎هنا مافيش عمو 
اتكسفت جامد ... خصوصا قدامى وحطت عينها ف الارض 
اتعلمى من هبة انسانة طموحة وقراتها صح 
اتفضلى يا استاذة 
طلعت برة ...
▪︎مافيش قرار يتاخد من ريم تانى ترجعوا لهبة وعيب اوى ده يحصل ف وجودكم عالاقل ترجعوا ليا اتفضلوا 

طلعنا وانا كل همى ريم متزعلش 
° انا قولت ريم هتضيعنا 
- ليه بس 
° بس يعم رميو المبلغ كبير وهى غبية 
- كلنا بشر وكلنا بنغلط 
ضحك ° ي سيف ده مبلغ كبير واسم شركة ،وعمها راح ولا جه مجرد مدير لو صاحب الشركة اخد خبر هتبقا كارثة علشان كدا هو عايز يلحق الدنيا 
- ده قالك ناخد بكلام هبة ! 
° انا من اول ماشوفتها وانا متوقعة انها هتثبت نفسها هنا هبة شاطرة جدا علشان كدا كبرت بسرعة لكن ريم جمال ع الفاضي جمال بدون مخ 
اضيقت منه شوحت ب ايدى وسبته ومشيت 
روحت اشوف ريم لاقيتها واقفة تهزر وتضحك مع حد تانى دخلت مكتبى لان التصرف ضيقنى الهزار كان اوفر اوى 

° ايه يا سيف قاعد ترن من بدرى وانا واقفة مع رامى
- رامى! والكارثة إلى كلنا فيها بسببك 
° كلكم وفقتوا ع قرارى 
- صح حصل ي ريم وغلطنا كلنا لكن مينفعش تطلعى تضحك مش مهم الشركة تولع لكن تقفى تضحك وتهزرى بالشكل ده 
° انتى بتغيري يا حلوة 
- ريم انا مش بهزر 

°هو كل شوية نكد كل شوية يا سيدى انا حياتى كدا لبسي كدا انت خنقنى بصراحة خنقنى 
- انا بحبك يا ريم وبخاف عليكى لبسك اوفر وكلامك وهزارك ع الاقل راعى مشاعرى فكرى في شكلى قدام الناس 
° شكلك اى ! انت تحمد ربنا انى وافقت عليك 
الكلمة جت على كرامتى حسستنى انى ولا اى حاجه 
- وع اى بلاش احسن 
° يكون احسن لما تبص بص لحد من مستواك زي هبة كدا 
ضحكت وسبتنى دمى محروق اول مرة اكتشف انها حد سطحى! 

الشركة عرفت بخبر الانفصال لما سالو عن معاد الخطوبة عدو شهرين وقولت هتعقل وهترجع ليا من الاول تانى ولكن مافيش فايدة الشركة بدأت تقع وتفشل وده كان ملحوظ تقريبا مكنش في غير هبة ونادر ومراد وفريد هم إلى بيحاول اكتر من طاقتهم 

| انا هروحله واقول كل حاجة نفسي فيها هيحصل اى يعنى !! كفاية صمت بقا وهم خلاص سابو بعض 

= مساء النور 
- هبة ازيك ... اتفضلى 
كنت متوترة و متلخبطة مش عارفة اعمل اى او اقول اى ! 
= سيف قصدى استاذ سيف 
مكنش فاهم فى اى 
- معاكى بدا يركز ويبص ع حركه ايدى وتوترى 
= انا مش عارفة ابدا ا ازاى 
- زى ما تحبى 
= انا... انا.. في مشاعر واحاسيس هاا وحاجات 

- مشاعر اى ممكن براحة انتى بتقول كل حاجة ورا بعض وبسرعة ياما تقولى براحة ي سريعة مافيش الوسط !؟ ضحك 
ارتاحت لما ضحك حسيت ب امل فيه 
بعدت نظرى عنه علشان اعرف اتكلم 
= انا حاسه ب مشاعر ناحيتك يعنى بحبك يعنى ونفسي لو ... انت كمان تكون....
قطع كلامى ب غضب وبصت عليه ملامحه اتغيرت وقف من مكانه 
- انا وانتى !!! لف حوالين مكتبه ووقف قدامى 
طب بذمتك ترضهالى!؟ 
هسالك سؤال انتى بصيتى ع نفسك جسمك وشكلك عندكم مرايا في البيت ! انتى مبتفهميش انا وريم هنرجع لبعض اوعى تكون هى إلى بعتتك هنا كمان عايزة تكسرنى لما قالت انى مبصش تانى لفوق وان آخرى أتجوز منك !! انطقى شدنى من ايدى 
عيطت جامد وطلعت اجرى برة المكتب ل مكتبى نادر كان برة 

• هبة 
= خدلى اجازة او قولهم انى خلاص مش جاية 
خدت شنطتى ونادر بيجرى ورايا علشان كنت فى حالة صعبة وصلنى لحد البيت وطلعنى ل عمتو ... دخلت اوضتى فضلت قاعدة فيها وهى مضلمة مافيش غير اغانى حزين بسمعها حتى البلكونة بقالها ٢٠يوم متفتحتش كرهت النور وكرهت الشمس انا كنت عايشة لوحدى فى حالى كنت بحب الخروج اوى عمرى ما كرهت حد ولا كنت بكره نفسي كنت بحبها انا عارفة انى مش افضل حاجة بس ع الاقل كنت قابلة ده ومكنتش مستنيا حد يقولى لانى عارفة نفسي الكلام كان صعب عليا لانه جه من شخص غالى ... وجه على كرامتى 
ساعتها نزلت الملجأ وبقيت برتاح هناك بقا مكانى المفضل وعملت ليا أوضة هناك علشان اقعد فيها المكان برة وحش وسخيف انا مش قده ولا ف يوم هعرف اتعامل معاه ! 
كل إلى وجعنى انى روحت قولت إلى جوايا ازاى قللت من نفسي ازاى اصلا فكرت ان ده ممكن يحبنى ده انسان سطحى يهمه الشكل ! رعشت ايدى ،خوفى وانا رايحة اقوله كل احساس مريت بيه لما افتكر او يجى اسمه افتكر كل حاجة بكل التفاصيل بكل الاحساس إلى سابلى علامة وقتها .

كنت قاعدة فى الجنينه والأطفال معاد نومهم جه اتفاجأت نادر جاي من بعيد 

• بحاول اوصلك من فترة عمتك قالت انك هنا 
= نادر! عامل اى 
• شهرين معرفش اوصلك قولت ي واد سبها 
= طمنى عليك 
• انا بخير.. ناوية تنزلى 
= لا انا بعت للمدير وخلاص بالتوفيق ليكم 
• كدا برضو افطر مع مين الصبح ! مين يخطط ويفنن وانا امشي وراه ! 
= انت شاطر يا نادر وهتعرف تتعلم ربنا معاك 
• سيف برضو ساب الشركة 
= ليه؟ 
• عرف حاجات عن ريم ومكنش متحمل يشوفها قدامه 
= اهاا ربنا معاهم اخدت نفس عميق 
• هبة انا عارف كل حاجة وواخد بالى . عايز اقولك انك حلوة وان ليكى جوهرك الخاص وان مش معنى ان فى علاقة فشلنا فيها يبقا نستسلم لحياة الاكتئاب 
= انا هنا عايشة مرتاحة بعيد عن الدوشة والوجع 
• يعنى مش هتشوفى حياتك مش هتتجوزى وعمتك إلى قلقانة عليكى دى 
~ قولها ياابنى 
= عمتو ! صوتها كان جاى من ورانا 
~ انا نفسي تسيبي نفسك واطمنى 
• بالظبط وانا وعمتو عارفين بنعمل اى كويس 
= لمتكم ع بعض مش مريحانى! 
تانى يوم روحنا نشترى لبس ليا وروحنا الكوافير عملت حاجات كتير وروحنا دريم بارك واماكن تانى بحبها كانوا هم الى مجهزين كل حاجة ،حبيت اوى حبهم ليا وانهم بيحاولوا يبسطونى وحبيت اكتر شكلى الجديد والتغير الى حصلى
بس قلبى و عقلى لسه فى صراع وبسال نفسي سؤال الدنيا هتضحك ليا امتى وازاى !؟ 


رابط البارت الرابع
مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-