روايات حديثة

رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الثاني 2 للكاتبة ساره عاطف

 



رواية البنت بتاعت الحواديت البارت الثاني 2 للكاتبة ساره عاطف 






- الوو مساء الخير يا استاذة هبة 

= مساء النور ... مين معايا؟

صوتها تحسه لسه مخلصه عياط حالا 

- انا سيف .. حضرتك نسيتى الcv في تاكسي 

= انت عمو صاحب التاكسي ؟!

- ضحكت لا والله انا مش عمو... لا ،ممكن حضرتك تيجى العنوان إلى هبعتوا ليكى تستلمى الcv

= بعد اى ما خلاص 

- خلاص اى !

= روحت اقدم وكدا كدا مافيش cv و النهاردة كان آخر يوم فى راحت الوظيفة 

- حضرتك تقدري تعملى واحد تانى ،وعموما هو معايا زى ما حضرتك تحبى

= خلاص انا جاية 

فصلت ف وشي... انت بتكلم واحد مجنونة .. 
رجعت ابص على الcvتانى لقيتها واخد شهادات كتير وواضح انها شاطرة وبصراحة اكتر صعبت عليا... هم كدا كدا عايزين موظفين علشان الشركة بتكبر ويمكن اكون سبب في شغلها هنا مين عارف مش يمكن خير 
!؟ عدت اكتر من ساعة 

- يا عم مراد 

° إلى شرفنا قدام الاجانب النهاردة 

- حبيبي ... فى ناس بتقدم علشان الشغل هنا 

° اه بس بصراحة كل إلى عمل الانترفيو النهاردة ولا يعرف اى حاجه ف اى حاجة بلح يعنى 

- طيب بص ع الcvده 

مسك الورق وبص فيه ومافيش ثوانى وبصلى ° قربتك؟

- لا والله ولا اعرفها .. بس قولى رايك ؟

° الcvحلو بس لازم اقعد معاها اشوف اسلوبها 

- ممكن اجيبها ليك النهاردة او بكرة بالكتير 

° ماشي ... كنت فاكرك غلبان والله 

- كل عيش يا Hrالشركة 

° طب والله انتو من غيري ولا اى حاجه 

- وطى صوتك بس ليسمعوك 
كنت متعاطف اوى مع هبة صاحبه الcv مش عارف ليه! ،طلعت من مكتبه... ولقيت بنت جميلة شعرها طويل اوى واقفة بعيد بتبص حواليها كانها مستنيا حد او حاجة ... كانت حاطة فونها ع ودنها...روج بنى علي شايفها ، ولابسه جاكت موف كنا ف شهر واحد، عن حركة ايدها وهى بتتكلم فى الموب ، كنت عايز اقف شوية كمان سحرها خدنى.. وجمالها إلى خلانى هخبط في باب مكتبى وانا ببص عليها ، روحت ع مكتبى لقيت رقم هبة بيرن عليا ... !!!

= ايوة يا استاذ سيف انا ف الشركة

- ادخلى ع يمينك من باب الشركة 

= تمام 

- مكتبى التانى من ع الايمين 

= حاضر 

هى هى يارب تكون هى يارب ... اكيد تايها لو دى هبة مش هسبها غير لما تبقا معانا ف الشركة ، وفى بيتى لو وافقت دى اى ملاك من السما دى حورية من الجنه... ايدها صغيرة وبيضة شكلها جميل ،لو كان ضاع عليا ال mettingمكنتش هزعل ... الباب خبط 
قعدت بشكل احسن مع ابتسامة هادية وحبيت اكون تقيل حبتين علشان بس أشدها ليا والفت نظرها 

- اتفضل ادخل 

= مساء النور يا استاذ سيف 

- اؤمرينى يا فندم وقفت من مكانى

= انا هبة تنحت

- هبة! هبة مين !؟

= انا دخلت مكان غلط ولا اى ! الcvيا فندم 

- والى شوفتها برة و... 

= اى مين !؟ 

شكلها مكنش احسن حاجة... اسنانها مش مظبوطة شعرها قصير كيرلي بشرتها قمحى اوى اوى انا مبحبش كدا حتى هدومها مش مرتبه كل الوان داخلة في بعضه والاستايل قديم 

ابتسمت بخيبة أمل -اه اتفضلى 

= الcv طيب

- اه اه متأسف... مش عارف انا انصدمت كنت رسم فى دماغى حاجة لقيت حاجة تانية خالص 

= متشكرة جدا مش عارفة اقول لحضرتك اى والله قلبت ف الورق ،، البطاقة 
- نعم 

= كان فى بطاقة ده انا جاية علشان البطاقة 

قولت فى بالى انى لو شوفت البطاقة مكنتش هدخلك هنا 

- لا هو ده إلى كان فى التاكسي

= ياانهار اسود! 

- اعملى غيرها 

= طيب، ، عموما شكرا 

- العفو 

مدت ايدها تسلم عليا 
قبل ما تفتح الباب 

- استاذة هبة ابقوا حطوا صوركم في الcv

= ليه مش لازم ؟!

- اصل الcvده يعتبر مش حديث او مش زى إلى الناس بتقدم بيه دلوقتى يعنى علشان بس يقبلوكى وميتفجاوش 

بصتلى بقرف تقريبا فهمت وقالت = والله هم هيفرق ليهم شغلى وشهاداتى إلى جوا ال cv مش صورتى ومشيت 

عدت الايام وانا بشوف استوريهات ليها ع الواتس اب وهى بتعمل تيك توك وبتخرج كل يوم في مكان مختلف ، حتى التقويم لسنانها نزلته... وتحت الصورته مع ولدته... ( مكنتش عايزة اجربه، بس نعمل آي ف ست الكل ) الغريب انها مش شبه امها ولا حتى يقربوا لبعض من بعيد . 

° هاا فين يعم البنت ؟

- مراد 

دخل المكتب عندى يسالنى. 

° لقيت بنت واحدة فاضل واحدة قدامى ولد بس مش احسن حاجة بصراحة بس يعتبر افضل من إلى فات وكدا خلاص فاضل مكان 

- طيب شغله ويبقوا اتنين 

° انا عايز حد شاطر تانى معاهم دول وسطة 

- خلاص هديلك رقمها وهبقا اعرفها 

° تمام 

اخد رقمها وانا شخصيا كبرت دماغى ومبعتش ليها .

بليل وانا بعمل اكل لقيت صوت مسجات ع الواتس اب 

= مساء الخير اخبار حضرتك اى متشكرة أوي استاذ مراد كلمنى 

- العفو ع اى بالتوفيق يا هبة 

انا عارف مراد حتى لو كانت احسن حاجة وشاطرة هو مش هيوافق علشان شكلها تحس انك بتبص ف ملامح ولد مش بنت خالص وفوق كل ده مش مهتمية بنفسها حتى يعنى وحشة وكمان مهملة انا متاكد مش هيوافق .

=وسيم اوى بيروح الجيم تعرفي ياعمتو لما وقف يسلم عليا قلبى اتخض كدا 

~ ده انتى الى بتقولى كدا !

= اه انا ،، 

قومت من جنبها ولفيت حوالين التلفزيون وانا مبسوطة ، مش ناقص حاجة كامل مكمل شعره ناعم وأسنان بيضة ريح البرفان يا عمتو روعة بصراحة انا بصيت ف ايده مش لابس دبلة ياعمتو حطيت ايدى ع بوقى وضحكت 

~ خليكى تقيلة 

= بصي يا عمتو فى الاول مكنتش طايقاه بس لما ا. مراد ده كلمنى حسيت اني دخلت دماغه في ليه لا ما اجرب 

~ يمكن حركة جدعان منه يمكن عشان الcvبتاعك وقع في ايده هو حب يساعد مش حبك انتى 

قلبت وشي بحزن = هو انا متحبش يعنى شكلى مش حلو صح !؟ 

~ مين قال كدا هيجى إلى يحبك ويموت فيكى كمان بس انتى اهتمى وخليكى شاطرة كدا زى ما انتى وقروبة 

= متحمسة ل مقابلة بكرة ياعمتو 

~ إنشاء والله خير وترجعى فرحانة 

عمتو اتجوزت بس معندهاش اطفال وزوجها توفى من ٢٠ سنه فى حادث وده كان نفس الحادث إلى اهلى برضو توفو فيه ف بقيت انا وهى مع بعض نخرج نروح ونيجى ناكل تساعدنى انا كل حاجة لاقيتها فيها مش بس انها مسؤلية عنى ف لبسي ومصاريف كليتى لا لقيت فيها اخت وصديقة وام ،احتواء وامان كل حاجة. اليوم ده منمتش وفضلت افكر اى هيحصل بكرة فى المقابلة دى وهشوف سيف ولا لاء !!! معرفتش انام من التفكير...!



رابط البارت الثالث
مدونة الرسم بالكلمات
بواسطة : مدونة الرسم بالكلمات
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-