روايات حديثة

رواية زواج في ظروف خاصة الفصل الثالث والعشرون

 رواية زواج في ظروف خاصة

(23)



تفاجأت نور بصوت حد من خلفها 

- وحشتيني اوووي و اخيرا الجو فضي لينا و بقيتي فاضية ليا 

- نور بخوف و هي ترجع الي الخلف : انت ... انت بتعمل ايه هنا و ازاي دخلت اصلا.... إن بتقرب كده ليه .....

جدييييييي الحقنيييي

و لكن لم تكمل كلمتها حتي اقترب منها و حاصرها بين ذراعيه و نظر في عيونها و قد كان ملسما 

- نور بدموع و هي تنظر في عيونه : زين 

- زين و هو يزيح القناع عن وجهه و يحتضنها : أيوة زين هكون مين يعني يا نور و بعدين بتعيطي ليه يا حبيبتي 

- نور و هي تنظر اليه : انت جيت ازاي جيت و جدي طردك 

بقلم نوران وليد 

- زين : نطت من السور الورا و جيت مش هقدر اسيبكم هنا انتي و ابني يا نور 

- نور : و انا مش عاوزة اسيبك يا زين بس جدي برضو مش هقدر اعصيه 

- زين : يعني ايه يا نور 

- نور : مش عارفة يا زين بس مش هسيبه  

- زين يعني ايه يا نور بتختاريه هو و بتسبيني انا 

- نور : انت بتقول ايه يا زين انا ما اقدرش اختار بينكم انتوا الاتنين بس في نفس الوقت ده جدي الرباني بعد وفاة اهلي  و ... 

- زين : خلاص مش عاوز اسمع حاجة تانيه 

- نور : استني رايح فين يا زين 

- زين : ماشي يا نور 

- نور : هتروح تقعد فين 

- زين : عند ماما 

- نور بسخرية : و الله عند الست الد*مرت حياتنا 

- زين بسخرية : اتبري منها يعني... و بعدين الخلاكي تقولي انك مش هتسيبي جدك علشان رباكي... هتخليني انا اسيب امي 

- نور بدموع : لا سيبنا احنا يا زين انا و ابنك 

- زين : بقولك تعالي معايا و انتي مش راضية 

- نور بدموع و هي تدفعه و تتجه الي الفراش و تحتضن عمر و استطنعت القوة: و انا مش همشي و اتفضل ارجع مكان ما جيت علشان ما اندهش علي جدي 

بقلم نوران وليد 

- زين : تندهي علي جدي ليا .. طيب تمام يا نور انا ماشي و افتكري انتي الاخترتي 

قرب منها و قبل رأسها بعمق و قبل عمر  و غادر من البلكونه كما جاء

______

في الصباح علي السفرة كانت العائلة مجتمعه 

- فهد : طيب يا جدي رايح انا و شهد مشوار كده و راجع 

- الجد : تيجو بالسلامة يا ابني  خلي بالك منها يا فهد 

- فهد : دي في عيني يا جدي 

- الجد : مالك يا نور شاردة في ايه يا بنتي 

- نور بحزن و ابتسامة باهته : ما فيش يا جدي هطلع اشوف عمر و اطمن عليه  

قاطع كلامهم صوت  زين و والدته 

- زين : علي فين يا نور 

- نور بصدمة : زين 

-  الجد : انت ايه رجعك هنا  

- ألفت بثقة : رجع في ملكي يا منصور بيه انا هفضل أكرر كلامي كتير قولتلك ان ابنك كتبلي كل حاجة قبل ما يم*وت 

- نور : لو كلامك صح يبقي احنا لينا حق في البيت ده علشان يوم ما جدي كتب لعمي الفيلا كتب نصها و النص التاني كان باسمي 

- ألفت: لو الكلام ده صح يبقي اهلا بيكي يا مرات ابني 

- نور و هي تقف بجانب جدها : تؤتؤ غلط انا مش مرات ابنك من هنا و رايح انا بالنسبة ليكي نور شهاب المنصور بنت المنصور يا ألفت هانم 

- الجد بتعب : عاوز اروح اوضتي يا نور 

- ألفت: ما بقتش اوضتك انا هخدها 

- نور بقوة: لا انتي ليكي نص القصر يبقي ما لكيش دعوة باوضة جدي سامعه 

- الفت بغضب : انتي ...

- زين بهدوء : امي لو سمحت سيبي الاوضة لجدي مهما كان ده كبير العيله 

- نور بسخرية : لا و الله فيك الخير يا استاذ زين 

- زين بغضب : اوووف نور انا ..

- نور : يلا يا جدي هوديك الاوضة ترتاح 

_____

في المستشفى 

- الدكتورة : ازاي ده حصل يا فهد بيه انا منبهة علي حضرتك أن الحمل هيكون خطر علي شهد بسبب المشاكل العندها في القلب 

- فهد بغضب : و الله يا دكتورة انا فاهم كلامك ده كويس و كنت عامل حسابي بس الحصل ...

- شهد بدموع : انا السبب و هتحمل كل حاحة الا اني اخسر الطفل بعد اذنك يا دكتورة 

- الدكتورة : احنا هحاول يا مدام شهد بس يا ريت تمشي علي كل التعليمات علشان الخطورة 

بقلم نوران وليد 

- فهد : هتمشي و انا الهتابع بنفسي يا دكتورة 

- الدكتورة : اذا كان كده تمام 

________

صعدت نور الي غرفتها و فتحت الباب و لم تجد صغيرها 

- نور بصرا* خ: عمرررر ابني 

جاء زين بخوف : في ايه يا نور ... ماله عمر 

- نور ببكاء : ابني يا زين مش قاعد يا زين ابني 

- زين بغضب : ااااززززززاي 


رابط البارت الرابع والعشرون من هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-