روايات حديثة

رواية لقد وقعت في الفخ البارت الثاني عشر

 


#البارت_الثاني_عشر 


مبدأيا كده دعوة حلوة ولكم بالمثل ❤️


البارت بعنوان يادي النيلة مستشفي برده😥

_____________________


اتكلمت بعصبية: اطلع بره يا علي ما ينفعش كده برررره


مشي خطوتين ورجع الخطوتين طاير ببونية من سلطان وقعته علي الارض قرب منه وكان ناوي يكمل ضرب


جرت وعد ووقفت في وشه : خلاص يا سلطان 


رفع حاجبه ورد بعصبيه : انتي بتدافعي عنه انت اتجننتي ومين ده مين الزفت ده اللي داخل الأوضه وانتي كده ولا متعود علي كده


وعد: انت شايف كده خلاص أصل كل واحد بيشوف الناس زي ما بيفكر 


وقف علي وراها وزقها وبقا واقف قدام سلطان وش لوش


بص ليه سلطان وهو ناوي ليه علي كتير 


ضحك علي بسخرية وهو بيبص ليه من فوق لتحت : 

محسوبك علي رفيق الكفاح انت مين بقا يا شاطر 


روسية سكتت علي ووقف يدروخ وهو بيفتح عينه بزيادة 


سلطان بضحكة : انا سلطان عرفتني ولا لسه 


علي: عرفت عرفت 


قعدت وعد علي الكرسي وهي بتاخد نفس كبير وبتطلعه وبعدين زعقت : اطلعوا بره انتم الاتنين يلا  ..


طلع سلطان وهو بيبص ليها بعصبيه وعلي وراه وهو بيدروخ ..


بيلف سلطان وشه لقا باب اوضتها اترزع في وشه 


كشر وشه وهو عايز يدخل يخنقها وبعدين بص علي علي بضحكة فيها مكر


بص ليه علي بخوف: ايه عاوز ايه انت 


ضحك سلطان: ما تيجي أوديك المستشفي


قرب منه خطوتين ...


رجع علي لورا : لا انا كويس اوي مش عاوز أروح


سلطان: دا تكفير عن ذنبي تجاهك يا رفيق الكفاح


رفع علي حاجبه: انا مش رفيق كفاحك انت 


سلطان: اومال مين


علي: وعدي


ابتسم سلطان: يا وعدي يلا بقا نروح المستشفي


علي: انا مش عاوز اروح يا جدع انت الله؟!


حس علي بالخطر منه ومشي خطوتين بعيد عنه ولكن فجأة لقاه علي كتف سلطان ورجله في الهوا


علي شكله أصغر من سلطان ومش عامل فورمه زيه 


قعد يصرخ : نزلنيييييي يا وعد يا وعدي


مشي سلطان بيه الباب اتفتح وكانن لبست بيجامة 


ربعت ايدها: انت واخده فين 


سلطان: المستشفي دا رفيق الكفاح 


وعد: المستشفي ااااه نزله بقا 


نزله راح واقع ولكن قام بسرعة: ما تخلنيش أتغابي عليك يا جدع انت


كان شكله زي محمد هنيدي لما بيقف قدام حد ضخم وعامل نفسه جامد 


انفجرت وعد في الضحك علي منظره : تعالي يا علي الله يرضي عليك تعالي ..


علي: ليه سيبيني عليه أعرفه مقامه وان احنا سفيفين اه بس عصب اوي 


رفع سلطان شفته وضحك وهو بيتريق عليه: بس بس اصل ان نفخت فيك هاتطير.  Of course you understand (انت فاهم طبعا )


بص علي لوعد وقال بصوت واطي: ايه الانجليزي ده بالظبط ؟!


شدته وعد من ايده ونزلت تحت وهو وراها 


وسلطان مش فاهم هو مين وايه سر المعاملة دي !


قعدت في الجنينة علي الأرض وهو قعد جمبها وكانت الدنيا ليلت 


بصت قدامها وبعدين بصت ليه: في أخبار عنها ؟!


علي: بتدور عليكي بعد ما كنتي بتدوري عليها ومش لاقيه ليها أثر


ضحكت وعد: عشان عرفت اني بقيت غنية صح !


بصت ليه وهي مستنية انه يقولها حاجة تانية وبتتمني ان يكون الكلام ده غلط وانها بتدور عليها عشان بنتها عشان تعوضها اللي فاتها 


سكت علي وماردش وبص للسما 


بصت في السما هي كمان وهي مبتسمة وقالت:

لو كان خيرا لبقي انا مش زعلانة يمكن لو كنت فضلت معاها كان يبقي شر ليا ما تتضايقش يا علي عادي 


سندت براسها علي كتفه ..وهو مبتسم 


علي: ربنا عوضك بيا اهو عاوزة ايه تاني ولسه هايعوضك كمان اصل انا بركة انا ايه بركة


صوت ضحكها كان عالي علي كلامه خلي سلطان اللي واقف ورا الباب مستني اي غلطة ل.علي يرزع باب الفيلا ويطلع وراح ناحيتهم


سلطان: الله الله اجيب لكم اتنين ليمون ولا حاجة


رفعت راسها وبصت ليه: دا علي 


سلطان: علي ولا هاني مين علي ده


ضحكت وعد وبصت ل.علي : لا شكله متابع


علي: قوليله عندكوا شامبوو😂


سلطان داس بسنانه علي شفايفه وكان نفسه يوديه المستشفي العشق بتاعه


علي: ما تهدي علي نفسك يا شبح


ميلت وعد علي ودنه وقالت بصوت واطي: 

اهدي انت علي نفسك دا انا عصبته قبل كده رماني من البلكونه ده مجنون يا جدع


برق وبصلها : لا انا كده الم الدور بقا 


ضحكت وعد وهي بتوشوشه: لا صاحب مبدأ يا والا 


زعق سلطان : انت بتقولوا ايه 


قام علي وقامت وعد من علي الارض ..


علي: انت ايه اللي مضايقك بس يا سلطنه قول اقولك قول لا اله الا الله في قلبك يا جدع بس


بص لوعد متجاهلا علي: ممكن تقوليلي مين ده 


علي: ما قولتلك رفيق الكفاح


بص ليه سلطان نظره خرسته


وعد قعدت : اقعد يا سلطان 


علي كان هايقعد جمبها زقه سلطان وقعد جمبها


ضحك علي: كده ناصح يعني هاقعد جمبها من الجنب التاني اهيييييييييي


نفخ سلطان بعصبية ...


بدأت وعد تتكلم: انا ما عنديش مااماا وبااباا للأسف أنا واحدة تربية ملاجئ ومش محروجة وانا بقولها لأن هي كانت ظروف خارج ارادتي ابويا حبيبي اللي كل ما بفتكره بس بحس انه بيحلي مرارة الدنيا سابني وراح للي خلقه وامه عشان تتجوز ودتني ملجأ وده كان بدايه المعاناة بدون دخول في تفاصيل عشان ماحدش بيحس بوجع حد ومعاناة حد ماحدش بيحس غير اللي عايش الوضع وبس

قابلت علي قدي في السن بس مايعرفش حد من اهله 


بصت ل.علي مبتسمة:

ربنا بعته ليا عشان يصبرني علي الوضع اللي انجبرت عليه اصل ربنا ده كريم اوي ظروفنا مشابهه هو ناس لقوه في الشارع وهو حته لحمه حمرا زي ما بيقولوا 

يا صاحبي اوعدني ما تسبنيش


ابتسم علي: معاك عالمرة قبل الحلوة يا زميلي 


سلطان: عشان كده رفيق الكفاح طب انت بتشتغل ايه دلوقت 


علي: انا ياسيدي بشتغل.......


قاطعه سلطان: كويس اوي استمر


علي: حاضر


سلطان: طب انت بايت ولا ايه يعني


علي: انا.....


قاطعه سلطان: طيب بالسلامه يلا وابقي زورنا السنة الجاية بقا


ميل علي جمب وعد: ماله ده قارش ملحتي ليه يا ختي


وعد: مش عارفه 


علي: طيب مش هاتدفعي عن رفيق الكفاح


وعد: رقبتي يا علوه سلطااااان 


بص لها سلطان برفعه حاجب: انتي بتزعقي


وعد بخوف: اه بزعق بس مش اوي يعني بص بقا علي ده يتعامل باحترام وتحطه علي دماغك احسن لك ده بيتي...


بعد خمس دقايق .....


_عاااااااا نزلنيييييي يا مجنووووووون 


وعد : نزله والنبي احنا اسفين يا سولطان 


سلطان وهو شايل علي فوق كتفه : مش قولتيلي احطه علي دماغي انا هاحطه علي دماغي وارميه من فوق سطح الفيلا


علي: لا والنبييييييي نزلنيييي 


سلطان: ماتقلقش بعد ما ارميك هاوديك المستشفي ..


علي: يادي المستشفي انا بقيت مقلق من الكلمة دي نزلنييييييي والنبي والنبي واااااعد فين يا ندلة اللي في ضهري


وعد: مش راجل ما تضربه ولا تعمل حاجة


علي: وانا هاقدر علي ده هاقدر علي ده ( بطريقه سامح حسين وهو شبه سامح حسين😂)

_____________________________

في مكان تاني ...


بنت بتجري و4 شباب بيجروا وراها والدنيا عتمة 


استخبت ورا عربية قديمة وهي بتترعش وبتحاول تكتم نفسها والخوف والتوتر حواليها 


الدنيا بدأت تمطر وهي مستخبيه لحد ما سمعت صوت حد جاي حضنت نفسها بخوف وثواني حست بالدوخة وفقدت الوعي.....يتبع


رابط البارت الثالث عشر

#لقد_وقعتُ_في_الفخ 

#بقلم_حنين_عادل 

#كاتبه_الجيل😎

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-