رواية من اول نظرة الفصل السادس 6 والاخير بقلم ياسمين رضا
بجد الف مبروك يا حبيبي بس...
حمزه : بس ايه..
خالتى :
يعنى هى دى المفاجأة اللى انت بتقول عليها..
حمزه : اه طبعا هو فى مفاجأة احسن من كده انى هكون دكتور في الجامعة..
بصيت ليه وقولتله :
مبروك..
وسبته ومشيت.
خالتى :
جرى ايه ياحمزه..
حمزه :
فى ايه ياماما..
خالتى :
انا شايفه ان انت مقضيها استعباط..
حمزه : استعباط..
استعباط ايه انا مش فاهم حاجه..
خالتى :
على العموم براحتك بس اتمنى من كل قلبى ان ربنا يحقق املى وتكون من نصيبك واللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفوش وانا عارفه ان انت اكتر واحد هتتقى ربنا فيها وهتعملها بما يرضي الله
وربنا هيكرمك اهو وهتناقش الرساله وهتبقى ليك وضعك ومكانتك العلميه فكر يابنى وشوف هتعمل ايه
حمزه :
انا مش فاهم حاجه يا حبيبتي..
خالتى :
احسن برضه على فكره انت مستفز جدا ورخم كمان..
حمزه : بقى كدا
حقك طبعا ما انتى عارفه ان انتى اكتر واحده أنا بحبها ماشى يا ام حمزه اشتمى براحتك
بس اعملى حسابك ان إحنا هنسافر دلوقتى علشان مناقشة الرسالة..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
صلى على محمد ♡
~~~~~~~~~~~
دخلت خالتى عليا الاوضه وانا كنت سرحانه..
خالتى :
الجميل سرحان فى ايه..
واخدتنى فى حضنها
مليكه :
ولا حاجه ياحبيبتي مفيش حاجه..
بصيت لخالتى بس هى فاهمه كل حاجه
خالتى :
طب يلا عشان نسافر ياملوكه اعملى حسابك انى مش هسيبك أن شاء الله ولا لحظه لحد لما تتجوزى..
مليكه : لحد هنا بس امال مين هيربى عيالى غيرك ياروحى..
دخلنا انا وخالتي فى حضن بعض وقولنا لبعض فى صوت واحد :
ربنا يخليكى ليا وميحرمنيش منك..
***************************************
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ✿
***************************************
غيرنا هدومنا وركبنا العربيه علشان نسافر كلنا وطول الطريق متكلمناش ولا كلمه ولا حتى هو بص ناحيتى خالص مش عارفه ايه البني ادم ده
استغفر الله العظيم يارب
الحمد لله وصلنا بالسلامه وطلَّع الشنط وسلم على خالتى وباس راسها وقالها :
تصبحى على خير يا قلبى وادعيلى..
خالتى : ماتيجى نسهر شويه مع بعض..
حمزه : معلش يا امي هراجع الرساله وهظبط كل حاجه ان شاء الله وهنام..
خالتى : ماشى يا حبيبى تصبح على خير..
وانا واقفه كل ده وكإنى كائن شفاف لايرى بالعين المجردة
صحيت علشان اصلى الفجر وفضلت ادعى ربنا يوفقه ويعملى الصالح
الحمد لله صليت وقعدت أقرء قرآن
سمعت خالتى بتنادى علينا علشان نفطر
نزل حمزه فطر معانا وقال :
استعدوا علشان الرساله..
خالتى : ماشى ياحبيبي..
راح يغير هدومه وكلنا دخلنا نستعد ولبسنا هدومنا
خبط الباب وعمو محمود راح يفتح وقال :
ما شاء الله ربنا يوفقك شكلك كأنك عريس..
حمزه : لسه بدرى يابابا على الخطوه دى..
خرجت من الاوضه واول مره يبص عليا وقال : انتى هتروحى معانا كدا..
بصيت لخالتى علشان لو فى اى تعليق على لبسى تقولى
بس بصراحه دى كانت فكره خالتى انى ألبس الفستان ده وكان لونه أزرق هو كان بسيط بس فعلا شكله على ما شاء الله تحفه والطرحه
الحمد لله كان شكلها حلو عليا
ردت خالتى وعم محمود :
ماله يابنى ماهو لبسها محترم وطويل..
بصلى وبرق ليا جامد ومعرفتش ارد ولا اقول ايه وبصيت في الارض
حمزه : طب يلا ياهانم هنتمرقع احنا صح..
لسه هرد خالتى قالت :
يلا عشان الوقت..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
استغفر الله وأتوب اليه ✿
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
نزلنا كلنا وصلنا الحمد لله الكليه
حمزه : ياريت تقعدى متتحركيش من على الكرسى لحد ما اخلص ماشى احسن ليكى يعنى..
مليكه : وانت مالك انا مش فاهمه..
لسه هيزعق نده عليه الدكتور علشان يبدء يناقش الرساله
خلص الحمد لله على خير والدكتور قال :
انه خلاص اخدها مع مرتبه الشرف..
راح ليه خالتى وعم محمود وفضلت خالتى تزغرط وتعيط وقالت :
الحمد لله..
انا فضلت واقفه مكانى
جالى لعندى وقال برافو عليكي شاطره ياكتوته بتسمعى الكلام..
لسه هشتم صراحه
لقيته بيقول :
تتجوزينى ياملوكه قلبى..
ولقيته بيخرج علبه من جيبه وفيها خاتم
خالتي بصيت ليه
ولسه هتتكلم قال :
اهدى اهدى هفهمك كل حاجه
قلتى ايه يامليكه ردى عليا..
فضلت اعيط وخبطته فى كتفه وقلت :
طب ليه يعنى التجاهل كدا ماكنش باين عليك حاجه..
حمزه : مكنش ينفع غير لما اخد الدكتوراه واحس انى ليا كيان وعلشان مفيش حد يا يقول طمعان في حاجه قلتى ايه..
لسه هرد التليفون رن
رقم غريب :
السلام عليكم الو مين..
الرقم :
حضرتك استاذه مليكه احنا اداره المستشفى..
مليكه : مستشفى مستشفى مين تعبان فى ايه..
اخد حمزه التليفون علشان يفهم في ايه :
ممكن اعرف في ايه لو سمحت..
الرقم :
عم الاستاذه مليكه تعبان وعاوزها ضرورى ويريت تيجى
لو سمحت من الانسانيه انها تيجى
قفل معاهم وقال :
هتروحى ولاايه..
مليكه : طبعا ده عمى مهما حصل ومش هينفع مروحش اطمن عليه بعد اذنك يا حمزه..
خالتي : يلا يا بنتى علشان نلحق نطمن على عمك..
-----------------------------------------------------------
سبحان الله العظيم ★★★
------------------------------------
رحت لعمى المستشفى اول ما شافني قال :
الحمد لله تعالي في حضني حقك عليا ربنا خد حقك وزياده..
مليكه : ليه بتقول كده يا عمي فهمني انت مالك الف سلامه عليك..
عمى : هو انتى فعلا خايفه عليا
مليكه : اه طبعا يا عمى ومهما حصل ما بينا هتفضل عمى ربنا يشفيك بس فهمنى انت مالك وايه اللى حصل..
عمى : ابني مات ومراتى سابتني لما عرفت اني تعبان وهصرف فلوسي على العلاج..
مليكه : علاج ايه يا عمى..
عمى بألم وكسره :
انا عندي المرض الخبيث..
مليكه : متقلقش يا عمى كل حاجه فداك يا عمى اهم حاجه تخف وتبقى كويس..
عمي : طول ما انتى جنبي هبقى كويس يا مليكه..
مليكه : ان شاء اللّه..
دخل حمزه لعمى وقال :
الف سلامه..
عمى : فى ايه اللى جابك هنا..
حمزه : اسمحلى اتقدم لبنت اخوك واطلب ايدها منك..
عمى بص لى وقال :
اى رايك يامليكه..
مليكه : اللى انت شايفه ياعمى..
عمى : موافق بس بشرط..
بصينا لبعض
عمى : انتو تيجو تعيشو هنا فى بيت ابوكى وتملو الدنيا عليا انا لا يمكن اسيبك تانى..
مليكه : ماينفعش ياعمى تعالى انت معانا ونشترى فيلا كبيره ونعيش فيها كلنا قلت ايه يا عمى..
عمى : طب وهنا هنبيع كل حاجه هنا ولا ايه..
مليكه : لاطبعاً كل حاجه هتفضل زى ما هى لا يمكن ننسى اصلنا وهنا ريحه الحبابيب..
عمى : الحمد لله..
اتكلم حمزه وعمو محمود وخالتى وقالو :
موافقين..
والحمد لله اتجوزت حمزه وكان وكيلى عمى بس طبعا اتجوزنا بعد ما تم علاجه ومرات عمى ماتت فى حادثه بعد ما سابت عمى بإسبوع ودلوقتى الحمدلله معانا
نور ومهند
وبس كدا توته توته خلصت الحدوته
تمت ♥️
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ايه رايكم في البارت ﴿ ٦ ﴾
نتعلم من كده ان مش كل حاجه الفلوس وان اللى هيقول كلمه على حد هتتردله بزيادة ولو طال الزمان ✿
اتمنى الروايه تكون نالت اعجابكم
وكل عام وانتم بخير ♡
#من_اول_نظره.
تمت
