رواية من البندر للارياف الفصل الثاني 2 والاخير بقلم مصطفي جابر

رواية من البندر للارياف الفصل الثاني 2 بقلم مصطفي جابر

رواية من البندر للارياف الفصل الثاني 2 والاخير بقلم مصطفي جابر

حازم قوم يا ولدي يلا عشان نأكل البهايم و نحلب البقر.

حازم بنعاس:  بس بقا يا ماما انا عاوز انام.. 

منصور بضحك:  انا مش امك اصحي يا حازم وبلاش كسل ده النهاردة اول يوم ليك في الاختبار. 

حازم بيمسك التليفون ويبص في الساعة باستغراب : اي ده يخالي ده لسه الساعة اربعه دا انا لسه نايم من ساعتين. 

منصور بهدؤء: محدش قالك تسهر يلا قوم ورانا شغل كتير. 

حازم باستغراب:  شغل اي دلوقتي اوعي تقول هنحلب البهايم. 

منصور بهدؤء:  اه.. خمس دقايق والاقيك ورايا عند الزريبة. 

  

بعد شوية في الزريبة


دخل حازم وهو كاتم نفسه:  اووف اي الريحه دي. 

منصور بجدية : اتاخرت لي يا حازم يلا تعالي احلب الجاموسة عشان نفطر. 

حازم بعدم فهم: طب انا احلبها ازاي. 

منصور بابتسامة:  زي الناس امسك  من تحت زي منا ماسك كده واعصر وحاسب ترفصك علشان الجاموسه دي عصبيه شويه. 

حازم بغيظ: عصبيه علي نفسها تبقي توريني هترفصني ازاي . 

بعد دقيقه.. 

حازم كان واقع علي الارض و بيتألم من رفصة الجاموسة: اااه بطني. 

منصور بسخرية:  احمد ربنا انها مرفصتكش في وشك 

حازم بيعدل نفسه :لا لا انا محدش رفصني انا اتزحلقت بس مش اكتر. 

منصور بضحك:  طب قوم ياخويا قوم سيب الجاموسه وحط العلف للحصان عشان نفطر. 


بعد شوية 


دخل البيت لاقى هنيه بتحط الفطار بص للاكل بجوع. 

هنيه بتكتم ضحكتها:  اي اللي بهدلك كدا. 

حازم عدل نفسه :  ها ولا حاجه انا جعان اوي عاملين فطار اي بقا. 

هنيه بابتسامة: عيش و جبنه قريش و عسل و فطير وفول وبيض. 

حازم بص للاكل بجوع وبدء ياكل.. 

حازم باعجاب:  الفطير حلو اوي اوي. 

منصور بابتسامة: ده بالسمن البلدي بتاع الجاموسة اللي رفصتك. 

حازم كح وهنيه ضحكت... 


 حازم بأبتسامه:  بعيدا عن العبث اللي بيحصى معايا ده بس الجو هنا جميل فعلا والزرع حلو اوي والمنظر لطيف. 

منصور بهدؤء: الاراضي والزرع دي حياتنا وحياتكم انتو كمان لولا شوية الزرع ده مفيش حد هيعرف يتنفس . 

حازم باستغراب:  اي علاقة النفس بالموضوع. 

منصور بهدؤء:  علشان الاكسجين اللي بيطلع من الزرع ده يا حازم ولا انت متعلمتش الكلام ده في المدرسة؟  

حازم بذهول: هو انت متعلم يا خالي. 

منصور بهدؤء:  مش شرط اكون متعلم عشان اكون فاهم وخلص اكل يالله وتعالي وصلنا علشان نروح الارض


بعد شويه حازم وخاله كل واحد فيهم راكب حمار 

اول ما وصلوا الارض ونزل حازم من علي الحمار وجاي يربطه جري منه.

منصور بخضة: انت واقف تتفرج اجري امسكه بسرعه  اوعي يهرب منك

حازم طلع يجري ورا الحمار... 

حازم بغضب:  حد يوقف الحمار بن الحمار دا بسرعه هششش اقفففف يا حمااار. 

الحمار جري و راح ناحية البيت واختفي و حازم بيجري وراه علي اخره.. 

حازم وهو بينهج:  ا ا امسكو الحمار. 

هنية بخضة:  مالك في اي. 

حازم قعد علي ركبته بياخد نفسه:  الحمار جراني وراه في كل حتة هو مجاش هنا. 

هنيه باستغراب:  لامجاش قوم من علي الارض. 

سندته يقوم و حازم تليفونه رن ب رقم خاله.. 

حازم وهو بياخد نفسه:  الحمار هرب يا خالي. 

منصور وهو بيطبطب علي الحمار:  يابني انا نسيت اقولك انه الحمار بيحب ياخد لفة قبل ما اربطه وبيرجع لي الارض تاني. 

حازم قفل في وشه:  هنيه. 

هنيه:  نعم. 

حازم وهو بينهج: انا مش عايز اتجوز انا تعبت 

هنيه ضحكت وهو سرح في ضحكتها. 

حازم بسرحان:  اول مرة اشوف ضحكه حلوه كده 

 هنيه بخجل: طيب يلا عشان تروح الارض.  

حازم  بتوتر: طب انا معرفش الطريق ونسيت ممكن توديني. 

هنيه بهدؤء:  ماشي هوديك تعالي

حازم بغيرة:  داري شعرك اللي طالع برا الطرحه دا الاول. 

هنيه بتدخل شعرها جوا الطرحه. 

هنيه بجمود:  علي فكرة الطرحة بتتزحلق عادي يعني. 

حازم بغيرة :  لا مش عادي انتي هتكوني مراتي وانا محبش حد يشوف شعرك انتي فاهمه. 

هنيه بعصبية:  لا مش فاهمه وبعدين انت لسه مبقتش جوزي 

حازم مسك ايديها بغضب:  متستفزنيش احسن لك يا هنيه. 

هنيه بألم زقته:  ايدك دي متلمسنيش تاني. 

سابته ودخلت جوا جري و حازم بيتنفس بغضب. 

فوزيه باستغراب:  في اي يا حازم. 

حازم بعصبية:  مفيش حاجه انا غاير رايح الارض والبت اللي جوا دي متخرجش غير وشعرها متغطي كله. 

فوزية باستغراب من رد فعله:  جرا اي يا حازم هنيه طول عمرها شعرها متغطي في اي اكيد لو بان منه حاجه هيكون غصب عنها فا اي معصبك اوي كدا انت بتغير عليها؟ 

حازم مردش و بيتنفس بغضب. 

فوزيه بخبث:  مش دي الفلاحة اللي مكنتش عجباك هتموت اوي كدا لي لما شعريتين بانوا منها ها ما البنات اللي انت كنت تعرفهم مش بيلبسو طرح حتي وكنت بتحبهم . 

حازم بغضب:  كان ماضي وخلص وهيا دلوقتي بقيت تخصني سلام بقي علشان خالي مستنيني. 

سابها و مشي وهي ضحكت في نفسها:  والله ووقعت يا حازم... 


بعد شويه في الارض.. 


منصور باستغراب:  مالك يا ولدي. 

حازم بغيظ:  مفيش حاجه انا كويس هروح اشغلك مكنة الري و هسقي البهايم عشان حرام كدا مشربوش. 

رفع باستغراب:  هتعرف تشغل المكنة وتسقي البهايم؟ 

حازم بجمود:  اه يعمي انا شوفت فديوهات وععرفت هعمل كده ازاي


بعد شوية عند مكنة الري.. 

حازم بيدور علي زرار يشغلها مش لاقي. 

حازم بأستغراب:  هما بيشغلوها ازاي دي مش المفروض يكون في هنا زرار

:  دي بتشتغل بالحبل..حط اربط الحبل علي الجزء اللي طالع من الماتور ده واربطه حلو وشد جامد هتشتغل معاك . 

بص للصوت لاقها شايلة صنية اكل و تجاهلته ومشيت 


عند منصور.. 

هنيه بهدؤء:  الاكل يابوي تؤمر ب حاجه تاني. 

منصور بهدؤء: نفسي في شوية شاي عالحطب من ايدك العسل دي .. 

حازم جه بهدؤء: وياريت انا كمان تعمليلي كوباية معاكي 

هنيه بجمود:  تمم. 

حازم قعد قدلمها واتنهد:  بصي انا عارف اني ذودتها واتعصبت عليكي بس انا مش عارف اتأقلم هنا وبحاول عشان.. سكت وهيا بصت له .. 

هنيه باستغراب:  عشان اي. 

حازم بتوتر:  م مفيش بس انا عاوز اقولك اسف علي اني زعقت لك. 

هنيه بهدؤء:  عادي ولا يهمك يا حازم. 

.. 


بعد شويه.. 

حازم بيحاول يفتح موضوع:  احم الا قولي لي يا هنيه هو انا  بجد في نظرك واد فافي. 

هنيه ببرود:  بص لنفسك وانت تعرف. 

حازم برفع حاجب:  بصيت وملقتش حاجه ليه يعني شايفاني كدا و مش موافقة عليا. 

هنيه بهدؤء:  انا مش موافقة علي افكارك يا حازم مش عليك انت. 

حازم بعدم فهم:  دي فزورة دي طيب. 

هنيه بهدؤء:  لا طبعا بس انت تفكيرك مختلف اوي عننا انت شايفنا بصورة مش كويسة وصورة غلط في غلط و بتتكسف تقول ان اصلك فلاح مع انه دا اصلا فخر ليك علي فكرة احنا هنا عايشين في امان وراحه بال وجو حلو تتمني تفضل فيه مش زي عندكم في مصر دوشة عربيات وزحمة و توتر و حجات كتير لكن هنا راحة بال . 

حازم بهدؤء:  مش كدا انا بس اتولدت هناك واتأقلمت هناك  هنيه بهدؤء: طب جرب يا حازم جرب تحاول تتأقلم هنا وشوف بنفسك الفرق

:  اي ده مش دا الواد اللي وقعناه في الترعة امبارح. 

بص حازم للعيال بغيظ و هم بيضحكوا. 

هنيه بضحك:  انت وقعت في الترعة؟ 

حازم بغيظ:  لا طبعا. 

احد الاطفال:  لا وقع جنب الجاموسه ههههه. 

هنيه ضحكت علي اخرها  


بليل... 

كان قاعد علي السطح بيشوف المكان حولين منه حس بالراحه فعلا. 

منصور بصوت عالي:  حااازم يا حاززم تعالى بسرعه يا ولدي. 

حازم نزل جري:  في اي. 

منصور بجمود:  عبدالسميع هايج و محدش قادر يربطه. 

حازم باستغراب:  عبدالسميع مين. 

منصور:  التور اللي في الزريبة. 

حازم باستغراب:  انتو مربيين تور كمان. 

منصور بغيظ:  دا مش وقته يلا بسرعه تعالى اربطه. 

حازم بتوتر:  اربط اي وانا مالي انت عايز تضحي بيا ولا اي. 

هنية بسخرية:  خليه يابوي هروح انا اربطه

حازم بنرفزة :  اقعدي اتنيلي هدخل انا اربطه. 

منصور بضحك: طب استني اجي معاك يمكن تحتاج مساعدة. 

حازم بغيظ:  كنت ربطته انت يخالي بدل الفرهدة دي انتو جايين عليا بخسارة انا عارف. 

فوزية بخوف:  ما بلاش يا حازم دا تور مش جاموسه. 

حازم بغيظ:  فرقت يعني يا ماما ما الاتنين جسم واحد

هنيه ببرود:  اه فرقت ولا اقولك لا مفرقتش فعلا يمكن تتصاحبوا سوا منتو شبه بعض


منصور بزعيق:  بسسس انتي وهو انتو هتفضلو تتكلمو وتسيبو التور البي هيكسر الزريبة. 

حازم بغيظ:  لا يا حج مش هننساه يلا. 

خرجوا كلهم ووقفوا قدم العنبر 

حازم بلع ريقه بخوف:  هو اي الاصوات دي؟. 

خاله بجمود:  دا التور هايج وعمال يخبط راسه في الباب  

هنيه بخبث:  يلا ادخل ورينا شجاعتك كدا. 

حازم بيشمر كمه وقال بفخر:  هوريكم طبعا يانا يا التور النهارده. 

فتح الباب ودخل و بص للتور بأستغراب. 

حازم بصدمة:  بقي ده التور اللي عامل الضجة دي كلها وانتو خايفين منه؟  واتاريكي عامله شجاعه وبتقولي هدخل اربطه انا... دا لسه صغير يا خالي. 

منصور بتوتر :  ماهو مش دا التور بص جمبك كده. 

حازم سمع صوت انفاس حادة من جنبه بلع ريقه بتوتر وبص و صرخ بخضة:  يااااامااااااا  ديناصور. 


طلع يجري جوا العنبر والتور بيجري وراه .  

فوزيه بقلق:  ربنا يستر يارب... حازم يا حبيبي انت لسه عايش. 

حازم من جوا وهو واقف علي جنب وبيستخبي: انتي السبب ياااما..كان مالهم بنات القاهره فضلتي تقولي بنت خالك بنت خالك طب مكلهم بنااات فرقت اييي دي من دي


كلهم ضحكوا وهم برا... 


هنيه بضحك :  ادخل يابا الحقه بدل ما يحصله حاجه جوا . 

حازم بغيظ من جوا:  اسمعو كلامها وحد ييجي انتو بتضحكو علي اييي حد ييجي يشتت انتباه التور وانا هحاول اربطه

حازم بص للرباط بتاع التور وفوزية حدفت طوبه اتجاه التور

التور بص لفوزية وحازم نزل بسرعة مسك الرباط بتاع الطور وفضل يشد فيه لحد ما ربطه


منصور بتسقيف:  لا برفو عليك والله انك قدرت تمسكه وتربطه ده طلع عيني وانا بحله


سكت بتوتر. 

حازم بصدمة:  يعني انتي اللي حليته اصلا؟ 

منصور بتوتر :  ها اه مانا حليته عشان خاطر امشيه شويه بس مقدرتش عليه بس انت جدع طلع عصبك ناشف هروح اصلي المغرب بقا. 

مشي بسرعه. 

حازم بغيظ ل فوزية:  عاجبك عمايل اخوكي دي؟ 

فوزية بتوتر:  وانا كمان هروح اصلي المغرب قبل ما يفوتني سلام. 

مشيت جري و حازم بص علي هنيه لاقاها قاعده . 

حازم باستغراب:  قاعده كده ليه مش هتروحي تصلي انتي كمان. 

هنيه وهي بتحفر في الارض:  ياعم دول بيهربو  تعالي يالله علشان اقعد


 

تاني يوم .. 

حازم صحي علي صوت امه بتصحيه. 

حازم بنوم:  في اي ياما النهاردة الجمعه بتصحيني ليه 

فوزية بخبث: هنية تعبانه  

حازم قام بخضة:  تعبانه مالها طب جبتوا دكتور. 

فوزيه بابتسامة:  لا دا دور برد عادي معرفش كانت سهرانه بتعمل اي طول الليل والجو مطر عليها. 

حازم ابتسم وهو بيفتكر... 

فلاااااااااش باااااااااااك. 

هنيه وهي بتبص للسماء:  شكلها كدا هتمطر. 

حازم باستغراب:  لا طبعا الجو صافي مستحيل تمطر خالص . 

هنيه بابتسامة:  هتشوف. 

خمس دقايق والجو مطر فعلا.. 

حازم بضحك:  يا كسفتك يا حازم. 

هنيه بضحك:  لا والافيه لايق عليك اوي. 

حازم بابتسامة قام ومد ايده ليها يقومها:  يلا ندخل عشان مش تبردي. 

هنيه وهي بتلعب في المطرة:  لا طبعا انا بحب المطرة جدا تعالي نلعب فيها الله. 

حازم بابتسامة:  هتبردي كدا. 

هنيه وهي فتحت دراعتها وبتستقبل المطر:  عادي هخف تاني. 

حازم باستغراب:  بتعملي اي. 

هنيه بابتسامة غمضت عنيها:  بستقبل المطر جرب كدا تفتح دراعاتك وغمض عينك واستقبل المطرة هتحس ب اجمل احساس حسيته قبل كدا. 

حازم وقف جنبها و عمل كدا وغمض عينه.. 

هنيه فتحت لاقته عامل كدا اتسحبت ومسكت شوية طينه وحدفته بيهم.. 

حازم بغيظ:  بقا كدا تبهدليني طب تعالي بقا. 

هنيه جريت وهو مسك طينه وحدفها بيها... 

باااااااااااك.. 

فوزية باستغراب:  اي روحت فين سرحت في اي. 

حازم بهدؤء:  ولا حاجه طب هي كويسة طيب. 

فوزية بابتسامة:  متخفيش هي بس كسلانه شويه. 

حازم بهدؤء قام:  تمم هروح اطمن عليها. 

فوزيه بهدؤء:  ماشي. 


عند هنيه. 

رباب بهدؤء:  خدي اشربي العلاج ياختي تحبي المطر زي عينك. 

هنيه بأبتسامة:  ده جوي المفضل ده دا العشق . 

. احم احم

هنيه بأبتسامة:  حازم. 

حازم بأبتسامه : عرفت انك تعبانه ف جيت اطمن عليكي. 

هنيه بابتسامة:  تسلم يابن عمتي. 

حازم بابتسامة: انا طالع برا عاوزة حاجة اجيبهالك وانا راجع؟ . 

هنيه بابتسامة: تسلم متحرمش منك 

مشي وهنيه ابتسمت و رباب ضحكت: ايوه بقي اخيرا والحب بان عليكي . 

هنيه ضحكت... 


بعد شوية كان حازم واقف معا خاله برا

بييجي واحد ويزعق معا خاله 

- هو صحيح يا حج منصوى انت هتجوز هنيه لواحد تاني غيري؟ 

حازم بغضب:  مين الحيوان دا ومالك ومال هنيه! 

حسين بغضب:  حيوان؟ هو انت الواد الفرفور بتاع القاهره اللي عايز تتجوز حبيبتي ده انا هربيك.. يا عز يا محسن تعالووو. 

جم اتنين شباب.. 

منصور بغضب : اي يحسين قلة الادب دي عيب كدا في اي 

حسين بغضب: عيب؟  امال لو انت مش عارف يعمي اني بحبها وعايز اتجوزها كنت عملت اي..فضلت اقولك يعمي حوزهالي تقولي مش دلوقتي مش دلوقتي اتاريك سايبها لابن اختك لكن احنا لسه فيها اهو يا تجوزهالي بالذوق يا هتجوزها غصب عنك..

حازم بغضب هجم عليه ومسك فيه ونزل فوقه ضرب و عز رايح يضرب حازم هو و محسن  الناس اتلمت وسلكت بينهم بالعافيه... 


بعد شويه... 

حازم بيمسح علي وشه بغضب.

منصور بهدؤء:  خلاص اهدا يا حازم المشكلة خلصت وهم اتاسفوا لنا وابوهم هيربيهم. 

حازم بغضب:  انا عاوز اكتب علي هنيه دلوقتي مش هستني لحظة واحدة يخالي

منصور بصدمة:  حازم اهدا مش كدا يابني. 

حازم بغضب:  مش ههدا هنيه هتكون مراتي ودلوقتي حالا. 

منصور بهدؤء:  بس... 

هنيه مقاطعه:  وانا موافقة ياباا وانسوا شرطي. 

منصور بصدمة:  اي. 

هنيه بهدؤء:  ايوا يا بوي حازم اثبت في تلات ايام انه قد اي حاجه مش واحد فافي .  

فوزية ب ابتسامة:  خلاص بقا يا منصور نكتب دلوقتي و بعد يومين الفرح  

منصور بتفكير:  طالما هنيه موافقه ف انا كمان موافق. 

حازم بص ل هنيه بابتسامة 


#تمت.. 

#بقلم_الكاتب_مصطفي_جابر

#رواية_من_البندر_للأرياف

#بارت_2_والأخير

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات