رواية غرام المعلم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مايا النجار

رواية غرام المعلم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم مايا النجار

يرون موسى يدفش نسرين بقوه علي الارض تصرخ نسرين بوجع شديد وتنظر خلفها بصدمه وهي تري الباب الذي أغلقته ينفتح، غرام تنظر اليهم بغضب ووجع شديد كانت سوف تصرخ عليهم ولكن تنظر الي موسى الذي  يمسك رأسه بوجع شديد لتركض له بسرعه وتقول بخوف شديد.موسي حبيبي انت كويس يا بابا موسى والنبي اصحي عملتي ايه يا كلبه 


نسرين بتوتر شديد.معملتش حاجه انا ب


يقطع حديثها صفاء التي قالت وهي تمسكها من شعرها بقوه.انتي ايه يا رخيصه عاطيه الواد ايه يا بنت الكلب 


نسرين بغضب.ابعدي عني يا وليه انتوا خليتوني اعمل حاجه بوظتي عليا الخطه 


صفاء بغضب شديد.خطه ده انا هرسم علي وشك خطه يا $$$$$ تقول كلامها وتسحبها الي الخارج وتنزل الي الاسفل تحت صراخ نسرين الذي جعل كل من بالمنزل يخرج علي صوتها تخرج صفاء بنسرين الي خارج المنزل وتقول بصوت عالي بشده.يا ناس يا عالم نسرين بت علي تدخل شقه المعلم موسى في غياب مراته كنتي بتعملي ايه يا بت ال$$$$$ حاطه ايه للمعلم؟ حاطه ايه يا بت علشان تخلي الراجل مش واعي لأي حاجه قولي بتعملي ايه في شقة واحد مراته مش موجوده 


كانت صفاء تتحدث وهي تضربها بقوه لتصرخ نسرين بقوه وتبعد يدها عنها بعنف و صعوبه وتقول بغضب وصوت عالي.مالك يا وليه انتي مش قادره علي ابن أخوكي هتيجي عليا انا هو اللي دخلني شقته و امه هي اللي حاطتله مخدر في الشاي انا مليش دعوه بيكم اتصرفوا في بعض 


تنصدم صفاء بشده ان بسمه وصل بها الغل ان تفعل ذلك تنظر اليها صفاء تراها تنظر الي نسرين بصدمه انها قالت ذلك الكلام لتقول صفاء بغضب وهي تصفع نسرين.يا بت الكلب عاملين خطه علشان تخربوا علي العيال يا فاجره اللي تعمل كده ميتقالش عليها غير رخيصه يا نسرين هقول ايه ما انتي بت فوزيه أكيد هتطلعيلها يا بت الكلاب كنتي عاوزه تعملي ايه يا بت ال$$$$ راجل متجوز عاوزه منه ايه 

لو كان عاوزك كان خدك ليه يتجوز مدام عاوزك مش محتاجه كلام انتي كلبه زباله يا نسرين اقسم بالله العظيم لو ما لميتي انتي و اهلك حاجاتكم و مشيتوا من هنا لهتكوني شغلي الشاغل هفضحكم في الشارع كله 


والدة نسرين بغضب وهي تأخذ ابنتها من صفاء.خلاص يا صفاء غلطه ومش هتكرر وبعدين نسيب الشارع و نروح فين احنا لينا غير هنا حرام عليكي 


صفاء بصوت عالي.زي ما قو


يقطع حديثها صوت جلال الذي أتي من عمله يقول بغضب شديد.في ايييييه هنا 


ليلي بتوتر.طب نتكلم في البيت مش هنا 


ينظر اليها جلال و يدخل الي العماره تنظر خلفها صفاء وتنظر إلى نسرين التي لا يوجد مكان في وجهها ليس عليه دما و شعرها متشابك تنظر اليها وتدخل اللي العماره تنظر إلى بسمه وتقول ببرود.انا مش هكلمك كفايه عليكي اللي هيعمله موسى لما يعرف اللي انتي كنتي ناويه تعمليه مش هيعدي بالساهل


تقول كلامها وتدخل الي جلال الذي علم من ليلي ما حدث لا يتحدث ولا يقول شي لانه لا يعرف ماذا يقول ينظر مروان الي الجميع وينظر الي هايا ويقترب منها ويقول بغضب مكتوم.كنتي فين يا جزمه


هايا بتوتر.كنت مع خالتو صفاء 


مروان بغضب شديد.هطلع ميتينك انتي و خالتك صفاء اهدي انتي


صفاء بصوت عالي.هتطلع ميتين مين يالا طب وحياة امك يا مروان ما انا مجوزهالك شوف بقي هتعمل ايه


مروان بصوت عالي.ايه الكلام ده يا عمتي ده انا جايب منها يزن و اسيل في بالي فحاولي تلمي الفضيحه قبل ما الناس تعرف


وينظر إلى هايا ويقول بغمزه وقحه.ولا انتي ايه رأيك 


تخجل هايا بشده ولا تتحدث لتقول صفاء.اخرس يا قليل الادب 


ينظر اليها مروان ويقول بغيظ.صفصف ما تجوزهالي يا عمتي حرام عليكي عملت كل اللي قولتي عليه شقه و جاهزه وانا مش عاوز غيرها وحياة عيالك يا شيخه قولي تمام ونتجوز مع عدنان و مسك والنبي


يقول كلامه ويقبل يدها لتقول صفاء وهي تنظر إلى هايا.شوفها هي و اخوها لو موفقين تمام


مروان بفرحه.هي موافقه هي تلاقي زيي و اخوها هي ما عندهاش اخوات يبقي خلاص النهارده نكتب الكتاب مع عدنان و مسك ها قولتي ايه يا عمتي 


صفاء بهدوء.مروان لازم اخوها يوافق مينفعش وبعدين ده هيكون وكيلها حضر كل حاجه وانا هحاول اقنعه متخافش بس انت برضو حاول معاه تمام


مروان بخبث.تمام يا عمتي متخافيش المهم اني هتجوزها وانتي ملكيش دعوه سيبي مدحت ده عليا 


تنظر اليه صفاء وهي تعلم انه يضحك عليها ولن يتحدث مع مدحت مثل ما يقول هو فقط يريد ان يأخذ منها كلمه أنه سيتزوج من هايا هذا اليوم وهي لا ترفض تريد ان تطمئن علي هايا هي الأخري و مروان اثبت انه سوف يسعدها و هايا تحبه و تريده و صفاء لن تقف في وجه سعادتهم 


قبل هذا الوقت بعد ما سحبت صفاء نسرين من يدها تقول غرام بدموع شديده.موسي حبيبي انت كويس مسك هو ليه مش بيفتح عينه كلمي حد يجيب دكتور 


مسك بتوتر.غرام اهدي انتي الاول و نسرين شكلها حاطة له حاجه خلينا نوديه الحمام يغسل وشه و هيفوق


غرام بدموع وخوف.طب يلا 


تقول كلامها وتمسك موسى وتحاول ان تجعله ينهض و مسك تساعدها يدخلون الحمام ويضعون موسى في البانيو و يشغلون المياه عليه تقول غرام وهي تشعر بموسي يفيق.خلاص يا مسك روحي انتي شوفي عمتي عملت ايه


تهز مسك رأسها وتذهب تنظر غرام الي موسى و تبدأ في  نزع ملابسه وهي لا تتخيل إذا كانت تأخرت بعض الدقائق ماذا كانت ستفعل نسرين تحمد الله انها تعبت لكي تعود من منتصف الطريق وتأتي لكي تلحق موسى تبكي بقوه لان الحياة لا تريد ان تجعلها سعيدة يفتح موسى عيونه بتعب شديد وينظر إلى غرام التي تبكي ويقول بتعب.غرام مالك يا قلبي 


غرام بدموع شديدة وهي تقبل يده.قوم والنبي ما تسبنيش انا مليش غيرك يا موسى والنبي خليك معايا


يحاول موسى ان ينهض ويأخذها في حضنه ويعود الي البانيو مره ثانيه ويقول بتعب.معاكي يا حبيبي مش هسيبك كفايه اهدي يا نور عيني 


تهز غرام برأسها وهي تدفن نفسها في حضنه لا تريد ان تخرج منه ابدا يرجع موسى رأسه الي الخلف وهو يشعر بصداع شديد يبدأ ان يتذكر ماذا حدث و نسرين وهي تقترب منه وهو لا يستطيع ان يبعدها يفتح عيونه بصدمه وخوف ان يكون فعل شيء معها وغرام رأته ليقول.غرام ايه اللي حصل انا مش فاكر غير حاجات بسيطة 


غرام بدموع شديدة.الزباله نسرين حاطتلك حاجه علشان تغيب عن الوعي وتعرف تلعب علينا بس ملحقتش احنا داخلنا قبل ما تنفذ خطتها لو كان حصل بينكم حاجه انا كنت موت فيها يا موسى انا كنت هموت والله العظيم ليه ليه مستخسرين فينا نكون مع بعض ليه 


موسى بهدوء مصطنع وهو يضمها.بس خلاص مفيش حد يقدر يبعدنا عن بعض يا غرامي لو حصل ايه انتي بتاعتي و هتفضلي في حضني لاخر العمر 


غرام ببراءة.انا بحبك اوي 


يقبل موسى شفتيها ويقول بعشق.وانا بعشقك يا اغلى ما ليا


تبتسم غرام و ترفع يدها لتضعها على وجهه أصابعها تلمس ملامحه بحنان ممزوج بخوف خوف أن يبتعد عنها ولو لحظة فهي لا تتحمل مجرد الفكرة المعلم أصبح كل دنيتها هو الروح التي تسكنها والنبض الذي يحييها لا تتخيل أن يأتي يوم تراه فيه بعيد عنها تشعر وكأنها خلقت لتبقى بين يديه لتعيش في أحضانه للأبد وكأن قلبها لم يعرف الأمان إلا معه ينظر اليها موسى بنظره تجعلها تشعر بأنه الأمان لها لن يحدث لها شئ طالما هو معها يبعد موسى شعرها التي علي وجهها ويقول بحب شديد.متخافيش يا نبض قلبي محدش يقدر يبعدك عني انتي ساكنه الروح و القلب محدش في الدنيا دي كلها يقدر يبعدنا عن بعض حتي لو مين 


تهز غرام برأسها وهي تطمئن بعد كلامه البسيط لها تضع راسها علي صدره وهي تشعر بأمان وطمأنينة لا تشعر بهما سوي وهي بداخل أحضانه يضمها موسى وهو يفكر في ما فعلته والدته هو متأكد أنها  وضعت شئ في الكأس الخاص به كيف هان عليها ابنها تفعل به ذلك لا يعلم ولكن ما يعلمه أنه لا يستطيع أن يظل معها في نفس المنزل التي  و لن تعود علاقتهما مثل ما كانت في يوم فماذا سوف يحدث في الأحداث القادمه 


في المستشفى كان يجلس وهو ينظر لها بعد ما خرجت من غرفه الكشف وقالت له الطبيبه أن لا يجعلها تتعرض  لأي ضغوطات لان هذا يضرها هي و الجنين يضع يده علي شعرها وهو يشعر بالندم على ما فعله مع هذه الفتاه هو لم يتزوجها شهوه او رغبه بل كان يحبها ومازال يحبها ولكن لا يستطيع ان يصارحها بذلك في طبعه الجفاف لا يستطيع أن يعبر او يقول أنه يعشقها و يأذيها لكي تخاف منه ولا تفعل شئ وهذا ما قاله له والده و الذي رآه يفعله مع زوجته لهذا تعلم منه، جيجي كانت قويه ولا تخاف منه سوي قليلا وهو كان لا يحتك بها سوي في الضروره فقط لهذا لا تري منه هذا الجانب وما لا يعلمه أحد أنه فعل مع هايا ذلك لكي تذهب الي صفاء ويكن لديه فرصه ان يلتقي بها كان يشتاق لها بشده تلك هي والدته التي لم ينساها ابدا ولكنه غاضب منها لهذا جرحها بالحديث، تفتح طيف عيونها بوجع شديد لتنظر له وتقول.ايه اللي حصل


مدحت ببرود.شغل محن يا حبيبتي 


طيف بدموع.انت كل حاجه عندك كده انا خلاص مش قادره على العيشه دي طلقني و سبني امشي انا و ابني وانت ملكش دعوه بينا


مدحت نفس البرود.و ابنك ده انتي جبيته  لوحدك يا روح امك اظبطي الكلام بدل ما  مخليش فيه ابني ولا ابنك وانتي عارفه اني مش بيفرق معايا حاجه كلي عيش يا طيف 


تبكي طيف بقوه ووجع ينظر إليها مدحت وهو يستغرب ما قاله كان من دقيقه تصعب عليه لماذا يقول لها ذلك يعود له احساس الندم ليقول بهدوء.طيف لو عاوزه تحافظي علي اللي في بطنك بطلي زفت عياط وخلي بالك من نفسك كويس 


طيف بدموع وبراءة.عاوزه اروح الفرح لو سمحت


مدحت ببرود.لما اروح انا تبقي انتي تروحي وبعدين انتي لسه تعبانه وفي المستشفى بتفكري في ايه طيف.لا انا بقيت كويسه والنبي خليني اروح بجد انا مخنوقه وعاوزه اخرج و اشوف ناس جديده


ينظر اليها مدحت وينفخ بضيق ويقول.ماشي يا طيف بس متتعوديش علي الدلع


طيف بفرحه.شكرا بجد شكرا 


يبتسم مدحت بهدوء وينظر امامه وهو يفكر ماذا  سيحدث في هذا اليوم 


في المساء ينظر اليها وهي ترتدي



ويبتسم بعشق ويقول.يلا يا حبيبي 


تنظر اليه غرام وتقول.يلا انا خلصت مش ناقص غير الطرحه بس


يمسك موسى يدها ويذهب بها الي الخارج بعد ما أرتدت الحجاب وينزل بها الي الاسفل ينظر الي التجهيزات الفخمه بشده باستغراب لانهم اتفقوا أن ليلة الحنه سوف تكن صغيره تأتي عليهم صفاء بغضب وتقول.عاجبك اللي حصل يا موسى 


موسى باستغراب.في ايه يا عمتي


صفاء بصوت عالي.ابن عمك ابن الكلب و اخوك و صاحبك اتفقوا ان النهارده الفرح من غير حنه ده ينفع لا وكمان بعتوا البنات الكوافير من غير علمي


موسى بهدوء.في ايه يا عمتي يعني انتي ناويه بكره تفسخي الفرح خلاص مش هتفرق النهارده من بكره خليهم يمشوا من وشنا بقي سيبيهم بقي 


صفاء بغضب شديد.انا مليش دعوه بكل ده انا كده مش هفرح بالبنات علشان شويه الكلاب دول تكلم اخوك و صاحبك دلوقتي و تقولهم مفيش فرح ولا زفت كفايه وافقت عليهم شويه الصيع دول


غرام بهدوء.عمتو اهدي مش كده وبعدين زي ما موسى قال مش فارق النهارده من بكره طالما هما هيكونوا مبسوطين خلاص 


صفاء بصوت عالي.و لو فضلوا لحد بكره فرحتهم هتنقص يا غرام انا مش طايقه حد دلوقتي و قفوا المهزله دي بدل ما اطربق البيت فوق دماغكم 


موسى ببرود.صفاء ما خلاص بقي الفرح هيتم النهارده و كل واحد ياخد مراته ونخلص بقي مش محتاجه صداع كتير 


تنظر اليه صفاء بغضب شديد وتذهب وهي لا تطيق احد بسبب ما فعلوه


مر الكثير من الوقت أتي مدحت و بجانبه طيف التي كانت تمسك في يده كأنه ابيها يدخلون وتذهب اليهم صفاء وترحب بهم ينظر اليها مدحت بهدوء ويشعر أن الكره الذي كان داخل قلبه يقل كلما يراها تنظر صفاء له وتقول بهدوء.عاوزه اقولك حاجه مهم 


مدحت ببرود.خير


صفاء. النهارده مش بس فرح مسك


مدحت باستغراب.هو فرح ولا حنه ولا كتب كتاب 


صفاء بغيظ.حنه و كتب كتاب وفرح التلاته في بعض وخد الكبيره بقي هايا هتتجوز مع مسك


مدحت بغضب.نععععععم انتي بتقولي ايه 


صفاء بغيظ وخوف.انت هتعلي صوتك عليا يالا لا بقولك ايه انت متعرفنيش صوتك لو علي تاني هزعلك


مدحت بصوت عالي.انا مش موافق علي الهبل ده 


صفاء بتوتر.ولا انا بس هنعمل ايه اختك دلوقتي في الكوافير بتجهز يعني هي موافقه احنا ملناش دعوه 


ينظر اليها مدحت وينظر إلى طيف التي تخاف من صوته وينفخ بغضب ويقول.وانا مالي تتجوز ولا تطلق شئ ميخصنيش اصلا


صفاء.يعني مش هتكون  وكيل العروسة سواء مسك او هايا 


مدحت.انا مليش الحق اني اكون وكيل حد يا صفاء 


صفاء بغضب.انت اخوهم يا بغل مين هيقف معاهم لو انت موقفتش معاهم متحطش كرهك ليا في البنات يا مدحت وبعدين انت بتكرهني ليه اصلا ابوك خدك غصب عني انا قولتله بلاش وخلينا نربي عيالنا وسطينا بس هو اللي سابني و ساب بنته انت مش قادر تفهم ده ليه ولا انت عاجبك كرهك  لامك يا مدحت 


مدحت.مش هسمع منك انتي اللي طلبتي الطلاق وانتي اللي اختارتي بنتك و سبتيني انا


صفاء بدموع.والله العظيم كداب ابوك كدب عليك والله انا ما طلبت الطلاق ولا كنت عايزه اطلق هو اللي اخدك و مشي والله كداب ابوك كداب 


تقول صفاء كلامها وتنهار تضع رأسها على صدر مدحت وهي تضمه يغلق مدحت عيونه بضعف شديد والدته الان تبكي و هو السبب يضعف بشدة وبدون وعي منه يضع يده علي كتفها ويضمها باشتياق شديد تبتسم صفاء بفرحه وهي تضمه أكثر تنظر اليهم طيف وتمسح دموعها التي نزلت منها وهي تصعب عليها صفاء بشده و اخيرا يعود مدحت الي حضن والدته بعد ذلك العذاب


يمر الوقت بسرعه شديده يسمع الجميع صوت ،الزفه، عالي بشده ليخرجون اللي الخارج ويرون السياره و (الموتسكلات)التي كانوا يفعلوا بها حركات امام السيارات التي يوجد بهم العرسان وصوت الزغاريط العالي مع الاغنيه كان جو لطيف بشده ينزل العرسان من السياره و يذهبوا الي المكان الخاص بهم ينظر مروان الي هايا ويقول.شايفه الفستان حلو عليكي ازاي مش بدلة الرقص اللي كنتي عاوزه تلبسيها 


هايا بغيظ.تصدق يا مروان اني ندمانه اني وفقت علي الجواز منك لو سمحت رجعني مكان ما كنت 


مروان بوقاحه.نكتب الكتاب و نطلع شقتنا و نندم مع بعض بس نخلص الليله السودا دي 


تنظر اليه هايا بغيظ وخجل شديد ولكن لا تتحدث تخاف ان يقول لها شئ وقح مثل ما فعل


علي الجانب الآخر كان يمسك يدها وهو لا يصدق أنها سوف تكن له ليقول وهو ينظر إليها.معقول أكون بحلم انتي هتكوني مراتي يا مسك هتتكتبي علي اسمي النهارده بعد ما طلعتي عيني هتبقي معايا


تبتسم مسك بحب وتقول.ايوه يا حبيبي خلاص هكون معاك و هنبني حياتنا مع بعض هنفضل طول حياتنا مع بعض انا مش عارفه ازاي كنت بتصرف التصرفات دي معاك مش هقدر ابعد عنك يا عدنان انت بقيت مهم في حياتي اوي عمري ما هقدر ابعد عنك ولا اعيش من غير وجودك 


يقبل عدنان يدها ويقول بعشق.بحبك يا مسكي 


مسك بحب.وانا بحبك يا عدنان


بعد قليل كان يضمها الي حضنه وهو ينظر الي مروان الذي  يرقص مع أصدقائه بسعاده شديده ينظر الي والدته التي تنظر اليه بدموع ولا تستطيع ان تقترب منه او تتحدث معه وينظر بعيدا عنها ليقول الي غرامه.الواد مروان بقي مجنون قبل ما يتجوز


غرام بهدوء.حرام عليك يا موسى سيبه يفرح


موسى بهدوء.ما انا سايبه شايفاني ماسك فيه خليه يفرح و اخوه الكبير محتاج يفرح برضو ما تيجي نفرح فوق 


غرام بخجل.موسي بس بقي 


موسى بعشق.عيون موسي وقلبه من جوه ما كفايه بقالنا كتير هنا يلا هو السرير مش واحشك ولا ايه 


غرام.لا مش واحشني 


موسى بوقاحة وهو يضغط على خصرها.طب صاحب السرير ايه نظامه معاكي مش واحشك برضو 


غرام بدلع.صاحب السرير معايا هيوحشني ازاي صح يا موسى انت ليه لحد دلوقتي مقولتش حاجه علي اللي حصل الصبح


موسى ببرود.في الوقت الحالي مينفعش ابوظ فرح الشباب خليهم يفرحوا وبكره كل اللي عمل حاجه هيتحاسب عليها وانتي اولهم 


غرام باستغراب.وانا عملت ايه بقي


موسى بوقاحه وهو يسحبها له أكثر.سايباني مولع يا بت كفايه كده يلا نطلع 


غرام.لما الفرح يخلص وبعد كده  نطلع


موسى بغيظ.غرام بطلي برادة 


تضرب غرام علي صدره وتقول.بس بقي انا مبسوطه النهارده أوي حتي عمتو اتصالحت هي و ابنها 


موسي.الحمد الله يا حبيبي 


تبتسم له غرام و ترجع تضع رأسها علي صدره وتغلق عيونها وهي تشعر بتعب شديد ولكن لا تريد ان تقول  لموسى لكي لا يقلق عليها 


وبعد ما انتهي حفل الزفاف و أخذ كل عاشق عاشقته وذهب بها الي عش الزوجية وأخذ أيضا المعلم غرام وذهب بها الي شقته يدخل بها الشقه و يمسكها بسرعه من خصرها و يقبلها بقوه وعنف واشتياق شديد لا يترك شفتيها الا بعد ما شعر بانها تختنق يبتعد عنها و ينزل علي رقبتها يقبلها بقوه لتقول غرام برغبه شديده.موسي حبيبي سيبني ثواني والنبي هعمل حاجه بسرعه وجاية


موسى برغبه وهو يقبلها بقوه. بعدين يا غرام بعدين 


غرام وهي تحاول ان تبعده.لا والنبي ابعد هعمل حاجه بسرعه انا مأجله من الصبح ابعد بقي


يبتعد عنها موسى بصعوبه ويقول بغضب.عشر دقايق يا غرام وتكوني هنا يلا


تهز غرام برأسها بسرعه وتذهب الي الحمام ينظر خلفها موسى برغبه وغضب منها ينزع الجاكت و القميص ويجلس علي الأريكة وهو ينتظر يتذكر والدته لا يعرف ماذا يفعل معها بعد ما فعلته نسرين و اهلها تركوا الشارع بالكامل بعد ما هددهم موسى إذا لم يذهبوا سوف يأذيهم فتركوا المنزل خوفا ان يفعل لهم شئ، نسرين و أخذ حقه منها وجعلها تترك منزلها ولكن والدته ماذا يفعل معها ماذا لا يعرف يرجع رأسه الي الخلف وهو يفكر ولكن يقطع شروده صوتها وهي تصرخ بأعلى صوتها وتقول.موسسسسسسسي


مـــاﮯيــا ꧂★النــﮩـجار★ 👑⍣⃟꧁

         الفصل الثلاثون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات